Takk for svar og tilbud om hjelp.
Tviler ikke på dine kunnskaper, men......
Nå er dessverre saken sånn at jeg er ei dame som akkurat har fyllt 70 år .!!!! Har rett og slett ikke ork, etter så mange skuffelser å starte på bar bakke for nnnte,gang

(
Derfor er jeg livredd for å miste den infoen jeg har jobbet med i så mange år,
Jeg har ingen utdannelse innen data. Men jeg har et par enkle kurs, for å lære meg det grunnleggende for å kunne søke og legge inn ting i mitt Slektsprogram, sende mail etc.
Og har lært meg masse selv..
Dette har egentlig vært et mareritt ( og morsomt ), men oppigjennom åra har det vært sånn at så fort man er blitt trygg på noe så må man over til noe helt nytt, Det siste var overgangen fra XP til W7, tidligere fra Word til Windows m.m..
Jeg har tidligere brukt Embla v4 og v5, men det er lenge siden. Bruker v6 nå.
Har cdplata for v7,som jeg kjøpte. Den sistnevnte var da den som lagde kaoset (sannsynligvis som du antok ).Den er jeg livredd !!!
For ca 1 år siden fikk jeg et svar fra Haaland ang. overflytting fra min gamle XP til nye W7.
Da fikk jeg beskjed : du må oppgradere til v8 i XP og legge inn v8 i ny maskin, så kan du overføre Embla. Dette har jeg ikke gjort da jeg var livredd for at dette skulle skjære seg. Det er helt uaktuelt at jeg oppgraderer noe i den gamle maskina. Da vil den antagelig krasje helt. Den oppførte seg helt vilt forrige kvelden, gjorde masse rare ting uten at jeg rørte på " musa". Dessuten er hverken 7-8 eller 9 kjent for å være stabile nok, det er hele tida feilmeldinger i forumet.
Spørsmål: Hvis jeg oppretter fra gammel s.kopi. ???? hvordan får jeg da overført alt frem til idag ?? Kanskje dumt spørsmål, men jeg vet ikke bedre

Vet at jeg høres brysom ut, men det er mange ting jeg kan, som ville gjøre andre rådville.