Krav til web-publisering

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn08205
Sted: SØREIDGREND

Krav til web-publisering

Legg inn av dn08205 » 2. mai 2012 kl. 18.56

Vi går med planer om å lage en slektdatabase, aksesserbar via web. Og lukket for andre enn godkjente og identifiserte medlemmer. Vi har et eget domene http://www.(slektsnavn).no til dette bruk.

To spørsmål:
1) hvilken programvare anbefales til dette bruk :?: oppdatere data over web.
2) Vi ønsker også å ha med nålevende mennesker. Men websiden skal være lukket. Allmennheten vil kun få tilgang til åpne og generelle sider, selve slektsdatabasen vil være lukket. Hvilke krav til sikkerhet har man for at dette skal være lovlig? :?:

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Krav til web-publisering

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 2. mai 2012 kl. 19.26

Øivind skrev:Vi går med planer om å lage en slektdatabase, aksesserbar via web. Og lukket for andre enn godkjente og identifiserte medlemmer. Vi har et eget domene http://www.(slektsnavn).no til dette bruk.

To spørsmål:
1) hvilken programvare anbefales til dette bruk :?: oppdatere data over web.
2) Vi ønsker også å ha med nålevende mennesker. Men websiden skal være lukket. Allmennheten vil kun få tilgang til åpne og generelle sider, selve slektsdatabasen vil være lukket. Hvilke krav til sikkerhet har man for at dette skal være lovlig? :?:

1) Jeg bruker TNG "The Next Generation of Genealogy" http://fjeldvig.no/slekt og er meget fornøyd med det. Mange slektsforskere bruker denne.
2)Du kan styre tilganger akkurat slik du vil, du kan også bestemme om folk skal ha tilgang til nålevende eller ikke.

Ellers: Du må ha muligheter for PHP og MySQL-database på domenet ditt. Det er ganske rett frem å sette opp hvis du følger oppskriften slavisk

Du kan sjekke det ut mer her:lythgoes.net/genealogy/software.php

Du eksporterer en gedcomfil ut fra databasen din, og importerer til TNG. Du kan også oppdatere data direkte på nett, eller fra en ny gedcomfil hvis du bruker PC/Mac. Det er lurset å oppdatere data ett sted, slik at du ikke får inkonsistens mellom de to basene.

TNG har mange ulike templates, og du kan sette opp kartreferanser på steder og laste opp bilder.

dn24975

Legg inn av dn24975 » 2. mai 2012 kl. 20.12

Andre nettbaserte programmer som klarer de kriteriene du stiller opp er Webtrees og HuMo-gen. Jeg bruker selv HuMo-gen og kan anbefale dette (se min side på http://www.værnesplass.no ).

dn08205
Sted: SØREIDGREND

Legg inn av dn08205 » 2. mai 2012 kl. 22.16

Kan du redigere databasen direkte på nett? Slik da at "hoved-databasen" er den som ligger på nettet.

Øivind

Brukeravatar
3567
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 2. mai 2012 kl. 22.40

Heidi skrev:Ellers: Du må ha muligheter for PHP og MySQL-database på domenet ditt. Det er ganske rett frem å sette opp hvis du følger oppskriften slavisk

Det jeg har sett av TNG, ser fristende ut, så jeg vurderer å anskaffe dette (bare jeg ikke går helt i surr med TMG, som jeg allerede bruker ... :D )

Men jeg må innrømme at jeg er nokså lettskremt når det gjelder data, og dette med PHP og MySQL ser ganske nifst ut, til tross for at det webhotellet jeg bruker, påstår at dette er noe de har inne. Hvis jeg kommer så langt at jeg begynner å fikle med dette, så går det kanskje an å spørre om hjelp, hvis (eller når) jeg kjører meg fast?
mvh
Kåre

dn24975

Legg inn av dn24975 » 2. mai 2012 kl. 23.24

Øivind skrev:Kan du redigere databasen direkte på nett? Slik da at "hoved-databasen" er den som ligger på nettet.

Øivind

Hvis du spør om HuMo-gen så ja, den har fullverdige redigeringsmuligheter inklusive kildereferanser, og er velegnet til å samarbeide om en felles base på nett. Det er også mange muligheter til å styre tilgang per brukergruppe.

Selv redigerer jeg ikke på nettsiden, da jeg vil ha hovedbasen ett sted. Men jeg kunne ha gjort det.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 3. mai 2012 kl. 1.00

Heisann

Kåre skrev:Det jeg har sett av TNG, ser fristende ut, så jeg vurderer å anskaffe dette (bare jeg ikke går helt i surr med TMG, som jeg allerede bruker ... :D )

Men jeg må innrømme at jeg er nokså lettskremt når det gjelder data, og dette med PHP og MySQL ser ganske nifst ut, til tross for at det webhotellet jeg bruker, påstår at dette er noe de har inne. Hvis jeg kommer så langt at jeg begynner å fikle med dette, så går det kanskje an å spørre om hjelp, hvis (eller når) jeg kjører meg fast?

Ingen heksekunst å sette opp TNG, der er ein utmerket bruksanvisning som følger med og bruker du den SLAVISK så er du oppe og går etter ein liten time vil eg tru.

Lykke til og trenger du hjelp så får du nok det her på forumet :lol:

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 3. mai 2012 kl. 7.24

Kåre skrev: Men jeg må innrømme at jeg er nokså lettskremt når det gjelder data, og dette med PHP og MySQL ser ganske nifst ut, til tross for at det webhotellet jeg bruker, påstår at dette er noe de har inne. Hvis jeg kommer så langt at jeg begynner å fikle med dette, så går det kanskje an å spørre om hjelp, hvis (eller når) jeg kjører meg fast?

Ikke la deg skremme av det. Som Ingmar sier, bruksanvisningen er veldig bra, og du må bare følge den slavisk. Du vil kunne få hjelp både her på forumet, det er mange som bruker det, og du vil få hjelp av Darrin Lythgoe, han som lager det. Han svarer raskt på spørsmål og hjelper ved problemer.

Du kan bruke TNG som et fullverdig slektsprogram og legge inn data rett på nett. Men av ulike årsaker, som ikke har noe med TNG å gjøre, men mer prinsippielt det å ha "orginaldata" liggende på nett, så har de fleste data på et slektsprogram på PC/Mac og laster opp gedcomfiler. Men ja, du kan det hvis det er det du ønsker.

Brukeravatar
dn24600
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Legg inn av dn24600 » 3. mai 2012 kl. 10.39

Kåre skrev:Men jeg må innrømme at jeg er nokså lettskremt når det gjelder data, og dette med PHP og MySQL ser ganske nifst ut, til tross for at det webhotellet jeg bruker, påstår at dette er noe de har inne. Hvis jeg kommer så langt at jeg begynner å fikle med dette, så går det kanskje an å spørre om hjelp, hvis (eller når) jeg kjører meg fast?

Her er en LINK til en video hvor Darrin Lythgoe selv presenterer installasjon av TNG versjon 9. (Han bruker her en Mac, men det blir mer eller mindre identisk med en Windows PC siden TNG jo skal installeres på en webserver.)

Det finnes også et brukerforum hvor det finnes masse god hjelp og tips for TNG (på engelsk). Darrin Lythgoe leser imidlertid IKKE dette forumet!

Den beste direkte hjelpen får du enten direkte på epost til Darrin, eller på en epostliste som du bør melde deg på hvis du går til innkjøp av TNG.

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 3. mai 2012 kl. 12.06

Og på mailinglista er Darrin tilstede - og svarer kjapt på spørsmål :)

For de som ønsker en lokal database på sin egen maskin så kan TNG innstalleres der også. Men da må du innstallere en lokal webserver på din egen maskin. Selv bruker jeg en ferdig pakkeløsning, Xampp, som inneholder Apache, php, MySQL osv.
Har foreløpig ikke kommet lenger enn en lokal installasjon av TNG..
Skal alltid gjøre "bare litt til" i Legacy-basen min før jeg kjører den ut.. ;-)

En stor fordel med TNG er at det kan skreddersys på alle mulige måter, og hvis man kan litt SQL (og php) kan man f.eks. få akkurat de rapportene man ønsker. Eller man kan bruke noen av de utallige MODs som allerede finnes.
Og med litt css-kunnskap kan man få det til å se ut akkurat som man ønsker.
Men i utgangspunktet tenger man ikke noen kunnskaper overhodet om html/php/SQL/css.

Brukeravatar
3567
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 3. mai 2012 kl. 14.39

Takk for oppmuntrende ord! Jeg har tittet litt på forskjellige programmer for å legge ut slekta på nett, og det er flere som ser bra ut. Men så langt jeg har sett, er det nok TNG som klart topper lista, etter min smak. Så jeg kommer nok til å satse på TNG, når jeg får litt bedre med ledig tid.
mvh
Kåre

Brukeravatar
3567
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 24. januar 2013 kl. 18.37

Så er da omsider TNG satt opp og lagt ut. Det så skremmende innviklet ut før jeg begynte prosessen - men så var det likevel ganske så enkelt og greit. Den lille videoen som produsenten har lagt ut, viser trinn for trinn hva som skal gjøres, og det var bare å følge den. Litt prøving og feiling skal jeg nok innrømme det ble, men likevel, oppsettet gikk greit. Og nå er slekta lagt ut:

http://www.slekt.lienet.priv.no/index.php

Det gjenstår en del detaljer og småpirk, som å legge opp noen flere fotografier og plassere flere steder på kartet, men det tar jeg etter hvert.

Det er sikkert en del feil og mangler i slektstreet, så hvis noen oppdager noe som ikke stemmer, tar jeg gjerne imot rettelser!
mvh
Kåre

Brukeravatar
dn24600
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Legg inn av dn24600 » 24. januar 2013 kl. 18.43

Gratulerer med ny slektsside, Kåre.

Da er du godt igang, ser jeg :D

Brukeravatar
59844
Sted: SOFIEMYR

Legg inn av 59844 » 8. februar 2013 kl. 20.19

Hei

Har fått på plass webhotel og lastet opp gedcom, men så stopper installasjon. Sikkert noe meget enkelte som er feil...

dn11462
Sted: GULLAUG

Legg inn av dn11462 » 10. februar 2013 kl. 11.21

Det ser veldig fint ut. Vet du om det går an å knytte PDF fil personer?

Pia

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 10. februar 2013 kl. 11.30

Svein skrev:Hei

Har fått på plass webhotel og lastet opp gedcom, men så stopper installasjon. Sikkert noe meget enkelte som er feil...
Du burde abbonere på mailing-lista. Da får du svar umiddelbart, enten fra 'sjefen' eller andre brukere.

@Pia Ja, du kan knytte til PDF, video, lyd, bilder osv.
http://slekt.bknilssen.no - Mest Smedsland/Sveindal/Åseral/Eiken, indre V-Agder og Bergen/Hordaland

Brukeravatar
59844
Sted: SOFIEMYR

Legg inn av 59844 » 10. februar 2013 kl. 18.00

Hei

Alle sorger slukket.
Feil med oppsettet avslørt og alle data ligger på web....

mvh
Svein A

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»