TNG som eneste slektsprogram?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
John Olav Midtlyng
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

TNG som eneste slektsprogram?

Legg inn av John Olav Midtlyng » 3. september 2014 kl. 21.27

Jeg må skifte slektsprogram da mitt nåværende program TMG blir lagt ned i løpet av 2014.

Jeg ønsker et program som kan generere gode websider, og da er jo TNG et alternativ, som kun ligger på en webserver og har dynamiske websider.

Jeg ønsker noe som gjør at mine slektsdata er lesbare og beskyttet av brukernavn og passord på web, samt at det kun er jeg som kan oppdatere websidene.
Har TNG gode backup-løsninger, slik at jeg kan være sikker på ikke å miste mine slektsdata?

Kan TNG være eneste slektsprogram uten at jeg har noe lokalt på min private PC, som f.eks Legacy?

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: TNG som eneste slektsprogram?

Legg inn av dn18596 » 4. september 2014 kl. 10.18

Når du bruker TNG ligger dine data på ett web-hotell. Så lenge du bruker en seriøs leverandør og betaler regningene når de kommer kan du være sikker på att dine data ikke forsvinner. Men for å være helt sikker kan du gjøre en GEDCOM eksport nå og da, brenne på DVD eller på annen måte spare sikkert.

Jeg bruker Legacy som PC program for å kunne arbeide også når jeg ikke har Internet tilgjengelig eller for å gjøre rapporter. Andre PC program fingerer nok like bra.
Vennlig hilsen
Niels

dn07176

Legg inn av dn07176 » 4. september 2014 kl. 10.49

John skrev:Jeg må skifte slektsprogram da mitt nåværende program TMG blir lagt ned i løpet av 2014.

Eg er sjølv TMG-brukar, og har ingen umidddelbare planar om å bytte til noko anna i overskueleg framtid. Den versjonen eg har vi jo fortsatt fungere sjølv om vidare utvikling er stoppa.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 4. september 2014 kl. 14.17

Håvard skrev:
John skrev:Jeg må skifte slektsprogram da mitt nåværende program TMG blir lagt ned i løpet av 2014.

Eg er sjølv TMG-brukar, og har ingen umidddelbare planar om å bytte til noko anna i overskueleg framtid. Den versjonen eg har vi jo fortsatt fungere sjølv om vidare utvikling er stoppa.

TMG v9.04 er under betatesting nå og vil være gratis for brukere av TMGv9. Den inneholder en justert modul for eksport av GEDCOMfiler som muliggjør mer komplett overføring av TMGdata til RootsMagic 6 og Legacy 8.

RootsMagic 6 vil snart få en ny modul for direkteimport av TMGdata uten bruk av GEDCOM.
RootsMagic 7 er under utvikling og vil bli en versjon for både Mac og Windows.

Leverandøren av Second Site, TMGs ekstraprogram for bygging av proffe og komplette nettsider, kommer i høst med en versjon som også kan lese GEDCOMfiler.

Dagens TMGv9 vil fungere utmerket så lenge det kjøres under Windows 7 og 8.1, og kanskje også videre, altså trolig noen år.

Torleif Haugødegård

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 4. september 2014 kl. 17.22

Jeg bruker også TNG, som jeg synes er den beste web-løsningen jeg har sett.
Men jeg synes det er ganske mye enklere å arbeide med, som å legge inn og endre data, lokalt i et annet program; i mitt tilfelle Legacy.
Dessuten er det noe med å legge alle eggene i én kurv..
Jeg er kanskje ekstra paranoid og pessimistisk, men min aktive Legacy-base, og alle kilder/bøker/bilder etc ligger i en Dropbox-mappe. Denne deler jeg med en "utvalgt" nevø, som er den mest sannsynlige til ta over jobben med å "føre familiebøkene". Så lenge intet skjer med meg så holder han seg unna mappa, men i motsatt fall så har han tilgang til de helt ferskeste data.
Denne datamappa tar jeg automatiske kopier av til en intern harddisk + 2 eksterne. Så ligger de jo da også i skyen, og på min laptop. Dessuten ligger det altså rimelig ferske data på nettet. Så selv om alt skjærer seg skal det mye til at alt går ad dundas.. (Kanskje jeg burde ta i bruk noen minnepinner også?). Nettversjonen vil "dø" sammen med meg, da den ligger på mitt eget domene, som vil stoppe ved manglende betaling av årsavgift. Men om man ønsker en "arvelig" nettbase så er jo ikke det noe problem å ordne heller?

Dette bare som et eksempel - og svaret er JA, TNG kan være eneste slektsprogram, men det ville ihvertfall ikke vært mitt førstevalg å satse alt på ett kort. Da ville jeg ihvertfall ha sikret meg backuper rimelig ofte, både som GEDCOM og som export fra databasen.

John Olav Midtlyng
Kontakt:

Legg inn av John Olav Midtlyng » 6. september 2014 kl. 23.24

Takk for smarte tips :D
RootsMagic har jeg ikke hørt om i det hele tatt!
Hvordan er RootsMagic i forhold til f.eks Legacy mhp funksjonalitet?
Er det mulighet for å generere dynamiske websider fra RootsMagic alá det som TNG kan?

John Olav Midtlyng
Kontakt:

Legg inn av John Olav Midtlyng » 6. september 2014 kl. 23.26

Høres ut som en meget sikker løsning, Bjørn Kåre.
Hvis jeg ender opp med Legacy og TNG, så er det sikkert meget fornuftig å gjøre som du har gjort :D

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 6. september 2014 kl. 23.53

Det er et generelt problem med det vi driver med for tiden. Vi legger inn alle fotografiene våre på datamaskiner, og vi legger inn alle viktige dokumenter osv. De aller fleste har ingen backup, og når folk faller fra (uventet) så kan man risikere at alt den personen hadde tatt av bilder, og alt arbeidet som var lagt ned i kartlegging av slekter, plutselig er helt utilgjengelig for alle, fordi de fleste dataskiner krever innlogging med passord etc. Og fordi alle harddisker og andre lagringsmedia har begrenset levetid..
Selv overtok jeg min fars PC da han døde, men det gikk 5 år før jeg fant ut at jeg ville fortsette arbeidet med slekta, som han hadde brukt masse tid på. Da fikk jeg det ut med et skrik, fra Brothers Keeper.
Jeg tror faktisk jeg skal publisere/spre opplysninger/instruksjoner om hvordan de kan få ut data/bilder fra mine PCer også, selv om alt det viktigste ligger i kopi på flere harddisker (som ikke krever passord ).
Jeg har mistet viktige data før, så jeg er nok litt ekstra forsiktig...

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 7. september 2014 kl. 1.27

Heldigvis har også BK på linje med de fleste andre program blitt bedre.
sikkerhetsystemer og back-up-rutiner er bedre.

Selv har jeg alle data lagret flere plasser, både bilder gjennom et helt liv samt alle viktige dokumenter.

Alt er tilgjengelig for mine barn sammen med nødvendig programvare, også for slekten som kjøres i BK7.
Bilder i den vanlige private billedmappen for familie etc. (noen tusen) er mer og mindre merket, slik at man vet hvem er på bildene og ca. når de er tatt.
Det samme gjelder de som er knyttet til BK. De er lagt inn og gitt navne slik at bildene i seg selv sier hva som er hva.
Bildene er knyttet til databasen for BK, men er selvstendige bilder og man trenger ikke noe spesielt program for å se disse bildene om man ikke har selve slektsprogrammet.

Det er systematikken og rutinen og nøyaktigheten man selv gjennomfører som sier om etterslekten vil ha glede av våre arbeider, den dagen vi er borte.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 8. september 2014 kl. 20.58

John skrev:RootsMagic har jeg ikke hørt om i det hele tatt!
Hvordan er RootsMagic i forhold til f.eks Legacy mhp funksjonalitet?
Er det mulighet for å generere dynamiske websider fra RootsMagic alá det som TNG kan?

RootsMagic v6 er på nivå med TMG v9 og Legacy v8 i funksjonalitet og muligheter, bl.a. med hendelser delt mellom personer og roller for personene.

RootsMagic har også apper som kan vise databasen ved å koble seg mot DropBox.

RootsMagic er godkjent som partner for FamilySearch med direkte søk og deling av data.

RootsMagic har en funksjon som bygger ei nettside med indeks og anetavle, men den er veldig primitiv i forhold til Second Site som leser TMGs database direkte.

RootsMagic har nettopp kommet i en versjon for Mac som kan kjøres uten at Windows installeres på Maccen.

torleif

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 8. september 2014 kl. 22.29

Noe som vel ble "glemt" å nevne ovenfor angående Legacy, er at dette programmet er i begge norske målformer i alle skjermbilder og rapporter, noe RootsMagic ikke er. (enda?)

Legacy har også "apper", men som viser databasen uten å måtte koble seg til nett, bl.annet på mobiltelefoner. Se for eksempel denne siden: http://www.legacymobile.org/

Legacy har også samme funksjon angående søke og oppdatering og deling av data i samarbeide med FamilySearch.

Legacy har 5 forskjellige ferdige htm eller html-maler, som alle kan varieres med hensyn til visning av innhold på nettet.

I tillegg kan de fleste andre rapporter produseres i htm eller html for presentasjon på nettet, selvsagt i begge norske målformer.

.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»