Får error i legacy 10

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Bengt Ronald Karlsen
Sted: Spydeberg

Får error i legacy 10

Legg inn av Bengt Ronald Karlsen » 5. juni 2025 kl. 15.50

hei jeg kjører legacy 10.0.0.208 og har fått en error

legacy 10 runtime error 13 . hva kan være årsaken. har wind 10 på pcen

Steinar Olsen
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Får error i legacy 10

Legg inn av Steinar Olsen » 5. juni 2025 kl. 22.05

Det er jo flere forslag på nett (Bing søk) men på din PC kan problemet skyldes at du har en eldre versjon (Win10) mens de som lager Legacy har Win11.

ta først en sikkerhetskopi av databasen og av katalogen dokumenter De kan kopieres over på en minnepenn på minst 32 Gb ved hjelp av Utforsker. 

Du kan jo først gå til oppdateringer av operativsystemet for å se om det kan være noe der å hente.
Det er jo slutt på de vanlige oppdateringer  men det er en del tilleggs oppdateringer å hente.

om du trykker på innstillinger knappen og så på oppdateringer så vil du hvis du ikke har sett etter  på en stund finne 2 oppdateringer fra Mai og 2 fra Mars pluss en peker til en rutine om å sjekke om du kan kjøre Win11,
hvis du kan det må du da helst oppdatere Win10 før du starter testrprogrammet, oppdater gjerne Acrobat Reader i samme slengen. systemet vil først ta de fra Mars og trolig restarte, min henter alle før han installerer noe  (en gammel Ascer PC) det har tatt nesten 1 time å installere bare mars utgaven. regner med at den er ferdig til i Morgen

Trolig er programmet for nytt siden de har laget en versjon for Win11 og du har versjon 10 
Har du en eldre versjon fra før så kan du prøve å kjøre den versjonen for å sjekke om du kan ta en sikkerhetskopi. 

Har selv både Win10 og Win11 pc sistnevnte trenger mer plass på harddisken og en nyere Pc. Men virker bedre på flere områder. 

Uansett hva du gjør bør PCen  være oppdatert fra Microsoft så kan du jo starte med feilsøking 

Vær ops på at det er store oppdateringer alle fire som ligger der det kan ta ganske lang tid før PCen er klar. sjekk oppdateringer flere ganger til du får beskjed om at den er oppdatert.

dette programmet skal være seriøst. Det leter opp Windovs utgave automatisk. (dette sendes fra e Win11 PC
https://windowstechies.com/-/en/support ... YQEALw_wcB

kjøper du ny PC så be dem sette inn minst 1TB harddisk i den før du får den med deg hjem, de vanlige har bare 250 Gb og det er for lite  siden Win11 bruker mesteparten av den kapasiteten. ca 220 Gb til de mest nødvendige programmer Office pakken (Min erfaring er at det er nok med Word og Excel i den) og slektsprogrammet.

her er fra Legacy hjelpeside. Du bør uansett kjøre oppdateringer fra Microsoft først, for det kan jo hende de løser problemetGenerelle feilsøkingstips
  1. Lukk Legacy, start datamaskinen på nytt og prøv Legacy. Noen ganger er dette alt du trenger å gjøre.
  2. Lukk Legacy og kjør Legacy-oppdateringen fra nettstedet vårt, selv om du har den gjeldende oppdateringen.
  3. I Legacy kjører du Filvedlikehold - Sjekk/Reparer (Fil > Filvedlikehold > Sjekk/Reparer). Prøv deretter Legacy på nytt.
Hvis feilen vedvarer, eksporter postene dine til en ny Legacy-familiefil, som du bør bruke:
  1. Klikk på Fil på menylinjen og velg Eksporter til fra filmenyen.
  2. Velg Eldre fil fra undermenyen og fortsett.
  3. Gi filen du vil eksportere et nytt navn, og klikk på Lagre.
  4. Eksportskjermen åpnes. Klikk på den store Start eksport-knappen. (Hvis du får en melding om kilder, klikker du på Ikke tilordne en kilde.)
  5. Bruk den nye familiefilen og slett den gamle når du er fornøyd med resultatene.
Hvis en Legacy-familiefil er så skadet at trinn 1 og 2 ikke kan reparere den, må du gjenopprette filen fra den nyeste sikkerhetskopien
.
Du bør ta regelmessige sikkerhetskopier og teste dem
.
Slett alle filer som slutter med filtypen .USR og .DBM fra Legacy-mappen på harddisken. Etter at du har startet Legacy på nytt, må du tilbakestille eventuelle tilpassede innstillinger du har gjort.

Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Eric Swane
Sted: Heimdal
Kontakt:

Legg inn av Eric Swane » 6. juni 2025 kl. 15.00

Jeg slet med tilsvarende feil omkring årskiftet, mistenkte oppgraderingen til Win11 og var igjennom det meste v det Steinar skriver om.

Men det som gjorde susen var fjerning av .USR filene, ved å slette hele mappa .USR. Ikke bare fikset det runtime feilen, men det fikset på en del uregelmessigheter ved Legacy jeg hadde slitt med en stund. Legacy ble "som ny".

Jeg studerte innholdet av filene jeg fjernet. Det var ikke mye å begripe, men det var åpenbart at det lå ganske gamle ting der. Jeg har oppgradert Legacy gang på gang siden versjon 3 og det er vel ikke sikkert at filene har vært oppgradert perfekt hver gang Tror det kan være en generelt god idé for alle trofaste Legacy brukere å sanere .USR filer med jevne mellomrom.

mvh eric

Steinar Olsen

Legg inn av Steinar Olsen » 6. juni 2025 kl. 16.11

det står jo en del ting på hjelpesiden til Legacy bl. a. det å fjerne filer som .usr ser ut til at en bør gjøre det hver gang en fornyer programmet. 
google oversettingen av det som står på engelsk på siden er jo ikke helt å stole på.
den gamle Win10 pcen brukte noen timer på å  installere oppdateringene ferdig 

bruker selv Brothers Keeper og har stort sett fått grei beskjed om oppdateringer begynte mer nr. 4 og nå på siste versjon som er 7.11

Ser ut til at det koster 1600.- å kjøpe Win11 fra Microsoft, så det kan jo være greiere å kjøpe ny PC så får en en mye hurtigere PC å jobbe med. Det gjør det jo lettere å bruke den i Banken og andre nyere nettsider.

Ser på nett at det ikke er tiden for å kjøpe nye PCer hvis en ikke har minst 10000.- å kjøpe for, de billigste er for dårlig til å spandere penger på. 
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund

Steinar Olsen

Legg inn av Steinar Olsen » 8. juni 2025 kl. 13.02

har brukt Fortect g fikk dette tilbudet
https://secure.fortect.com/?trackid=36075199 

det tok bort mange feil i PCen og innstalerte nye drivere og det virker meget bra, jeg kjærte en gratisversjon og sjekket alt siden jeg vet nok til å vite hva som det må fikse.
på betalt utgave fikser det alt selv, du slipper å tenke. Det finner selv  ut av hvilken maskin du har og sørger for å oppdatere  alt.

E del oppdateringer som Microsoft gjør er ikke helt god. Den fjernet virus/spam og gamle program-rester som er igjen etter programmer som har vært installert.

Anbefales for de som ikke kan PCens indre oppsett. Min PC ble hurtigere.
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»