Gramps, Sted i norsk

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Gramps, Sted i norsk

Legg inn av dn18596 » 11. januar 2020 kl. 21.18

Hei
Jeg forsøker å få Gramps til å fungere med slekt i Norge, Sverige og USA. Ett av problemene jeg har er med stedstyper. Jeg skulle jo gjerne ha land, fylke, kommune, --. Og att det i Sverige ville bli land, län, kommun, --. Vad det burde bli i USA er jeg ikke sikker på enda. Noen som har erfaring eller gode råd?

Og ved dåp, den registreres i kirkeboken for prestegjeld, vad blir det i Sverige og USA har jeg ikke fått helt klart enda.

Det er ikke helt lett å se alle muligheter med Gramps, jeg tror jeg har fått det til å fungere, men behøver sikkert mer hjelp for å få rapporter og overføring til slekt i andre land til å fungere.

Mvh
Niels

gj12185
Sted: OSLO

Re: Gramps, Sted i norsk

Legg inn av gj12185 » 12. januar 2020 kl. 2.20

Har du sett om det er noe hjelp å få på de svenske dokumentasjonssidene? Programmet er jo laget av svenske slektsgranskere.
https://gramps-project.org/wiki/index.php/Sv:Huvudsida
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 12. januar 2020 kl. 11.12

Jeg har ikke funnet noe om hvordan de svenske eller norske oversettene har bestemt kodingen av plasser. Gramps har, så vidt jeg vet, ett unikt system for registrering av plasser. Man bruker "Type" og "omgitt av" hvor toppnivået er "Land" deretter kommer forskjellige undergrupper, som "Fylke/Delstat" osv. Men den norske oversettingen har ikke med kommune, men tre "By" og flere med to av samme tekst.

Det viktige er jo att når dette brukes i en engelskspråklig variant att det blir forstålige typer. Så spørsmålet er rettet om noen her har erfaring med bruken av "typer" i Gramps.

Og selvfølgelig, er det noe annet jeg har oversett i flerspråklige varianter?

Mvh
Niels

gj12185

Legg inn av gj12185 » 13. januar 2020 kl. 22.06

Hmm, jeg har brukt Gramps til og fra, men jeg synes alle disse slektsprogrammene tar for mye tid å følge opp. Jeg har ikke brukererfaring med noe annet enn Gramps, men det jeg har testet og sett av andre programmer, har ikke overbevist meg om noens fordeler framfor andre.
Jeg fant ut at en vanlig tekstfil for hver familie, med nye kapitler for hvert barn er det enkleste. Så får barna hver sin nye fil når de blir gift og får barn, o.s.v.
Jeg savner den gamle FileMaker databasen jeg brukte mens jeg hadde Mac (savner ikke Mac'en), den var såre enkel å bruke, man bare designet sine egne løsninger i løpet av noen minutter, og kunne utvide den når som helst. Jeg tror kanskje at mine tekstløsninger sammen med en enkel database som bidrar til den store oversikten, vil være det jeg satser på videre.
Et alternativ er å skrive alt i LaTex, med indekser og lenker til alt mulig, men jeg har jo sett at jo mere komplisert man lager det, jo vanskeligere blir det å huske alle 'smarte' løsninger hvis man har en pause fra programmene. :lol:

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 16. januar 2020 kl. 17.46

Takk for kommentarer.
Mitt problem er att jeg skall hjelpe slektninger med registrering av felles slekt og skape Gedcom til DNA-selskaper. Mellom svensk og norsk er det ikke så store problem, men når jeg første skall gjøre dette, vil jeg gjerne att det blir enkelt å ta over om de vil fortsette videre selv.

Mvh
Niels

gj12185

Legg inn av gj12185 » 17. januar 2020 kl. 23.47

Det er ergelig at du ikke får noen hjelp, men jeg håper du lager en post om hvordan det utvikler seg. :)

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»