Legacy7.5problemer

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Trine Lise Jensen
Sted: ROSSFJORDSTRAUMEN

Legacy7.5problemer

Legg inn av Trine Lise Jensen » 15. april 2013 kl. 22.03

Hei!
Under oppstart av legazy kommer følgende feilmelding:

Legacy genealogi software for Windows har sluttet å virke
ett problem førte til at programmet sluttet å fungere som det skal.
Programmet vil bli lukket, og du vil få beskjed om en løsning er tilgjengelig.

så lukker programmet seg.

er det noen som kan hjelpe meg?
Den som ikke spør, får heller ikke svar..

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Legacy7.5problemer

Legg inn av Paul Johan Hals » 15. april 2013 kl. 22.33

Jeg har ikke vært borti det problemet med Legacy, men derimot med andre program. Noen ganger måtte jeg restarte maskinen, mens andre ganger måtte programmet avinstalleres og installeres på nytt. Hva som var årsaken aner jeg ikke, desverre :?

Mvh Paul

Eric Swane
Sted: Heimdal
Kontakt:

Legg inn av Eric Swane » 16. april 2013 kl. 12.14

Hei,

Jeg vet ikke om jeg kan være til hjelp, men jeg har brukt Legacy siden versjon 2 (altfor ustabil) og opplever verktøyet pr i dag som helt pålitelig, som pc-bruk generelt, så fortvil ikke!

For en tid tilbake fikk jeg gjennom en periode stadig startsproblemmer som lignet på det du beskrev. Det var ikke selve programvaren det var feil med, men det oppstod nok noe i datafilene som programmet slet med å tolke i oppstarten. Neppe noen alvorlig feil på filene, det gjelder bare å få startet, og så blir filene oftest feilfrie av seg selv når de oppdateres.

Så du må fokusere på datafilene:

- hos meg lå nok feilen i en av de mange midlertidige hjelpefilene og jeg ble vel kvitt prøblemet helt da jeg til slutt rett og slett fjernet dem. (hjelpefiler tar vare på ekstra informasjon om f eks navigasjonhistorien, dvs hvilke personer du nylig var innom, ting so ike har med selve slektsdataene å gjøre)
- Det kan kanskje være krevende å finne ut av det, men for det første så trenger du aldri å slette en fil, du kan bare endre navnet på den med f eks å sette en null først i navnet, og så prøve deg fram.
- Midlertidige filer har gjerne et tilde-tegn i seg ("~"), de har gjerne dobbelt filutvidelse i navnet ("rc3.rc3) og de har gjerne liten størrelse
- hovedfila er merket med filutvidelse .FDB. Enklest er det å len kopi av den i en helt annen folder og start Legacy der, da får du fort se om det er nok å ta vare på bare den
- Legacy kan settes opp til å starte med samme database hver gang, så i det siste tilfelle må du omgå det ved enten ved å dobbeltklikke på filkopien eller høyreklikke og velge Legacy i "åpnes i ..." menyen.

Jeg fiikk vel ikke presist samme feilmelding som deg, men en kombinasjon av en reinstallasjon av Legacy og konsentrasjon om .FDB fila, gjerne den nest siste om du har backup, så går dette bra.

mvh eric

Eric Swane
Sted: Heimdal
Kontakt:

Legg inn av Eric Swane » 29. november 2015 kl. 10.10

Hei,

Ja Legacy 2 var skikkeig ustabil, men siden har det gått bedre. Når det en sjelden gang går dårlig, jeg bruker Lagacy 8, viser det seg at progammet når det feiler ikke blir avsluttet skikkelig. Den halvdøde prosessen blir liggende og sperre for restart av Legacy. Det ser en i "Oppgavebehandleren" til Windows. Der kan prosessen stoppes og Legavy så startes opp igjen. En restart av Windows gjør samme nytten, men dette går langt raskere.

mvh e

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»