Lage bok via rapportsenteret i Legacy

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj17510
Sted: LILAND

Lage bok via rapportsenteret i Legacy

Legg inn av gj17510 » 6. januar 2013 kl. 13.19

Jeg har Legacy som program.

Jeg prøver å flette sammen både anebøker og etterkommerbøker til en bok via Rapportsenteret. På den måten mener jeg at jeg får en ryddig bok hvor jeg kan lage en anebok for hver av oldeforeldrene, og en bok for etterkommerne av hver av oldeforeldrene.

Når jeg lager anebøker der så får jeg både tekst jeg har skrevet inn, og også bilder. Når jeg lager etterkommerbøker der så får jeg kun bilder, ikke tekst utover standardtekst som født, gift med, død etc. Lager jeg etterkommerberetninger så får jeg kun tekst, ikke bilder. Vet noen hvordan man via Rapportsenteret kan lage en bok med både tekst og bilder?

Når jeg lager etterkommerbøker så får jeg en fin oversikt over hvem som nedstammer fra hvem over flere ledd. Når jeg lager anebøker får jeg kun hvem som er foreldrene. Vet noen om det er mulig å få tilsvarende oversikt i anebøker?

Geir Ove Ystmark

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Lage bok via rapportsenteret i Legacy

Legg inn av dn18596 » 6. januar 2013 kl. 16.00

Min erfaring med Legacy og andre program jeg har testet er att att man ikke får en ferdig "fin" bok fra programmet. Men, man får en bra grund som en kan jobbe videre på. Jeg har valgt å ta ut de forskjellige bøkene i Riktekstformat (RTF) som kan leses av ett standard ordbehandlingsprogram. Jeg bruker selv LibreOffice som er gratis og har fine formateringsmuligheter. Man kan plassere bilder der man vil ha dem og ikke der programmet tror det passer.

Jeg har også lagt ned tid på å ta bort de kjedelige gjentagelsene som programmet lager. Ola Olsen gifter seg med Kari Jensdtr og så senere Kari Jensdtr gifter seg med Ola Olsen.

Det å få etterkommere av aner tilbake i tiden kan man også få fram med klippe og lime teknikk fra forskjellige filer. Tenk nøye gjennom hvordan du vill ha det og test med noen få for å se om det blir som du tror.

Lykke til.
Vennlig hilsen
Niels

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»