Embla vs andre program

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn26468
Sted: GRESSVIK

Embla vs andre program

Legg inn av dn26468 » 1. april 2011 kl. 11.08

Har Embla i dag er i grunnen fornøyd med selve programmet, men etter å ha opplevd det som bort i mot umulig å få hjelp derifra så har jeg ikke fornyet medlemskapet mitt og lurer på om noen kan anbefale et program som det fins brukerstøtte på.

Grunnen til frustrasjonen er at jeg har ringt over 30 ganger på oppgitt nummer og får kun opptattsignal, når jeg har logget meg inn så er aldri brukerstøtte på jobb og når jeg sender mailer/legger inn tilbakemeldinger så er også responsen lik null. :evil:

Fikk flere hyggelige påminnelser om fornyelse :roll: - penger inn er tydligvis interessant men SERVICE/HJELP er vel bare kostnader.....

Så - er det noen som kan gi meg en anbefaling på et godt program med BRUKERSTØTTE/HJELP ???

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Re: Embla vs andre program

Legg inn av 55901 » 1. april 2011 kl. 11.17

Her er det brukerstøtte...... :D Norsk brukerforum
http://www.legacynorsk.com/phpBB2/index.php

Norsk hjemmeside:
http://www.legacynorsk.com/

Amerikansk hjemmeside:
http://www.legacyfamilytree.com/

For ordens skyld, jeg er ikke forhandler eller representant og har ingen økonomiske interesser i programvaren.

DIS-Norges oversikt over anbealte program (OBS! Listet alfabetisk):
http://www.disnorge.no/cms/slektsprogram.html

Rangering over den mest solgte programvare i USA:
http://genealogy-software-review.toptenreviews.com/
Sist redigert av 55901 den 1. april 2011 kl. 13.01, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

dn26468

Legg inn av dn26468 » 1. april 2011 kl. 11.34

Takk for raskt svar :D

Skal se litt på dette og vil gjerne ha flere forslag til bytte av slektsprogram.

Lurer jo også på om det er andre som har opplevd de samme problemene med Embla eller om dette er kun " uflaks" når jeg prøver ?

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 1. april 2011 kl. 12.17

En slik brukerstøtte som Legacy har, finnes også hos Embla i tillegg til produsents egen support som du ikke er fornøyd med og jeg forstår din frustrasjon. De fleste blir nok hjulpet gjennom den vanlige brukerstøtten slik som på Legacy forumet. Kan ikke se at du har prøvd dette forumet som du finner under Embla's hjemmeside. Brukerstøtte hos produsenten (ikke tlf. eller mail), har jeg stort sett fått svar på selv om det av og til kan ta litt tid.
Mvh. Johan Arthur Hansen :)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. april 2011 kl. 12.36

Espen

Jeg vil anbefale at du ser på oversikten til DIS http://www.disnorge.no/cms/slektsprogram.html som jo gir en rekke program.

Jeg anbefaler at du laster ned noen av disse programmene og prøver disse. Uten å navngi det programmet jeg bruker, tør jeg vel si at det stort sett er meget brukt i Norge (kanskje mest brukt) og har den støtte av og til brukere rundt om i helelandet som de feleste er fornøyd med. Selv om man betaler noe for 1. gang full versjon, har alle oppdateringer og oppgraderinger siden programmet ble lansert i sin første versjon for mange 10-år siden. Man betaler ikke noe ekstra for å få tilleggsfunksjoner. :D

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 1. april 2011 kl. 13.07

Ja, jeg har nylig lasta ned demoversjonen av Embla.
- Og jeg har fått flere mail fra Embla om å kjøpe programmet.

Men jeg prøvde en forespørsel til brukerstøtten for et par uker siden; og har ikke fått noen tilbakemelding.
Det er jo slikt som ikke nettopp befordrer hangen til å bytte program. Jeg vet hva jeg har; og er godt fornøyd med mitt program, - som iflg. Otto kanskje er Norges mest brukte program.

Mvh Gunnar.

Knut Helge Nebell
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av Knut Helge Nebell » 1. april 2011 kl. 13.16

Hei!

Det er som Otto sier, last ned to eller tre forskjellige for å prøve.
Jeg bruker TMG og er meget godt fornøyd med programmet og brukerstøtten.

Her kan du laste ned fullstendig program til gratis utprøving i 30 dager http://www.tha.no

Det er også en egen brukerside hvor spørsmål besvares, her ser du noen av de siste spørsmålene,
se bilde.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn26468

Legg inn av dn26468 » 1. april 2011 kl. 16.04

Johan skrev:En slik brukerstøtte som Legacy har, finnes også hos Embla i tillegg til produsents egen support som du ikke er fornøyd med og jeg forstår din frustrasjon. De fleste blir nok hjulpet gjennom den vanlige brukerstøtten slik som på Legacy forumet. Kan ikke se at du har prøvd dette forumet som du finner under Embla's hjemmeside. Brukerstøtte hos produsenten (ikke tlf. eller mail), har jeg stort sett fått svar på selv om det av og til kan ta litt tid.

Vel - der jeg har kjøpt programmet og der hvor jeg i tre år har betalt medlemskap for å kunne få medlemsfordeler (som inkluderer brukerstøtte) er det som jeg forholder meg til.
Spesielt når markedsføring og nettsted fokuserer på fordelene ved å være medlem.
NÅR DE DA OVERHODE IKKE SVARER SINE KUNDER PÅ EGEN LØSNING FOR Å GI TILBAKEMELDINGERSÅ ER DETTE RETT OG SLETT BONDEFANGERI :twisted:

Å gå på forum hvor Emblas kunder diskuterer Embla ( genialt at dine kunder tar over brukerstøtten - det er kostnadseffektivt) er jo en mulighet - men det er ikke der jeg er KUNDE/MEDLEM.

Jeg takker for alle flotte tips og hvis ikke Embla hiver seg rundt fort så har de et medlem mindre for godt.

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 1. april 2011 kl. 16.13

Da får du ha lykke til med valg av nytt program uansett hva det blir og siden du i første innlegg nevnte svar på tlf. så regner jeg med at du kan ringe til brukerstøtten i ditt nye program.
Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 1. april 2011 kl. 16.27

Hmmmm..... er det flere som reklamerer med telefonstøtte? Nå er vel Embla foreløpig det eneste rene norskproduserte slektsprogram. Selv om de fleste amerikanske slektsprogram tilbyr telefonstøtte, er vel dette neppe aktuelt for personer, ihvertfall i Norge, å benytte seg av telefonisk støtte.
Det er derfor det er opprettet brukerforum hvor man møter andre brukere som kan være med på å løse problemer. Billigere og mer effektivt kan det vel også være (for brukeren). De fleste brukerforum er også tilgjengelige for andre enn "den indre krets" som må betale en forholdsvis og kanskje urimelig høy "årsavgift" i tillegg til flere andre ting.
Tror nok de fleste som velger et slektsprogram, der det sitter et solid team bak utviklingen, kan føle seg ganske trygge på at hjelp vil komme relativt raskt på brukerforumene.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 1. april 2011 kl. 16.33

Tror ikke Embla reklamerer med telefonstøtte! Det var på grunn av at han nevnte telefon i første innlegg at jeg håpet han fikk det i sitt nye program. Jeg vet ikke om andre program har slik støtte.
Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. april 2011 kl. 16.42

Nå er vel ikke utgangspunktet helt riktig. Programmet er basert på en engelsk/amerikansk programpakke som er videreutviklet. Dette vet alle som har fulgt med i timen over mange år. Det er noen få norske program, men desverre er de enten ikke p.t. ferdige eller gir en komplett løsning.

I tillegg er det få program som har med særlig norske/nordiske hendelser som Ingtroodusjon (av kvinbner etter barnefødsel), jordpåkastelse (i leng tid etter at like er begravet og sermonien først ble foretatt av presten mange månder etter "kistenedsettelsen") eller bekreftelse (av hjemmedåp, hvor barnet er døpt hjemme). Dette er kilder som er meget relevantei Norge :D og det kan være greit at disse er på plass i programmet allerede når programmet tas i bruk, selv om de fleste program har muligheten for at bruker selv kan definere egne hendelser.

Som så mange andre, har det programmet jeg bruker på brukermøter, elektronisk støtte, telefonisk støtte (bl.a. ved regionale faddere).

Et godt tips ved valg av program, kan også være å se hva omgivelsene bruker. Da får du ofte nær og god kontakt, ikke bare med programmet, men også det sosiale miljøet. :D
Sist redigert av Otto Jørgensen den 1. april 2011 kl. 17.10, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 1. april 2011 kl. 16.55

I de aller fleste seriøse program, kan man selv legge inn hendelser av varierende slag, uten at andre velutviklede programmer vil ha særlige problem med å importere data, men dette har vært diskutert i annen tråd og blir fortsatt diskutert der, så å trekke inn slike ting her, er vel ikke helt riktig?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 1. april 2011 kl. 23.07

Siden de mest populære programmene får masse reklame her, benytter jeg meg av anledningen for å fortelle at Föreningen DIS har også lokal brukerstøtte i Norge for Disgen 8.2 (Nå 8.2a)

http://www.dis.se

Vi er 2 stk på support. Har ikke jeg tid forsøker jeg å sende videre til den andre som du får vite om hvem er som medlem i Föreningen DIS.

"Ulempe" er at det medlemsprogramvare. Men har du slekt i Sverige er det ant. ingen ulempe :-)

(Det er svenske momsregler som er årsak til at det er medlemsprogramvare)

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 1. april 2011 kl. 23.09

Introduksjon, konfirmert, vitne ved domssak og hvilken som helst ikke-standard begivenhet registrerer man med (S)pesialnotis som i Gedcom eksporteres som EVEN

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. april 2011 kl. 23.32

Jeg er litt enig med Alf.

bevist har jeg selv referert til DIS sin oversikt over program og overlatt til brukerne selv å prøve noen program for å finne sitt.

Og det er klart at i Sverige er det et annet program som er domminernde og det finnes ikke særlig høyt på amerikasnke statistikker. Ei heller de programmer i Norge som etterstreber å få til løsninger som passer norske forhold.

Derfor er det noe feil å vise til statistikker som ikke er relevante for brukerne. F.eks. kan jeg nevne at det er flere program som ikke aksepterer partnerskap/ekteskap mellom to av samme kjønn. Dette er en avgjørelse som den ekelte bruker bør ta selv, men et program er en teknisk "sak" og ikke et "moralsk" verktøyt. vi registerer realitetene i Norge. :D

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. april 2011 kl. 23.39

Om f.eks. Introdusjon registeres eller ei får være opp til hver enkelt. Det forteller imidlertid at her har det funnet sted en fødsel noe tid tilbake og vil være et godt begrep i oppsett av en familie. Det kan være at barnet har dødd og aldri blitt døpt og er ett av mange som er jordfestet/jordet.

Jordfestet kan ofte være veldig anonymt, men kan også fotelle at en person er død, selv om man ikke finner selve dødsfallet notert i kirkeboken.

Presten var ikke alltid like nøyaktige og alle slike opplysninger er relevante.

Det samme kan sies om bekreftelse av en dåp. vanligvis en dåp som har funnet sted hjemme, kort tid etter fødsel.

Her må man ha åpne øyne og tanker for at praksis i Norges lange land ikke var lik, les gjerne informasjon fra Alf Kiil.

Poenget fra min side er i hovedsak at disse er lagt til rette i programmet jeg bruker og for mange brukere har det gjordt at de har blitt oppmerksom på hendelsen og i større grad også har registrert dette til både egen nytte og for andre. :D

dn26468

Legg inn av dn26468 » 2. april 2011 kl. 12.14

Da er jeg mye klokere vedrørende mulig valg av nytt program :D

Tusen takk alle sammen....

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. april 2011 kl. 21.46

Personlig så er jeg ikke så opphengt i detaljer og alt slags viderverdigheter. Men jeg er veldig opptatt av at når en betaler for en vare så får en support og hjelp når en har problemer av noe slag.
Jeg hadde et fullstendig havari av datamaskinen for vel et år siden. Og det innbefatta også da selvsagt mitt slektsprogram. Takket være ypperlig hjelp fra programvareleverandør og en dyktig datamann som hadde avtale med leverandøren, fikk jeg hjelp både på epost og via telefon. En flott opplevelse i alt trøbbelet med maskinen. Og alt jeg har betalt til dags dato er den sum jeg ga for programmet for ca 10 år siden.
Mange oppgraderinger og altså support inkludert.

Så mitt råd er. Velg et program som er utprøvd og som mange er tilfreds med. Legg mer vekt på dette enn såkalla "finurlige funksjoner".

dn16322
Sted: SANDNES

Legg inn av dn16322 » 2. april 2011 kl. 21.48

jeg har fått svar fra Embla. Over fjærnhjelp ved Stein Inge Haaland. Og ved deltakelse i møter i brukergruppe for Embla.
Kan en forklaring på vanskelighetene med telefonkontakt være at Haaland er mye på Sir Lanke for tiden. Embla har der ansatt 8-10 personer som arbeider med å forbedre Embla.
Ragnvald Monge

dn26468

Legg inn av dn26468 » 4. april 2011 kl. 7.58

Ragnvald skrev:jeg har fått svar fra Embla. Over fjærnhjelp ved Stein Inge Haaland. Og ved deltakelse i møter i brukergruppe for Embla.
Kan en forklaring på vanskelighetene med telefonkontakt være at Haaland er mye på Sir Lanke for tiden. Embla har der ansatt 8-10 personer som arbeider med å forbedre Embla.
Ragnvald Monge

Det er mest sannsynlig at han er ganske bortsreist - men da får han sørge for at noen driver butikken mens han er borte, eller informere tydlig på hjemmesidene sine at eneste form for brukerstøtte fins i brukergrupper (med linker til gruppene).

Men - på hjemmesidene blir man lovet medlemsfordeler som f.eks brukerstøtte og backup via nettet. Har prøvd å løse 2 konkrete problemer i flere måneder men dette må jeg klare selv via å finlese gamle nyhetsoppdateringer samt å delta i brukergrupper/kurs.

Hadde han giddet å ta kontakt med meg på telefon så hadde dette vært løst på noen minutter.

Fikk faktisk mail derfra i dag og ble ikke mye klokere - dette skrev han :

Hei igjen Espen
Medlemmer av Norsk Familiehistorie kan benytte “brukerstøttesystemet” vårt for rask hjelp eller forumet for å søke hjelp og informasjon fra andre medlemmer. Alt dette og mer til er å finne på medlemssidene til Norsk Familiehistorie.

Men nå gidder jeg ikke bruke mer energi på dette - jeg bytter program.

( Er selv avhengig av mine kunder for å tjene til livets opphold og håper at noen gir meg sparken hvis jeg kommer ned på et slikt nivå av kundebehandling)

Så denne tråden er avsluttet fra meg fra nå av :D

Brukeravatar
7210
Sted: FRESVIK
Kontakt:

Legg inn av 7210 » 11. februar 2012 kl. 15.43

Jeg skulle ha sett innom denne siden før jeg bestilte Embla før jul. Samme negative erfaring med tre meldinger til kontakt oss uten livstegn. Kommer ikke inn på forumet så jeg kan få stilt spørsmål - noe som var avgjørende for valg av program. Får ikke hjelp til å komme inn. Medlemskapet er i alle fall bortkastede penger virker det som....

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 11. februar 2012 kl. 15.51

Siden tråden heiter Embla vs andre program så vil sei at iallefall Legacy har eit godt fungerande forum der man hurtigt får svar på det meste.

Legacy forumet finner man her på Legacy sidene

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 11. februar 2012 kl. 17.58

Årsaken til at du ikke har kommet inn på hjemmesiden er at de har holdt på og lage en ny og som nå er ferdig. Jeg har vært daglig inne på denne siden de siste ukene. Det eneste som ikke er helt på plass er det nye forumet. Nedlasting av den nye versjonen går helt som det skal.
Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
7210
Kontakt:

Legg inn av 7210 » 12. februar 2012 kl. 17.27

Det med hjemmesidene er greitt og forståelig. Men det er forumet forbehold medlemmer av Norsk familiehistorie jeg ikke klarer å få tilgang til - uten å få respons i det hele tatt. Det er godt jeg er med i DIS :-). Her er det skikelig respons...

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 12. februar 2012 kl. 18.22

Skjønner godt at du er utålmodig, men de holder på og oppdatere forumet!
Dette står det litt om på hjemmesiden.
Mvh. Johan Arthur Hansen :D

Brukeravatar
7210
Kontakt:

Legg inn av 7210 » 12. februar 2012 kl. 18.30

Det har gått meg hus forbi :-( . Men etter 2 måneder med kontaktforsøk, kunne det vært nok med en liten e-post i det minste...

gj10307
Sted: SANDNESSJØEN

Legg inn av gj10307 » 23. februar 2012 kl. 12.16

Jeg også prøver å få svar fra Embla. Jeg trenger passord for å få kommet meg inn på medlemssidene og få lastet ned embla på nytt etter jeg fikk krasj på pcn min, men får verken nytt passord når jeg har bedt om det eller får svar på mailene mine. Veldig frustrerende da jeg er så fornøyd med programmet.

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 23. februar 2012 kl. 13.10

Hvis du sender en mail til meg ( [email protected] ), så kan jeg prøve om jeg kan ordne dette! Forstår godt din frustrasjon!
Mvh. Johan Arthur Hansen

dn22149
Sted: SANDNESSJØEN

Legg inn av dn22149 » 23. februar 2012 kl. 14.01

Johan skrev:Hvis du sender en mail til meg ( [email protected] ), så kan jeg prøve om jeg kan ordne dette! Forstår godt din frustrasjon!
Mvh. Johan Arthur Hansen

Tusen takk for svar!! Har sendt deg en mail allerede :) :)

Gerd Wera Karlsen

Legg inn av Gerd Wera Karlsen » 27. april 2012 kl. 0.15

Ja, gjett om man opplever problemer med embla ????

Gerd Wera Karlsen

Legg inn av Gerd Wera Karlsen » 27. april 2012 kl. 0.23

Hansen. Jeg er den ulykkelige eier av Embla. Har sett dine svar som hensporer til at du må være inhabil innen Embla. Det er jo en kjensgjerning at det er umulig og få tilfredsstillende svar fra herr Haaland. Men dette blir stadig tilbakevist fra deg.

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 27. april 2012 kl. 12.20

Hvis det å lede Embla sin brukergruppe i regi av DIS Haugaland skal føre til å være inhabil - da er jeg sikkert inhabil. Jeg har bare prøvd på beste måte å hjelpe de som måtte ha problemer med Embla både i brukergruppen, her og også privat uten at jeg har forlangt ett øre av noen og det kommer jeg til å fortsette med så lenge gleden med det er større enn utgiftene!
Det er vel også andre her på forumet som er leder for en av de mange gruppene for forskjellige slektsprogram og som har innlegg her.
At du har hatt problemer tviler jeg ikke på - heller ikke at du ikke har fått kontakt med Haaland på tlf. eller mail. Nå har det vel aldri vært mening i at en skal ta direkte kontakt med han, men gjennom brukerstøtten. Du nevner ikke noe om hvilken utgave av Embla du har og heller ikke noe om hvilke problemer du har eller har hatt med Embla. Ser at du har brukt Embla forumet en gang og fått svar.
Når det gjelder brukerstøtten i Embla, så har den ikke vært bra i det hele tatt den siste tiden. Stein Inge Haaland har vel også redegjort for dette på hjemmesiden.
Mvh. Johan Arthur Hansen

Gerd Wera Karlsen

Legg inn av Gerd Wera Karlsen » 27. april 2012 kl. 14.14

Da må jeg vel si unnskyld til deg og gi deg all honnør for at du prøver å hjelpe. OK. Kanskje jeg har misforstått noe.
Men jeg er nå både irritert og dypt ulykkelig. Har drevet med slektsgranskning fra 1988. Blei tidlig anbefalt å bruke data. Kjøpte min første pc ca 1990. Da var det Word som gjaldt, og blei anbefalt å kjøpe et slektsprogram. men pga. diverse oppdateringer, Gedcomer, bytte av programmer som har gått ut osv., og annet for å komme fra Word til Windows osv.Har 3 ganger begynt på 0 igjen, og mistet like mange personer som jeg idag har i mitt program. for ikke å snakke om flere tusen kroner betalt til liten nytte.
Så derfor er ståa slik, etter så mange år at jeg har ca 5000 personer inne i Embla v6 på min Windows XP.
Kjøpte Embla v7. da den kom. La den inn og alt blei kaos. Blant annet så blei Etternavn,Gårdsnavn og Stedsnavn stokket om hverandre. F.eks. min slekt fra gården Askim i Vardal flyttet til Askim i Østfold osv. Da var det en ting å gjøre...slette og innstallere fra sikkerhetskopi og tape litt info, igjen. Så ventet jeg på en stabil oppdatering for v7, men etterhvert har det kommet flere versjoner, som heller ikke har vært til å stole på. Vente,vente......og så kom jo Vista, det ignorerte jeg,og fortsatte med XP.
Så kom dagen at det ikke er mere support på XP. Da kjøpte jeg en Dell 17" med Windows7, som jeg bruker til alt annet en lagring av Embla Familie og Slekt.
Nå er det KRISE: Min Xp har problemer , så den er sannsynligvis snart ved veis ende.
Og fortsatt er det ikke utviklet en fullverdig versjon av Embla
som enkelt og trygt lar seg overføre fra XP til W7. Og i tillegg 0 support eller svar fra herr Haaland. På tidligere tidspunkt var det faktiskt mulig å komme i kontakt med ham. Kan noen si meg hva jeg egentlig skal gjøre for at dette skal bli brukbart ?

Gerd Wera Karlsen

Legg inn av Gerd Wera Karlsen » 27. april 2012 kl. 14.41

Tilføyelse :
Ser nevnt at det vel aldri har vært meningen at Haaland skulle være tigjengelig på telefon. DEt er feil...for i begynnelsen da jeg var medlem i en eller annen versjon av Embla, så kunne man ringe og få hjelp pr. telefon og også via , at HAN koblet seg til og fjernstyrte andre Pcer. Jeg hadde nytte av det flere ganger.

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 27. april 2012 kl. 15.20

Det siste er vel forsåvidt rett at han har hjulpet flere ved hjelp av å fjernstyre pc'er. Det har han selv gjort en gang for meg, men jeg tror du må kontakte han via brukerstøtte for at dette skal gå i box! Da ringer han deg opp! Når det gjelder en fullversjon på Windows 7 skulle ikke det være noen problem. Nå er det versjon 9 som er kommet og jeg mener at du kan bruke sikkerhetskopier fra versjon 5 for å opprette databasen. Hvis du har sikkerhetskopier (restorefiler) så kan du alltid gjenopprette databasen hvis pc'en skulle ta kvelden. Det du beskriver med rot med stedsnavn/etternavn/gårdnavn kan muligens skyldes det nye stedsnavnsfeltet som kom i v. 7, men jeg kan ikke være sikker uten å se dette.
Regner med at du tar sikkerhetskopi hver gang du bruker Embla og i tilfelle når er den siste kopien tatt? Jeg kan selvfølgelig være behjelpelig med dette.
Jeg kan være behjelpelig med å prøve sikkerhetskopien hvis du ønsker det.

Gerd Wera Karlsen

Legg inn av Gerd Wera Karlsen » 27. april 2012 kl. 16.14

Takk for svar og tilbud om hjelp.
Tviler ikke på dine kunnskaper, men......
Nå er dessverre saken sånn at jeg er ei dame som akkurat har fyllt 70 år .!!!! Har rett og slett ikke ork, etter så mange skuffelser å starte på bar bakke for nnnte,gang :-((
Derfor er jeg livredd for å miste den infoen jeg har jobbet med i så mange år,
Jeg har ingen utdannelse innen data. Men jeg har et par enkle kurs, for å lære meg det grunnleggende for å kunne søke og legge inn ting i mitt Slektsprogram, sende mail etc.
Og har lært meg masse selv..
Dette har egentlig vært et mareritt ( og morsomt ), men oppigjennom åra har det vært sånn at så fort man er blitt trygg på noe så må man over til noe helt nytt, Det siste var overgangen fra XP til W7, tidligere fra Word til Windows m.m..
Jeg har tidligere brukt Embla v4 og v5, men det er lenge siden. Bruker v6 nå.
Har cdplata for v7,som jeg kjøpte. Den sistnevnte var da den som lagde kaoset (sannsynligvis som du antok ).Den er jeg livredd !!!

For ca 1 år siden fikk jeg et svar fra Haaland ang. overflytting fra min gamle XP til nye W7.
Da fikk jeg beskjed : du må oppgradere til v8 i XP og legge inn v8 i ny maskin, så kan du overføre Embla. Dette har jeg ikke gjort da jeg var livredd for at dette skulle skjære seg. Det er helt uaktuelt at jeg oppgraderer noe i den gamle maskina. Da vil den antagelig krasje helt. Den oppførte seg helt vilt forrige kvelden, gjorde masse rare ting uten at jeg rørte på " musa". Dessuten er hverken 7-8 eller 9 kjent for å være stabile nok, det er hele tida feilmeldinger i forumet.
Spørsmål: Hvis jeg oppretter fra gammel s.kopi. ???? hvordan får jeg da overført alt frem til idag ?? Kanskje dumt spørsmål, men jeg vet ikke bedre :-( Vet at jeg høres brysom ut, men det er mange ting jeg kan, som ville gjøre andre rådville.

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 27. april 2012 kl. 16.29

Det har ingen betydning om sikkerhetskopien er fra XP, Vista eller Windows 7. Så lenge du har tatt sikkerhetskopi (restorefil), så kan hva som helst skje med pc'en. Du er alltid sikret en mulighet for å gjenopprette databasen og dette gjelder alle slektsprogram! Men det bør du gjøre før XP pc'en krasjer.
Vet du hvordan du finner restorefilene?
Selv om det forekommer feilmeldinger i forumet er det ikke alltid av så alvorlig art. Det er ofte mest irriterende og kanskje måtte gå ut av Embla og så logge seg på igjen. Slike feil burde selvfølgelig ikke være der. Jeg kunne uansett hjulpet deg med å lage en gedcom fil som du kan bruke ved eventuell overgang til andre slektsprogram.
Du starter ikke på bar bakke etter å ha installert sikkerhetskopiene. Du får med alt som du har hatt i slekstprogrammet.
Mvh. Johan Arthur Hansen

Gerd Wera Karlsen

Legg inn av Gerd Wera Karlsen » 27. april 2012 kl. 23.44

Sendte et langt svar på dette for flere timer siden. Forsvant det i posten, kanskje ?

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 28. april 2012 kl. 17.20

Akkurat det har jeg brent meg på flere ganger i innlegg. Etter å ha skrevet en del så skjer det av og til at innlegget blir borte vekk, så det sikreste når du skriver mye er å skrive det inn i Word e.l og så lime teksten inn i tekstfeltet.
Bedre lykke neste gang!
Mvh. Johan Arthur Hansen

dn18250
Sted: TOMTER

Legg inn av dn18250 » 19. juni 2012 kl. 23.23

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få orden på medlemskapet mitt hos Embla. Medlemskapet mitt løp ut en 28. april 2012. Via nettsiden til Embla har jeg forsøkt å betale to ganger kr. 300.- og disse har gått igjennom uten kidnummer. Da jeg betale første gangen så det ut for meg at betalingen ikke ble gjennomført og derfor kjørte jeg den på nytt og Embla har mottatt dobbel betaling.
Jeg har skrevet på email og forsøkt å ringe herr Haaland. Telefonen er umulig å komme frem på og i slutten av mai ble det meddelt en ang jeg kom igjennom på telefonen at han ikke besvarer telefoner eller email da han holder på med en oppdatering av sitt program.
I tilegg har jeg mottatt en giroblankett til bealing men den holder jeg såklart tilbake til Haaland får ordnet opp i min dobbel betaling og fornyer mitt medlemskap.
Det er litt trist da jeg har registert ca. 5000 medlemmer i slektsregisteret mitt,

Hva gjør jeg? :(

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 19. juni 2012 kl. 23.35

Tja, kan ikke direkte hjelpe deg, men klarer ikke produsenten å hjelpe deg, kan det jo være en ide å skifte program.

Lag Gedcom og anskaff deg et annet program og importer gedcomen til det programmet og se om det kan tilfredstille dine behov.

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 19. juni 2012 kl. 23.59

Hans skrev:Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få orden på medlemskapet mitt hos Embla. Medlemskapet mitt løp ut en 28. april 2012. Via nettsiden til Embla har jeg forsøkt å betale to ganger kr. 300.- og disse har gått igjennom uten kidnummer. Da jeg betale første gangen så det ut for meg at betalingen ikke ble gjennomført og derfor kjørte jeg den på nytt og Embla har mottatt dobbel betaling.
Jeg har skrevet på email og forsøkt å ringe herr Haaland. Telefonen er umulig å komme frem på og i slutten av mai ble det meddelt en ang jeg kom igjennom på telefonen at han ikke besvarer telefoner eller email da han holder på med en oppdatering av sitt program.
I tilegg har jeg mottatt en giroblankett til bealing men den holder jeg såklart tilbake til Haaland får ordnet opp i min dobbel betaling og fornyer mitt medlemskap.
Det er litt trist da jeg har registert ca. 5000 medlemmer i slektsregisteret mitt,

Hva gjør jeg? :(

Siden du ikke får betalt kommer du heller ikke inn på hjemmesiden, og da har du heller ikke fått lest hva som står der.
Hvis du sender en mail til [email protected], så kan jeg sende deg det som står der slik at du får den informasjonen du savner.
Mvh. Johan Arthur Hansen

dn18250
Sted: TOMTER

Legg inn av dn18250 » 20. juni 2012 kl. 8.47

Takk for begges forslag! Ps. jeg har registrert 5975 personer med underliggende tekst for den enkelte og for noen mye tekst

Jeg vil senere vurdere å endre program. Jeg har hittil vært fornøyd.
Jeg sender en melding på email som foreslått

dn26468

Legg inn av dn26468 » 22. juni 2012 kl. 8.20

He-he, ser at Embla fortsatt holder det de lover :shock:

Byttet til Brothers Keeper og har ikke hatt problemer siden, dette er ikke så fancy i layout som Embla (som jeg egentlig syns er et godt program) , men mine data ligger der de skal og det fungerer ganske greit.

Har noen små ting som jeg ikke har fått endret slik jeg ønsker, men det regner jeg med skal gå greit. Er medlem av mailgruppa og ser at de som har spørsmål eller problemer får svar som regel i løpet av noen timer.

God Sommer til alle sammen :D

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 22. juni 2012 kl. 8.34

hehe

BK er litt grå i fasaden, men du har muligheter til å sette på litt sminke som setter litt farge på fasaden.

BK klarer nå greit å importere Gedcom fra Embla og du man beholder stien til bildene.

Siden du nevnte "noren småting" ta gjerne disse opp i BK-Nordic eller bruk http://www.bkwin.info/bk6/program/jeg-onsker.html og det kan jo være at det finnes en løsning uten at jeg skal love dette 100 %.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»