Smartslekt

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Smartslekt

Legg inn av 55901 » 22. mai 2015 kl. 20.29

Er det noen som har prøvd dette?
Med de som sitter i "styret" for dette produktet skulle vel kanskje dette muligens "garantere" at det vil være verd pengene?

Finner ingen måte å "ta en titt på herligheten" uten å registrere seg og betale. Men med disse kjente personer i ledelsen bør man vel ikke være redd for å kjøpe "katta i sekken"?
Sist redigert av 55901 den 23. mai 2015 kl. 20.44, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

gj12185
Sted: OSLO

Re: Smartslekt

Legg inn av gj12185 » 23. mai 2015 kl. 1.30

Hva er Smartslekt?
SmartSlekt er et norskutviklet skybasert slektsprogram.

Da har ikke jeg flere spørsmål, det svaret sier vel det meste!

Matchingfunksjonen vil etterhvert søke i tusenvis av trær for å finne din slekt og gjøre det enklere for deg å drive med slektsforskning!

Jeg synes et sånt opplegg høres ut som en norsk versjon av Geni, og hva er vitsen med slektsforsking da? Legg inn bestefar og få hele slekta servert på et brett?

Det står nylansert, er dette et gammelt program, som nå lagrer data i en skyløsning?

Jeg synes også det er underlig at det ikke ligger ute eksempelsider for testing, og eksempler på slektstrær, og diverse screenshots. Det står heller ingenting om hvilke filformater den leser og skriver, bortett fra Gedcom, og hvilke rapportmuligheter som finnes. Jeg skjønner vel såpass at dette er et rent nettbasert produkt, ikke noe man laster ned og bruker i stille stunder.

Hmmmmm, neitakk!
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

dn22321
Sted: GJESÅSEN

Legg inn av dn22321 » 23. mai 2015 kl. 2.18

Hei

Dette er et slektsprogram som skulle være helt utenom alt eksisterende.
Smartslekt var opprinnelig Geneafiles.com som er min idé og oppfinnelse.
Dog ble jeg hijacked av mine investorer i desember i fjor når programmet var 80% ferdig og de mente de skulle klare seg uten meg.

Men uten å ha noe som skiller seg ut fra nevnte Geni.com (Myheritage kopi) så har man ingenting å komme med. Jeg måtte selv betale (!!!) for å teste mitt eget program, men virket ikke. Det tok meg 1 minutt å finne ut at de har ødelagt mitt program etter de åpnet for registrering.

Sånn er det når investorer råder og overkjører kunnskapen. Dette er ikke liv laga på godt norsk.

Selv har jeg begynt å lære meg programmering innen php og mysql, og har startet GeneaSky.com som ren opposisjon av hva "SMART"slekt driver med. Her kommer alle mine algoritmer og metoder.. Og det er gratis inntil 1500 personer, alle funksjoner vil være tilgjengelig. Og 192 kroner i året med normalt abonnement. Dessuten vil jeg ha "latskapsabonnement" for alle som ikke gidder slektsforskning, men som gjerne vil ha "sitt" tre.

"Smartslekt" jobber ut fra Myheritage SmartMatch som jeg i forumet til Myheritage kalte "PlainStupidMatch" og det var basis for at jeg ville lage noe som fungerer korrekt.

Men som nevnt, investorene overkjørte de som har kapasiteten til å finne en løsning og prøver nå å tjene penger på stjålet opphavsrett.

Mvh
Dag Antonsen
Gründer GeneaSky og GenaFiles.com
Smartslekt.no aka Geneafiles.com AS

dn22321

Legg inn av dn22321 » 23. mai 2015 kl. 2.39

Jeg bør kanskje tillegge at de stenger ut det meste av skjermbilder og support, moderert Facebookside pga meg..
Alle spørsmålene blir sensurert på Facebook...

Alle programmererne har fått taushetsplikt overfor meg.. og med tanke på at de feiret min bursdag i fjor, som jeg anså som mine venner.. så er det rett og slett kleint..

Vi snakker om rettsak etterhvert.. kanskje.. om jeg egentlig bryr meg. Etter å ha testet programmet i 2 dager tror jeg de fikset sin egen konkurs ganske greit...
Sist redigert av dn22321 den 23. mai 2015 kl. 3.57, redigert 1 gang totalt.

gj12185

Legg inn av gj12185 » 23. mai 2015 kl. 2.56

Det er trist at du har opplevd en slik overkjørsel fra investorer, Dag. Det bekrefter jo bare mitt inntrykk av nettsiden, som beskrevet ovenfor, m.a.o.: Ligg unna!

Jeg ønsker deg lykke til med din egen nye løsning, forhåpentligvis uten 'investorer' denne gangen! :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 23. mai 2015 kl. 3.11

Ble litt målløs her, jeg (for en gangs skyld.)

Men jeg gjør som Olaf og ønsker deg lykke til med din egen løsning, jeg også. :D

Mvh
Linda

dn22321

Legg inn av dn22321 » 23. mai 2015 kl. 4.11

Olaf: Takker. Må nok si at man blir en smule bitter når man blir overkjørt av griskhet. Men jeg er nok ikke tapt bak en stein eller 2.
Rettferdigheten råder når det gjelder folks ve og vel.

Linda: Mange takk..

Jeg kommer plutselig tilbake med programvaren som faktisk vil hjelpe genealogien et skritt videre. Blant annet med DNA som en av hovedtrådene.

Tror jeg skal spare mine beste idéer til senere... Jeg er en forkjemper av offentlige kilder til enhver hendelse.. Noe jeg fremla til Riksarkivet når Geneafiles ble offentliggjort der i fjor.

Før jeg ble sparket ut laget jeg en liste over hva som bør være med i fremtiden til Geneafiles... men jeg ante ugler i mosen og tok de beste som "flere ting" for å ha litt romslig sikkerhet..

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 23. mai 2015 kl. 9.03

Dag, tusen takk for denne klargjøringen.
Det er jo helt klart at bjellene er hengt på de rette sauene.
Jeg likte heller ikke at de bruker DIS-Norge som "sannhetsvidne" og håper DIS-Norge gjør noe med dette, eller går lukten også inn der? Jeg håper og tror ikke det.
Fremtiden vil vise.

dn22321

Legg inn av dn22321 » 25. mai 2015 kl. 1.54

Torgeir: Skal ikke dra inn andre enn de som har tråkket meg på tærne... Men DIS' "seriøsitet" er så avgjort en del av planen..

Mette Gunnari ble hentet.
I tillegg ble også Inger Torill Johnsen tatt inn i styret under en ekstraordinær generalforsamling UTEN at styreleder Johnny Tyseng var med den 19.12.2014.
Både jeg og Tyseng meldte inn denne uregelmessige generalforsamlingen til Brønnøysund, men aksjeloven gjelder ikke disse folkene. Så jeg skal ha inn Kronprins Håkon i mitt neste styre, da Tyseng ble innstemt som styremedlem 19.2 uten at han visste om det og fant det ut når han gikk på Brønnøysund sine registre. Og; det får ingen konsekvenser for styreleder/styret av Brønnøysundregistrene. Fantastisk. :) Både min og Tysengs klage ble overkjørt da Geneafiles.com as har endret styret frivillig i siste generalforamling. Uten innkallelse til aksjonærene.. hehe..

Men likevel klarte de ikke å få til dette.. etter 5. generalforsamlingen siden desember..
Når man ser Brønnøysund ser man enda spor etter Tyseng som faktisk har signatur i fellesskap:
http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=913246934

Så alt de har gjort, alle avtaler skrevet osv osv er per definsjon ugyldig.
Men dette gjenspeiler seriøsiteten i prosjektet.

Det finnes mange historier hvor gründere har blitt tatt fra hele sine prosjekter og mangeårige innsatser. Men med vår verdens sosiale media er det ikke mulig å overkjøre noen uten at det får konsekvenser.

Tyseng og jeg spleiset på 1 mnd abonnement på Geneafiles.com (smartslekt.no - altså; jeg måtte betale for mitt eget program.. !!) for å sjekke ut om de har brukt min matematiske formel for matching, men jeg har enda ikke fått det til å virke. Selv om vi har lagt inn flere brukere med like trær.

Ut fra dette kan jeg si at de har ikke fått til dette slik jeg ønsket. Jeg gidder derfor ikke å bruke tid på Brønnøysundregistrene, da prosjektet er dødfødt så lenge de ikke har noe som helt klart skiller seg fra alle andre kjente programvarer. Fordelen må være så stor, at brukere etter kort tid ikke klarer seg uten. Kun da kan man lykkes.

dn22321

Legg inn av dn22321 » 25. mai 2015 kl. 2.05

Btw; de har ikke lagt alt åpent nettopp fordi de mente at jeg ikke skulle gidde å betale for programvaren for å "spionere" på hva de har fått til... og det går jo utover nye kunder..

Og; de stenger kommentarer på Facebook av samme årsak. Jeg er en liten smule dårlig reklame.. og 2-300 av mine venner der har en og annen mening også..

Totalt sett; lite gjennomtenkt manøver altså..

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 25. mai 2015 kl. 10.06

Torgeir skrev:Er det noen som har prøvd dette?
Med de som sitter i "styret" for dette produktet skulle vel kanskje dette muligens "garantere" at det vil være verd pengene?

Finner ingen måte å "ta en titt på herligheten" uten å registrere seg og betale. Men med disse kjente personer i ledelsen bør man vel ikke være redd for å kjøpe "katta i sekken"?

Det skurret her også.
Hvorfor skal en registrere seg for å se på en vare?
Men nysgjerrig som en er så prøvde jeg da en registrering.
Det stoppet med spørsmål om fødselsdag. Det skulle være unødvendig nå enten det er en nærmere titt på abonnement i Aftenposten eller ved se på et slektsprogram som en kan abonnere på.

Koblingen til DIS er vel ikke ulovlig, så det kan en vel ikke gjøre noe med. Men kanskje er det noen uskrevne lover, og ja noen bjeller som burde ringe.

Jeg merker meg utgreiing og synspunktene til Dag, dog uten kommentar. Da det jo finnes en side til som jeg ikke kjenner godt nok.

For øvrig så klarer jeg meg godt med slektsprogrammet kjøpt og betalt kontant for ca. 15 år siden uten noen som helst forpliktelser :)

Kursveien AS

Legg inn av Kursveien AS » 26. mai 2015 kl. 17.14

SmartSlekt.
Det har i løpet av de siste månedene blitt skrevet mye negativt og løgnaktig om SmartSlekt. Vi har så langt valgt å ikke gå ut i en offentlig diskusjon.

Nå ser vi imidlertid at dette ikke avtar, men snarere tiltar. Derfor mener vi det er riktig å legge ut mer informasjon om SmartSlekt.

Dag Antonsen hadde utviklet en algoritme for en matchingfunksjon. Denne fikk han investorer til å tenne på for 2 år siden og selskapet Geneafiles.com AS ble startet i januar 2014. Han har selv deltatt i prosessen med å utvikle SmartSlekt, men etter flere måneders arbeid ble det klart at algoritmen hans ikke kunne brukes. Dette primært fordi hans algoritme ble for komplisert og SmartSlekt besluttet å gjennomføre matchingfunksjonen på en helt annen måte.

Opphavsretten til SmartSlekt er helt og holdent vår egen – Dag Antonsens algoritme inngår ikke i systemet.

Det opprinnelige navnet Geneafiles endret vi til SmartSlekt fordi vi mener det er et langt bedre navn for et norskutviklet slektsprogram. Navndiskusjonen har pågått siden tidlig i 2014.

Dag Antonsen sitter fortsatt som aksjonær i selskapet Geneafiles.com AS.

SmartSlekt er et norskutviklet, skybasert slektsprogram. Når vi presiserer at det er norskutviklet er det fordi vi har hatt (og har) flere norske dyktige slektsforskere som bidragsytere. Vi har utviklet et program som tar utgangspunkt i norske forhold og de særegenheter vi har innen norsk slektsforskning.

Det er mange misforståelser knyttet til SmartSlekt og det faktum at det er skybasert. Vi har ivaretatt alle hensyn som skal tas når det gjelder personvern og har hatt møter med bl.a. Datatilsynet om dette. Databasen vår er kun tilgjengelig bak brukernavn og passord. Den er ikke søkbar i Google og de ulike trærne i databasen er ikke åpent tilgjengelig for alle brukerne våre. Det er kun matchingfunksjonen som gir lesetilgang til andres trær. Dette betyr at når vi kjører matchingfunksjonen vil kun de som har match få se hverandres trær. Det er ikke mulig å laste inn et annet tre i sitt eget, det er kun mulig å se det. Ingen kan gjøre endringer på et tre bortsett fra eieren av treet. Man kan når som helst slette informasjonen, eller hele treet, hvis ønskelig. Ønsker man ikke å fortsette abonnementet vil dataene bli liggende der i tre år før de blir slettet.

Vi i SmartSlekt er svært opptatt av å begrense spredning av slektsvirus. Derfor er programmet langt mindre tilgjengelig på nettet enn trær fra andre skybaserte aktører. Vi ønsker å tilby slektsforskere en god skybasert løsning med de fordelene det innebærer.

Hjelpen (matchingfunksjonen) skal være så kvalitativt god som mulig og vår løsning er helt vår egen og ikke lik noen annen.

Vi ber alle som har spørsmål rundt SmartSlekt henvende seg til oss. Vi svarer på alle henvendelser

Mvh SmartSlekt.
Vennlig hilsen

Mette Gunnari

gj18592
Sted: Horten

Legg inn av gj18592 » 28. mai 2015 kl. 18.16

Helge skrev:Hvorfor skal en registrere seg for å se på en vare?

Betimelig spørsmål som jeg konstaterer at SmartSlekt unnlot å svare på.

Jeg fant ett bilde på hjemmesida, men det liknet mest på sidene til MyHeritage i grunn.

dn22321

Legg inn av dn22321 » 30. mai 2015 kl. 2.46

Dette var morsomt.

Mette Gunnari tok seg faktisk tid til å svare uten å gråte denne gang...

Men innlegget var jo bare copy+paste fra bloggen på websiden til "Smart"slekt.
Hva kan man egentlig vente seg? Saklig argumentasjon?

Jeg tar med glede argumentene og avgjør skjebnen til leserne:

"Dag Antonsen hadde utviklet en algoritme for en matchingfunksjon. Denne fikk han investorer til å tenne på for 2 år siden og selskapet Geneafiles.com AS ble startet i januar 2014. Han har selv deltatt i prosessen med å utvikle SmartSlekt, men etter flere måneders arbeid ble det klart at algoritmen hans ikke kunne brukes. Dette primært fordi hans algoritme ble for komplisert og SmartSlekt besluttet å gjennomføre matchingfunksjonen på en helt annen måte. "

Jeg utviklet algoritmen på en helg og kunne brukes uten problemer. Jeg endog demonstrerte den på en egenutviklet side så alle kunne teste det live. Og jeg KAN ikke utvikling utover hva google lærer meg. Men årsaken til at de tente på ideen min var ikke algoritmen.. men funksjonaliteten som KOMMER.. eller skulle komme, når det gjelder veldiglitesmartslekt.
En ting er å utvikle noe basert på "tegninger". En annen er definitivt å komme med nyvinninger hvor sjel og tanke bringer idéer på papiret. Plagiater har ikke den egenskapen.

Avslaget til meg kom når investorene ikke fikk lov til å bestemme egne bonuser og utbetalinger.. som hadde kunnet gitt alle aksjonærene 0,- i utbytte i teorien.

"Det opprinnelige navnet Geneafiles endret vi til SmartSlekt fordi vi mener det er et langt bedre navn for et norskutviklet slektsprogram. Navndiskusjonen har pågått siden tidlig i 2014."

De har ingen som helst grunn utenom at jeg har opphavsretten til geneafiles.com og nektet de å bruke det. Selv firmanavnet har MITT domenenavn. Mer enn nok til å avsløre grunnlaget for navneendring. De hadde ikke noe valg.
Og som jeg sa den gang ordet "smartslekt" kom opp for min del; man må ha større intensjoner enn Norge og Danmark. GeneaFiles (Slekters - filer)...

Jeg må si at det som har skjedd er ikke mitt ønske. Men når jeg blir kastet ut, så tar jeg igjen. Når man ser resultatet, så sluttet jeg å bry meg med å saksøke de for opphavsrett, av den enkle grunn at de rett og slett ikke får til.

Når det gjelder algoritmen er den såpass enkel at jeg har implementert den i kommende testversjon av GeneaSky.com og demonstrerte den.

Versjonen er per i dag under uttesting. Jeg har ikke 2 MNOK tilgjengelig så jeg kan ansette noen, så jeg bruker 300 timer i måneden for å utvikle alt selv etter jeg fant ut at jeg ikke var ønskelig. Men kreativitet er ikke noe man bestiller. "LiteSmartSlekt" kan få leke videre.. :)

Jeg og min stebror Tyseng har i prinsipp 1/3 av selskapets overskudd som Mette Gunnari nevner, men ingen av oss bryr seg om kroner og ører i dette selskapet. Her er det å ta vare på gründere.
Dersom personer med gode idéer blir overkjørt, hva er vitsen for gründere i det hele tatt komme med nye idéer?

Beklager folkens.
Med mine tanker angående slektsforskning, og investorenes opprinnelige støtte, hadde dette blitt et program helt utenom det vanlige..

Nå er det.. hm.. søppel?

Hvem trenger såpeoperaer? Dette er jo underholdning av beste slag. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn22321

Legg inn av dn22321 » 30. mai 2015 kl. 3.23

Helge skrev:
Torgeir skrev:Er det noen som har prøvd dette?

Det skurret her også.
Hvorfor skal en registrere seg for å se på en vare?
Men nysgjerrig som en er så prøvde jeg da en registrering.
Det stoppet med spørsmål om fødselsdag. Det skulle være unødvendig nå enten det er en nærmere titt på abonnement i Aftenposten eller ved se på et slektsprogram som en kan abonnere på.

Koblingen til DIS er vel ikke ulovlig, så det kan en vel ikke gjøre noe med. Men kanskje er det noen uskrevne lover, og ja noen bjeller som burde ringe.

Jeg merker meg utgreiing og synspunktene til Dag, dog uten kommentar. Da det jo finnes en side til som jeg ikke kjenner godt nok.

For øvrig så klarer jeg meg godt med slektsprogrammet kjøpt og betalt kontant for ca. 15 år siden uten noen som helst forpliktelser :)

Gode argumenter. Jeg har registrering på min side kun på mailadresse og brukernavn per i dag. Ettersom "de andre" har et ønske om å komme seg inn..

Det er helt greit at du er uten kommentarer til mine synspunkter grunnet du kun har en side å ta et forhold til. Men dersom "Smartslekt" hadde hatt noen argumenter, så ville de prøvd så godt de kan med de få argumentene de har.

Jeg VET jeg har rett.. de VET jeg har rett. Men hva skal de si?
"Sorry, vi vil ha alle inntektene selv og ønsker ikke å dele de med dere... Stikk av!" ?

Det finnes ikke ETT argument de kan komme med som jeg ikke har 10 svar på.
Det er årsaken til at de ikke tør å si noe..

Dog merker jeg meg med hva du sier. Du klarer deg godt med slektsprogrammet du kjøpte for 15 år siden. Det er DET som er min intensjon. Programmet skal være så godt at også DU ser mitt program som et skritt fremover. Det er først da jeg kan si jeg har gjort en god jobb.

Takker for innspill.

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 5. juni 2015 kl. 9.18

Fant en setning i en diskusjon på Facebook som kanskje bekrefter hvordan koblingen til SmartSlekt og tidligere DIS ansatt og leder oppfattes av den menige mann. Diskusjonen gjalt spørsmål om bruk av MyHeritage, men utviklet seg etterhvert til hvorfor dette programmet ikke nevnes i kurser i slektsforsking. Da kom følgende kommentar:

Ja nettopp. Og til Mette, det er fordi Dis-puristene ikke liker programmene, de ville lage sitt eget.

(Ligger under "Vi som driver med slektsforsking"
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

gj21758
Sted: Oslo

Legg inn av gj21758 » 8. juli 2015 kl. 16.07

Jeg er en nøktern mann, men faktisk imponert over deg Dag Antonsen.
Jeg har lenge irritert meg over MyHeritage, som ikke er et program for slektsinteresserte, men et forretningsprosjekt med formål å tjene penger på dem som er opptatt av slektsforskning.
STÅ PÅ DAG!

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 8. juli 2015 kl. 19.29

Jeg synes det er "imponerende " at noen tørr å lage ett slektprogram som få eller ingen har brukt for, i den tro at de kan tjene penger.
I tillegg blir beskylt for å ha stjålet programmet.
Bra Start. :P
Det norske markede for slektsprogram er vel så lite og mettet allerede.
:roll:
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
Øyvind Servio Larsen
Sted: SKUDENESHAVN

Legg inn av Øyvind Servio Larsen » 21. september 2015 kl. 12.33

Mvh
Øyvind

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 21. september 2015 kl. 19.12

Øyvind skrev:Siste nytt:
www.genealogi.no/node/832

Var dette slutten på "eventyret"?
Vel er Norge et rikt land, i følge mange, men selv i Norge er 59 kroner i måneden ingen liten sum. Et av tidenes dyreste......

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Sted: SVINGVOLL
Kontakt:

Legg inn av Jan Olav Skaug » 4. november 2015 kl. 18.18

Da ser det ut til at det er slutt for Smartslekt . Under avvikling - Konkurs http://smartslekt.no/
Mvh
Jan Olav Skaug

dn22321

Legg inn av dn22321 » 9. januar 2016 kl. 1.16

Jeg har dessverre glemt å følge opp denne tråden.

Jeg takker Rolf Jerpseth for støtten.

Smartslekt ble begjært konkurs som det er påpekt.
En av investorene og jeg ble i dag tilbudt kildekoden uten vederlag fra bobestyrer.

Selv har jeg utviklet geneasky.net i all tid jeg har vært utenfor prosjektet som et alternativ.

Jeg ønsker å utvikle et program som er rimelig for alle (19,- i mnd) og som er åpent for alle for innspill til nyheter og endringer.
Prisen er ingen grådig pris, og alle nye brukere vil få 2 mnd å prøve på.
Jeg er ikke ute etter å tjene penger al mas, men å få hjelp til å få 100% kilder til alle jeg har i mitt tre.

Programmet mitt er helt åpent og kan brukes som man ønsker helt vederlagsfritt inntil videre.. Ikke perfekt.. men det blir det forhåpentligvis.
Men for å få et perfekt program, må man ha gode tilbakemeldinger og et åpent sinn for at ingen tilbakemeldinger er negative, men en melding om forbedringsmulighet.

Per i dag tror jeg at jeg er den eneste i verden som viser kilde for fødsel, død, 4 folketellinger og konfirmasjon direkte i trevisning. Og alle kilder vil bli klikkbare direkte i treet (Per i dag kun fødsel og død er direkte klikkbare)!
Alle disse kildene vil også bli synlig ved "matching" fra andre trær. Dvs; aldri slektsvirus.

gj00398
Sted: LØVENSTAD

Legg inn av gj00398 » 15. januar 2016 kl. 14.34

Hei

Jeg har nå opprettet bruker i geneasky, men det står ikke hvordan det brukes.
Er det rett att jeg skal legge inn meg slev, foreldre og videre utover det jeg har? eller søker jeg på en tilfeldig person i mitt slektstre der jeg holder på å lete?

Mvh Eva Tangen

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»