MH Family Tree Builder - slette filer

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj17779
Sted: NESODDTANGEN

MH Family Tree Builder - slette filer

Legg inn av gj17779 » 9. februar 2016 kl. 10.33

Jeg må slette noen filer som er kommet inn ved en slags snoking. Jeg liker ikke det programmet og har lyst til å avmelde meg der. Ville det ha noen konsekvenser for det jeg har på Legacy og Geni?
Men i første omgang må jeg slette noe for jeg har overbelastet gratisversjonen. Noen som kan forklare hvordan det gjøres?

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Re: MH Family Tree Builder - slette filer

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 9. februar 2016 kl. 12.23

Family Tree Builder er My Heritages PC-software. Som normalt linkes med MH, men han også brukes som ett frittstående program på din PC.
FTB har ikke noe med Legacy å gjøre.

Du kan fritt slette FTB på din PC men bruk ett slettprogram f.eks Revo uninstaller. http://www.revouninstaller.com/download/revosetup.exe

Hvis du vil melde deg ut av MH må du gå til nettsiden og slette ditt tre og slett din profil.

Jeg vet ikke hvordan dette virker inn på GENI da GENI og MH egentlig er samme firma.
Mvh
Leif B.

gj17779

Legg inn av gj17779 » 10. februar 2016 kl. 9.48

I første omgang vil jeg slette et par filer på MHFTB. Lurer på hvordan gjøre det på en enkel måte. Jeg får heller finne meg i å fortsette å være i MH.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 10. februar 2016 kl. 17.15

Hvis FTB er linket med MH vil filene antagelig komme tilbake uansett hvor mye du sletter i FTB.
Nå er det lenge siden jeg har brukt FTB og MH men jeg antar at du må slett person for person i en fil.

En annen sak. Hvorfor bruke både MH og Geni. De bruker jo samme matcher.
Mvh
Leif B.

gj17779

Legg inn av gj17779 » 10. februar 2016 kl. 21.23

Grunnen til at jeg er på Family Tree Builder er at GEDCOM-filen min fra Geni ble overført direkte dit. Derfra måtte jeg synce den med My Heritage og opprette familienettside, noe jeg egentlig ikke vil ha. Via FTB kom den også automatisk inn i Legacy-treet mitt.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 11. februar 2016 kl. 18.36

Nå må jeg melde pass tror jeg.
Du kan laste ned en GEDCOM-fil fra GENI til din PC. Men at den havnet i MH og "tvang" deg til å opprette en MH-nettside uten at du har f.eks svart ja på ett spørsmål o.l. høres søkt ut.
Selvsagt kan man laste inn GEDCOM-filer fra Geni eller FTB til Legacy, Men jeg har aldirg hørt om at det skjer automatisk. Du må ha gjort noe . Legacy er ett frittstående program som ikke har noe med GENI eller MH/FTB å gjøre.

Hva en GEDCOM-file er kan du lese her.
https://no.wikipedia.org/wiki/GEDCOM
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 11. februar 2016 kl. 19.52

Generelt skal alle program kunne lage Gedcom ogogså være i stand til å importere Gedcom.

Gedcom er et eget format som kun har viss krav til karaktersett og i utgangspunkt er det 3 ulike karaktersett, men det eksisterer et 4.
Alle program skal i utgangspunkt kunne behandle disse karaktersettene, men erfaring viser at det dessverre ikke er slik.

I tillegg er standarden for Gedcom noe gammel og derfor har en rekke program lagt til en rekke egne definerte hendelser som kan gi noen feilmeldinger ved import.
En av disse er bl.a. å akseptere sammlivsformer mellom to av samme kjønn.
Noen Gedcomproduksjoner er veldig bra og fint dekker også norske/nordiske forhold, men andre vil avvise dette.

Brukeravatar
Geir Asle Myrestrand
Sted: SANDNES

Legg inn av Geir Asle Myrestrand » 31. august 2016 kl. 10.35

Inga skrev:I første omgang vil jeg slette et par filer på MHFTB. Lurer på hvordan gjøre det på en enkel måte. Jeg får heller finne meg i å fortsette å være i MH.

Dersom du mener prosjekter når du skriver filer, så gjør du det via Fil > Administrere prosjekter..., så belyser du prosjektet du vil slette og klikker på Slette-knappen (eller holder nede Alt-tasten og trykker S). Alle filer assosiert med dette prosjektet blir da slettet.

Hvert prosjekt du har i FTB har en egen folder under Documents\MyHeritage, med subfoldere som Backup, Cfg, Database, Photos, Reports, etc. Prosjektfolderen med de underliggende subfolderne og alle filene i de blir slettet når du følger prosedyren over.

Vær oppmerksom på at du IKKE må synkronisere med MyHeritage når du benytter MyHeritage Family Tree Builder, det er bare å si nei når dialogboksene som spør om dette kommer opp.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»