Valg av program

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
19808
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Valg av program

Legg inn av 19808 » 7. mars 2016 kl. 10.18

Er i startfasen og trenger tips om valg av programvare.
Har vært innom MY Heritage, men det virker som om at det kan bli veldig dyrt i lengden?
Har noen erfaring med f.eks. EMBLA - eller kan anbefale annet program - NORSK?
:)

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Valg av program

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 13. mars 2016 kl. 11.54

Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 13. mars 2016 kl. 14.25

mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 13. mars 2016 kl. 14.46

Hei.
Jeg har brukt MyHeritages og er godt fornøyd med programmet. Du får masse hjelp via "matchinger" utenfra.
MEN da er det viktig å sjekke disse kildene som du får inn. Det er ikke alle som tar slektsforskingen på alvor og som godtar alt de hører og ser uten å sjekke kilder. Så spres dette via matching og ender opp i masse surr.
En del som bruker MyHeritages legger inn kildereferanser. Da er det enkelt å sjekke mot kirkebøkene.
Programmet er enkelt og stort! Det tar tid før en har lært det godt å kjenne.

Du kan lage deg slektstrær med programmet. Disse kan skrives ut på egen printer via A-4 ark som event. må limes sammen, eller du kan få skrevet ut via storprinter i USA, men det koster en del. Du kan legge det inn på minnepinne og få kopiert det ut på storformat i copishops butikker i Norge til en rimeligere pris.

Du kan ogs få prinet ut en slekstbok fra MyHeritages.

Programmet er gratis inntil et visst antall personer, ca 2500?

Geni og MyHeritages samarbeider, tror det er samme eier.

Prøv dette og et par andre, så får du følelsen av hvordan programmene er.
Du kan også overføre fra fra et slektsprogram til et annet via GEDCOM.

Lykke til, uansett hva du velger.

Ulf S

Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 13. mars 2016 kl. 21.12

Mine råd er følgende:

1. Lagre dataene DINE på din EGEN pc. Til det bruker du et program som inneholder GEDCOM-funksjonen, t.d. Legacy, Brothers Keeper m.v.

Du trenger ikke tenke på GEDCOM i det vanlige, poenget med dette er å kunne flytte opplysningene dine fra ett dataprogram til et annet, uten å gjøre jobben med registreringa en gang til.

2. Bruk internettbaserte programmer som My Heritage til å utveksle info i begrensede mengder for å få hjelp fra andres opplysninger.

Slektsforskning er både å finne ut sammenhenger sjøl, og få hjelp fra andre. I det siste tilfellet må vi likevel sjekke kildene for å forsikre oss at opplysningene er korrekt.

Faren ved kun å bruke internettbaserte programmer er dels at du mister kontoll med dine egne date. Og dels at samarbeid med andre via "å kople slektstrærne sammen" medfører at du i tillegg til å importere andres data også importeres deres feil inn i ditt slektstre.
Hvis du tror at du da kan rette feilen vil du fort forstå at du må be EIEREN av dataene om å rette sine feil. Nekter vedkommende sitter du igjen med et feilaktig slektstre.
Derfor lagre egne data på egen PC. Husk sikkerhetskopieringen.

Dette er et kortfattet og forenklet svar på et viktig spørsmål.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 13. mars 2016 kl. 22.47

MyHeritage er et kommersielt selskap fra Israel, som har ført en ganske så ekspansiv/aggressiv oppkjøpspolitikk siden de startet i 2003 i Tel Aviv. Blant annet har de kjøpt opp Geni.com, som vel var en uvelkommen konkurrent. Må si at jeg har ganske liten sans for både selskapets politikk og de produktene de (og lignende) selger.
Du lokkes med å kunne legge inn 250 gratis, og da har du lagt ned så mye jobb der at du synes du må fortsette (og begynne å betale i dyre dommer).

Mye bedre (og veldig mye billigere) å satse på et eget, lokalt program i stedet for. Du finner det aller meste på Digitalarkivet, og mange bygdebøker på bokhylla.no .
Videre finner du masse på http://familysearch.org , som er gratis (selv om den ligger i USA...)

https://no.wikipedia.org/wiki/MyHeritage

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 13. mars 2016 kl. 22.59

Helt enig. Ett program på egen pc uansett hvilket program du velger. Mvh. Johan Arthur Hansen

gj18592
Sted: Horten

Legg inn av gj18592 » 16. mars 2016 kl. 21.54

Bjørn skrev:Du lokkes med å kunne legge inn 250 gratis, og da har du lagt ned så mye jobb der at du synes du må fortsette (og begynne å betale i dyre dommer).

Mye bedre (og veldig mye billigere) å satse på et eget, lokalt program i stedet for.

Det etterspørres et program, og MyHeritage har da Family Tree Builder. Det er gratis og har ingen begrensninger på antall personer man kan legge inn.

Det er avgjørende viktig å skille mellom MyHeritage sin online-løsning og programmet Family Tree Builder som installeres på PC :D

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 18. mars 2016 kl. 11.30

Jørgen skrev:Det er avgjørende viktig å skille mellom MyHeritage sin online-løsning og programmet Family Tree Builder som installeres på PC :D

Enig med Jørgen. Jeg har testet FTB og ett par av mine venner bruker det, godt fornøyd.
(Jeg har brukt Legacy i mange år.)
Det eneste du må sperre er synkronisering med MH (en enkel sak).

Her kan du hente programmet.
https://www.myheritage.no/family-tree-builder
Mvh
Leif B.

gj16972
Sted: TROMSØ
Kontakt:

Legg inn av gj16972 » 2. april 2016 kl. 1.47

Angående MyHerritage.
Family Tree Builder er gratis og lagrer dine data lokalt uten begrensninger i antall personer. Det støtter også GEDCOM. Du velger selv om du vil laste opp dine data til din familiesite på nettet, men da er det begrensninger i hvor mange du kan ha i treet før du må betale.
Det er heller ikke slik at du er avhengig av at andre retter opp feil i registrert data som du har på dine nettsider eller lokalt på din pc. Du har full kontroll på det du legger ut på nett, og lagrer lokalt.

Hvis du tar slektsforskning noenlunde på alvor så importerer du ikke treff fra andre uten å sjekke kilder. Det er utrolig mye feil, og jeg finner ofte igjen feil som jeg selv gjorde for mange år siden og som andre har importert fra mine sider.

Noe jeg ikke liker er at det hele tiden dukker opp knapper her og der angående "historiske poster", "slektssøk" og "supersøk" samt annet crap som du må betale for selv om du har aldri så mye Premium pluss ultra. Jeg føler heller ikke at jeg har så mange muligheter til å se hva jeg har gjort og når, skulle ønske at det var en log over hvilke endringer jeg har gjort og når de gjort.

Styr unna kartfunksjonen, den kan finne på å slette stedsnavn, uten at du får noen som helst tilbakemelding på hvilket sted og hvilke personer som ble berørt.

Forøvrig så er det ett eller annet som "stinker" uten at jeg klarer å sette fingeren på det, muligens at det er den forholdsvis aggresive markesføringen, og stadige oppkjøp av konkurenter samtidig som det ikke brukes mye resurser på å fikse eksisterende feil.

Med tanke på at FTB er gratis og har så mange brukere så synes jeg det er rart at det overhode ikke er omtalt som et alternativ når det spørres om slektsforskningsprogrammer.

Bent Roger Ødegaard
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 2. april 2016 kl. 13.41

Brigt skrev:Forøvrig så er det ett eller annet som "stinker" uten at jeg klarer å sette fingeren på det, muligens at det er den forholdsvis aggresive markesføringen,

De reklamerer med gratis påmelding. :lol::lol::lol:

Litt fra Myheritage hjelpeseksjon:
MyHeritage nettsider er basert på abonnementer. Basis planen er gratis. Hvis du er medlem av en Basis nettside (ikke-betalende medlem), er det noen begrensinger, slik som at du kan kun legge til 250 personer i ditt slekstre, og lagringsplass på 250 MB. Dette inkluderer alle familie trær på nettsiden, selv om de ble skapt i Family Tree Builder og synkronisert til nettsiden siden.

SuperSearch – vår genealogy søkemotor kan du søke gratis...
SuperSearch er sammensatt av mange gratis og betalende historiske dokumenter. Søke er gratis, men å se dokumenter kan bety at du må ha ett data abonnement.

- det er jo ikke gratis....

Skal jeg på en kunstutstilling hvor de reklamerer med gratis inngang, blir gratis helt feil hvis jeg kun får se ett bilde og må betale for å se resten.
Mvh. BentØ

gj16972
Sted: TROMSØ
Kontakt:

Legg inn av gj16972 » 4. april 2016 kl. 22.47

Bent skrev:
SuperSearch – vår genealogy søkemotor kan du søke gratis...
SuperSearch er sammensatt av mange gratis og betalende historiske dokumenter. Søke er gratis, men å se dokumenter kan bety at du må ha ett data abonnement.

Spot on! Maten er gratis men svindyr om du spiser den.

Jeg har premium, men om jeg skal ha Supersearch så koster det ekstra 17$ pr måned. Smartmatch er en nyttig greie, men den er en del av gratispakka. Vurderer å kjøpe Legacy 8 men fortsatt ha Family tree builder slik at jeg kan søke i andre sine trær (smartmatch)

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 4. april 2016 kl. 23.41

Brigt skrev:
Bent skrev:Smartmatch er en nyttig greie, men den er en del av gratispakka. Vurderer å kjøpe Legacy 8 men fortsatt ha Family tree builder slik at jeg kan søke i andre sine trær (smartmatch)

I Legacy er det innebygd en link mot FamilySearch, som er veldig lite omtalt. Det er nemlig trær på FamilySearch også, men bare veldig mye mindre aggresivt (markedsført) - og helt gratis. Noen ganger har jeg funnet tråder som jeg ikke kjente til der. Men det er - som på Geni/MyHeritage - mange feil også, men i mye mindre grad enn på de "store". Og det er absolutt ingen linking til andre trær, og ingen som kan gå inn og endre på dine egne data.
https://www.youtube.com/watch?v=GvaZjy32eQg

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»