Har forsøkt å lese meg gjennom forumet uten de beste svar.
Ser at slektsforsker verden dreier seg mest om PC.
Å siden jeg har gått over til MAC så kommer det ymse spørsmål.
Etter litt testing endte jeg opp med Macfamilytree.
Godt fornøyd så langt.
MEN, savner muligheten til å lage en person rapport i tekst form. Som tar for seg en person og hans / hennes ETTERKOMMERE. Da inkludert notater og alt.
Noen som har noen gode forslag (bortsett fra å bytte til PC)
Macfamilytree
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
Re: Macfamilytree
Har testet de fleste program for Mac, og MacFamilyTree er etter min mening ett av de beste. Kanskje tilogmed det beste. Den rapporten du søker, finner du her:
Rapport/Sammendragsrapport og så er det bare å velge person ut fra lista til høyre.
Er involvert i oversettingen av MFT til norsk, og uttrykket "Sammendragsrapport" er ett av de jeg vil ha endret. Lykke til med MFT!
Steinar Hjemås
Rapport/Sammendragsrapport og så er det bare å velge person ut fra lista til høyre.
Er involvert i oversettingen av MFT til norsk, og uttrykket "Sammendragsrapport" er ett av de jeg vil ha endret. Lykke til med MFT!
Steinar Hjemås
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
To viktige elementer som mange glemmer og det er hvordan livet er i dag:
Kan man registrere ekteskap/partnerskap mellom to personer av samme kjønn?
Kan man registrere alle hendelser som står f.eks. i vanlige norske kirkebøker?
Mange program kan ikke det og det er trist.
Også viktig at Norske og Nordiske hendelser er lagt ferdig i programmet, slik at brukerne ikke må legge inn alt selv. Gjør det lettere ved overganger via Gedcom.
Hvordan virket Reunion?
Kan man registrere ekteskap/partnerskap mellom to personer av samme kjønn?
Kan man registrere alle hendelser som står f.eks. i vanlige norske kirkebøker?
Mange program kan ikke det og det er trist.
Også viktig at Norske og Nordiske hendelser er lagt ferdig i programmet, slik at brukerne ikke må legge inn alt selv. Gjør det lettere ved overganger via Gedcom.
Hvordan virket Reunion?
Sist redigert av Otto Jørgensen den 23. juni 2014 kl. 23.39, redigert 1 gang totalt.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
Reunion klarer det som Otto nevner.
Når det gjelder "Hendelser" så er det endel standard-typer i programmet. I tillegg kan man definere og legge til det man måtte ønske av ulike hendelser.
Når det gjelder "Hendelser" så er det endel standard-typer i programmet. I tillegg kan man definere og legge til det man måtte ønske av ulike hendelser.
mvh
leif erik otterå
leif erik otterå
MacFamilyTree klarer fint å ha familier med ektefeller av samme kjønn.
Når det gjelder hendelser, så er det ganske mange standardhendelser, i tillegg kan man legge til «andre hendelser».
Etter å ha brukt MacFamilyTree nå i mange år, har jeg store problemer med brukergrensesnittet i Reunion. Det føles som et enormt tilbakeskritt, og jeg har derfor ikke kommet lenger enn å prøve en demo i ny og ne.
Det som Reunoin er mye bedre på (tror jeg, men har ikke fått testet skikkelig på grunn av begrensede demomuligheter) er gode rapporter i «bygdebokstil» nedover i generasjonene.
Når det gjelder hendelser, så er det ganske mange standardhendelser, i tillegg kan man legge til «andre hendelser».
Etter å ha brukt MacFamilyTree nå i mange år, har jeg store problemer med brukergrensesnittet i Reunion. Det føles som et enormt tilbakeskritt, og jeg har derfor ikke kommet lenger enn å prøve en demo i ny og ne.
Det som Reunoin er mye bedre på (tror jeg, men har ikke fått testet skikkelig på grunn av begrensede demomuligheter) er gode rapporter i «bygdebokstil» nedover i generasjonene.
Akkurat begynt å bruke MacFamilyTree (etter å ha brukt WinFamily i mange år), og har et spørsmål:
Når man skal tilegne steder koordinater, vil det for noen av mine eksisterende steder komme flere forslag hvor noen passer, og andre ikke.
Er det steder lagt til av andre MacFamilyTree-brukere som dukker opp, eller er de hentet fra en annen database (f. eks Google Maps m.m.)?
Hvis det er andre brukere sine steder, hvordan kan jeg selv legge til steder, slik at andre brukere kan gjenbruke mine? Jeg har nemlig laget nye koordinater for et par av mine steder, men de dukket ikke opp som forslag da jeg søkte opp sakke sted et par dager senere...
Håper jeg gjorde meg forstått
Når man skal tilegne steder koordinater, vil det for noen av mine eksisterende steder komme flere forslag hvor noen passer, og andre ikke.
Er det steder lagt til av andre MacFamilyTree-brukere som dukker opp, eller er de hentet fra en annen database (f. eks Google Maps m.m.)?
Hvis det er andre brukere sine steder, hvordan kan jeg selv legge til steder, slik at andre brukere kan gjenbruke mine? Jeg har nemlig laget nye koordinater for et par av mine steder, men de dukket ikke opp som forslag da jeg søkte opp sakke sted et par dager senere...
Håper jeg gjorde meg forstått

Når jeg klikker «slå opp koordinater», så ser jeg at programmet kobler seg til geo.macfamilytree.com
Det kan tyde på at MacFamilyTree har en felles database over steder, men om steder du og jeg legger til havner i denne sentrale basen, det vet jeg ikke.
Det kan tyde på at MacFamilyTree har en felles database over steder, men om steder du og jeg legger til havner i denne sentrale basen, det vet jeg ikke.