Jeg har en gratis konto på Geni med et bittelite tre. Mest i tilfelle noen av mine amerikanske slektninger skulle oppdage det. Jeg har brukt en epostadresse som er spesifikk for geni, og jeg har krysset av for at kontaktinformasjon skal være privat.
Jeg har mottatt spam til denne epost-adressen, og den brukes som sagt ikke til noe annet enn Geni. Andre med samme erfaring?
Geni - spam
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
- Inger Karin Haarbye
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Geni - spam
Vennlig hilsen
Inger Karin Haarbye f. Solberg
Re: Geni - spam
Dersom noen sender deg spam via Geni.com er det mulig å rapportere geni-brukere for slik oppførsel. Jeg har ikke opplevd å få spam sendt via geni.com.
At eksistensen av en e-postkonto blir kjent på en eller annen måte og brukt til å sende spam direkte skjer dessverre ofte. Slikt kan forekomme selv med lite brukte adresser. Din e-postadresse kan ha funnet veien til spammere på flere måter, og det er vanskelig å si hva som kan ha skjedd i akkurat ditt tilfelle.
At eksistensen av en e-postkonto blir kjent på en eller annen måte og brukt til å sende spam direkte skjer dessverre ofte. Slikt kan forekomme selv med lite brukte adresser. Din e-postadresse kan ha funnet veien til spammere på flere måter, og det er vanskelig å si hva som kan ha skjedd i akkurat ditt tilfelle.
- Inger Karin Haarbye
- Kontakt:
Det er ikke sendt via Geni. Geni skal ikke gi ut min adresse. Denne adressen har aldri vært i bruk til noe, jeg registrerte adressen kun til bruk for Geni. Det er ingen annen måte adressen kan ha vært funnet enn via Geni. Brukere på Geni skal heller ikke ha tilgang til den all den stund jeg har satt kontaktinfo som privat.
Vennlig hilsen
Hvis dette er en mailadresse via yahoo, gmail, hotmail etc. må du regne med at den blir fanget opp av spammere.
Det er derfor de bryter seg inn med hyppige mellomrom for å høste folks epost.
Mange av disse tjener penger på å spamme deg og dess flere mailadresser de sender til dess mer tjener de.
Har selv fått reklame for å kjøpe slike mailadresser for masseutsending.
Det er derfor de bryter seg inn med hyppige mellomrom for å høste folks epost.
Mange av disse tjener penger på å spamme deg og dess flere mailadresser de sender til dess mer tjener de.
Har selv fått reklame for å kjøpe slike mailadresser for masseutsending.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
I tillegg er folk veldig muvørne med sine adresser.
Hvor mange sender ikke beskjed til venner og kjente og da til alle sammen på en gang. Vanligvis bruker mange CC (Kopi til alle etterfølgende adresser). Da får alle alle adresser og en "bruker" som blir "avlest på sin post" er nok til at alle disse adressene havner hos noen som ikke burde ha disse adressene.
Skal en bruke en meldig til mange buk da heller BCC
Vet man ikke hva det er så les litt om det i beskrivelse av ditt epostprogram.
Hvor mange sender ikke beskjed til venner og kjente og da til alle sammen på en gang. Vanligvis bruker mange CC (Kopi til alle etterfølgende adresser). Da får alle alle adresser og en "bruker" som blir "avlest på sin post" er nok til at alle disse adressene havner hos noen som ikke burde ha disse adressene.
Skal en bruke en meldig til mange buk da heller BCC
Vet man ikke hva det er så les litt om det i beskrivelse av ditt epostprogram.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
- Inger Karin Haarbye
- Kontakt:
Joda, er enig i mange synspunkter her. Det er mange som er slurvete med hvor de gir ut både min og andres epostadresser. Jeg har vært "på nett" noen år, så jeg er vant med det. Nettopp pga. dette har jeg opprettet noen epostadresser som er spesifikke for én tjeneste, slik at jeg har bedre styring på hvem som selger eller gir ut adresser til uvedkommende. Jeg er forøvrig godt kjent med CC og Bcc.
Denne epostadressen er i mitt eget private domene. Den har aldri vært gitt ut til noen andre enn Geni. Så da antar jeg at lekkasjen må være hos Domeneshop (som jeg har epost hos) eller Geni.
Utfra epost header ser det ut til at eposten kommer fra en sørafrikansk server.
Nå får jeg avvente litt, hvis dette blir et problem - så avslutter jeg bare epostadressen - og Geni. Det er ikke noe stort tap.
Denne epostadressen er i mitt eget private domene. Den har aldri vært gitt ut til noen andre enn Geni. Så da antar jeg at lekkasjen må være hos Domeneshop (som jeg har epost hos) eller Geni.
Utfra epost header ser det ut til at eposten kommer fra en sørafrikansk server.
Nå får jeg avvente litt, hvis dette blir et problem - så avslutter jeg bare epostadressen - og Geni. Det er ikke noe stort tap.

Vennlig hilsen
Dersom du mener dette er et problem med geni.com bør du ta det opp med dem.
Min kommentar er og blir at det kan være flere mulige årsaker. Det kan like gjerne være din leverandør av e-posttjenester som det kan være et sikkerhetsproblem på din egen maskin. Eller for å si det på en enkel måte: det er like sannsynlig at noen urettmessig har fisket adressen ut av din egen maskin som at de har fisket den ut av en maskin som tilhører geni.com eller for den saks skyld e-postleverandøren din. Og i noen tilfeller de det faktisk mulig at de som spammer har gjettet seg fram til adressen.
For å svare på ditt opprinnelige spørsmål har jeg ikke hørt at noen andre har hatt dette problemet med geni.com, men jeg må ta et lite forbehold om at de fleste jeg kjenner bruker spamfilter og dermed kan det hende at de ikke merker om det kommer litt spam ettersom det meste av dette automatisk går rett i søpla.
Fordelen med å bruke en egen adressse til en enkelt tjeneste slik du har gjort er at du raskt og effektivt, og helt automatisk, kan sortere bort alt som kommer fra andre avsendere.
Min kommentar er og blir at det kan være flere mulige årsaker. Det kan like gjerne være din leverandør av e-posttjenester som det kan være et sikkerhetsproblem på din egen maskin. Eller for å si det på en enkel måte: det er like sannsynlig at noen urettmessig har fisket adressen ut av din egen maskin som at de har fisket den ut av en maskin som tilhører geni.com eller for den saks skyld e-postleverandøren din. Og i noen tilfeller de det faktisk mulig at de som spammer har gjettet seg fram til adressen.
For å svare på ditt opprinnelige spørsmål har jeg ikke hørt at noen andre har hatt dette problemet med geni.com, men jeg må ta et lite forbehold om at de fleste jeg kjenner bruker spamfilter og dermed kan det hende at de ikke merker om det kommer litt spam ettersom det meste av dette automatisk går rett i søpla.
Fordelen med å bruke en egen adressse til en enkelt tjeneste slik du har gjort er at du raskt og effektivt, og helt automatisk, kan sortere bort alt som kommer fra andre avsendere.