online slektsprogram - Genie vs Ancestry

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn16382
Sted: KATTEM

online slektsprogram - Genie vs Ancestry

Legg inn av dn16382 » 13. januar 2012 kl. 15.02

Jeg har i mange år (for mange år siden) drevet aktivt med slektsforskning, men vært rimelig fraværende ifht dette de siste årene.

da jeg var aktiv brukte jeg BK de første årene, men konverterte til Legacy de siste årene

jeg leker nå med tanken på å revitalisere hobbyen, og i min søken etter "hva som har skjedd siden sist" - så ser jeg bl.a. at det finnes et noen online alternativer
Geni.com - gratisløsning
Ancestry.com - betalingsløsning
Begge med delikate grensesnitt og oversiktlig og god nok (for mange) funksjonalitet

(jeg har ikke mye slekt utenfor Norge, men tenker å bruke programmet på samme måte som Legacy - registrere, systematisere og holde oversikt og presentere slektsdataene mine)

Vurderer derfor å konvertere dataene mine til en slik løsning, nå når jeg begynner igjen (jeg registrerer at også Legacy har mye nytt, men fremdeles ikke helt web-følelse i grensesnittene).

Derfor: jeg trenger å høre fra noen som har litt erfaring med temaet erfaring med et av disse programmene (evt. andre onlineløsninger) vs. "vanlige" slektsprogrammer lik BK eller Legacy. Jeg ønsker VELDIG gjerne å få noen innspill til hva jeg bør gjøre, og i såfall hvorfor...

Håper på svar - på forhånd takker :)
Ronny

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: online slektsprogram - Genie vs Ancestry

Legg inn av dn18596 » 13. januar 2012 kl. 17.21

Det er mange som har synspunkter på de forskjellige nettbaserte løsningene, se debatten tidligere her på forumet.

Geni er ikke gratis om du skall utnytte alle mulighetene og med antall registrerte personer som er over noen få.

Min personlige mening er att du mister kontrollen over dine data i Geni. Jeg har sett flere feil i min familie registrert av andre, kontaktet en del men de fleste bryr seg ikke om å rette. Risikoen er da att mine data (om jeg skulle benytte Geni) blir koblet med disse feilaktige, uten att jeg kan påvirke det.

Jeg bruker selv Legacy på egen PC og har for begynt å legge opp database også på nettet med TNG. Noe som jeg har full kontroll over selv.

Samme vad du velger håper jeg du får utbytte av den interessante og morsomme hobbyen.

Mvh

Niels
http://www.hegge.se

dn16382

Legg inn av dn16382 » 13. januar 2012 kl. 19.00

Hei, og tusen takk for responsen Niels.

Når jeg ser på de to programmene, så tror jeg at - dersom jeg skal velge idag, så vil Ancestry være det mest aktuelle.

Noen som har brukt det, og som kan si noe om hvorfor jeg bør/ikke bør forsøke

/ronny

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 16. januar 2012 kl. 17.51

Jeg vil anbefale at du alltid bruker et offline program som ditt hovedprogram og kun bruker online-programmene som sekundære.

Årsaker er at online koster penger pr. år og de skal drive med overskudd, bedriften som driver online-programmet kan gå konkurs og da taper du alt, serverne som online-programmet ditt bruker kan få strøm eller kontaktsproblemer hvilket vil gjøre det vanskelig for deg å arbeide med dataene dine. I tillegg har du aldri full kontroll over dataene dine uten at de er offline.

Jeg bruker både offline og online programmer, men offline programmet mitt er difinitivt det viktigste.

Vennlig hilsen
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn28083
Sted: STJØRDAL

Legg inn av dn28083 » 3. februar 2012 kl. 19.12

Hei.
Jeg er i ferd med å gå andre veien enn deg, fra et nettbasert til et program på egen PC.
Online-versjonen er riktignok kjekk å ha for å kunne samarbeide med andre om å legge inn data, og det er en grei måte å presentere det på.
Men jeg har også samme erfaring som endel andre her, at du lett mister kontrollen med dine data. Jeg har også opplevd at mine data er blitt endret og endret på nytt, selv etter at jeg har rettet dem i trå med mine kilder som jeg vet er korrekte. Jeg opplevde også å finne igjen egne bilder hos andre i andre nettbaserte slektstrær, selv om jeg la dem inn som "private".
Jeg er derfor av erfaring skeptisk til nettbaserte. Nå er det litt forskjellig grad av sikring av data i de forskjellige programmene, Men jeg er altså skeptisk.
Kommer også til å bruke et eget program på egen PC og den nettbasert som sekundær.

Mvh
Einar

dn16382

Legg inn av dn16382 » 5. februar 2012 kl. 19.47

Tusen takk for et kjempebra svar!
blir nok revitalisering av Legacy for meg :)

/ronny

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 20. februar 2012 kl. 21.44

Jeg brukte PhpGedview som jeg synes var lovende. Men fikk problemmer med server hjemme, siden jeg samtidig mistet min statiske IP ble min online base parkert.

Men prosjektet har gått videre, de mest sentrale utviklerne startet http://webtrees.net/. Jeg synes det er så lovende at jeg vurderer å ta opp igjen dette for egendel....

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 21. februar 2012 kl. 8.04

Jeg kjører på Mac, men tester også jevnlig ut diverse løsninger og programmer på Windows.

I det sist har jeg sjekket ut Family Tree Maker, som er ancestry.coms program for PC og/eller Mac. Den nye versjonen ser veldig bra ut, der er koblet mot basen på nett og du kan legge inn data derfra, det er meget bra integrert.

Du har selv full styriing både med hva du legger inn og med kilder. I tillegg kan du nå synkronisere slektstreet på ancestry.com, og eventuelt enten dele med andre eller holde privat og kun legge inn selv der. dersom du ikke er på PC-en. Og så synkronisere til PCen etterpå.

En ulempe er at det bare er på engelsk, bortsett fra det, synes jeg det er meget bra. Hvis ikke det er en ulempe, så får du det beste fra to verdener, både lokalt program med lokal base, tilgang til alt av søkbare databaser på ancestry.com (DIS Norge har rabatt), og du får synkronisert med nett.

Mac og Windowsversjonen er omtrent helt lik.

dn24975

Legg inn av dn24975 » 21. februar 2012 kl. 10.37

Rolf skrev:Jeg brukte PhpGedview som jeg synes var lovende. Men fikk problemmer med server hjemme, siden jeg samtidig mistet min statiske IP ble min online base parkert.

Men prosjektet har gått videre, de mest sentrale utviklerne startet http://webtrees.net/. Jeg synes det er så lovende at jeg vurderer å ta opp igjen dette for egendel....

Det er uansett neppe lønnsomt å ha en slik side kjørende på egen pc/server. Det koster fra ca 10 kr måneden å leie et norsk webhotell, du bruker mer på strøm til serveren hvis siden skal ha noenlunde oppetid.

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 21. februar 2012 kl. 12.11

Rolf skrev:Jeg brukte PhpGedview som jeg synes var lovende. Men fikk problemmer med server hjemme, siden jeg samtidig mistet min statiske IP ble min online base parkert.

Du kan løse problemet med dynamisk IP ved å registrere deg på f.eks dyndns.com. Der oppretter du en hostservice (gratis tror jeg) som kobles mot din dynamiske IP-adresse. Når du så skal referere til serveren din, bruker du denne adressen istedenfor IP-adressen.

Den vil da fange opp endringene i IP-adressen uten at du trenger å bekymre deg om det mer, du bare anvender den nye hostadressen.

Finnes sikkert andre slike gratistjenester også enn dyndns...

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 21. februar 2012 kl. 20.39

Heidi skrev:Du kan løse problemet med dynamisk IP ved å registrere deg på f.eks dyndns.com. ...

Jo kjenner til det, har registert meg hos dyndns og satt opp ruteren. men serveren ligger fortsatt i deler på 4'de året. Er vel som skomakerens barn.... siden jeg er IT mann selv blir den aldri prioritert. Ikke får jeg ha den plassert der jeg vil ha den heller... waf faktor slår inn :-)

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 22. februar 2012 kl. 4.45

siden jeg er aktiv i en slektsforskerforening her i USA, får jeg hele tiden siste versjon av Family Tree Maker (har nå v. 2012.)

Så lenge den ikke har en norsk versjon - og jeg jobber faktisk med norsk slekt - så er dessverre denne utelukket som førstevalg av program. Og da mener jeg Dessverre - for det er utrolig delikat og flott, men ikke et eneste ord på steinrøysisk!

jeg bruker FTM i enkelte oppdrag da det er en del funksjoner mot Ancestry som er supre, og de gjør at jeg håper snart at Ancestry Looks To Norway!

problemet er vel at vi har blitt for flinke i engelsk....
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 22. februar 2012 kl. 7.53

Min tanke var å bruke Family Tree Maker (FTM) til å dra nytte av koblingen mot søkemulighetene på ancstry.com, og så ta dataene inn mitt "norske" program for å lage utskrifter, slektsbok etc der. Siden jeg er Mac bruker, men med Parallels installert, har jeg siste versjon av både Mac og Windows på maskinen (FTM for Mac 2 og FTM 2012, begge er tilgjengelige her i Norge på nett).

Siden mitt primærprogramm ikke har kommet ut med ny versjon på noen år, lukter jeg på nye muligheter , og jeg kunne godt tenke meg å bruke et engelsk program, dersom det hadde hatt noen tilpasningsmuligheter - noe som er meget begrenset i FTM. I tillegg er det en forutsetning at import/export til/fra Gedcom fungerer som det skal, og det gjøre det ikke med FTM.
Hverken mellom FTM-programmene selv eller fra andre program. Den greier heller ikke importere/exportere bildelinker (det finnes noen nyanser her, og hvis noen er interessert i detaljene kan de kontakte meg direkte :).

Så, selv om språket ikke skulle være en hindring, så vil jeg ikke anbefale FTM som primærprogram ennå, men heller som et støtte eller tilleggsverktøy for å fiinne hints på ancestry.com, der er det helt suverent og kan være til god hjelp. Har du Deluxe medlemsskap (rabatt via DiSNorges sider), har du også tilgang til en del andre nasjoners kilder, som f.eks gravminner osv i Norge.
Men da kan du ikke basere deg på gedcomimport/export ennå i hvertfall.

Jeg er forresten intersert i å komme i kontakt med flere som tester ut Family Tree Maker på Mac.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 22. februar 2012 kl. 13.07

Jeg er Windows bruker.

Jeg har tatt en måndes medlemskap i Ancestery for å lete etter noen i USA/Canada.
Som Legacy-bruker var det enkelt å laste opp mine data. (Legacy har ett eget menypunkt for å lage eksport-filer til Ancestery.)
Å søke folk etter som utvandret og bosatte seg i USA/Canada var "enkelt".
Men det som gjorde meg litt "negativ" var alle disse "hints" man fikk.
Hint om sammenfallende data fra andre slektstrær. (som i MyHerritage).
Det fantes hints som var positive, men her må man ha tunga rett i munnen for mesteparten oppfatter jeg som søppel.
Jeg har bemerket dette til Ancestery og fikk svaret.
"Acestery utøver ingen kontroll med data som medlemmene legger inn."

Jeg trekker meg tilbake når medlemskapet utløper og kanskje tegner ett nytt ett når jeg trenger det.
Mvh
Leif B.

gj18167
Sted: Lillehammer

Legg inn av gj18167 » 12. februar 2013 kl. 12.11

Jeg må si jeg angrer på at jeg begynte med Geni. Problemet der er at folk blander seg inn, redigerer ukritisk på profiler, og lager mye tullball.

MEN, det som er bra med Geni er oppsettet. Det er så greit å ha det foran deg på den måten. Hadde det bare vært et slikt type program der ute som ikke hadde vært online?

Samtidig. Finnes det noen mulighet til å slette alt man har lagt inn i Geni, eller har de tatt rettighetene med en gang noen lègger inn noe? Finner ikke knappen for slett serru..

dn27099

Legg inn av dn27099 » 12. februar 2013 kl. 13.37

Andreas skrev:Jeg må si jeg angrer på at jeg begynte med Geni. Problemet der er at folk blander seg inn, redigerer ukritisk på profiler, og lager mye tullball.

Geni.com er basert på samarbeid, og målet er å lage ett felles slektstre. Ikke uventet skurrer det litt dersom en har andre forventninger når en blir bruker. :wink:

Ønsker du å jobbe med ditt eget tre, uten innblanding fra andre, eller å ha full kontroll med hvem som får bli med å samarbeide, da er MyHeritage eller Ancestry bedre valg.

Når det gjelder Geni.com har du en viss kontroll med din nærmeste familie og hvem som får se hvilke opplysninger. Med standardinnstillinger er det et område på noen generasjoner bakover i tid før profilene blir offentlige. Men når formålet er å lage ett slektstre må du akseptere at du har felles aner med andre aktive brukere. Egentlig er det bare hyggelig å samarbeide med sine slektninger om å finne ut mer om våre felles aner, men det krever at en deltar i en dialog. Til nå har jeg ikke hatt noen negative opplevelser med dette på Geni.com.

Ulempen med Geni.com er at det er en del brukere som bedriver det jeg kaller "horisontal slektsforskning" og som heller ikke har noen kunnskap om eller respekt for personvern. Det kan lage litt støy, men det er gratis å registrere seg som bruker og "ta kontroll" med opplysningene om egen person. (Brukere som ivrig klikker på knappen for å slå sammen profiler uten å rydde opp i eventuelle datakonflikter dette skaper er også en kilde til irritasjon for dem som må rydde opp i flokene.)

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 12. februar 2013 kl. 22.06

Hei.

MyHeritage har kjøpt Geni. Det skal drives som to selskaper foreløpig.
Men de har allerede begynt å samarbeide om såkalte Matches.

http://blog.myheritage.se/2012/11/myher ... #more-9664
og
http://www.businesswire.com/news/home/20121129005689/sv
Mvh
Leif B.

dn27099

Legg inn av dn27099 » 12. februar 2013 kl. 22.20

Leif skrev:MyHeritage har kjøpt Geni. Det skal drives som to selskaper foreløpig.
Men de har allerede begynt å samarbeide om såkalte Matches.

Det stemmer, men så langt har tilbyr de to forskjellige tjenester hvor MyHeritage består av mange private trær og Geni.com består av ett felles tre som alle brukere samarbeider om. Det er to ganske forskjellige tjenester, og så langt er det ikke kommet noen informasjon om at den ene tjenesten skal legges ned til fordel for den andre.

At de matcher data mellom de to forskjellige tjenestene er noe helt annet.

dn09334
Sted: BODØ

Legg inn av dn09334 » 12. februar 2013 kl. 22.46

Geni kan jo være moro hvis man vil le litt og riste på hodet. Jeg fant jo et sted hvor en eller annen hadde hoppet over et sett foreldre og koblet barnebarn til besteforeldrene. Navnene var tilfeldigvis tilsynelatende riktig, og alder kunne også passet. Uten å betale kan jeg ikke korrigere feilen.

dn27099

Legg inn av dn27099 » 13. februar 2013 kl. 1.04

Wilfred skrev:Geni kan jo være moro hvis man vil le litt og riste på hodet.

Hver sin lyst. Poenget med å samarbeide er å hjelpe hverandre. Nå og da kan en bidra til å rette noen feil og oppklare noen misfortåelser, andre ganger får en tilsendt gamle bilder og kopier av kildemateriale som har ligget hos andre slektninger.

Selv om du ikke er en betalende bruker så er det alltid mulig å sende en melding til den som har gjort en bommert og bidra med de nødvendighe opplysningene for å rette opp feilen.

Her og der ligger det selvsagt ett og annet stridens eple hvor selv ikke nære slektninger klarer å enes om hva som er riktig eller feil, men det får så være. Og selvsagt finnes det brukere som ikke behersker teknologien og dermed ikke klarer å rydde opp når de nå og da lager litt rot. Jeg fikk nettopp en sånn floke i fanget. Det er litt irriterende, men den følelsen går som regel over.

Men har du ikke lyst til å arbeide på denne måten kan du jo bare la være. :)

dn22321
Sted: GJESÅSEN

Legg inn av dn22321 » 13. februar 2013 kl. 12.59

Interessant lesing.

Jeg har også sett meg lei av geni.com og abonnementet mitt går ut i dag og kommer ikke til å fornyes.

Jeg bruker myheritage.com hvor jeg har eget lokalt program og mulighet for online visning.
Men den smartmatchen funker eventyrlig dårlig. Man får treff i hytt og pine og må kvittere i realiteten 4 ganger per treff. Eventuelle nye tilskudd eller endringer må man lete manuellt etter. Plagsomt dersom man har 10000+ personer i treet.

Jeg har enda ikke funnet noe software som har lokalt program, med veldig enkel måte å samarbeide på, samt veldig enkel måte å verifisere/kildehenvise data på.
Jeg har derfor fått et selskap til å lage min egen versjon nettopp pga dette.
Der man har lokal programvare tilsvarende myheritage, men hver person du har i treet har en master record online som man kan samarbeide om.
I min programvare vil man kunne hente info fra den online personen i samme lokale program, og brukeren kan selv velge om man vil bruke dataene eller ikke. Evt. i diskusjonsfeltet komme med forslag til endringer med feks referanser til hvorfor.

Jeg skal ikke drive mer "egenreklame", men programvare for slekstforskning er det mange diskusjoner om..

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Legg inn av dn20990 » 16. februar 2013 kl. 18.03

Heidi skrev:
Jeg er forresten intersert i å komme i kontakt med flere som tester ut Family Tree Maker på Mac.

Jeg tenkte å prøve dette ut (bruker ellers Reunion). Ved første forsøk på å bestille en "download version" var det kun mulig å velge USA som sted. Det var umulig å komme videre uten å velge en stat i USA som adresse. Jeg mister litt interessen når de gjør det så vanskelig, men kanskje det går bedre senere ... ?
mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 16. februar 2013 kl. 23.58

Da fant jeg ut av det, etter å ha lett en stund i informasjonen: "download version only for US customers". Da får jeg heller betale de ekstra 9 $ i frakt for en CD, og vente på postmannen et par uker. Ancestry-familien imponerer meg ikke når det gjelder kundeservice og rimelige priser.
mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 17. februar 2013 kl. 1.52

Leif skrev: Ancestry-familien imponerer meg ikke når det gjelder kundeservice og rimelige priser.

Men har ikke medlemmer av DIS-Norge rabatt hos Ancestery.
Eller er avtalen foreldet?
http://www.ancestry.se/dis-norge
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 17. februar 2013 kl. 16.59

Jo, det er rabatt, men jeg tror de oppgir vanlig pris (SEK1995) med moms, men tilbudsprisen uten moms? Iallefall ble jeg nå sist trukket NOK1527, som blir ca 1740 svenske kroner. Etter mine beregninger blir det ca 12 % rabatt i forhold til prisen SEK1995.

Når det gjelder Family Tree Maker kjenner jeg ikke til at de gir rabatt til ancestry-abonnenter.
mvh
leif erik otterå

gj17779
Sted: NESODDTANGEN

Legg inn av gj17779 » 10. mars 2013 kl. 14.30

Wilfred skrev:Geni kan jo være moro hvis man vil le litt og riste på hodet. Jeg fant jo et sted hvor en eller annen hadde hoppet over et sett foreldre og koblet barnebarn til besteforeldrene. Navnene var tilfeldigvis tilsynelatende riktig, og alder kunne også passet. Uten å betale kan jeg ikke korrigere feilen.

Geni har begynt å irritere meg. Jeg får nå stadig beskjed om at jeg er i slekt med diverse sagakonger, helter og guder - som Odin og Tor etc. Slektskapet går da ofte gjennom en rekke personer fra norrøne sagaer og mine egne, kjente aner. Dette anser jeg som en forurensning av slektstreet. Noen mener nok at muntlige kilder holder til slektskap, selv om det dreier seg om 1500 år gamle historier. Jeg tror ikke det er mulig å reservere seg mot dette. I det hele tatt er det mye på Geni som er et mysterium for en som ikke er noe særlig datakyndig.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 10. mars 2013 kl. 17.47

- Man kan bli både irritert og oppgitt!

Jeg er ikke medlem av Geni.com og har heller ikke tenkt å bli det.
Jeg har imidlertid et spørsmål; Er det mulig å komme i kontakt med Sandvold og Tangen uten å være medlem, eller må jeg fortsette å se på at slike fantasifulle registreringer ligger ute på nettet som en sannhet? Brønnil og Joen har begge blitt mye eldre enn det kildene forteller at de var og begge har fått feil farsnavn.
www.geni.com/people/Brynhild-%C3%85smul/6000000007780697933
www.geni.com/people/Brynhild-Arnesdatter-%C3%85smul/6000000019510030521

Mvh Aud

dn09334

Legg inn av dn09334 » 10. mars 2013 kl. 18.20

Man må bare se humoren i alle feilregistreringer, og la være å ergre seg. Der er mye tull.

dn27099

Legg inn av dn27099 » 10. mars 2013 kl. 21.58

Inga skrev:Geni har begynt å irritere meg. Jeg får nå stadig beskjed om at jeg er i slekt med diverse sagakonger, helter og guder - som Odin og Tor etc. Slektskapet går da ofte gjennom en rekke personer fra norrøne sagaer og mine egne, kjente aner. Dette anser jeg som en forurensning av slektstreet.[...]

Irritasjon er bortkastet energi. Du kan gjerne se på Geni.com som en slag felles hage hvor det er både velstelte blomsterbed og noen sandkasser. Jeg ignorerer all informasjon om gamle og høyst spekulative slektsskap. Samtidig bruker jeg Geni.com for å samarbeide med både nær og til dels fjern slekt. Det er faktisk en ganske hyggelig måte å samarbeide på.

Aud skrev:Jeg har imidlertid et spørsmål; Er det mulig å komme i kontakt med Sandvold og Tangen uten å være medlem, eller må jeg fortsette å se på at slike fantasifulle registreringer ligger ute på nettet som en sannhet? Brønnil og Joen har begge blitt mye eldre enn det kildene forteller at de var og begge har fått feil farsnavn.
www.geni.com/people/Brynhild-%C3%85smul/6000000007780697933
www.geni.com/people/Brynhild-Arnesdatter-%C3%85smul/6000000019510030521

Begge personer du nevner var logget inn på Geni.com og gjorde endringer forrige uke, så det mulig å komme i kontakt med dem. Ettersom det ikke koster noe å registrere seg som bruker så ser jeg ingen grunn til å ikke registrere seg. Bare husk på å skru av alle former for e-postvarsler.

En fordel ved å registrere seg som bruker er at du kan ta eierskap dersom noen har opprettet en profil med din identitet. Da kan du selv velge hvilke opplysninger som er lagt inn, og hvilke opplysninger som skal være synlige for andre.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 10. mars 2013 kl. 22.36

Takk for informativt svar, Håkon.

Det er beklagelig at man ikke kan få rettet opp slike feil uten å registrere seg som bruker.

Mvh Aud

dn27099

Legg inn av dn27099 » 10. mars 2013 kl. 23.21

Aud skrev:Det er beklagelig at man ikke kan få rettet opp slike feil uten å registrere seg som bruker.

Det er mye innhold på Internett som er resultat av dugnadsbasert innsats. I dette tilfellet kreves det ikke mer enn at du registrerer deg for å få mulighet til å sende meldinger til rette vedkommende. Det kan umulig være noe å beklage.

På Geni.com finnes det også en gruppe brukere som har fått status som kuratorer og som gjør en stor innsats for å heve kvaliteten på Geni.com, men dette er en begrenset ressurs. Du kan lese mer om dette her: http://wiki.geni.com/index.php/Curators

dn09334

Legg inn av dn09334 » 10. mars 2013 kl. 23.40

Det er greit at det er gratis å registrere seg, men det er IKKE gratis å bruke det når du har passert et lite antall slektninger. Når jeg i går fikk en melding om en slektning som så litt ukjent ut ville jeg se på den. Der var stefar til en av mine slektninger plutselig blitt den rette faren. Skal jeg få det rettet opp feilen så må jeg versågod betale for meg.
Det samme gjelder om jeg skal få rettet den feilen jeg har nevnt tidligere hvor det er hoppet over en generasjon. Dollar dollar............

gj17779

Legg inn av gj17779 » 11. mars 2013 kl. 13.59

Håkon skrev: Bare husk på å skru av alle former for e-postvarsler.

Hvorfor?

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 11. mars 2013 kl. 17.02

De gigantiske amerikanske slektsdatabaseselskapene på internettet driver ikke veldedighet, de vil ha dine data og så ha deg til å betale for videre bruk/ajourhold. Ikke overraskende.
"There is no such thing as a free lunch".

Torleif H.

dn27099

Legg inn av dn27099 » 13. mars 2013 kl. 22.14

Wilfred skrev:Det er greit at det er gratis å registrere seg, men det er IKKE gratis å bruke det når du har passert et lite antall slektninger.

Det er helt riktig, men da er du aktiv bruker på en helt annen måte enn om du registrerer deg for å kunne følge med og for å kunne kontakte, og bli kontaktet av, andre.

dn27099

Legg inn av dn27099 » 13. mars 2013 kl. 22.18

Inga skrev:
Håkon skrev: Bare husk på å skru av alle former for e-postvarsler.

Hvorfor?

Er du medlem av et tre hvor det skjer mange oppdateringer så kan det bli i overkant mange meldinger om endringer. Det beste er å velge med omhu hva slags hendelser du vil ha e-postvarsling om. Det enkleste er å skru av all varsling og heller logge seg på med noenlunde jevne mellomrom.

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 24. mars 2013 kl. 8.18

Leif skrev:Jeg tenkte å prøve dette ut (bruker ellers Reunion). Ved første forsøk på å bestille en "download version" var det kun mulig å velge USA som sted. Det var umulig å komme videre uten å velge en stat i USA som adresse. Jeg mister litt interessen når de gjør det så vanskelig, men kanskje det går bedre senere ... ?

Hei igjen!
Det tok lang tid å få CD-en, et par mnd. Siste gang jeg kjøpte omgikk jeg problemet ved å oppgi en fiktig US-adresse...

Har du fått CD-en? I så fall, hvordan har det gått?
Heidi Sitara

slekt.fjeldvig.no

gj17779

Legg inn av gj17779 » 17. november 2014 kl. 17.39

Andreas skrev: MEN, det som er bra med Geni er oppsettet. Det er så greit å ha det foran deg på den måten. Hadde det bare vært et slikt type program der ute som ikke hadde vært online?

Det er jeg helt enig med deg i. Geni er veldig oversiktlig og enkelt, og jeg har fått mengder av opplysninger der om slekta. Jeg er spesielt fornøyd med hovedtreet. Det har jeg skrevet ut med 5 generasjoner på hver side og bruker det som arbeidsdokumenter. En kan ta utskrift av forskjellige trær og slektsgrener. På den måten har jeg en viss oversikt uavhengig av å henge over PC'en.
I tillegg har jeg Premium-versjonen av MH Family Tree Builder, hvor det er flere muligheter. Der er trevisningen dårligere enn i Geni, en må rett og slett åle seg hit og dit for å komme fram.
Jeg har sluttet å irritere meg over Geni og heller overse visse uønskede momenter.
Dette er en gammel tråd, men den er fortsatt aktuell.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»