Program for et geografisk område.
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
Program for et geografisk område.
Finnes det programmer som kan brukes når jeg skal registrere en hel bygd?
Jeg tenker da på hver enkel gård og hvert enkelt bruk, og som er lett å søke opp i?
Jeg tenker da på hver enkel gård og hvert enkelt bruk, og som er lett å søke opp i?
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Program for et geografisk område.
Spøærr etter programmet til Georg Sverdrup.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
-
- Sted: HAUGESUND
Embla har et slik funksjon der en kan registrere hver gård eller bruk og ta ut en rapport (Gårdshistorie) for hver enkel del.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen
Slektsprogrammet TMG har kraftige søke- og filtreringsfunksjoner som enkelt kan finne og gruppere personer som bodde på gårdene.
Det kan feks lages lister/rapporter over alle personer som har registrert en hendelse på gården Haugen, eller som har bodd på gården Myre.
Det er mulig å søke etter de eldste anene (de som verken har registert far eller mor) på en gård, og skrive ut en slektsbokrapport for alle disse anenes etterkommere i 1 operasjon.
Det er enkelt å filtere søkelistene til kun å vise personer som har hatt tilknytning til en bestemt gård. Da blir det enkelt å oppdatere informasjonene for denne gruppa, som også kan lagres som en såkalt Fokusgruppe med eget navn for seinere gjenbruk.
Torleif Haugødegård
Det kan feks lages lister/rapporter over alle personer som har registrert en hendelse på gården Haugen, eller som har bodd på gården Myre.
Det er mulig å søke etter de eldste anene (de som verken har registert far eller mor) på en gård, og skrive ut en slektsbokrapport for alle disse anenes etterkommere i 1 operasjon.
Det er enkelt å filtere søkelistene til kun å vise personer som har hatt tilknytning til en bestemt gård. Da blir det enkelt å oppdatere informasjonene for denne gruppa, som også kan lagres som en såkalt Fokusgruppe med eget navn for seinere gjenbruk.
Torleif Haugødegård
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Du kan se på programmet under. Jeg har ingen erfaring med det. Men det er vel det eneste programmet som er i nærheten av det du ønsker. For egen del synes jeg det har mange fordeler med å bruke Word og legge inn gode henvisninger for hvor det blir av folk og hvor de kommer fra. I tillegg legge inn opplysningene i et slektsprogram for å ha oversikt.
Busetnadssoge
Busetnadssoge
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Takk for svarene. Hvor spør jeg etter programmet til Georg Sverdrup? Når det gjelder Embla så er jeg skeptisk til det programmet,fordi jeg har inntrykk av dårlig oppfølging.
TMG virker som et godt program.
Jeg har selv Familiearkiv og har dermed problemer med å komme meg over i et annet program desverre.
I det programmet har jeg lagt inn ca.4000 navn fra en bygd ( Fyllingsdalen i Fana).
Jeg kan da ta ut hver enkel bruker med etterslekt osv. Det jeg ønsker er å ta ut alle som har vært brukere på gården i en historie (som i en bygdebok).
Så da er spørsmålene: Kan det gjøres i et vanlig slektsprogramm?
Bruker bygdebokforfattere spesielle program eller skriver de egne manus?
TMG virker som et godt program.
Jeg har selv Familiearkiv og har dermed problemer med å komme meg over i et annet program desverre.
I det programmet har jeg lagt inn ca.4000 navn fra en bygd ( Fyllingsdalen i Fana).
Jeg kan da ta ut hver enkel bruker med etterslekt osv. Det jeg ønsker er å ta ut alle som har vært brukere på gården i en historie (som i en bygdebok).
Bruker bygdebokforfattere spesielle program eller skriver de egne manus?
Takk for innlegget, Arild. Du la det inn mens jeg holdt på med mitt siste.
Det virket intressant, så det må je studere nermere.
Det virket intressant, så det må je studere nermere.
Bjarte skrev:Det jeg ønsker er å ta ut alle som har vært brukere på gården i en historie (som i en bygdebok).
Det kan gjerast i eit vanlig slektsprogram dersom dette er fleksibelt nok. Ettersom TMG har vore nemnt kan eg nemne at eg har testa litt kring dette ved bruk av egendefinerte hendingar og resultatet ser i og for seg ok ut.
Programmet Busetnadssoge er vel relativt nytt, men det er bruka i nokre bygdebøker allerede. Ellers varierer det nok mykje.Bjarte skrev:Bruker bygdebokforfattere spesielle program eller skriver de egne manus?
Hei Bjarte
Det norske slektsprogrammet Embla Familie og Slekt versjon9 har et eget skjema for stedsnavn. Ved å sette et stedsnavn i fokus vil du få en oversikt over alt som har skjedd på dette stedet. Det kan være en gård, en adresse, en rode etc. Det er bruk av "stedsnavnsmaler" som gjør det mulig å definere forskjellige typer steder. En av malene har gårds- og bruksnummer som de to første feltene. Brukeren kan lage sine egene maler.
Et sted kan forandre navn, og en hendelse for dette kan legges til. Hvert sted som er registrert i Google sin karttjenenste kan finnes ved å klikke på en knapp - ja man må ha tilgang til Internett.
Ett sted er bygget opp av seks felter (slik som definert av DIS-Norge). Hvert av disse feltene har mulighet for å definere en preposisjon og en frase. Dette for bruk i utskrifter slik at det skal bli enklere å lese. En preposisjon er de små ordene i, ved, på etc som man må registrere for hvert enkelt stedsnavn.
Utskriftene har mulighet for å skreddersy setninger for hver enkelt hendelse. Setningen for dåpshendelsen kan se slik ut;
{han/hun} ble døpt {Stedsnavn} {Dato}
Her er variabelen for {Stedsnavn} satt inn og din versjon av stedsnavnet blir skrevet ut her. Disse setningene for hendelser kan brukeren selv forandre slik som ønsket. Man har dermed mulighet for å skreddersy hvert enkelt sted og hver enkel setning for hendelser. Dette for å gjøre utskriftene noe mer fleksible.
Jeg har forsøkt å laste opp tre skjermbilder som viser noe av det jeg skriver om.
Når det gjelder din kommentar om brukerstøtte og oppfølgning er jeg helt enig med deg. Jeg har skrevet en artikkel om nettopp dette på medlemssidene til Norsk Familihistorie slik at alle våre medlemmer er oppdatert om hva som skjer. Det er ventet at disse problemene skal være over om kort tid. Innføselen av nytt medlemsregister (Microsoft Dynamics) har kostet oss mange ekstra arbeidstimer.
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Det norske slektsprogrammet Embla Familie og Slekt versjon9 har et eget skjema for stedsnavn. Ved å sette et stedsnavn i fokus vil du få en oversikt over alt som har skjedd på dette stedet. Det kan være en gård, en adresse, en rode etc. Det er bruk av "stedsnavnsmaler" som gjør det mulig å definere forskjellige typer steder. En av malene har gårds- og bruksnummer som de to første feltene. Brukeren kan lage sine egene maler.
Et sted kan forandre navn, og en hendelse for dette kan legges til. Hvert sted som er registrert i Google sin karttjenenste kan finnes ved å klikke på en knapp - ja man må ha tilgang til Internett.
Ett sted er bygget opp av seks felter (slik som definert av DIS-Norge). Hvert av disse feltene har mulighet for å definere en preposisjon og en frase. Dette for bruk i utskrifter slik at det skal bli enklere å lese. En preposisjon er de små ordene i, ved, på etc som man må registrere for hvert enkelt stedsnavn.
Utskriftene har mulighet for å skreddersy setninger for hver enkelt hendelse. Setningen for dåpshendelsen kan se slik ut;
{han/hun} ble døpt {Stedsnavn} {Dato}
Her er variabelen for {Stedsnavn} satt inn og din versjon av stedsnavnet blir skrevet ut her. Disse setningene for hendelser kan brukeren selv forandre slik som ønsket. Man har dermed mulighet for å skreddersy hvert enkelt sted og hver enkel setning for hendelser. Dette for å gjøre utskriftene noe mer fleksible.
Jeg har forsøkt å laste opp tre skjermbilder som viser noe av det jeg skriver om.
Når det gjelder din kommentar om brukerstøtte og oppfølgning er jeg helt enig med deg. Jeg har skrevet en artikkel om nettopp dette på medlemssidene til Norsk Familihistorie slik at alle våre medlemmer er oppdatert om hva som skjer. Det er ventet at disse problemene skal være over om kort tid. Innføselen av nytt medlemsregister (Microsoft Dynamics) har kostet oss mange ekstra arbeidstimer.
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hei Bjarte
Jeg glemte å si i mitt forrige innlegg at det er mulig å sette et stedsnavn i fokus og lage en bok for alt som har skjedd på dette stedet. Det blir i praktis en gårdshistorie eller stedshistorie om man vil. Se vedlagt bilde.
Denne boken er det mulig å for eksempel publisere til Micrsoft Word for å lage den siste finpussen før den går i trykken.
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Jeg glemte å si i mitt forrige innlegg at det er mulig å sette et stedsnavn i fokus og lage en bok for alt som har skjedd på dette stedet. Det blir i praktis en gårdshistorie eller stedshistorie om man vil. Se vedlagt bilde.
Denne boken er det mulig å for eksempel publisere til Micrsoft Word for å lage den siste finpussen før den går i trykken.
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Takk for god informasjon om Embla. Jeg laster ned en demo og ser om det kan brukes.
Men problemet er å overføre det jeg har liggende i Familiearkiv og over til Embla.
Men problemet er å overføre det jeg har liggende i Familiearkiv og over til Embla.
-
Hvordan er mulighetene på Familiearkiv til å lage en gedcom fil? I tilfellle dette går greit, så er det enkelt å eksportere denne inn i Embla eller i hvilken som helst slektsprogram.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen
Johan skrev:Hvordan er mulighetene på Familiearkiv til å lage en gedcom fil? I tilfellle dette går greit, så er det enkelt å eksportere denne inn i Embla eller i hvilken som helst slektsprogram.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Her ser du hvordan en har løst mesteparten av problemet tidligere.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... miliearkiv
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/
Jeg har kommet frem til at det beste er å bruke Word til gårdshistorien min.
Når det gjelder lenken din, Torgeir, så ser det ut som det skal gå.
Men så er det valgets kvat, hvilket program skal jeg skifte til?
Når det gjelder lenken din, Torgeir, så ser det ut som det skal gå.
Men så er det valgets kvat, hvilket program skal jeg skifte til?
-
Har du prøvd å lage en gedcomfil fra Familiearkiv og forsøkt å eksportere den inn i Embla? - og i tilfelle hvordan gikk det?
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen
Oppdatert oversikt for TMG
Registrere data om personer
- Fødsel, død, skifte, salg/kjøp (av gården), o.a. m/bilder og fritekst
- Importere fil med folketellingsdata for soknet/kommunen, feks 1900 (bygdebokprosjekt)
Søke etter/finne personer/gårder
- Stedsnavnlista: merk et gårdsnavn og klikk Hendelser for å vise alle registrerte hendelser på denne gården, klikk videre til hovedpersoner som deltok i en hendelse
- Personlister: kan filtreres for personer som hadde en hendelse der gården er stedsnavn (fødsel, bosted oa)
Skrive person/-bokrapport
- Bokrapport med alle personer som har hatt tilknytning til gården, evt med sin etterslekt
- Rapporter direkte til Words doc-format, eller RTF,PDF. Med stikkordregister for personer, stedsnavn mfl.
Produsere profesjonell internettside direkte fra TMGbasen med tilleggsprogrammet Second Site.
Navneregister, slektstavler, bilder, tidstavler.
Torleif Haugødegård
Registrere data om personer
- Fødsel, død, skifte, salg/kjøp (av gården), o.a. m/bilder og fritekst
- Importere fil med folketellingsdata for soknet/kommunen, feks 1900 (bygdebokprosjekt)
Søke etter/finne personer/gårder
- Stedsnavnlista: merk et gårdsnavn og klikk Hendelser for å vise alle registrerte hendelser på denne gården, klikk videre til hovedpersoner som deltok i en hendelse
- Personlister: kan filtreres for personer som hadde en hendelse der gården er stedsnavn (fødsel, bosted oa)
Skrive person/-bokrapport
- Bokrapport med alle personer som har hatt tilknytning til gården, evt med sin etterslekt
- Rapporter direkte til Words doc-format, eller RTF,PDF. Med stikkordregister for personer, stedsnavn mfl.
Produsere profesjonell internettside direkte fra TMGbasen med tilleggsprogrammet Second Site.
Navneregister, slektstavler, bilder, tidstavler.
Torleif Haugødegård
Bjarte skrev:Men så er det valgets kvat, hvilket program skal jeg skifte til?
Det er det ingen som kan svare objektivt på, da alle vil ha en forkjærlighet for "sitt" program. Du må prøve ut forskjellige programmer selv.
Jeg antar alle programmer kan skrive ut lister med hendelser per sted, som er nyttig for å holde orden på stoffet. Etterkommerlister o.l. er også stoff som kan benyttes direkte fra slektsprogrammet. Derfra til et "bygdebokformat" er det vel manuell redigering som gjelder. Gode stildefinisjoner og konsekvent bruk av disse i tekstbehandleren er viktig.
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Jeg har gjort etpar forsøk på å bruke Legacy til å holde styr på gårder, men har ikke klart å finne noen god løsning på det. Har prøvd bl.a. med events for gnr og brnr osv.
På familiens hovedgård, hvor min mor vokste opp, har slekta bodd sammenhengende i minst 4-500 år. Man skulle tro at det gjør det enklere, men det gjør det ikke.
Et hovedproblem er at det begynte som én gård - på tidlig 1600-tall ble den delt i to, og seinere ble den delt opp flere ganger igjen. Så ble flere små teiger slått sammen igjen, lytt på kryss og tvers mellom brukene osv. I dag er det 4 bruk i drift der, og på to av dem bor det direkte etterkommere etter stamfedrene Suenche og Olluf fra 1500-tallet. På de to andre bor det også folk i slekta, men via mer kronglete veier og oppkjøp. Dessuten er det også bruk der med bygninger som er helt vekk idag, bl.a det der min mor levde de første årene mens faren ventet på å få overta gården.
Opp gjennom årene har det vært ulike matrikkelnr, løpenr, gårdsnr og bruksnr, kommunesammenslåinger som medførte nye gårdsnr osv. Heller ikke finnes det kart som viser hvor de forskjellige teigene/bruksnr lå.
Alt dette gjør det nesten håpløst å få presset Legacy til å håndtere dette.
Er slikt noe som Embla ville kunne håndtere og holde styr på?
Og hva med når det kommer inn folk utenfra som ikke er i slekt?
Foreløpig har jeg gitt opp å få noe automatikk inn her, og tror mest på en løsning med grafiske programmer for å tegne opp splittinger, tidslinjer, personer osv.
På familiens hovedgård, hvor min mor vokste opp, har slekta bodd sammenhengende i minst 4-500 år. Man skulle tro at det gjør det enklere, men det gjør det ikke.
Et hovedproblem er at det begynte som én gård - på tidlig 1600-tall ble den delt i to, og seinere ble den delt opp flere ganger igjen. Så ble flere små teiger slått sammen igjen, lytt på kryss og tvers mellom brukene osv. I dag er det 4 bruk i drift der, og på to av dem bor det direkte etterkommere etter stamfedrene Suenche og Olluf fra 1500-tallet. På de to andre bor det også folk i slekta, men via mer kronglete veier og oppkjøp. Dessuten er det også bruk der med bygninger som er helt vekk idag, bl.a det der min mor levde de første årene mens faren ventet på å få overta gården.
Opp gjennom årene har det vært ulike matrikkelnr, løpenr, gårdsnr og bruksnr, kommunesammenslåinger som medførte nye gårdsnr osv. Heller ikke finnes det kart som viser hvor de forskjellige teigene/bruksnr lå.
Alt dette gjør det nesten håpløst å få presset Legacy til å håndtere dette.
Er slikt noe som Embla ville kunne håndtere og holde styr på?
Og hva med når det kommer inn folk utenfra som ikke er i slekt?
Foreløpig har jeg gitt opp å få noe automatikk inn her, og tror mest på en løsning med grafiske programmer for å tegne opp splittinger, tidslinjer, personer osv.
-
Embla har en rapport "Gårdshistorie" som nevnt ovenfor og som viser alle som har en hendelse tilknyttet dette aktuelle stedsnavnet uansett om det er i slekt eller ikke.
Gårdshistorien vises som en forside med bilde av gården - hvis det finnes, kronologi over alle hendelser, gårdshistorien med data som er lagt inn, biografier, bilder m.m. Så kommer et kildearkiv og tilslutt en alfabetisk indeks over de som er tilknyttet den gården. Denne rapporten kan eksporteres til Word, RTF, PDF og HTML.
Om dette oppfyller dine ønsker er annen sak. I tilfelle ikke, så må en manuelt klippe og lime for å få det slik en ønsker.
Tror ikke det finnes program som automatisk kan settes til å få det akkurat slik en ønsker.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Gårdshistorien vises som en forside med bilde av gården - hvis det finnes, kronologi over alle hendelser, gårdshistorien med data som er lagt inn, biografier, bilder m.m. Så kommer et kildearkiv og tilslutt en alfabetisk indeks over de som er tilknyttet den gården. Denne rapporten kan eksporteres til Word, RTF, PDF og HTML.
Om dette oppfyller dine ønsker er annen sak. I tilfelle ikke, så må en manuelt klippe og lime for å få det slik en ønsker.
Tror ikke det finnes program som automatisk kan settes til å få det akkurat slik en ønsker.
Mvh. Johan Arthur Hansen