Slektsprogram og kapasitet
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
-
- Sted: ULSTEINVIK
Slektsprogram og kapasitet
Eg har sett kva slekts- dataprogram son er anbefalt av DIS. Har nokon erfaring for korleis dei fungerer med mange records ? 50 000 personar eller meir ?
Re: Slektsprogram og kapasitet
Trur nok dei fleste program takler dette greitt.
Her er ka som er oppgitt for Legacy:
Personer og familier Filstørrelse opp til 1 milliard tegn (1 gigabyte).
Barn per ekteskap 60
Hendelser per person Ubegrenset
Ektefeller per person Ubegrenset
Foreldre per person Ubegrenset
Kilder per hendelse Ubegrenset
Bilder per person Ubegrenset
Antall oppføringer i historielisten 200
Adresselinjer per person 5
Telefonnumre per person 2
Generasjoner per anetavle Ubegrenset
Generasjoner per anetre 255
Generasjoner per etterkommerkart 255
Generasjoner per etterkommerrapport Ubegrenset
Mvh
Ingmar
Her er ka som er oppgitt for Legacy:
Personer og familier Filstørrelse opp til 1 milliard tegn (1 gigabyte).
Barn per ekteskap 60
Hendelser per person Ubegrenset
Ektefeller per person Ubegrenset
Foreldre per person Ubegrenset
Kilder per hendelse Ubegrenset
Bilder per person Ubegrenset
Antall oppføringer i historielisten 200
Adresselinjer per person 5
Telefonnumre per person 2
Generasjoner per anetavle Ubegrenset
Generasjoner per anetre 255
Generasjoner per etterkommerkart 255
Generasjoner per etterkommerrapport Ubegrenset
Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Du finner vel litt mer her:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=97558
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=97558
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Tror de aller felste program som er seriøse klarer minst dette antallet, så ved å velge blandt de program som står på listen til DIS er du rimelig sikker på at antallet dekker.
Noe annet vil være hva ulikeprogram dekker opp av andre egenskaper som kan være av interesse.
Noe annet vil være hva ulikeprogram dekker opp av andre egenskaper som kan være av interesse.

Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Jeg har Brother's Keeper og har 600 000 personer og 230 000 ekteskap i databasen. Det er ingen problemer, egentlig.
Men det virker som PC'n min iblant blir litt treg ved søk i databasen.
Jeg går ut ifra at man kanskje skal ha litt mere RAM enn jeg har, da!
Mvh Gunnar.
Men det virker som PC'n min iblant blir litt treg ved søk i databasen.
Jeg går ut ifra at man kanskje skal ha litt mere RAM enn jeg har, da!
Mvh Gunnar.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Normalt skulle ikke den mengden data ha betydning for hastigheten.
Men siste versjon av programmet, foretatt kavlitetskontroll av databasen og slettet ting fra databasen helt som du har slettet i registreringen (slette ubrukte kilder, steder etc) kan bety noe, men mest tror jeg at tømming av maskinen temprære fileer og annet på sellve PC-en har størst betdning for hastgheten på arbeidet med en PC.
Det er mange ting som virker inn på effektiviteten av en datamaskin.
Men siste versjon av programmet, foretatt kavlitetskontroll av databasen og slettet ting fra databasen helt som du har slettet i registreringen (slette ubrukte kilder, steder etc) kan bety noe, men mest tror jeg at tømming av maskinen temprære fileer og annet på sellve PC-en har størst betdning for hastgheten på arbeidet med en PC.
Otto skrev:Normalt skulle ikke den mengden data ha betydning for hastigheten.
Jeg lurer på hva du baserer det svaret på. Jeg synes ikke det er rart om maskinvaren begynner å slite litt ved søk i så store baser, men du mener altså at det ikke skal ha betydning? Det må jo være revolusjonerende databasedesign i BK hvis størrelsen ikke har betydning for søkehastigheten.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Uten å gjenta tidligere tekst som står ovenfor.
Det er utrolig mange ting som spiller inn på hastigheten bruk av et slektsprogram på en datamaskin.
Datamaskin en i sin posisjon har stor betydning, både RAM, RPM, Systemløsning, Ledig kapasitet, defragmentering m.m.
Slektsprogrammene er forskjellig oppbygd bassert på ulike løsninger; noen løsninger (databaseteknisk) er bedre enn andre. Mengden individer i databasen og komplesiteten på registrerte data, med både kilder, fotnoter, vitner, begivenheter og gjenbruk av bl.a. kilder hhar betydning.
Dermed kan man ikke enkelt sammenligne x-antall personer/familier i et program med tilsvarende i et annet program.
Jeg har ikke foretatt noen analyse av ulike programmer på ulike maskibiner, så min erfaring bygger på min erfaring og tilstedeværelse innen miljøet i mange år.
Min kommentar var ikke bare knyttet til et spesifikk program, men generell erfaring.
(I parentes kan nevnes at min database går betydelig hurtiger på min Win7 enn min gamle XP)

Det er utrolig mange ting som spiller inn på hastigheten bruk av et slektsprogram på en datamaskin.
Datamaskin en i sin posisjon har stor betydning, både RAM, RPM, Systemløsning, Ledig kapasitet, defragmentering m.m.
Slektsprogrammene er forskjellig oppbygd bassert på ulike løsninger; noen løsninger (databaseteknisk) er bedre enn andre. Mengden individer i databasen og komplesiteten på registrerte data, med både kilder, fotnoter, vitner, begivenheter og gjenbruk av bl.a. kilder hhar betydning.
Dermed kan man ikke enkelt sammenligne x-antall personer/familier i et program med tilsvarende i et annet program.
Jeg har ikke foretatt noen analyse av ulike programmer på ulike maskibiner, så min erfaring bygger på min erfaring og tilstedeværelse innen miljøet i mange år.
Min kommentar var ikke bare knyttet til et spesifikk program, men generell erfaring.
(I parentes kan nevnes at min database går betydelig hurtiger på min Win7 enn min gamle XP)

Det er ikke ren maskinvare som står får ytelse ved store datamengder – ofte ligger mye av tregheten i det man generaliserer som databaseapplikasjoner, herunder design av database og hva slags interaksjon programmet har med dem.
På slutten av dagen handler jo dette om hva programmet er optimalisert for å løse, og det holder ikke med god databaseteknologi dersom den ikke er riktig benyttet. Videre er vel Legacy basert på Jet Engine og Brothers Keeper basert på Btrieve – korriger meg gjerne, dette er bare noe jeg mener å ha i bakhodet. Uansett, dette er ikke databasemotorer, meg bekjent, som har støtte for å endre oppførsel basert på maskinvare eller datamengde – og da tenker jeg i hovedsak på opprette hjelpeindekser og lignende.
Følgelig kan man fort bli prisgitt at programmet er designet med tanke på store datamengder, både i størrelse og antall. Det at Legacy har skrevet ut maksgrensen til en eldre versjon av Microsoft Jet Engine blir for meg rett og slett litt useriøst, med mindre de faktisk har tilpasset programmet den mengden data. Kanskje de har det, jeg har aldri testet maksgrensene i Legacy. Når det er sagt er det langt i fra lett å finne en balanse mellom kundestøtte, enkel installasjon og ytelse. Dog burde programmene ikke oppgi ting de reelt sett ikke har testet innenfor vanlige brukervennlighetstester.
Jeg tenker da således at programmet kan være det flotteste programmet noensinne, men det eneste som teller er reelle tester. For eksempel har jeg ingen problemer med å tro at navn søk i en komplisert database som ikke har støtte for fritekstsøk i databasemotoren vil ta betydelig med tid. Jeg har ikke sett noe slektsprogram som har dette – men nå er jeg langt i fra godt kjent med dette segmentet.
Når dette er sagt er jo maskinvare også av betydning, og som Otto nevner snakker vi om, kapasitet på prosessor, hastighet på lagring (gjerne RPM for de som har spinnende plater!). Ikke minst gjelder dette programvare som er designet for store datamengder – det koster dyrt å kjøpe seg ytelse på programmer som ikke er tilrettelagt for dette.
Jeg håper ikke folk synes at jeg blir håpløs når jeg starter med dette, men dersom noen er interessert så deler jeg gjerne litt tanker. Dere andre får bare hoppe over!
RAM - Minne:
Har du 4 GB ram som veldig mange maskiner kommer med i dag så er det lite poeng i å kjøpe mer med mindre man bruker en rekke tyngre programmer i bakgrunnen. Det er ikke som om 32bits programvare kan benytte dette allikevel – det eneste slektsprogrammet jeg har satt som kan tar for seg mer er Gramps – men det kan fort finnes andre. Jeg la bare merke til at de som var listet opp i flere av trådene her var 32 bits.
CPU - Prosessor:
Prøv å unngå Intel i3 maskiner for databaseprogrammer. Jeg vil ikke ta den lenger, og jeg vet at veldig mange maskiner selges med denne, og man kan fort spare 500 kr ved å benytte denne. Husk også at dersom man skal få glede av flere prosessorkjerner er man avhengig av at programmet er tilrettelagt for dette.
Windows:
Jeg skal også la Windows 7 – Windows XP debatten ligge, men det skal mye til for å overbevise meg om at Windows XP egner seg bedre for denne typen programmer på en maskin med 2 GB minne eller mer, og da den øvrige maskinvaren som følger den størrelsen. Disse operativsystemene oppfører seg veldig forskjellig, og ser du på oppgavebehandlingen som jeg ser referert kan du fort bli lurt av hva som oppfattes som ledig kapasitet.
Lagring:
Har du RPM basert lagring, oftere omtalt som harddisk, så er det nyttig å ha minimum 15% ledig plass på disken, kjøre jevnlig defragmentering, osv. Når det er sagt så burde moderne databasemotorer kunne gjøre god nytte av ny maskinvare og gi harddisken litt fred. Når det er sakt kan jeg ikke annet enn å anbefale SSD over harddisker for de som har litt ekstra penger til dette – det er dag og natt med riktig øvrig program- og maskinvare.
Støtteprogrammer:
Veldig mange maskiner som selges i dag kommer en serie av demoprogrammer av svært varierende kvalitet – og jeg har sett en del maskiner som har slitt med dårlig ytelse som følge av disse. For meg er i alle fall en sikker vinner å kaste ut antivirus for gratisprogrammet Microsoft Security Essentials – men meg om det. Glem heller ikke at mye av det som er lesset inn er programmer de får betalt for å legge der, og her finnes det mer useriøse leverandører enn andre. Decrapifier har jeg hørt varmt anbefalt for å kvitte seg med en del av disse, men har aldri benyttet dette selv.
Dette ble en del informasjon – og jeg håper noen finner det litt nyttig. Men kort og godt, programmene må testes for volumet de skal behandle, det hjelper lite med avansert maskinvare om ikke. Husk også at bilder og kilder ikke faller i samme kategori som redigerbare, søkbare data. Men kan ikke sammenligne en database med en masse bilder og lite registreringsdata med en database uten bilder og en masse registrert informasjon.
Det er spennende å se at folk på DIS med store databaser gjøre tester!
God kveld,
Morten
- Fornøyd med Gramps og koser meg med flotte rapporter via FamilyTree på min iPhone
På slutten av dagen handler jo dette om hva programmet er optimalisert for å løse, og det holder ikke med god databaseteknologi dersom den ikke er riktig benyttet. Videre er vel Legacy basert på Jet Engine og Brothers Keeper basert på Btrieve – korriger meg gjerne, dette er bare noe jeg mener å ha i bakhodet. Uansett, dette er ikke databasemotorer, meg bekjent, som har støtte for å endre oppførsel basert på maskinvare eller datamengde – og da tenker jeg i hovedsak på opprette hjelpeindekser og lignende.
Følgelig kan man fort bli prisgitt at programmet er designet med tanke på store datamengder, både i størrelse og antall. Det at Legacy har skrevet ut maksgrensen til en eldre versjon av Microsoft Jet Engine blir for meg rett og slett litt useriøst, med mindre de faktisk har tilpasset programmet den mengden data. Kanskje de har det, jeg har aldri testet maksgrensene i Legacy. Når det er sagt er det langt i fra lett å finne en balanse mellom kundestøtte, enkel installasjon og ytelse. Dog burde programmene ikke oppgi ting de reelt sett ikke har testet innenfor vanlige brukervennlighetstester.
Jeg tenker da således at programmet kan være det flotteste programmet noensinne, men det eneste som teller er reelle tester. For eksempel har jeg ingen problemer med å tro at navn søk i en komplisert database som ikke har støtte for fritekstsøk i databasemotoren vil ta betydelig med tid. Jeg har ikke sett noe slektsprogram som har dette – men nå er jeg langt i fra godt kjent med dette segmentet.
Når dette er sagt er jo maskinvare også av betydning, og som Otto nevner snakker vi om, kapasitet på prosessor, hastighet på lagring (gjerne RPM for de som har spinnende plater!). Ikke minst gjelder dette programvare som er designet for store datamengder – det koster dyrt å kjøpe seg ytelse på programmer som ikke er tilrettelagt for dette.
Jeg håper ikke folk synes at jeg blir håpløs når jeg starter med dette, men dersom noen er interessert så deler jeg gjerne litt tanker. Dere andre får bare hoppe over!
RAM - Minne:
Har du 4 GB ram som veldig mange maskiner kommer med i dag så er det lite poeng i å kjøpe mer med mindre man bruker en rekke tyngre programmer i bakgrunnen. Det er ikke som om 32bits programvare kan benytte dette allikevel – det eneste slektsprogrammet jeg har satt som kan tar for seg mer er Gramps – men det kan fort finnes andre. Jeg la bare merke til at de som var listet opp i flere av trådene her var 32 bits.
CPU - Prosessor:
Prøv å unngå Intel i3 maskiner for databaseprogrammer. Jeg vil ikke ta den lenger, og jeg vet at veldig mange maskiner selges med denne, og man kan fort spare 500 kr ved å benytte denne. Husk også at dersom man skal få glede av flere prosessorkjerner er man avhengig av at programmet er tilrettelagt for dette.
Windows:
Jeg skal også la Windows 7 – Windows XP debatten ligge, men det skal mye til for å overbevise meg om at Windows XP egner seg bedre for denne typen programmer på en maskin med 2 GB minne eller mer, og da den øvrige maskinvaren som følger den størrelsen. Disse operativsystemene oppfører seg veldig forskjellig, og ser du på oppgavebehandlingen som jeg ser referert kan du fort bli lurt av hva som oppfattes som ledig kapasitet.
Lagring:
Har du RPM basert lagring, oftere omtalt som harddisk, så er det nyttig å ha minimum 15% ledig plass på disken, kjøre jevnlig defragmentering, osv. Når det er sagt så burde moderne databasemotorer kunne gjøre god nytte av ny maskinvare og gi harddisken litt fred. Når det er sakt kan jeg ikke annet enn å anbefale SSD over harddisker for de som har litt ekstra penger til dette – det er dag og natt med riktig øvrig program- og maskinvare.
Støtteprogrammer:
Veldig mange maskiner som selges i dag kommer en serie av demoprogrammer av svært varierende kvalitet – og jeg har sett en del maskiner som har slitt med dårlig ytelse som følge av disse. For meg er i alle fall en sikker vinner å kaste ut antivirus for gratisprogrammet Microsoft Security Essentials – men meg om det. Glem heller ikke at mye av det som er lesset inn er programmer de får betalt for å legge der, og her finnes det mer useriøse leverandører enn andre. Decrapifier har jeg hørt varmt anbefalt for å kvitte seg med en del av disse, men har aldri benyttet dette selv.
Dette ble en del informasjon – og jeg håper noen finner det litt nyttig. Men kort og godt, programmene må testes for volumet de skal behandle, det hjelper lite med avansert maskinvare om ikke. Husk også at bilder og kilder ikke faller i samme kategori som redigerbare, søkbare data. Men kan ikke sammenligne en database med en masse bilder og lite registreringsdata med en database uten bilder og en masse registrert informasjon.
Det er spennende å se at folk på DIS med store databaser gjøre tester!
God kveld,
Morten
- Fornøyd med Gramps og koser meg med flotte rapporter via FamilyTree på min iPhone
- Paul Johan Hals
Dette var interessant, Morten.
Mvh Paul
Mvh Paul
Takk Morten for et godt og informativt innlegg.
Kan kanskje legge til at til tross for at vi har mange gode slektsprogram, så er det ingen som vil kunne gjøre alt like bra da optimalisering er et nøkkelord som vil være fundamentet for slektsprogrammet den gangen da den arkitektoniske layouten for valg av database, utviklingsverktøy, hardware, hutighet, størrelse, søk, lagring, multimedia etc ble tatt.
Vennlig hilsen Stein Inge Haaland
Kan kanskje legge til at til tross for at vi har mange gode slektsprogram, så er det ingen som vil kunne gjøre alt like bra da optimalisering er et nøkkelord som vil være fundamentet for slektsprogrammet den gangen da den arkitektoniske layouten for valg av database, utviklingsverktøy, hardware, hutighet, størrelse, søk, lagring, multimedia etc ble tatt.
Vennlig hilsen Stein Inge Haaland
- Gunnar Østegården
Jeg kan nevne at jeg har hatt dett problemet oppe før: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 796#472796
Det som gjør dette så fryktelig mystisk:
- er at hvis jeg setter igang ansiktsgjenkjennelses-søk i Picasa
Samtidig som jeg søker i databasen i Brothers Keeper
- så går søket i slektsprogramdatabasen betydelig; FORTERE
Er'e ikke ulogisk'a?
Mvh Gunnar.
Det som gjør dette så fryktelig mystisk:
- er at hvis jeg setter igang ansiktsgjenkjennelses-søk i Picasa
Samtidig som jeg søker i databasen i Brothers Keeper

- så går søket i slektsprogramdatabasen betydelig; FORTERE

Er'e ikke ulogisk'a?
Mvh Gunnar.
Hei Gunnar,
Jeg kjenner ikke spesifikt til denne situasjonen, men det finnes scenarier der maskiner «klokker seg ned», altså reduserer hastigheten, ved standard bruk. Dette er for å spare strøm og batteri. Jeg vet en del systemprogramvare liker å ha CO2 barometer og lignende for å fortelle hvor mye man sparer. Jeg har også sett programvare som bruker ikoner som gå, løpe og fly for å vise forskjellige tilstander av ytelse.
På en av mine stasjonære maskiner så bruker jeg alltid sparemodus for å redusere viftestøy med mer, og så skrur jeg på maksimal ytelse ved behov. I realitet er det sjelden jeg trenger kraften, men merker tydelig på intensive programmer forskjellen når endringen gjøres.
Det kan godt hende at noe så utbredt som Picasa har funnet metoder for å tvinge maskiner opp i maksimal ytelse – dette er et program som er laget av veldig dyktige og ytelsesfokuserte utviklere i et av verdens teknisk tyngste selskap. Jeg aner ikke om det finnes triks for at programvare kan gjøre noe her, eller om disse faktisk benyttes av Picasa. Dette blir således ren spekulasjon fra min side.
Når du søker i BK så vil jeg anta at det er veldig prosessorintensivt – og kan lett påvirkes av slike mekanismer. Og det er flere scenarioer der prosessorhastighet kan dynamisk endre seg enn det som jeg beskriver ovenfor. Når dette er sagt kan det være noe helt annet som skjer i situasjonen du beskriver.
Jeg vet at dette kanskje ikke hjelper deg mye, men da du har spurt et par ganger om dette er mulig eller logisk så ville jeg bare bidra med en kommentar om at det faktisk kan være både logisk og tilfelle.
Gunnar, jeg mener å huske at du er Acer kunde – du for unnskylde om jeg tar feil. Uansett så er alle Acer maskiner laget de siste årene hatt en rekke strømsparingsmodeller under deres «Green PC Initiative» - jeg tror de bruker beskrivelsen PowerSmart på både program, knapper og funksjoner som ligger under dette temaet. Kanskje det kan være noe der – husk også å koble bærbare maskiner til strøm når du trenger maksimal ytelse.
Mvh
Morten
Jeg kjenner ikke spesifikt til denne situasjonen, men det finnes scenarier der maskiner «klokker seg ned», altså reduserer hastigheten, ved standard bruk. Dette er for å spare strøm og batteri. Jeg vet en del systemprogramvare liker å ha CO2 barometer og lignende for å fortelle hvor mye man sparer. Jeg har også sett programvare som bruker ikoner som gå, løpe og fly for å vise forskjellige tilstander av ytelse.
På en av mine stasjonære maskiner så bruker jeg alltid sparemodus for å redusere viftestøy med mer, og så skrur jeg på maksimal ytelse ved behov. I realitet er det sjelden jeg trenger kraften, men merker tydelig på intensive programmer forskjellen når endringen gjøres.
Det kan godt hende at noe så utbredt som Picasa har funnet metoder for å tvinge maskiner opp i maksimal ytelse – dette er et program som er laget av veldig dyktige og ytelsesfokuserte utviklere i et av verdens teknisk tyngste selskap. Jeg aner ikke om det finnes triks for at programvare kan gjøre noe her, eller om disse faktisk benyttes av Picasa. Dette blir således ren spekulasjon fra min side.
Når du søker i BK så vil jeg anta at det er veldig prosessorintensivt – og kan lett påvirkes av slike mekanismer. Og det er flere scenarioer der prosessorhastighet kan dynamisk endre seg enn det som jeg beskriver ovenfor. Når dette er sagt kan det være noe helt annet som skjer i situasjonen du beskriver.
Jeg vet at dette kanskje ikke hjelper deg mye, men da du har spurt et par ganger om dette er mulig eller logisk så ville jeg bare bidra med en kommentar om at det faktisk kan være både logisk og tilfelle.
Gunnar, jeg mener å huske at du er Acer kunde – du for unnskylde om jeg tar feil. Uansett så er alle Acer maskiner laget de siste årene hatt en rekke strømsparingsmodeller under deres «Green PC Initiative» - jeg tror de bruker beskrivelsen PowerSmart på både program, knapper og funksjoner som ligger under dette temaet. Kanskje det kan være noe der – husk også å koble bærbare maskiner til strøm når du trenger maksimal ytelse.
Mvh
Morten
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Alle PC-er har en systemkatalog og for windows er det også mange av filene som brukes felles av ulike programmer. Derfor vil installerte og aktive programmer ha stor innvirkning på de ulike programmene som til enhver tid brukes.
Man kan ikke og bør derfor ikke postulere uten inngående kunnskaper hva som virker på hva og hvorfor det ene gjør det og det andre gjør det.
Man kan ikke og bør derfor ikke postulere uten inngående kunnskaper hva som virker på hva og hvorfor det ene gjør det og det andre gjør det.

Hei Otto,
Jeg har problemer med å se argumentet ditt med at ytelse på programvare avhenger av systemfolderen i Windows. Jeg ville vært med på at det kunne være artefakter gitt at noe ble raskere når nyere programvare ble installert, og delte komponenter ble oppgradert. Jeg ville også være enig i at oppstartstid ville være påvirket, men det er vel heller ikke det vi snakker om her. Vi snakker også om 32bits programvare på en 64bits Windows installasjon, og da blir vel kernel mode heller ikke en faktor.
Men om jeg forstår han riktig så snakker vi om at ytelsen øker markant dersom Picasa startes opp i bakgrunnen av en aktiv BK sesjon – og da er det nærliggende å tro at Picasa på en måte påvirker prosessorytelsen. Jeg finner det vanskelig at Picasa ville stengt ned AntiVirus eller lignende, da det for meg blir den andre logiske forklaringen. Har jeg misforstått Gunnars forklaring så tar jeg naturligvis selvkritikk for det!
Uansett, så spurte han ved flere anledninger om dette kunne være logisk – og alt jeg ville gi han var et svar på at det scenario han beskrev faktisk kunne forklares, og leverte et alternativ som kunne beskrive dette fenomenet. Jeg gjorde det ganske tydelig at dette ikke var en forklaring på hans spesifikke problem, derfor ser jeg ikke hvor jeg skal ha levert det aksiom som du setter under kritikk – samtidig som min kunnskap konkluderes med ikke være inngående innenfor det scenario jeg beskriver?
Jeg håper at han finner mitt svar konstruktivt, og at han tar med seg mine tips rundt å benytte strømkabel ved intensive operasjoner og å være obs på at strømsparingsmekanismer ofte reduserer ytelse betydelig for denne typen programvare.
Videre håper jeg at dette ikke oppfattes som kranglete, men jeg blir litt skuffet over en generalisert dementering av noe jeg gjør tydelig at kun er teori – og så leveres dette i tillegg med sitt eget aksiom. Litt unødvendig synes nå jeg - men det var kanskje denne kommentaren også
Med vennlig hilsen
Morten
Jeg har problemer med å se argumentet ditt med at ytelse på programvare avhenger av systemfolderen i Windows. Jeg ville vært med på at det kunne være artefakter gitt at noe ble raskere når nyere programvare ble installert, og delte komponenter ble oppgradert. Jeg ville også være enig i at oppstartstid ville være påvirket, men det er vel heller ikke det vi snakker om her. Vi snakker også om 32bits programvare på en 64bits Windows installasjon, og da blir vel kernel mode heller ikke en faktor.
Men om jeg forstår han riktig så snakker vi om at ytelsen øker markant dersom Picasa startes opp i bakgrunnen av en aktiv BK sesjon – og da er det nærliggende å tro at Picasa på en måte påvirker prosessorytelsen. Jeg finner det vanskelig at Picasa ville stengt ned AntiVirus eller lignende, da det for meg blir den andre logiske forklaringen. Har jeg misforstått Gunnars forklaring så tar jeg naturligvis selvkritikk for det!
Uansett, så spurte han ved flere anledninger om dette kunne være logisk – og alt jeg ville gi han var et svar på at det scenario han beskrev faktisk kunne forklares, og leverte et alternativ som kunne beskrive dette fenomenet. Jeg gjorde det ganske tydelig at dette ikke var en forklaring på hans spesifikke problem, derfor ser jeg ikke hvor jeg skal ha levert det aksiom som du setter under kritikk – samtidig som min kunnskap konkluderes med ikke være inngående innenfor det scenario jeg beskriver?
Jeg håper at han finner mitt svar konstruktivt, og at han tar med seg mine tips rundt å benytte strømkabel ved intensive operasjoner og å være obs på at strømsparingsmekanismer ofte reduserer ytelse betydelig for denne typen programvare.
Videre håper jeg at dette ikke oppfattes som kranglete, men jeg blir litt skuffet over en generalisert dementering av noe jeg gjør tydelig at kun er teori – og så leveres dette i tillegg med sitt eget aksiom. Litt unødvendig synes nå jeg - men det var kanskje denne kommentaren også

Med vennlig hilsen
Morten

- Gunnar Østegården
Jeg følger interessert med; - og takker!
- selv om jeg ikke forstår så mye.
Men jeg lurer vel på om mitt lille 'problem' kan ha sammenheng med et annet problem jeg av og til støter på:
Jeg lurer på om andre programmer på PC'n min bruker en eller flere av de filene som tilhører BK?
- ettersom jeg av og til har problemer med å ta sikkerhetskopi av databasen.
- Iblant er det rett og slett kul i fillern å kopiere en eller flere av datafilene.
- Jeg kan stenge BK jeg kan stenge 'alle' andre programmer.
- Jeg finner datafilene på PC'n, men de kan IKKE kopieres, ikke flyttes.
- Man får beskjed om at DENNE min datafil 'brukes' av systemet. (Husker ikke riktig hva det står i den beskjeden jeg får.)
Eneste muligheten da er å restarte PC'n. (Det holder ikke å stenge BK, ikke EN gang, ikke TO ganger; PC'n må restartes.)
- (Otto vet om at noen av oss BK-brukere har hatt et lite problem med dette i årevis. Vi har hatt det oppe på BK-Nordic. Jeg hadde dette problemet iblant med min gamle PC, og jeg har det iblant nå, med min 1 år gamle Acer.)
Så kan man starte BK på nytt igjen, og ta sikkerhetskopi via BK's egen rutine for å ta sikkerhetskopi.
Dermed er allt vel, - og kan fungere vel i flere uker!
Mvh Gunnar.
- selv om jeg ikke forstår så mye.
Men jeg lurer vel på om mitt lille 'problem' kan ha sammenheng med et annet problem jeg av og til støter på:
Jeg lurer på om andre programmer på PC'n min bruker en eller flere av de filene som tilhører BK?
- ettersom jeg av og til har problemer med å ta sikkerhetskopi av databasen.
- Iblant er det rett og slett kul i fillern å kopiere en eller flere av datafilene.
- Jeg kan stenge BK jeg kan stenge 'alle' andre programmer.
- Jeg finner datafilene på PC'n, men de kan IKKE kopieres, ikke flyttes.
- Man får beskjed om at DENNE min datafil 'brukes' av systemet. (Husker ikke riktig hva det står i den beskjeden jeg får.)
Eneste muligheten da er å restarte PC'n. (Det holder ikke å stenge BK, ikke EN gang, ikke TO ganger; PC'n må restartes.)
- (Otto vet om at noen av oss BK-brukere har hatt et lite problem med dette i årevis. Vi har hatt det oppe på BK-Nordic. Jeg hadde dette problemet iblant med min gamle PC, og jeg har det iblant nå, med min 1 år gamle Acer.)
Så kan man starte BK på nytt igjen, og ta sikkerhetskopi via BK's egen rutine for å ta sikkerhetskopi.
Dermed er allt vel, - og kan fungere vel i flere uker!
Mvh Gunnar.
Hei Gunnar,
Nå skal jeg trå varsomt her ettersom jeg ikke er en BK bruker, men jeg tror ikke dette problemet er relatert til det du beskriver over.
Jeg ville anta at BK bruker Btrieve databasemotoren i arbeidsstasjonsmodus, og at den benytter et eksternt program til å jobbe mot databasefilene – og at dette programmet av en eller annen grunn ikke lukkes ned når BK stenges ned. Følgelig så vil databasefilene fortsatt være låst, inntil du starter maskinen på nytt. I så tilfelle burde dette programmet dukket opp i oppgavelisten. Dog blir dette bare en generell forklaring basert på min kjennskap til databasemotorer, og noe som uansett burde vært diskutert med BK folk i en BK tråd. Et annet alternativ er at BK av en eller annen grunn ikke lukkes fullstendig ned. Men som sagt - jeg kan ingenting om BK og det blir bare ville spekulasjoner.
Jeg har som tidligere nevnt fortsatt tillit til at ditt opprinnelige fenomen har med strømsparing å gjøre. Din maskin er moderne har 2 prosessorkjerner som er selve arbeidsmotoren i maskinen din – følgelig har du i praksis 2 arbeidsmotorer. Disse motorene kan i dag kjøres opp og ned i hastighet, nettopp for spare energi og således redusere varme og strømforbruk.
Min teori vil jo da være at Picasas ansiktsgjenkjenning tar en av disse motorene og så kjører denne i høygir – Picasas ansiktgjennkjenning er kjent for å være en tøff matematisk belastning. På din maskin er disse motorene avhengig av å ha samme hastighet, med den konsekvensen at den andre motoren også kjøres opp i høygir. Det er nok der BK kjører, om ikke vil den jo vært ekstremt treg mens Picassa kjørte. Da vil jo BK oppfattes som raskere enn tidligere.
Men dette er som også Otto påpeker noe som må testes – og vil kreve noe teknisk innsikt. Jeg er ganske sikker på at du maskin har Acer strømsparingsprogramvare installert – og her burde det være mulig og midlertidig få kjørt maskinen i høyeste hastighet. Husk også å ha strømmen plugget i. Da burde man kunne reprodusere hastigheten i BK. Jeg kjenner dessverre ikke denne programvaren, og kommer til kort med praktiske eksempler.
Det er selvfølgelig mulig at jeg ser helt i feil retning – og at det ikke er her problemene ligger. Jeg anbefaler alltid på det varmeste å benytte et ryddig antivirus program som gratisprogrammet Microsoft Security Essentials sammen med moderne nettleser i stedet for ressurssluket som kommer med gamle mastodonter – ofte de som betaler for å bli installert på denne typen maskiner.
Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer!
Mvh
Morten
Nå skal jeg trå varsomt her ettersom jeg ikke er en BK bruker, men jeg tror ikke dette problemet er relatert til det du beskriver over.
Jeg ville anta at BK bruker Btrieve databasemotoren i arbeidsstasjonsmodus, og at den benytter et eksternt program til å jobbe mot databasefilene – og at dette programmet av en eller annen grunn ikke lukkes ned når BK stenges ned. Følgelig så vil databasefilene fortsatt være låst, inntil du starter maskinen på nytt. I så tilfelle burde dette programmet dukket opp i oppgavelisten. Dog blir dette bare en generell forklaring basert på min kjennskap til databasemotorer, og noe som uansett burde vært diskutert med BK folk i en BK tråd. Et annet alternativ er at BK av en eller annen grunn ikke lukkes fullstendig ned. Men som sagt - jeg kan ingenting om BK og det blir bare ville spekulasjoner.
Jeg har som tidligere nevnt fortsatt tillit til at ditt opprinnelige fenomen har med strømsparing å gjøre. Din maskin er moderne har 2 prosessorkjerner som er selve arbeidsmotoren i maskinen din – følgelig har du i praksis 2 arbeidsmotorer. Disse motorene kan i dag kjøres opp og ned i hastighet, nettopp for spare energi og således redusere varme og strømforbruk.
Min teori vil jo da være at Picasas ansiktsgjenkjenning tar en av disse motorene og så kjører denne i høygir – Picasas ansiktgjennkjenning er kjent for å være en tøff matematisk belastning. På din maskin er disse motorene avhengig av å ha samme hastighet, med den konsekvensen at den andre motoren også kjøres opp i høygir. Det er nok der BK kjører, om ikke vil den jo vært ekstremt treg mens Picassa kjørte. Da vil jo BK oppfattes som raskere enn tidligere.
Men dette er som også Otto påpeker noe som må testes – og vil kreve noe teknisk innsikt. Jeg er ganske sikker på at du maskin har Acer strømsparingsprogramvare installert – og her burde det være mulig og midlertidig få kjørt maskinen i høyeste hastighet. Husk også å ha strømmen plugget i. Da burde man kunne reprodusere hastigheten i BK. Jeg kjenner dessverre ikke denne programvaren, og kommer til kort med praktiske eksempler.
Det er selvfølgelig mulig at jeg ser helt i feil retning – og at det ikke er her problemene ligger. Jeg anbefaler alltid på det varmeste å benytte et ryddig antivirus program som gratisprogrammet Microsoft Security Essentials sammen med moderne nettleser i stedet for ressurssluket som kommer med gamle mastodonter – ofte de som betaler for å bli installert på denne typen maskiner.
Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer!
Mvh
Morten
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Har ikke hatt tid å lese alle innlegg etter mitt forige inn legg.
Men hvis en ser på Installasjonsloggen (INSTALL.LOG) til BK som ligger i ## C:/programfiler/brother's Keeper 6 ## og vil fortelle hvor ulike filer legges som følge av en vanlig installasjon.
Skal lese innleggene etter at vi har avviklet dagens brukermøte for BK-brukere i Oslo.
Men hvis en ser på Installasjonsloggen (INSTALL.LOG) til BK som ligger i ## C:/programfiler/brother's Keeper 6 ## og vil fortelle hvor ulike filer legges som følge av en vanlig installasjon.
Skal lese innleggene etter at vi har avviklet dagens brukermøte for BK-brukere i Oslo.

- Gunnar Østegården
Morten skrev: Jeg er ganske sikker på at du maskin har Acer strømsparingsprogramvare installert – og her burde det være mulig og midlertidig få kjørt maskinen i høyeste hastighet.
Du har helt rett:
- strømsparingen sto på Balansert (Noe som anbefales.)
- Jeg satte den på Høy ytelse.
Nå går denne søkingen mye fortere.
Det tar nå cirka 45 sekunder å søke i hele databasen:
- bobbeltsøk på: Ektemannens navn + hustruens navn.
(tidligere, uten Picasa, tok dette 3 minutter - i beste fall)
Takk for hjelpen!
Mvh Gunnar.
- Gunnar Østegården
Otto skrev:Men hvis en ser på Installasjonsloggen (INSTALL.LOG) til BK som ligger i ## C:/programfiler/brother's Keeper 6 ## og vil fortelle hvor ulike filer legges som følge av en vanlig installasjon.
Jeg sender deg en kopi av den installasjonsoggen som mail, Otto!
Kanskje kan man hente litt informasjon derfra, jeg aner ikke!
Mvh Gunnar.
Hei Gunnar,
Da er i alle fall det fenomenet forklart!
Jeg vil jo oppfordre deg til å benytte den kontrollen litt etter behov, ikke minst da høy hastighet bruker mer energi, og herunder tømmer batteri fortere og utvikler mer varme – noe som igjen vil gi høyere vifteaktivitet og støy. Det er også litt å spare på strømregningen.
Men dette regulerer du jo fint selv
Hyggelig å kunne hjelpe!
Mvh
Morten
Da er i alle fall det fenomenet forklart!
Jeg vil jo oppfordre deg til å benytte den kontrollen litt etter behov, ikke minst da høy hastighet bruker mer energi, og herunder tømmer batteri fortere og utvikler mer varme – noe som igjen vil gi høyere vifteaktivitet og støy. Det er også litt å spare på strømregningen.
Men dette regulerer du jo fint selv

Hyggelig å kunne hjelpe!
Mvh
Morten
- Gunnar Østegården
Jeg bruker jo PC'n nesten alltid på el-uttaket.
Da går det vel kanskje som det bruker; at batteriet (nesten) slutter å fungere (og det er jammenimei dyrt.)
Men jeg våger ikke å ta ut batteriet heller, av frykt for at det skal bli en plutselig strøm-dipp, da kan man visstnok risikere en skade i ei datafil, har jeg hørt.
Men jeg har kjøpt et underlegg til PC'n med ei ekstra-vifte - så nå støyer'n nesten som et gammelt kjøleskap. Men fordelen er at jeg kan ha'n på fanget, når jeg føler for det.
Uansett: takk for hjelpa!
Mvh Gunnar.
Da går det vel kanskje som det bruker; at batteriet (nesten) slutter å fungere (og det er jammenimei dyrt.)
Men jeg våger ikke å ta ut batteriet heller, av frykt for at det skal bli en plutselig strøm-dipp, da kan man visstnok risikere en skade i ei datafil, har jeg hørt.
Men jeg har kjøpt et underlegg til PC'n med ei ekstra-vifte - så nå støyer'n nesten som et gammelt kjøleskap. Men fordelen er at jeg kan ha'n på fanget, når jeg føler for det.
Uansett: takk for hjelpa!
Mvh Gunnar.
- Gunnar Østegården
Nå viser det seg at dette problemet ikke var sååå enkelt allikevel.
Når jeg starter PC'n og søker 1. gang tar søket bortimot 10 minutter.
- til tross for Høy ytelse og nettanslutning.
Når jeg gjør samme (eller lignende) søk 2. gang tar søket ca. 1 minutt.
- senere søk tar etterhvert enda kortere tid. (ned mot 40 sekunder)
Ja, jeg HAR restarta PC'n - og oppnår samme resultat.
Er det noen som våger seg på noen forklaring på DETTE fenomenet?
Mvh Gunnar.
Ja, jeg HAR restarta PC'n - og oppnår samme resultat.
Er det noen som våger seg på noen forklaring på DETTE fenomenet?
Mvh Gunnar.
-
- Sted: KRISTIANSAND S
BK/Btrieve(?) bruker cache?
BTW, hvordan har du greid å legge inn 600 000 personer?
BTW, hvordan har du greid å legge inn 600 000 personer?
Gunnar skrev:Nå viser det seg at dette problemet ikke var sååå enkelt allikevel.
......
Hva slags søk er det snakk om?
Søk etter personnavn?
T. Haugødegård
- Gunnar Østegården
Bjørn skrev:BK/Btrieve(?) bruker cache?
Jeg er ikke sikker på om jeg har forstått; men
Ved 1. gangs søk (Høy ytelse):
Bk6w.exe*32 - Prosessor: 01 - Minne (privat arbeidssett): 18800 kB
Prosessorbruk: 0-5%, Fysiks minne: 30-35%.
Ingen prosesser ser ut til å ta mer enn Bk6.
Søket tar ca 10 minutter.
Ved 2. gangs søk (også Høy ytelse):
Prosessor: 10
Prosessorbruk: 15-20%, Fysisk minne: 30-40%
Søket tar ca 1 minutt.
En og en - over stokk og stein, selvfølgelig - stort sett fra diverse bygdebøker - i 12 - 14 år.Bjørn skrev:BK/Btrieve(?)BTW, hvordan har du greid å legge inn 600 000 personer?
Jeg ser IKKE bort ifra at det kan finnes en og annen dublett/triplett, desverre. Men jeg gjør iherdige forsøk på å luke bort noen gamle etterhvert som jeg legger inn nye.
Mvh Gunnar.
- Gunnar Østegården
Torleif skrev:Hva slags søk er det snakk om?
Søk etter personnavn?
Ja!
Dersom du har Bk: Finn > Ordsøk > Navn og slektsskapsforhold
- og søker på: Ektemannens navn + Hustruens navn.
Dette er et søk jeg gjør veldi ofte - og det har jeg brukt i mitt eksempel!
Mvh Gunnar.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Ved dit eksempel på Lister / Ordsøk / Navn og slektskapsforhold må jeg spørre noen "dujmme" spørsm"
Databasen er IKKE installert under C:/programfiler, men hvor?
Det er foretatt Kvalitetskontroll av databasen slik at ikke har logiske feil?
Siste versjon 6.5.5 ?
Databasen er IKKE installert under C:/programfiler, men hvor?
Det er foretatt Kvalitetskontroll av databasen slik at ikke har logiske feil?
Siste versjon 6.5.5 ?
- Gunnar Østegården
Databasen er plassert:
C:Brother's Keeper/Data
Jeg installerte Bk fra grunden da PC'n var ny for ca 10 mnd siden og har oppdatert til BK 6.5.3 28 okt 11.
Jeg kjører kvalitetskontroll et par ganger i året: det eneste som da skjer, er at rekkefølgen i søskenflokkene endres littegranne. Ellers har ikke BK klart å finne noen FEIL!
Mvh Gunnar.
C:Brother's Keeper/Data

Jeg installerte Bk fra grunden da PC'n var ny for ca 10 mnd siden og har oppdatert til BK 6.5.3 28 okt 11.
Jeg kjører kvalitetskontroll et par ganger i året: det eneste som da skjer, er at rekkefølgen i søskenflokkene endres littegranne. Ellers har ikke BK klart å finne noen FEIL!
Mvh Gunnar.
Gunnar skrev:Bjørn skrev:BK/Btrieve(?) bruker cache?
Jeg er ikke sikker på om jeg har forstått; men
Ved 1. gangs søk (Høy ytelse):
Bk6w.exe*32 - Prosessor: 01 - Minne (privat arbeidssett): 18800 kB
Prosessorbruk: 0-5%, Fysiks minne: 30-35%.
Ingen prosesser ser ut til å ta mer enn Bk6.
Søket tar ca 10 minutter.
Ved 2. gangs søk (også Høy ytelse):
Prosessor: 10
Prosessorbruk: 15-20%, Fysisk minne: 30-40%
Søket tar ca 1 minutt.
Jeg tolker dette dithen at Btrieve ved 1. gangs søk bygger opp en cache i RAM minne, som 2. gangs og senere søk nyttiggjør seg av. At 1. gangs søk bruker mindre prosessorkraft kan kanskje forklares med at flaskehalsen er overføringshastigheten fra harddisk til RAM, ikke prosessorhastigheten.
Det hadde vært interessant å teste din kjempedatabase på andre programmer, og på en pc med SSD disk (altså ikke roterende platelager).
Gunnar skrev:Torleif skrev:Hva slags søk er det snakk om?
Søk etter personnavn?
Ja!
Dersom du har Bk: Finn > Ordsøk > Navn og slektsskapsforhold
- og søker på: Ektemannens navn + Hustruens navn.
Dette er et søk jeg gjør veldi ofte - og det har jeg brukt i mitt eksempel!
Mvh Gunnar.
Har du ikke ei alfabetisk søkeliste å bla i, feks taste bokstaven S og hoppe direkte til første navn på S? På et tidels sekund?
Torleif H.
- Gunnar Østegården
Joa,
- men det går ikke på noen ti-dels sekunder det heller.
- snarere 5 - 10 sekunder.
Og dessuten: hvis man har 800 personer i databasen som heter: Anne Pedersdatter - og skal søke opp den dama som er gift med Peder Hansen; så blir det en forferdelig jobb.
Jeg kan jo nevne at jeg også kjøpte TMG for 7 - 8 år siden - og prøvde den på min gamle PC. Da hadde jeg vel bare knappt 300 000 personer i databasen.
Men jeg fant jo ut at TMG fungerte treeegere en BK.
Det ble masse tid å veeeente. Noen sekunder her noen sekunder der!
OG - det var en mer omstendelig prosess å legge inn nye opplysninger.
Men så kom det en ny versjon av TMG, og da gadd jeg ikke å oppdatere.
Jeg tror ikke jeg behøver å angre på det.
Mvh Gunnar.
Og dessuten: hvis man har 800 personer i databasen som heter: Anne Pedersdatter - og skal søke opp den dama som er gift med Peder Hansen; så blir det en forferdelig jobb.
Jeg kan jo nevne at jeg også kjøpte TMG for 7 - 8 år siden - og prøvde den på min gamle PC. Da hadde jeg vel bare knappt 300 000 personer i databasen.
Mvh Gunnar.
-
Egentlig er det vel imponerende at det i det hele tatt virker med så mange personer?
Min lille Legacy-base bruker ca 3k pr person. Med den lmiten som var oppgitt øverst i denne tråden vil det si at jeg treffer taket hvis jeg har 300 000 personer (noe jeg ikke har noen som helst planer om å oppnå!).
Med databaser og andre data-tunge apps er nok disk-aksessering det som stjeler tida. Det hjelper ikke med kraftig CPU og mye minne hvis data uansett ligger på harddisken, og må leses/skrives derfra.
Tror du villet merke enorm forskjell om du innstallerte en SSD-disk å ga databasen på.
Eller byttet til noe som er beregnet på mer ubegrenset store datamengder, som MySQL/TNG?
Evnt kjøre den lokalt med Apache webserver på en SSD? Det burde fjerne de fleste flaskehalser?
Min lille Legacy-base bruker ca 3k pr person. Med den lmiten som var oppgitt øverst i denne tråden vil det si at jeg treffer taket hvis jeg har 300 000 personer (noe jeg ikke har noen som helst planer om å oppnå!).
Med databaser og andre data-tunge apps er nok disk-aksessering det som stjeler tida. Det hjelper ikke med kraftig CPU og mye minne hvis data uansett ligger på harddisken, og må leses/skrives derfra.
Tror du villet merke enorm forskjell om du innstallerte en SSD-disk å ga databasen på.
Eller byttet til noe som er beregnet på mer ubegrenset store datamengder, som MySQL/TNG?
Evnt kjøre den lokalt med Apache webserver på en SSD? Det burde fjerne de fleste flaskehalser?
- Gunnar Østegården
Ja, jeg blir grønnnnn av misunnelse når jeg går inn på Digitalarkivet, FS eller Dis-treff og oppdager at søket i deres databaser tar 0,0ørten sekunder.
- og i tilleg har jeg mistanke om at dom har større databaser enn meg.
Tja, jeg leste litt om SSD-disk (?)
Jeg tror ikke det er helt aktuellt, ennå!
- men prisene synker visst der også.
Kanskje man en dag kan kjøpe en SSD-disk på en USB-stikke!(?)
Nåvel, om 6 år er'e vel trolig dags å kjøpe ny PC,
- DA er'e vel kommen noen nye GREIER i datamaskinen tenker jeg!
DA kommer jeg tilbake hit til Slektsforum for å spørre om hva slags PC jeg skal kjøpe.
I mellom tiden takker jeg dere alle!
Ha en god dag!
Mvh Gunnar.
Tja, jeg leste litt om SSD-disk (?)
Nåvel, om 6 år er'e vel trolig dags å kjøpe ny PC,
- DA er'e vel kommen noen nye GREIER i datamaskinen tenker jeg!
DA kommer jeg tilbake hit til Slektsforum for å spørre om hva slags PC jeg skal kjøpe.

I mellom tiden takker jeg dere alle!
Ha en god dag!
Mvh Gunnar.
-
- Sted: HAUGESUND
Jeg er imponert over at du har klart å legge inn 600000 navn! Jeg har kun 80000 i Embla (trodde det var endel) og der er det skrivehastigheten som avgjør hvor lang tid det tar. Navnet kommer inn mens du skriver og tar aldri lenger tid enn du bruker å skrive inn navnet.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen
- Gunnar Østegården
Ja, 80000 personer kan meget vel bety at du har lagt ned mye mer arbeid i dette enn jeg!
- Og gjør (helst) ikke som jeg har gjort. Ta deg også tid til å notere kilder, bl. a.
Men jeg tror nok jeg skriver ganske fort, med ALLE fingrene, slik jeg lærte engang da jeg var ung. Det betyr at jeg på en god dag, kan ha klart å legge inn 800 personer eller mer. Det har blitt MANGE slike dager, men året har dessverre bare 365 dager.
Mvh Gunnar.
- Og gjør (helst) ikke som jeg har gjort. Ta deg også tid til å notere kilder, bl. a.
Men jeg tror nok jeg skriver ganske fort, med ALLE fingrene, slik jeg lærte engang da jeg var ung. Det betyr at jeg på en god dag, kan ha klart å legge inn 800 personer eller mer. Det har blitt MANGE slike dager, men året har dessverre bare 365 dager.
Mvh Gunnar.
-
- Sted: HAUGESUND
Jeg skrev vel litt mangelfullt i innlegget. Det var skrivehastigheten i forbindelse med søking på navn enten i familielisten eller i personlisten som ikke tar noen tid i det hele tatt. Navnet kommer med en gang!
Ellers så har jeg stort sett kilder på det aller meste. Det var bare helt i starten jeg slarvet med dette dessverre.
Jeg hadde ikke klart å legge inn 800 pr. dag - det er i allefall sikkert!
Mvh. Johan Arthur Hansen
Ellers så har jeg stort sett kilder på det aller meste. Det var bare helt i starten jeg slarvet med dette dessverre.
Jeg hadde ikke klart å legge inn 800 pr. dag - det er i allefall sikkert!
Mvh. Johan Arthur Hansen

-
Gunnar skrev:Ja, jeg blir grønnnnn av misunnelse når jeg går inn på Digitalarkivet, FS eller Dis-treff og oppdager at søket i deres databaser tar 0,0ørten sekunder.
De bruker nok ikke Btrieve, Foxpro, Jet el.l.

USB-stick er vel ikke så ulikt SSD, men flaskehalsen er jo overføringshastigheten. Om de finnnes med USB3 vet jeg ikke..Tja, jeg leste litt om SSD-disk (?)
SSD-disker koster forøvrig nå fra godt under 1000-lappen og oppover.
Men hvis du har en veldig gammel PC kan du kanskje ikke koble den til?
Apropos USB-database, så ser jeg at flere med bra resultat kjører TNG fra en USB-pinne, komplett med database og det hele.
Jeg kjøpte nettopp TNG, etter å ha lest utallige lovprisninger. Primært hadde jeg tenkt å bruke den for å legge ut på nett, slik at utvalgte familie-medlemmer kunne delta i innlegging av data. Men hvis den er så bra som de fornøyde kundene påstår er det ikke umulig at den kan gjøre hele jobben? Hadde tenkt å bruke Legacy lokalt.
Har ikke innstallert ennå, så det kan jo hende at brukerne tok litt hardt i?

Du har ikke vurdert å gå over til en "ordentlig" database da, som MySQL?
Innstaller MySQL, php, Apache etc med en pakke som f.eks. XAMPP (fungerer veldig bra, er enkelt å innstallere på en lokal disk (USB-pinne?), og er gratis. $30 for TNG, og du er klar for nye hundretusener av poster

[/quote]
Gunnar skrev:Joa,
Mvh Gunnar.
Søker du ikke opp Peder Hansen og ser hvem han er gift med? Kan du forklare i detalj hva det egentlig søkes etter i dette tilfelle?
Ettersom du nevner TMG så gjorde jeg nå en test;
slo sammen 3 relativt store TMG-databaser til en som nå har ca 276000 personnavn (ca 227000 personer).
Starter søkelista og skriver S, da hopper markøren øyeblikkelig til første navn på S.
Skriver jeg haugen i søkelista stopper den straks på første personnavn Haugen.
Skriver jeg karlsen, o i søkelista stopper den straks på første person med navnet Odd Karlsen.
Jeg kjører en vanlig Dell bærbare PC med 64bit Windows7 og 8 Gb minne.
Med så enormt mange personer som 600 000 er det nok veldig nyttig med en moderne PC full av minne og rask disk.
Torleif H
-
En annen ting, som jeg ikke tror var nevnt tidligere, men som kan innvirke kraftig på søkehastigheten er hvis databasen er veldig fragmentert.
Prøv å kjøre Defrag og se om det hjelper?
Det er normalt enorm hastighetsforskjell på søk i indekserte felt og fritekst-søk i ikke-indekserte felt. Index'er er små, og de er ferdig sortert, og derfor lynkjappe å søke i.
Prøv med noen mer avanserte søk og se hvordan det slår ut på tiden?
Prøv å kjøre Defrag og se om det hjelper?
Torleif skrev:Søker du ikke opp Peder Hansen og ser hvem han er gift med? Kan du forklare i detalj hva det egentlig søkes etter i dette tilfelle?
Ettersom du nevner TMG så gjorde jeg nå en test;
slo sammen 3 relativt store TMG-databaser til en som nå har ca 276000 personnavn (ca 227000 personer).
Starter søkelista og skriver S, da hopper markøren øyeblikkelig til første navn på S.
Skriver jeg haugen i søkelista stopper den straks på første personnavn Haugen.
Skriver jeg karlsen, o i søkelista stopper den straks på første person med navnet Odd Karlsen.
Torleif H
Det er normalt enorm hastighetsforskjell på søk i indekserte felt og fritekst-søk i ikke-indekserte felt. Index'er er små, og de er ferdig sortert, og derfor lynkjappe å søke i.
Bjørn skrev:Prøv med noen mer avanserte søk og se hvordan det slår ut på tiden?
Et eksempel på mer komplisert søk/filter:
"Etternavn inneholder olsen" OG "er en ane til IDnr 1" OG "antall ektefeller > 0".
Det tar ca 15 sek å få opp søkelista filtrert etter disse kriteriene, og den inneholder nå 12 personer med etternavn Olsen.
Under beregning av søket vises antall navn som tilfredsstiller hvert enkelt filter, og til slutt kombinasjonen av de tre filtrene.
Torleif H
- Gunnar Østegården
Dette er noe jeg aldri har tenkt på!Bjørn skrev:Du har ikke vurdert å gå over til en "ordentlig" database da, som MySQL?
Innstaller MySQL, php, Apache etc med en pakke som f.eks. XAMPP (fungerer veldig bra, er enkelt å innstallere på en lokal disk (USB-pinne?), og er gratis. $30 for TNG, og du er klar for nye hundretusener av poster
Men om dette er en databaseløsning ute på nettet; - så har jeg hørt en del negativt om det.
Dessuten er jeg faktisk svært godt fornøyd med BK. Den er genialt enkel. - Jeg håper John Steed (og Otto) ikke finner på noen altfor "supre" vidunderløsninger i årene framover.
- Men det aner meg vel også at jeg kan få fryktelig mye arbeid med å få med meg hele databasen, komplett over på "no nytt å helt ukjent".
Jeg har jo iblant forsøkt å lage GEDCOM-filer som ikke uten videre har vært så lett å importere til andre programmer. Det blir alltid noen opplysniger som ikke følger automatisk med meg. Der finnes noen svært kryptiske TAG'er som jeg ikke forstår osv. osv.
Dessuten tror jeg nok ikke at databasen min vise ese ut så fryktelig mye mer i årene framover. Men vi får se!
Mvh Gunnar.
Mvh Gunnar.
- Gunnar Østegården
Dersom jeg står i ferd med å legge inn en Peder Hansen, - så må jeg undersøke om jeg kanskje har Peder Hansen der fra før.Torleif skrev:Søker du ikke opp Peder Hansen og ser hvem han er gift med? Kan du forklare i detalj hva det egentlig søkes etter i dette tilfelle?
Hvis jeg sitter med en Peder Hansen "på hånda" som er gift med Anne Nilsdatter. Da må jeg først undersøke om jeg allerede har en Peder Hansen gm Anne Nilsdatter i databasen fra før. La oss si at jeg har 500 som heter Peder Hansen og 500 som heter Anne Nilsdatter.
I tillegg kommer problmet med Peder/Peter/Petter og Anne/Anna/Anne Maria/Anne Helene osv !!!
Skulle aldri vært noe problem om "alle" hadde ekstremt uvanlige navn; - eller hvis person-nummer hadde vært innført i alle kirkebøker allerede fra 1600-tallet.
Det evige problemet er alle dublett/tripletter osv. Og jeg skulle ønsket at programvare-produsentene kunne gjort dette "bittelittegranne" enklere for oss som er brukere.
Ja - jeg er klar over at det finnes endel nyttige funksjoner i TMG (som ikke finnes i BK). Men jeg er vel litt skeptisk til hvor bra dette fungerer. Jeg er også sikker på at TMG er blitt bedre siden den gangen jeg brukte den! - Kanskje dette også har ført til at den er blitt tregere?
Dersom jeg finner et par dubletter i databasen min; - så kan det iblant være et forferdelig sammensurium av innformasjon (og linker) som skal slås sammen, - jeg er redd at dette kan bli nokså tilfeldig hvis datamaskinen hadde en enkel rutine for å slå sammen personer. Kansje jeg tar feil??
Ja, jeg har nok bare 4 Mb minne, jeg. Og jeg tror jeg får klare meg med det noen år til!
Det er ihvertfall mye mer (8 x så mye, tror jeg) enn min 7 gamle, som jeg hadde til for ett år siden.
Mvh Gunnar.
- Gunnar Østegården
Bjørn skrev:Prøv å kjøre Defrag og se om det hjelper?
Ja, jeg tror det finnes en rutine her på PC'n min som kjører Defrag (for meg) en gang i uka!
Ja, jeg vet det finnes endel andre søk i databaseprogrammet; - som går NOE fortere. Men disse søkene er ofte ikke så anvendelige, syns jeg!
Mvh Gunnar.
- Gunnar Østegården
Torleif skrev:Et eksempel på mer komplisert søk/filter:
"Etternavn inneholder olsen" OG "er en ane til IDnr 1" OG "antall ektefeller > 0".
Det tar ca 15 sek å få opp søkelista filtrert etter disse kriteriene, og den inneholder nå 12 personer med etternavn Olsen.
Under beregning av søket vises antall navn som tilfredsstiller hvert enkelt filter, og til slutt kombinasjonen av de tre filtrene.
Torleif H
Det er nok ikke mulig å legge inn så mange (og komplekse) søkekriterier i BK som det er i TMG, forstår jeg.
At dette tar 15 sek på din maskin, kan sannsynligvis bety at det skulle ta mye lenger tid på min.
Sa jeg at jeg: - var svært fornøyd med BK?
Sa jeg at jeg: - ikke var så interessert i så mange nye "fiffigheter"?
(NB - jeg får vel litt sponsorintekter, eller?)
Mvh Gunnar.
Sist redigert av Gunnar Østegården den 13. januar 2012 kl. 15.14, redigert 1 gang totalt.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
til Gunnar
Det vil nok skje endringer i også BK.
Det kommer nye ting hele tiden.
Siden det var snakk om Søk, så bær man ta en titt på Ordsøk og se de mulighetene som der finnes, også den siste.
Forøvrig kan man fremm øneker via BK-Nordic http://www.bkwin.info/hjelp/lister-og-f ... ordic.html eller via Ønsker? http://www.bkwin.info/bk6/program/jeg-onsker.html
Det vil nok skje endringer i også BK.
Det kommer nye ting hele tiden.
Siden det var snakk om Søk, så bær man ta en titt på Ordsøk og se de mulighetene som der finnes, også den siste.
Forøvrig kan man fremm øneker via BK-Nordic http://www.bkwin.info/hjelp/lister-og-f ... ordic.html eller via Ønsker? http://www.bkwin.info/bk6/program/jeg-onsker.html
-
I utgangspunktet er en slik løsning beregnet på nett ja, men det er ikke noe i veien for å kjøre det helt lokalt, på en maskin som ikke engang er tilkoblet internett. Det jeg har sett av negativt om nettbaser dreier seg vel først og fremst om geni, myheritage o.l., hvor det er litt Texas? TNG skulle være like sikker som andre lokale løsninger, bare at det er skrevet i php og kjører i en nettleser istedet for som et vanlig program.Gunnar skrev: Dette er noe jeg aldri har tenkt på!
Men om dette er en databaseløsning ute på nettet; - så har jeg hørt en del negativt om det.
Dessuten er jeg faktisk svært godt fornøyd med BK. Den er genialt enkel. - Jeg håper John Steed (og Otto) ikke finner på noen altfor "supre" vidunderløsninger i årene framover.
Når det gjelder Brothers Keeper så hjalp jeg min far i gang med det tidlig på 90-tallet en gang, og da mener jeg at dette var et prosjekt som John Steed hadde startet med etter at han ble pensjonist? Om det fortsatt er et enmannsprosjekt så begynner vel han å bli ganske gammel nå? Jeg må innrømme at dette var med i vurderingene mine da jeg tok opp igjen min fars arbeid etter at det hadde ligget nede noen år (han døde for 5 år siden). Valget mtt falt på Legacy, og overføring til Legacy via Gedcom gikk ganske smertefritt. Jeg kan ikke se at det forsvant noe på veien heller. Men nå var det ikke mer enn 2500+ personer heller da..
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Til Børn.
Historien til BK og Steed kan leses på http://www.bkwin.info.
Han er neppe pensjonist om han da ikke har en meget god finasiell ordning med sin arbeidsgiver eller har godt med tilgang til lekvider
Og følger man med ser man at programmet stadig utvikles og forbedres.
Men det er altid spennende om hva som blir de neste nye faciliteter og forbedringer.
Historien til BK og Steed kan leses på http://www.bkwin.info.
Han er neppe pensjonist om han da ikke har en meget god finasiell ordning med sin arbeidsgiver eller har godt med tilgang til lekvider

Og følger man med ser man at programmet stadig utvikles og forbedres.
Men det er altid spennende om hva som blir de neste nye faciliteter og forbedringer.

- Gunnar Østegården
Bjørn skrev:Valget mtt falt på Legacy, og overføring til Legacy via Gedcom gikk ganske smertefritt. Jeg kan ikke se at det forsvant noe på veien heller. Men nå var det ikke mer enn 2500+ personer heller da..
Jeg forsøkte for moro skyld en Gedcom-eksport til Legacy for noen måneder siden. Det gikk IKKE bra, kanskje fordi jeg hadde gratisversjonen av Legacy. Det viste seg at jeg fikk med alle personer (den gangen 588 000) fra BK til Legacy, men det var utallige linker mellom generasjoner som var blitt borte. Jeg mistenker at databasen var for stor til å få den importert til Legacy Silver.
Jeg hadde også litt småproblemer:
- som at noen datoer ble borte, pga at jeg nok har brukt datofeltet litt vel kreativt.
- Jeg har brukt feltet for stedsnavn på en lignende måte.
- Endel tag'er var, for meg og for Legacy kryptisk/uforståelige.
Jeg holder på å endre dette etterhvert i BK, - så det blir bedre. Men i første omgang har jeg en del igjen å gjøre, før det kan bli aktuellt med en Gedcom-eksport uansett.
Men jeg ser ikke bort ifra at det kan bli TNG - om noen år, kanskje!
Takk for gode råd!
Mvh Gunnar.
Gunnar skrev:Dersom jeg står i ferd med å legge inn en Peder Hansen, - så må jeg undersøke om jeg kanskje har Peder Hansen der fra før.Torleif skrev:Søker du ikke opp Peder Hansen og ser hvem han er gift med? Kan du forklare i detalj hva det egentlig søkes etter i dette tilfelle?
Hvis jeg sitter med en Peder Hansen "på hånda" som er gift med Anne Nilsdatter. Da må jeg først undersøke om jeg allerede har en Peder Hansen gm Anne Nilsdatter i databasen fra før. La oss si at jeg har 500 som heter Peder Hansen og 500 som heter Anne Nilsdatter.
I tillegg kommer problmet med Peder/Peter/Petter og Anne/Anna/Anne Maria/Anne Helene osv !!!
Skulle aldri vært noe problem om "alle" hadde ekstremt uvanlige navn; - eller hvis person-nummer hadde vært innført i alle kirkebøker allerede fra 1600-tallet.
Det evige problemet er alle dublett/tripletter osv. Og jeg skulle ønsket at programvare-produsentene kunne gjort dette "bittelittegranne" enklere for oss som er brukere.
.......
Mvh Gunnar.
Når det gjelder programvareprodusenten for TMG så finnes det to hovedfunksjoner som gjør problemet med dubletter/tripletter enklere for brukerne:
a)
Ved nyregistrering av en person skjer det (om bruker ønsker det) et automatisk søk om navnet finnes fra før. Det kan settes diverse kriterier for dette søket, feks : fornavn med samme forbokstav, etternavn med samme soundex/uttale + flere.
Et praktisk forsøk som det overnevnte med registrering av "per hansen" gir varsel om 14 mulige dobbeltgjengere, heriblant Per/Paul/Peter/Peder Hansen/Hanssen. Hver av disse vises i den filtrerte søkelista med fødsel, død og ektefelle.
b)
En egen funksjon Søk etter dobbeltgjengere med forskjellige søkebetingelser for etternavn, fornavn, fødsel, død, foreldre o.a.
Torleif H
- Gunnar Østegården
a) Ja, jeg vet - og jeg var ikke altfor imponert den gangen jeg brukte TMG.
- Dette med søk fungerer faktisk ganske bra i BK også!
b) Jeg prøvde en slik dobbeltgjenger-søkefunksjon i Legacy.
- og ble ikke så veldi imponert.
- Den plukka ut utrulig mange dubletter, - som åpenbart ikke var dubletter (det kunne man se med et halvt øye)
- Den plukka ut mengdevis med Anne Olsdøttere og Ole Olssønner - som INGEN skulle kunne si noe om de var dubletter eller ei.
- Og man kunne la Legacy slå personer sammen, en innebygget funksjon - Men resultatet - er jeg veldi usikker på om det ALLTID ble så vellykket. Jeg mistenker at NOE informasjon KAN bli borte.
Mvh Gunnar.
- Dette med søk fungerer faktisk ganske bra i BK også!
b) Jeg prøvde en slik dobbeltgjenger-søkefunksjon i Legacy.
- og ble ikke så veldi imponert.
- Den plukka ut utrulig mange dubletter, - som åpenbart ikke var dubletter (det kunne man se med et halvt øye)
- Den plukka ut mengdevis med Anne Olsdøttere og Ole Olssønner - som INGEN skulle kunne si noe om de var dubletter eller ei.
- Og man kunne la Legacy slå personer sammen, en innebygget funksjon - Men resultatet - er jeg veldi usikker på om det ALLTID ble så vellykket. Jeg mistenker at NOE informasjon KAN bli borte.
Mvh Gunnar.
Automatiske funksjonar som gjer noko som helst med data bør ein vere på vakt mot, og særleg dersom der er snakk om å slå saman registrerte personar. Sjølv har eg sikkert hundrevis med duplikatar registrert, og der eg har tankar om samanhengen har eg registrert lenker mellom dei, som t.d. "'#3456 Jørgen Nielsen' kan vere den same som '#12758 Jørgen Nilsson' <tekst om kva eg har av informasjon>". Denne lenka kjem opp for begge, og dersom eg får ny informasjon kan eg slå saman eller fjerne lenka manuelt.
- Gunnar Østegården
Enda et spørsmål fra en dåre!
Jeg oppdager at jeg har noe som kalles ReadyBoost.
- Her står:
Øk hastigheten på systemet
med Windows ReadyBoost
Det viser seg at jeg har en slik ReadyBoost på et par av mine minnepinner.
- i et svakt øyeblikk har jeg kanskje installert den der.
- det ser ikke ut til at denne ReadyBoost'n har gjort at hastigheten min har økt i alle fall.
- men den tar såpass mye plass på minnepinnen at jeg ikke får plass til sikkerhetskopien av databasen min.
- det er umulig å slette denne ReadyBoost'n, ser det ut til.
- Jeg gjør i alle fall iherdige forsøk; - men den lar seg ikke flytte eller slette! Hvorfor ikke?
- Går det an å formatere minnepinnen på nytt? Hjelper det?
Mvh Gunnar.
Jeg oppdager at jeg har noe som kalles ReadyBoost.
- Her står:
Øk hastigheten på systemet
med Windows ReadyBoost
Det viser seg at jeg har en slik ReadyBoost på et par av mine minnepinner.
- i et svakt øyeblikk har jeg kanskje installert den der.
- det ser ikke ut til at denne ReadyBoost'n har gjort at hastigheten min har økt i alle fall.
- men den tar såpass mye plass på minnepinnen at jeg ikke får plass til sikkerhetskopien av databasen min.
- det er umulig å slette denne ReadyBoost'n, ser det ut til.
- Jeg gjør i alle fall iherdige forsøk; - men den lar seg ikke flytte eller slette! Hvorfor ikke?
- Går det an å formatere minnepinnen på nytt? Hjelper det?
Mvh Gunnar.
Gunnar: Se på denne siden, der blir det enkelt forklart hvordan du fjerner ReadyBoost:
http://www.technologyquestions.com/tech ... boost.html
http://www.technologyquestions.com/tech ... boost.html
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Tenkte jeg skulle kaste inn at ReadyBoost er en relativt utdatert teknologi, som blir meningsløs for nyere maskiner.
Den ble utviklet for å gjøre det enklere å oppgradere Windows XP til Windows Vista, på maskiner med 512MB (1/2 GB) minne. Det er en god del år siden det var en vanlig konfigurasjon. Årsaken var at Windows Vista egentlig trenger 1 GB minne for å være responsiv, og det ble raskere å benytte en moderne minnepinne enn å "skrape" rundt i det roterende platelagereret.
Jeg fatter ikke hvorfor den fortsatt spretter opp i dag på maskiner med 2 og 4 GB minne. Men, kan ikke annet enn å anbefale folk å skru dette av.
Bare et lite tips!
Den ble utviklet for å gjøre det enklere å oppgradere Windows XP til Windows Vista, på maskiner med 512MB (1/2 GB) minne. Det er en god del år siden det var en vanlig konfigurasjon. Årsaken var at Windows Vista egentlig trenger 1 GB minne for å være responsiv, og det ble raskere å benytte en moderne minnepinne enn å "skrape" rundt i det roterende platelagereret.
Jeg fatter ikke hvorfor den fortsatt spretter opp i dag på maskiner med 2 og 4 GB minne. Men, kan ikke annet enn å anbefale folk å skru dette av.
Bare et lite tips!
- Gunnar Østegården
Så; - var det problemet løst, og jeg fikk plass til 607 MB sikkerhetskopi på en 1 GB's minnepinne.
Og, - jeg takker dere to!
Og, - jeg takker dere to!