Program for Mac og mulighet til å overføre data fra BK?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn12032
Sted: LAKSEVÅG

Program for Mac og mulighet til å overføre data fra BK?

Legg inn av dn12032 » 10. januar 2013 kl. 11.01

Jeg har i mange år brukt Brothers Keeper på min datamaskin, men for en tid siden havarerte maskinen, og fikk hjelp til opp igjen å gå. men jeg gikk til anskaffelse av en Mac og der kan ikke BK brukes. Fordi den er lettere å arbeide med syns jeg.
Nå er er problemet at jeg svært gjerne ville kunne benytte også Mac på et slektprogram, kan noen anbefale et program for Mac som er tilgjengelig, og ikke minst hvor jeg kan få overført mine data fra BK til dette ?
Jeg har vært borte fra dette en stund p.g.a. sykdom og annet.
Da min datamaskin havarerte mistet jeg mye men hadde heldigvis sikkerhetskopi på en eksterne harddisk.
veldig takknemlig for hjelp fra noen

mvh

Thorbjørn H. Thorsen

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Program for Mac og mulighet til å overføre data fra BK?

Legg inn av Otto Jørgensen » 10. januar 2013 kl. 11.17

Du kan installere Windows emulering på Mac slik at du der fortsatt kan kjøre BK.

Forlater du BK, kan du generere Gedcom og overføre dette via dette formatet til et egnet program for Mac.
Alt etter hvor detaljert og spesifkt du har utnyttet mulighetene i BK, kan det være at du ikke får overført enkelte hendelser og detaljer til ditt nye program, da det er flere programmer som ikke dekker hendelsesspekteret som finnes i BK.

Lykke til videre.

dn12032
Sted: LAKSEVÅG

Legg inn av dn12032 » 10. januar 2013 kl. 12.57

Windows emulering på Mac ?
Hvor finner jeg den muligheten?
Og er det noe som må betales ?

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 10. januar 2013 kl. 14.27

Oracle VirtualBox er gratis

http://www.oracle.com/technetwork/serve ... index.html

Du må kanskje myse litt for å se lenken til Mac-versjonen :-)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 10. januar 2013 kl. 14.34

Fors kikkelige emulatorer må du betale for programvaren.

Dette gjør at du kan kjøre ordinære windowsprogrammer i tillegg. V et at flere har gjordt dette og med vellyket resultat.
Total gir dette et stor spekter av muligheter til å velge programmer.

gj03489
Sted: KVALØYA

Legg inn av gj03489 » 10. januar 2013 kl. 15.45

Jeg har nettopp investert i programmet MacFamilyTree, som kostet omlag 200 kr. Gedcom-filene fra BK lot seg tilsynelatende overføre uten problemer. Alt i alt virker det som om det er både fordeler og ulemper ved nyervervelsen sammenliknet med BK.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 10. januar 2013 kl. 15.56

StandardGedcom er i samsvar med Gedcom 5.5 og bør ikke være problematisk å overføre.
BK har imidlertid også hendelsene Dåpsbekreftelse, Introduksjon av Kvinne etter fødsel som etter hva jeg vet ingen av de andre har. I tillegg er det fullakseptabelt med gifte mellom personer av samme kjønn uten å måtte endre kjønn på personer. I tillegg er også dette med navneendring standard (navneendring er her endring av navn som ikke har tilkn ytting til ekteskap, men bare dette at en person endre navnet offisielt med offentlig godkjennelse, f.eks. at kvinner tar tilbake sitt pikenavn eller tar i bruk et helt nytt navn som ikke tidligere har vært brukt [kontruerte navn for både mann og kvinne]).

Desverre er det mange programmer som ikke direkte aksepterer f.eks. ekteskap mellom to av samme kjønn.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 10. januar 2013 kl. 19.49

Otto skrev:StandardGedcom er i samsvar med Gedcom 5.5 og bør ikke være problematisk å overføre.
BK har imidlertid også hendelsene Dåpsbekreftelse, Introduksjon av Kvinne etter fødsel som etter hva jeg vet ingen av de andre har. I tillegg er det fullakseptabelt med gifte mellom personer av samme kjønn uten å måtte endre kjønn på personer. I tillegg er også dette med navneendring standard ....

Hvordan ser GEDCOM fra BK ut med de nevnte hendelser?
- Dåpsbekreftelse
- Introduksjon av Kvinne etter fødsel
- Gifte mellom personer av samme kjønn
- Navneendring

Torleif H.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 10. januar 2013 kl. 20.03

Til Torleif

Disse kodene er definert i henhold til det som er beskrevet i standerden for Gedcom 5.5.
Dette ble informert om da dette var tilgjengelig i programmet for et par år siden. 8)

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Legg inn av dn20990 » 10. januar 2013 kl. 20.04

Hvis du skal bruke Mac-maskin bør du absolutt også velge et Mac-basert slektsprogram. Å bruke "Windows-emulering" vil bare stjele av maskinens kapasitet og du risikerer en unødvendig treghet.
Som nevnt er MacFamilyTree et alternativ, Reunion er et annet.
mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 12. januar 2013 kl. 22.17

Ser leverandør av Delphi har gått over til Mac og kjører ikke emulering av Windnows, men kjører Windows virtuelt, det de bruker koster penger, men VirtualBox som jeg la lenke til ovenfor er gratis.

Og da kjører maskinen i full Windowsmodus :-)

dn28597
Sted: EIDSVOLL

Legg inn av dn28597 » 12. januar 2013 kl. 22.21

Jeg bruker Mac Family tree :) er veldig fornøyd med det. Kan forøvrig synkronisereres med Iphone om man ønsker å kjøpe Iphone appen til noen kr i tillegg. Jeg synes det i hvertfall er praktisk. Har alltid med meg all informasjonen jeg trenger.

gj17773
Sted: Stjørdal

Legg inn av gj17773 » 15. januar 2013 kl. 15.20

Jeg har brukt Embla før, men har også gått over til Mac,og er usikker på hva jeg skal bruke nå. Er konklusjonen at MacFamilyTree er det beste programmet for oss med Mac?

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Sted: SVINGVOLL
Kontakt:

Legg inn av Jan Olav Skaug » 15. januar 2013 kl. 20.41

Som nevnt lengre opp i denne tråden så er Reunion et alternativ for Mac-brukere
http://www.leisterpro.com/
http://www.reunion10.no/Reunion10.html

Last ned prøveversjon av programmene, registrer 10-15 personer og se hva som passer best for dine behov.

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 24. mars 2013 kl. 7.56

Siv-Inger skrev:Jeg har brukt Embla før, men har også gått over til Mac,og er usikker på hva jeg skal bruke nå. Er konklusjonen at MacFamilyTree er det beste programmet for oss med Mac?

Hei!
Beklager sent svar :D
Det finnes flere reelle alternativer til slektsprogram på Mac:
1. Reunion 10 er det mest brukte i Norge. Det finnes mange brukere i Oslo/Akershus, og vi har brukermøte den andre torsdag i mnd, se her: http://www.fjeldvig.no/reunion. Reunion10 er ganske likt Legacy, og hvis man har brukt det tidligere vil man kjenne seg litt igjen.
Jeg bruker Reunion10 som primærprogram.
Reunion har også en ipad/iphone -app, som kan synkroniseres eller brukes selvstendig

2. MacFamilyTree, utviklet av et tysk selskap, men finnes på mange språk, også norsk. Det finnes en del brukere i Norge, og undertegnede bruker det litt selv, mest til utskrifter.

3. FamilyTreeMake 2 for Mac. Dette er utviklet av ancestry.com. Det er bare på engelsk, men et meget god program hvis du ikke må ha norsk. Herfra kan du laste opp og synkronisere med ancestry.com. Dvs du kan sitte og registrere på den lokale versjonen på Mac, og synkronisere når du selv ønsker det. Du kan også få forslag fra ancestry.com på treff i ulike databaser eller andre trær, og selv velge hva du eventuelt vil legge inn. Fordelen her er den tette integrasjonen med ancestry.coms tjenester, med registre og kilder, som kan lagges inn automatisk. Dette er en meget bra tjeneste, og spesielt hvis man i tillegg abonnerer på ancestry.coms tjenester. Det kan koste litt, men til gjengjeld er det høy kvalitet.

4. Heredis, kommet i helt ny drakt. Fransk selskap. Finnes på engelsk. Veldig flotte utskrifter av tavler med bakgrunnsbilder etc. Jeg buker det bare til å lage fancy utskrifter. Hvis jeg skal ha et engelsk program, foretrekker jeg nr 3. FamilyTreeMaker.

Slik jeg har vurdert det er Reunion det mest intuitive og oversiktelige programmet, men dette vil nok være en smakssak og en vanesak. Dersom det betyr noe at det er et brukermiljø som møtes jevnlig, kan også være av betydning.

Du kan se mer om slektsprogrammer for Mac her:

genealogy-software-review.toptenreviews.com/mac-genealogy-software/

Lykke til!

Mvh
Heidi S. Fjeldvig
Leder brukergruppe for Reunion
DIS-Oslo/Akershus
Heidi Sitara

slekt.fjeldvig.no

dn24975

Legg inn av dn24975 » 25. mars 2013 kl. 12.06

Heidi skrev:Du kan se mer om slektsprogrammer for Mac her:

genealogy-software-review.toptenreviews.com/mac-genealogy-software/

Denne typen rangeringer er jeg ytterst skeptisk til. Det er ingen grunn til å tro at de som står bak rangeringen er en nøytral tredjepart, snarere er det vel de som betaler mest som får best rangering.
Det topprangerte "Family Tree Maker" burde ingen bruke, uavhengig av programmets eventuelle kvaliteter. Ancestry tilbyr ikke noen prøveversjon av sitt program, du må punge ut 69$ uten å vite hva du får. Dette diskvalifiserer programmet i forhold til rådende anbefaling her på DIS-forum, som sier at man skal prøve ut et antall programmer og velge det som passer best for en selv.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 25. mars 2013 kl. 13.36

Veldig enig med Asbjørn Værnes

Slike graderinger er meget selektive og mang velger ut de forutsetningene de enkelte program passer etter oppdragsgiver av gruppering.

Kan jo nevne at mange program f.eks. ikke akkseptere gifte mellom to personer av samme kjønn. Dette kan man vurdere "moralsk" men et program bør være i stand til å behandle livet realiteter.

Videre har vi i mange land, f.eks hendelser som ikke er vanlige i andre land og bruker må i den grad det er mulig selv på ulike måter definere egne definerte hendelser. Dette er ikke like enkelt i alle program.

Så mitt generelle råd: Spis ikke slike klasifiseringer og rangeringer ukritisk. Studer og tenk gjennom ditt konkrete behov; ikke bare i dag men også litt fremover. Se også om Gedcom er full dekkende.
Dette kan være fornuftig å vurdere sitt behov.

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 25. mars 2013 kl. 17.40

Asbjørn skrev:
Denne typen rangeringer er jeg ytterst skeptisk til. Det er ingen grunn til å tro at de som står bak rangeringen er en nøytral tredjepart, snarere er det vel de som betaler mest som får best rangering.

Med mindre man har skjellig grunn til å mistenke slike sider som korrupte, synes jeg man skal ligge lavt med slike beskyldninger. Enig med deg i at folk må tenke selv og gjøre seg sine vurderinger. Hver enkelt må også selv vurdere hvor mye penger de vil bruke på et program, om de øsnker å prøvekjøre det, eller om de vil kjøpe på anbefaling fra andre som bruker programmet. Denne listen viser en oversikt over funksjoner, og vurderingen er gjort ut fra disse, så får folk tenke selv.

Asbjørn skrev:Det topprangerte "Family Tree Maker" burde ingen bruke, uavhengig av programmets eventuelle kvaliteter. Ancestry tilbyr ikke noen prøveversjon av sitt program, du må punge ut 69$ uten å vite hva du får. Dette diskvalifiserer programmet i forhold til rådende anbefaling her på DIS-forum, som sier at man skal prøve ut et antall programmer og velge det som passer best for en selv.

DIS-Norge har aldri disset et program fordi det ikke kan lastes ned som prøveversjon. Om folk her på SF mener det, så er det ok, men det er ikke noen offisiell DIS-holdning.
Heidi Sitara

slekt.fjeldvig.no

dn24975

Legg inn av dn24975 » 30. mars 2013 kl. 20.40

Heidi skrev:Med mindre man har skjellig grunn til å mistenke slike sider som korrupte, synes jeg man skal ligge lavt med slike beskyldninger.

Korrupsjon er det ikke nei, men det har jeg ikke hevdet. Problemet er at siden indirekte tjener penger på salg av de produktene som omtales, ved å videreformidle potensielle kjøpere til salgsstedene. Det er ikke et nøytralt utgangspunkt for programvurderinger. Typisk nok så er ikke-kommersielle programmer helt fraværende på denne siden, da de ikke passer inn i forretningsmodellen.
http://www.sitejabber.com/reviews/www.toptenreviews.com
http://www.av-comparatives.org/seiten/e ... e/AVTW.pdf

Heidi skrev:DIS-Norge har aldri disset et program fordi det ikke kan lastes ned som prøveversjon. Om folk her på SF mener det, så er det ok, men det er ikke noen offisiell DIS-holdning.

Neivel? Anbefalingen på DIS-Norges programsider er at man tester 2-4 programmer før man velger. Et program som ikke kan testes er ikke i tråd med denne anbefalingen.

Steinar Skog
Sted: Mjøndalen

Legg inn av Steinar Skog » 23. april 2013 kl. 14.02

Smaken er som baken sies det jo, så da så. Personlig har jeg både MacFamilyTree ( Tysk ) og Reunion. Startet med MacFamilyTree og etter enkelta anbefalinger kjøpte jeg også Reunion. For meg er det tyske mye enklere når data skal legges inn. Legger meg på fungsjonen "Familieassisten" og fordeler søsken, partnere etc. på en lettvint måte. Suplering med bilder er også lettest på MFT. Har også større sans for layouten på MTF. Noe jeg sliter med er å oppdatere Reu. med dataene fra MFT det betyr at jeg sitter med et ufullstendig Reunion kart. Som amatør på såvel data som slektsforskning savner jeg en sparrinspartne på andre siden av bordet med en Mac og gjerne MFT. Finnes det noen i Mjøndalen området tro??

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»