Hva skjer med Embla?
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
Hva skjer med Embla?
Er Embla også på vei til graven? Håper ikke det.
http://www.embla.no/
Det har jo vært forsøkt tidligere med noen andre, men.....
Familiearkiv og WinFamily som et par av de siste.
http://www.embla.no/
Det har jo vært forsøkt tidligere med noen andre, men.....
Familiearkiv og WinFamily som et par av de siste.
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Hva skjer med Embla?
Embla er ikke på vei i graven. En er nå i gang med å utvikle en ny versjon som skal kunne brukes både på Windows, Mac, Linux og nettbrett og mange nye funksjoner og som skal være klar i slutten av året. Mvh. Johan Arthur Hansen
Godt å høre.
Selv om jeg ikke er bruker av Embla, ble jeg noe tvilende da jeg leste blant annet dette om Embla's historie samt firmaets tanker om fremtiden.
http://www.embla.asia/no/about_embla.html
Selv om jeg ikke er bruker av Embla, ble jeg noe tvilende da jeg leste blant annet dette om Embla's historie samt firmaets tanker om fremtiden.
http://www.embla.asia/no/about_embla.html
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Jeg vet ikke om outsourcing er så uheldig, men mitt inntrykk av Embla er at det dessverre har et omdømmeproblem? Jeg har selv aldri brukt det, men de gangene det dukker opp i diskusjoner er det gjerne fordi brukere har problemer, ikke greier å få kontakt med support/utviklere osv., at showstoppende bugs ikke fikses osv.
I utgangspunktet synes jeg Embla har det ideelle konseptet for norske forhold, bl.a. med patronymikon, mere fokus på gårder osv, som kanskje er spesielt for Norge. Å følge en gårds historie er ikke noen enkel sak i f.eks. Legacy.
Men mitt hovedinntrykk av Embla er fremdeles dessverre at det er litt rufsete i kantene.
Håper at det kan endre seg nå som de har greid å samle inn 500.000kr til utvikling av ny versjon.
I utgangspunktet synes jeg Embla har det ideelle konseptet for norske forhold, bl.a. med patronymikon, mere fokus på gårder osv, som kanskje er spesielt for Norge. Å følge en gårds historie er ikke noen enkel sak i f.eks. Legacy.
Men mitt hovedinntrykk av Embla er fremdeles dessverre at det er litt rufsete i kantene.
Håper at det kan endre seg nå som de har greid å samle inn 500.000kr til utvikling av ny versjon.
Jeg har sett litt på informasjonen på nettsiden, og sett på videoene.
Hvorfor sitter jeg med en følelse av at dette blir en online-versjon (web-app), med online database? Det høres nemlig helt utrolig ut at de skal utvikle et helt "nytt program" for alle OS og enheter på mindre enn ett år.
Stemmer min "følelse", blir det helt feil at det i så fall ikke opplyses om på forhånd!
Jeg håper inderlig jeg tar feil i min "følelse"!
For øvrig har jeg samme inntrykk som Bjørn Kåre (og jeg har prøvd programmet.)
Hvorfor sitter jeg med en følelse av at dette blir en online-versjon (web-app), med online database? Det høres nemlig helt utrolig ut at de skal utvikle et helt "nytt program" for alle OS og enheter på mindre enn ett år.
Stemmer min "følelse", blir det helt feil at det i så fall ikke opplyses om på forhånd!
-
Det skal også bli en mulighet til å gå online for å holde kontakt med slekt. Det nye programmet kommer i puljer og først med ny rapportgenerator som du må nettet for å bruke og sist i dette året hele programmet på egen pc. Har brukt Embla i mange år og har en meget stor database der og har aldri mistet ett navn eller hatt problemer av en slik art at jeg ikke har kunnet bruke programmet. Har også eksportert gedcomfiler til andre med både Embla og andre programmer - også til Mac som jeg har forært som gave/tjeneste. Den siste i dag med ett slektstre på over 4000 personer.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen
Jan-Thore skrev:Jeg har sett litt på informasjonen på nettsiden, og sett på videoene.
Med i hvertfall to programmeringsverktøy kan man lage program for windows, Mac, iPhone, iPad og Android med en og samme kildekode. For det ene kan man også lage for Linux.
Det forventes at det andre skal komme med Linux-server støtte i løpet av året.
Så jo, det kan lages for alle. Og slippes samtidig. Det er bare å velge platform og rekompilere og pakke installasjonspakke.
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Hva er status for Embla idag når Windows 10 gjør sitt intog.
Embla versjon 10 er ennå ikke lagt ut og info om oppgradering er bare forbeholt medlemmer.
Hvis programmet blir så flott hvorfor ikke skryte av det på alle media
Hvorfor er ikke brukergruppen på FaceBook nevnt på Emblas hovedside?
Dårlig reklame synes jeg.

Embla versjon 10 er ennå ikke lagt ut og info om oppgradering er bare forbeholt medlemmer.
Hvis programmet blir så flott hvorfor ikke skryte av det på alle media
Hvorfor er ikke brukergruppen på FaceBook nevnt på Emblas hovedside?
Dårlig reklame synes jeg.

Mvh
Leif B.
Leif B.
-
Siste versjon av Embla fungerer helt fint på Windows 10. Den nye versjonen er under utvikling, men er ikke ferdig enda. En bør kanskje vente med å "skryte" av ett nytt program til alt er ferdig og alt er på plass! Mvh. Johan Arthur Hansen
- Leif Bjørn Mathiesen
Hei.
OK, skryte er vel kanskje å ta i litt, men noe info til almenheten om progresjon og forventet utgivelse-dato hadde kanskje vært på sin plass for å få flere interessert i programmet.
Slik det er i dag kan du oppleve at interessenter ikke tør å kjøpe programmet forde de vet ikke når oppgraderingen kommer. (eller om den kommer).
Jeg kunne tenke med å teste nye Embla til ett prosjekt jeg har planlagt.
Så jeg er en av de som venter.
OK, skryte er vel kanskje å ta i litt, men noe info til almenheten om progresjon og forventet utgivelse-dato hadde kanskje vært på sin plass for å få flere interessert i programmet.
Slik det er i dag kan du oppleve at interessenter ikke tør å kjøpe programmet forde de vet ikke når oppgraderingen kommer. (eller om den kommer).
Jeg kunne tenke med å teste nye Embla til ett prosjekt jeg har planlagt.
Så jeg er en av de som venter.
Mvh
Leif B.
Leif B.
-
Jeg kan ikke si noe bestemt om når programmet er ferdig, men det foregår testing og planen var vel kanskje i siste del av dette året.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen
Johan skrev:Embla er ikke på vei i graven. En er nå i gang med å utvikle en ny versjon som skal kunne brukes både på Windows, Mac, Linux og nettbrett og mange nye funksjoner og som skal være klar i slutten av året. Mvh. Johan Arthur Hansen
Basert på transport til Firemonkey ?
Eller Java (med de sikkerhetsproblemer det medfører)?
-
Det kjenner jeg ikke til! Mvh. Johan Arthur Hansen
De fleste av dere er ikke EMBLA-brukere? Men interessen synes stor for programmet. Er dere på "jakt" etter et nytt slekts program?
Nei, er ikkje på jakt etter ny programvare, men interessen for slikt er stort derfor så følger eg med på slike debatter
Og det trur eg gjelder dei fleste andre som også er inne å ser/kommenterer denne debatten.
Mvh
Ingmar

Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
- Leif Bjørn Mathiesen
Dette står på Emblas hjemmeside idag.
#Embla Familie og Slekt Versjon 10 16. okt 2015
Vi har den siste tiden fått veldig mange spørsmål angående versjon 10, når den vil bli tilgjengelig for alle og hva man kan forvente.
Forhåpentligvis vil denne artikkelen kaste lys over noen av punktene og oppdatere dere litt på hvordan vi jobber.
Les mer .......#
Men hva skjer når jeg trykker på les mer.
#Informasjon
Artiklene er en del av medlemskapet i Norsk Familiehistorie.
Vennligst logg inn på dine medlemssider til Norsk Familiehistorie for å lese nyhetsartiklene.
Hvis du ikke er medlem i Norsk Familiehistorie kan vi henvise deg til vår nettbutikk.#
Altså ingen informasjon til omverdenen.
Snakk om dårlig reklame!
#Embla Familie og Slekt Versjon 10 16. okt 2015
Vi har den siste tiden fått veldig mange spørsmål angående versjon 10, når den vil bli tilgjengelig for alle og hva man kan forvente.
Forhåpentligvis vil denne artikkelen kaste lys over noen av punktene og oppdatere dere litt på hvordan vi jobber.
Les mer .......#
Men hva skjer når jeg trykker på les mer.
#Informasjon
Artiklene er en del av medlemskapet i Norsk Familiehistorie.
Vennligst logg inn på dine medlemssider til Norsk Familiehistorie for å lese nyhetsartiklene.
Hvis du ikke er medlem i Norsk Familiehistorie kan vi henvise deg til vår nettbutikk.#
Altså ingen informasjon til omverdenen.
Snakk om dårlig reklame!

Mvh
Leif B.
Leif B.
Eg tolker det nesten som noko negativt når dei set på informasjonen på denne måten, men medlemmane skal vel ha noko unikt for den årlige kontigenten så får vi andre vente
Mvh
Ingmar

Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
-
Det er rett før det skjer noe - noen dager til! En må jo bli ferdig med en versjon først og da kommer det sikkert ut informasjon til alle. Vi som er medlemmer har fått info om det som skjer. Mvh. Johan Arthur Hansen
Storstilt lansering før slektsforskerdagen 31.10. hadde vøre noko
Mvh
Ingmar

Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
- Leif Bjørn Mathiesen
Denne forsiden har ikke blitt korrigert på ca 3 uker
Hva skjer??
Hva skjer??
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh
Leif B.
Leif B.
"Hvis du ikke er medlem klikk her for å kjøpe et medlemskap i Norsk Familiehistorie."
Klikker jeg der,( bruker ipad om det har noe å si), får jeg opp blank side i nettbutikken...altså ikke mulighet for å kjøpe. ( Ikke at jeg hadde tenkt det nå, men...)
Har de lagt ned i hemmelighet?
Mvh
Linda
Klikker jeg der,( bruker ipad om det har noe å si), får jeg opp blank side i nettbutikken...altså ikke mulighet for å kjøpe. ( Ikke at jeg hadde tenkt det nå, men...)
Har de lagt ned i hemmelighet?

Mvh
Linda
-
Nei, de har ikke på noen måte lagt ned. Prøvde nettopp min kones ipad for å se om det gikk an å bestille Embla der og det gikk helt fint, men hvis du kun har en ipad så er ikke Embla klar for det enda - men det kommer. Du kan for øyeblikk kun bestille versjon 9.0.410 beregnet på Windows. Når tid den nye er helt klar har ikke jeg noen oversikt over. Mvh. Johan Arthur Hansen
- Leif Bjørn Mathiesen
Johan skrev:Nei, de har ikke på noen måte lagt ned. Prøvde nettopp min kones ipad for å se om det gikk an å bestille Embla der og det gikk helt fint, men hvis du kun har en ipad så er ikke Embla klar for det enda - men det kommer. Du kan for øyeblikk kun bestille versjon 9.0.410 beregnet på Windows. Når tid den nye er helt klar har ikke jeg noen oversikt over. Mvh. Johan Arthur Hansen
Dette er elendig markedsføring. Mange potensielle kunder snur når man treffer en side hvor det står "error".

Mvh
Leif B.
Leif B.
-
Det står ikke "Error" når jeg går inn uten å være logget på. Det har hendt i korte perioder at siden er nede da de holder på å forandre både det ene og det andre og da er det ikke uvanlig at man må lukke den for korte perioder. Det skjer jo stadig vekk med andre nettsider du er inne på også.Mvh. Johan Arthur Hansen
-
Johan skrev:Det står ikke "Error" når jeg går inn uten å være logget på. Det har hendt i korte perioder at siden er nede da de holder på å forandre både det ene og det andre og da er det ikke uvanlig at man må lukke den for korte perioder. Det skjer jo stadig vekk med andre nettsider du er inne på også.Mvh. Johan Arthur Hansen
Jeg vet ikke hva du regner som "korte perioder", men hjemmesiden til Embla er altså fremdeles prydet med den samme feilmeldingen som har stått der nå i flere uker:
Kode: Velg alt
En uforutsett feil har oppstått. Vi har registrert oss feilmeldingen og vil prøve å rette opp i dette så snart som mulig. Dersom du ønsker hjelp eller har noen spørsmål klikk på Kontakt-knappen og vi vil ta kontakt med deg så snart vi har anledning.
At dette er elendig markedsføring er det vel ikke så vanskelig å enes om?
Veldig synd, for hadde det ikke vært for den elendige markedsføringen, og gjentagne negative omtaler/rykter så hadde Embla absolutt vært blant de programmene jeg hadde vurdert å satse på.
-
Jeg har vært inne på hjemmesiden hver dag og har ingen problemer med å komme inn og det kommer stadig inn innlegg på forumet der og hvorfor du ikke kommer inn det forstår jeg ikke.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen
-
Kan du beskrive nærmere hva du mener med "økseskaft" i denne forbindelsen? Mvh. Johan Arthur Hansen
Det er hentet fra eventyret...
Jeg tror det hadde vært mye bedre om debattantene hadde diskutert en og samme sak? Slik jeg forstår det, er det noen her (meg inkludert) som synes det er synd at Embla som produkt blir "ødelagt" av slapp holdning til markedsføring og omdømme med å vise en feilmelding, som det første nye brukere (alle brukere) møter på "Hjem"-siden på nettstedet.
Så forstår jeg at du Johan Arthur mener at dette ikke er noe problem, fordi du overser feilmeldingsteksten, og bare går videre til de sidene du skal til likevel.
Det faktum at de andre sidene virker likevel, tar ikke fokus bort fra feilmeldingen på "Hjem"-siden. Det er synd...
Jeg tror det hadde vært mye bedre om debattantene hadde diskutert en og samme sak? Slik jeg forstår det, er det noen her (meg inkludert) som synes det er synd at Embla som produkt blir "ødelagt" av slapp holdning til markedsføring og omdømme med å vise en feilmelding, som det første nye brukere (alle brukere) møter på "Hjem"-siden på nettstedet.
Så forstår jeg at du Johan Arthur mener at dette ikke er noe problem, fordi du overser feilmeldingsteksten, og bare går videre til de sidene du skal til likevel.
Det faktum at de andre sidene virker likevel, tar ikke fokus bort fra feilmeldingen på "Hjem"-siden. Det er synd...
-
Har ikke sagt ett ord om at dette ikke er noe problem og økseskaft fra eventyret kjenner jeg godt til. Problemet er at jeg ikke får opp denne feilmeldingen nå selv om jeg har prøvd en rekke ganger. Har sendt denne problemstillingen til Embla via mail. Det jeg får opp når jeg går inn på Emblas hjemmeside er dette. Se vedlegg Mvh. Johan Arthur Hansen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ja, jeg får også opp den siden når jeg klikker på "Kjøp nå".
Men, problemet er jo at nye brukere (forhåpentligvis) ikke går rett til kjøp, men til hovedsiden ("Hjem") for å sette seg litt inn i hva Embla er.
"Hjem"-siden viser feilmelding!!
Men, problemet er jo at nye brukere (forhåpentligvis) ikke går rett til kjøp, men til hovedsiden ("Hjem") for å sette seg litt inn i hva Embla er.
"Hjem"-siden viser feilmelding!!
-
Jeg måtte til min kones ipad for å se denne feilmeldingen. Jeg får ikke denne feilmeldingen på egen pc selv om jeg ikke er logget inn med passord for Emblas hjemmeside. Har rapportert dette til Embla og mer kan ikke jeg gjøre da jeg ikke er ansatt der. Kanskje en kan laste ned en demo. Det er i alle fall gratis og kan brukes opp til 50 personer. Da får en i det minste sett litt på programmet. Mvh. Johan Arthur Hansen
-
Johan skrev:Jeg måtte til min kones ipad for å se denne feilmeldingen. Jeg får ikke denne feilmeldingen på egen pc selv om jeg ikke er logget inn med passord for Emblas hjemmeside. Har rapportert dette til Embla og mer kan ikke jeg gjøre da jeg ikke er ansatt der. Kanskje en kan laste ned en demo. Det er i alle fall gratis og kan brukes opp til 50 personer. Da får en i det minste sett litt på programmet. Mvh. Johan Arthur Hansen
Det er veldig lite tillitvekkende at et firma som vil selge deg noe lar en slik feil bare ligge der til allmen beskuelse i uke etter uke..
Det gir jo ikke akkurat tillit til at de skal kaste seg over bugs umiddelbart når de dukker opp?
-
Har dere som har problemer med å komme inn på Embla - nettleseren Edge i Windows 10?
Her står det litt om det.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Her står det litt om det.
Mvh. Johan Arthur Hansen
-
Har de som har problemer med å komme inn på Emblas nettside - nettleseren Edge? Her står det litt om det. Mvh. Johan Arthur Hansen
-
Niks. Uansett om jeg åpner embla.no i Opera, Chrome, Firefox, Edge eller Internet Explorer så får jeg akkurat den samme siden med feilmelding, som overhodet ikke ligner på den siden du åpenbart får. Ikke noe bilde i bakgrunnen f.eks.
Eg får akkurat samme resultatet som Bjørn Kåre Nilssen...
Mvh
Ingmar

Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
- Leif Bjørn Mathiesen
Johan Arthur Hansen Dette begynner å bli flaut.
Den hjemmesiden du viser her må være ny. For det står Versjon 10 litt nede på siden.
Jeg som bruke Google Crome og Windows7 får opp siden med ERROR.
Når jeg klikker på "kjøp nå" får jeg Versjon 9.
Må jeg kun bruke Egde og Windows10 for den nye hjemmesiden? Da er jeg ikke interessert lengre.
Jeg vil ikke oppgradere til Win10 og Egde før det finnes sikre måter å fjerne "spionprogrammene" som Microsoft har lagt inn i Win10.
Den hjemmesiden du viser her må være ny. For det står Versjon 10 litt nede på siden.
Jeg som bruke Google Crome og Windows7 får opp siden med ERROR.
Når jeg klikker på "kjøp nå" får jeg Versjon 9.
Må jeg kun bruke Egde og Windows10 for den nye hjemmesiden? Da er jeg ikke interessert lengre.
Jeg vil ikke oppgradere til Win10 og Egde før det finnes sikre måter å fjerne "spionprogrammene" som Microsoft har lagt inn i Win10.
Mvh
Leif B.
Leif B.
-
Versjon 10 er ikke ferdig enda. Den er under utvikling. Det er vel helst Edge det er problemer med i Windows 10 og ikke IE. Jeg bruker W7 og IE og også Chrome uten problemer. Har ikke oppdatert til Windows 10 enda og drøyer det litt. Det er fortsatt versjon 9 som er den gjeldende. De jobber med de problemene som gjelder denne hjemmesiden som ikke har noe med selve programmet å gjøre. Mvh. Johan Arthur Hansen
-
Hurra !
Nå har de tydeligvis greid å fikse websiden.
Tok noen uker, men...
Jeg synes Embla er en veldig god ide, som passer veldig bra for norske forhold.
Derfor synes jeg det er synd at de/han gjør så mange "feil" i forhold til potensielle brukere.
For det første så burde han stå fram med navn, og mere info på sidene sine. Siden det er et AS er det enkelt nok å finne fram til navn, adresse og regnskapstall osv. Men å ha det med på websiden er unektelig mye mer tillitvekkende.
For det tredje så burde han "vært flere". (Aner ikke om de er flere, men regnskapene viser meget beskjedne lønnsutgifter. Derimot er det meget store uspesifiserte "Andre driftskostnader" på over 500k - det kan jo være innleid kontraktør-arbeid?)
Med det mener jeg at når man "legger alle eggene sine i en kurv", dvs legger ned hundre-/tusen-vis av timer i et program så er det greit å vite at programmet har en fremtid uavhengig av at én person velger å fortsette med utviklingen.
Vi vet alle hvordan det gikk med TMG nylig - nedlagt.
Og med et spesialprogram som Embla er det enda viktigere, fordi alt dette som er særnorskt, med patronymikon, gårds-fokusering osv, neppe lar seg overføre til andre program via standard Gedcom exp/imp.
Og så burde han ha vært til stede her og svart for seg, og plukket opp hva som ble diskutert. Jeg vet ikke om du er involvert i driften eller bare er en fornøyd bruker?
Da jeg valgte "mitt" program så vurderte jeg hovedsaklig mellom TMG, Brothers Keeper og Legacy. En av hovedgrunnene til at jeg falt ned på Legacy var at dette ikke var noe enmannsforetak som kunne forsvinne neste uke.

Nå har de tydeligvis greid å fikse websiden.
Tok noen uker, men...
Jeg synes Embla er en veldig god ide, som passer veldig bra for norske forhold.
Derfor synes jeg det er synd at de/han gjør så mange "feil" i forhold til potensielle brukere.
For det første så burde han stå fram med navn, og mere info på sidene sine. Siden det er et AS er det enkelt nok å finne fram til navn, adresse og regnskapstall osv. Men å ha det med på websiden er unektelig mye mer tillitvekkende.
For det tredje så burde han "vært flere". (Aner ikke om de er flere, men regnskapene viser meget beskjedne lønnsutgifter. Derimot er det meget store uspesifiserte "Andre driftskostnader" på over 500k - det kan jo være innleid kontraktør-arbeid?)
Med det mener jeg at når man "legger alle eggene sine i en kurv", dvs legger ned hundre-/tusen-vis av timer i et program så er det greit å vite at programmet har en fremtid uavhengig av at én person velger å fortsette med utviklingen.
Vi vet alle hvordan det gikk med TMG nylig - nedlagt.
Og med et spesialprogram som Embla er det enda viktigere, fordi alt dette som er særnorskt, med patronymikon, gårds-fokusering osv, neppe lar seg overføre til andre program via standard Gedcom exp/imp.
Og så burde han ha vært til stede her og svart for seg, og plukket opp hva som ble diskutert. Jeg vet ikke om du er involvert i driften eller bare er en fornøyd bruker?
Da jeg valgte "mitt" program så vurderte jeg hovedsaklig mellom TMG, Brothers Keeper og Legacy. En av hovedgrunnene til at jeg falt ned på Legacy var at dette ikke var noe enmannsforetak som kunne forsvinne neste uke.
Hei, det er Stein Inge her. Det var jeg som i sin tid startet Embla Norsk Familiehistorie tilbake på sommeren 1996. Det begynner å bli noen år siden. I løpet at denne tiden har jeg lært at det ikke er penger til å leve for med å utvikle programvare for slektsgranskere her i Norge. Markedet er ikke stort nok, så det er rett og slett blitt en hobby. Jeg ser at det er en person som blander inn selskapet «Embla Software Innovasjon». Det var jeg som startet dette for snart 7 år siden, jeg er én av flere eiere og det jobber noen-og-femti-personer på kontoret i Colombo, Sri Lanka med programvareutvikling for gode og spennende norske bedrifter. Det er her jeg har min inntekt og lønn. Å blande disse to selskapene og hjemmesidene blir helt feil.
Dermed har det blitt en hyggelig, men meget arbeidskrevende hobby. Når man kommer til et så fattig land som Sri Lanka som har gått igjennom 25 år med borgerkrig, blir man noe oppgitt. Ingen kan hjelpe alle, men én person kan hjelpe noen få. Det er bedre å gi noen meget gode og dyktige programutviklere jobb og samtidig satse på at vi underveis får en ny versjon av et norsk slektsprogram. Det er ikke så mange av de norske slektsprogrammene lenger og de som forsøkte seg i begynnelsen av året fikk det noe røft.
Det er noen som leker seg med konkurs-spøkelset igjen. Det dukker opp med jevne mellomrom. Det skjedde jo faktisk i 2005. Nå er situasjonen noe annerledes. Vi kommer nok aldri til å gå konkurs igjen. Hvis det går tomt for kapital gir vi beskjed til alle våre medlemmer og legger ned – men vi er milevis langt fra det skrekk scenarioet.
Andre påpeker at det er lite markedsføring og at vi kun forteller hva vi holder på med til våre medlemmer i Norsk Familiehistorie. Og det er helt riktig. Vi har absolutt ingen behov for å drive å markedsføre et slektsprogram som ikke på langt nær er ferdig enda. Og alt vi gjør – gjør vi for våre medlemmer. De betaler trass alt for denne utviklingen. Når vi en gang i fremtiden blir helt ferdig (når det enn måtte bli) skal vi tenke på å markedsføre det litt. Vi skal ivertfall gi beskjed at det er «ferdig nok». I mellomtiden hygger vi oss og legger ut en nye versjon hver 14 dag som dugnadsgjengen har tilgang til.
Selve utviklingen skjer nesten på samme måten som når man koker suppe på en spiker. Vi bruker absolutt ingen unødvendige midler under utviklingen. Anlaug må ha mat og tak over hodet den tiden hun er her i Colombo med oss. Det er ingen lønn til henne i naturlig forstand, men hun får 4000 kroner måneden for mat og klær, samt husly. Som tidligere nevnt tar jeg ikke ut lønn fra dette selskapet. De fra Sri Lanka som utvikler programmet får selvsagt normal lønn, men vi betaler ikke for bruk av datautstyr, internett, kontorleie, strøm, sosiale samlinger som neste ukes juleselskap etc. Vi snylter rett og slett på mitt andre selskap. Og slik kan vi gi noen flere en god jobb og sikker inntekt. Hva kan være bedre enn det
Antall utviklere på teamet går litt opp og ned, men holder seg mellom 4 og 7 + Anlaug. I begynnelsen av E10 (Embla Familie og Slekt v10) hadde vi litt oppstartsproblemer da vi ansatte en ny gruppeleder som dessverre ikke holdt mål. Vi mistet mye tid på grunn av tull her. Det er alltid frustrerende.
Jeg ser også at det er mange meninger om å ha sine slektsdata på nettet eller på egen datamaskin. Akkurat nå lever E10 sitt liv på en av våre servere som rent fysisk står på kontoret i Norge og er dermed «på nettet». Det er absolutt mulig å si «ja-takk-begge-deler» men vi kan ikke si «alt-sammen-samtidig». Her må vi skynde oss forsiktig og gjøre èn ting av gangen. Jeg må være ærlig å si at jeg ikke helt vet hvor vi ender opp til slutt. Det er så vanvittig mange gode ideer som vi får fra våre medlemmer, så det ville være helt galskap å forsøke å forklare hva vi kommer til å utvikle om 6 måneder, 12 måneder etc. Vi vil forsøke å holde tunga beint i munnen og styre slik det ser mest logisk ut akkurat i dag. Vinglete sier du kanskje – jeg mener at det å høre på våre medlemmer ikke er vinglete, men å høre på de som faktisk skal bruke programmet er eneste veien å gå. Sammen kommer vi til å gjøre mye riktig i tiden som kommer.
Feil på de gamle hjemmesidene. Ja, det er et hodeverk. Jeg ønsker i grunnen ikke å bruke så mye tid og krefter for å flikke på noen gamle hjemmesider som om kort tid uansett skal skiftes ut. Men jeg er enig i at det er irriterende å få feilmelding når man besøker hjemmesider eller starter opp et nytt dataprogram. I dag er versjon9 av Embla Familie og Slekt kun for Windows og hjemmesidene er laget med tanke på bruk av Windows på en tradisjonell PC med skjerm som står på bordet. Vi tok ikke høyde for iPad og Mac (safari) da de i sin tid ble utviklet. Selv liker jeg Windows 10 meget godt, men strever med et uferdig Microsoft Edge. Forrige gang jeg var hjemme på kontoret i Norge klarte jeg rett og slett ikke å skrive ut til noen av de 4 skriverne som jeg har stående rundt i kriker og kroker da det var noe klatt med Windows 10. Men så plutselig virket alle skriverne igjen. Regner med at det var en oppdatering fra Microsoft som fikset den biffen. Utviklingen går fremover også i Microsoft. Men uten å legge skylden på noen andre er jeg helt enig i frustrasjonen når ting ikke virker. Ja en ting – vi ser at det kan oppstå problemer etter at noe er gjort på siden. Nettleseren henter fram informasjonen som er lagret i cashen (mellomlagringsplass – sikkert feil skrevet også). Ved å fjerne mellomlagringsinformasjonen er det mye som virker bedre. Dette skal fiskes etter hvert, men vi kommer dessverre ikke til å flikke på de gamle hjemmesidene så mye mer nå og mener at det er den eneste riktige veien å gå selv om det er noen som må vente noe lenger enn andre.
Det ser ut til å være litt forvirring rundt E10 og hvilke systemer det skal virke på. Det kommer ikke til å virke på alt – kun på noe. Det er rett og slett ikke mulig å vise store grafiske trær på en liten skjerm på en smart-telefon. Vi tester på ett lite utvalg av maskiner/fjøler/smarttelefoner, og så får vi se hvordan det oppfører seg på resten. Vi har opplyst dette til våre medlemmer og kommer til å fortsette å opplyse om det ettersom tiden går.
Jeg regner med at vi kommer til å få mye «pes» framover slik vi har fått de siste 19 årene
Men jeg vet at vi har en stor positiv heiagjeng som virkelig ønsker å se et norsk slektsprogram på markedet som forsøker å ta høyde for norsk historie. Vi kommer ivertfall til å jobbe ufortrødent videre for og sammen med våre medlemmer i Norsk Familiehistorie og så får vi bare se hva fremtiden vil bringe. Selv mener jeg at det ikke er så viktig hvilket program man bruker så lenge man har det gøy mens man holder på og kan ta vare på historien for de kommende generasjonene.
Håper det var litt oppklarende med tanke på overskriften på denne tråden, og hvordan situasjonen er hos oss. Ønsker alle en riktig god dag videre. Nå må jeg ut på byen og kjøpe noen nye klær til juleselskapet. I år skal det være sort og blått
Vennlig hilsen Stein Inge
Dermed har det blitt en hyggelig, men meget arbeidskrevende hobby. Når man kommer til et så fattig land som Sri Lanka som har gått igjennom 25 år med borgerkrig, blir man noe oppgitt. Ingen kan hjelpe alle, men én person kan hjelpe noen få. Det er bedre å gi noen meget gode og dyktige programutviklere jobb og samtidig satse på at vi underveis får en ny versjon av et norsk slektsprogram. Det er ikke så mange av de norske slektsprogrammene lenger og de som forsøkte seg i begynnelsen av året fikk det noe røft.
Det er noen som leker seg med konkurs-spøkelset igjen. Det dukker opp med jevne mellomrom. Det skjedde jo faktisk i 2005. Nå er situasjonen noe annerledes. Vi kommer nok aldri til å gå konkurs igjen. Hvis det går tomt for kapital gir vi beskjed til alle våre medlemmer og legger ned – men vi er milevis langt fra det skrekk scenarioet.
Andre påpeker at det er lite markedsføring og at vi kun forteller hva vi holder på med til våre medlemmer i Norsk Familiehistorie. Og det er helt riktig. Vi har absolutt ingen behov for å drive å markedsføre et slektsprogram som ikke på langt nær er ferdig enda. Og alt vi gjør – gjør vi for våre medlemmer. De betaler trass alt for denne utviklingen. Når vi en gang i fremtiden blir helt ferdig (når det enn måtte bli) skal vi tenke på å markedsføre det litt. Vi skal ivertfall gi beskjed at det er «ferdig nok». I mellomtiden hygger vi oss og legger ut en nye versjon hver 14 dag som dugnadsgjengen har tilgang til.
Selve utviklingen skjer nesten på samme måten som når man koker suppe på en spiker. Vi bruker absolutt ingen unødvendige midler under utviklingen. Anlaug må ha mat og tak over hodet den tiden hun er her i Colombo med oss. Det er ingen lønn til henne i naturlig forstand, men hun får 4000 kroner måneden for mat og klær, samt husly. Som tidligere nevnt tar jeg ikke ut lønn fra dette selskapet. De fra Sri Lanka som utvikler programmet får selvsagt normal lønn, men vi betaler ikke for bruk av datautstyr, internett, kontorleie, strøm, sosiale samlinger som neste ukes juleselskap etc. Vi snylter rett og slett på mitt andre selskap. Og slik kan vi gi noen flere en god jobb og sikker inntekt. Hva kan være bedre enn det

Antall utviklere på teamet går litt opp og ned, men holder seg mellom 4 og 7 + Anlaug. I begynnelsen av E10 (Embla Familie og Slekt v10) hadde vi litt oppstartsproblemer da vi ansatte en ny gruppeleder som dessverre ikke holdt mål. Vi mistet mye tid på grunn av tull her. Det er alltid frustrerende.
Jeg ser også at det er mange meninger om å ha sine slektsdata på nettet eller på egen datamaskin. Akkurat nå lever E10 sitt liv på en av våre servere som rent fysisk står på kontoret i Norge og er dermed «på nettet». Det er absolutt mulig å si «ja-takk-begge-deler» men vi kan ikke si «alt-sammen-samtidig». Her må vi skynde oss forsiktig og gjøre èn ting av gangen. Jeg må være ærlig å si at jeg ikke helt vet hvor vi ender opp til slutt. Det er så vanvittig mange gode ideer som vi får fra våre medlemmer, så det ville være helt galskap å forsøke å forklare hva vi kommer til å utvikle om 6 måneder, 12 måneder etc. Vi vil forsøke å holde tunga beint i munnen og styre slik det ser mest logisk ut akkurat i dag. Vinglete sier du kanskje – jeg mener at det å høre på våre medlemmer ikke er vinglete, men å høre på de som faktisk skal bruke programmet er eneste veien å gå. Sammen kommer vi til å gjøre mye riktig i tiden som kommer.
Feil på de gamle hjemmesidene. Ja, det er et hodeverk. Jeg ønsker i grunnen ikke å bruke så mye tid og krefter for å flikke på noen gamle hjemmesider som om kort tid uansett skal skiftes ut. Men jeg er enig i at det er irriterende å få feilmelding når man besøker hjemmesider eller starter opp et nytt dataprogram. I dag er versjon9 av Embla Familie og Slekt kun for Windows og hjemmesidene er laget med tanke på bruk av Windows på en tradisjonell PC med skjerm som står på bordet. Vi tok ikke høyde for iPad og Mac (safari) da de i sin tid ble utviklet. Selv liker jeg Windows 10 meget godt, men strever med et uferdig Microsoft Edge. Forrige gang jeg var hjemme på kontoret i Norge klarte jeg rett og slett ikke å skrive ut til noen av de 4 skriverne som jeg har stående rundt i kriker og kroker da det var noe klatt med Windows 10. Men så plutselig virket alle skriverne igjen. Regner med at det var en oppdatering fra Microsoft som fikset den biffen. Utviklingen går fremover også i Microsoft. Men uten å legge skylden på noen andre er jeg helt enig i frustrasjonen når ting ikke virker. Ja en ting – vi ser at det kan oppstå problemer etter at noe er gjort på siden. Nettleseren henter fram informasjonen som er lagret i cashen (mellomlagringsplass – sikkert feil skrevet også). Ved å fjerne mellomlagringsinformasjonen er det mye som virker bedre. Dette skal fiskes etter hvert, men vi kommer dessverre ikke til å flikke på de gamle hjemmesidene så mye mer nå og mener at det er den eneste riktige veien å gå selv om det er noen som må vente noe lenger enn andre.
Det ser ut til å være litt forvirring rundt E10 og hvilke systemer det skal virke på. Det kommer ikke til å virke på alt – kun på noe. Det er rett og slett ikke mulig å vise store grafiske trær på en liten skjerm på en smart-telefon. Vi tester på ett lite utvalg av maskiner/fjøler/smarttelefoner, og så får vi se hvordan det oppfører seg på resten. Vi har opplyst dette til våre medlemmer og kommer til å fortsette å opplyse om det ettersom tiden går.
Jeg regner med at vi kommer til å få mye «pes» framover slik vi har fått de siste 19 årene

Håper det var litt oppklarende med tanke på overskriften på denne tråden, og hvordan situasjonen er hos oss. Ønsker alle en riktig god dag videre. Nå må jeg ut på byen og kjøpe noen nye klær til juleselskapet. I år skal det være sort og blått

Vennlig hilsen Stein Inge