Anetavle på internettside ? - spørsmål
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
Anetavle på internettside ? - spørsmål
Slektsforskningsserien på tv - kanal NBC - som starter 5/3 2010, har åpnet sin webside.
Her er startsiden på NBC
http://www.nbc.com/who-do-you-think-you-are/
Spørsmål : som dere kan se, er det lagt inn en enkel anetavle levert av Ancestry.com. Finnes det norske leverandører til noe tilsvarende for internettsider ?
Her er startsiden på NBC
Spørsmål : som dere kan se, er det lagt inn en enkel anetavle levert av Ancestry.com. Finnes det norske leverandører til noe tilsvarende for internettsider ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Re: Anetavle på internettside ? - spørsmål
Jeg kjenner ikke til noen norske leverandører, men i hvert fall to utenlandske: http://www.geni.com og http://www.myheritage.com
Takk.
Hvis noen andre kjenner en norsk utgave / versjon på nettet, så vennligst meld ifra!
Hvis noen andre kjenner en norsk utgave / versjon på nettet, så vennligst meld ifra!
Tore H. Vigerust skrev:Slektsforskningsserien på tv - kanal NBC - som starter 5/3 2010, har åpnet sin webside.
Her er startsiden på NBC
For rein presentasjon av anetavle på internett er Second Site et profesjonelt alternativ, eksempel med kongeslekta kan sees her: http://www.tha.no/konge-v2-o/index.htm
Et norsk alternativ til Ancestry er denne: http://dinslekt.no/info.php
Den som vil betro sin registrering og presentasjon av sine slektsdata til private internettfirma må akseptere en del betingelser og konsekvenser. Eksempelvis forlanger MyHeritage fullstendige rettigheter til brukerens data!
Torleif Haugødegård
Bra Thorleif, anetavla for kronprinsen ser ok ut.
Har det vært vurdert å legge ut en slik i DIS-Norges webside ?
Har det vært vurdert å legge ut en slik i DIS-Norges webside ?
Tore H. Vigerust skrev:Spørsmål : som dere kan se, er det lagt inn en enkel anetavle levert av Ancestry.com. Finnes det norske leverandører til noe tilsvarende for internettsider ?
Mener du online programmer som både kan redigeres og presentere, eller mener du programmer som kan produsere websiter med slektstrær ??
Föreningen DIS har i fall det siste i Disgen mulighet til å lage websider med valgbarhet mellom 10 forskjellige maler.
Det er nok det første alternativet jeg tenker på, Alf. Det er jo slik det fungerer i eksemplet jeg viste til.
Slektdatabaser på Internet kan være en "åpen" database som drives kommersiell (man betaler for å være med) eller reklamefinansiert "gratis" tjeneste. Betalingen kan også være att man gir bort retten til bruk av informasjonen til programmets eier som kan utnytte det kommersielt.
Den andre muligheten er å ha en egen hjemmeside. Det er flere program som kan lage fine sider der man kan åpne for medvirkning av andre. Data som legges inn kan modereres av den som får rettighet til det.
Om det blir store datamengder kan man forutsette att kvaliteten går ned. I debatten om DIStreff viser Rolf B Holte (11 feb) hvor mye tid som skulle gå med for å kontrollere vad som kommer inn dit.
Tenker du på en database med middelalderslekt i Norge og får med alle andre eksperter vill det sikkert være ett interessant prosjekt som kan fungere, men en database over Norges befolkning i senere tid som er kvalitetssikret, det virker ikke som så mange tror kan realiseres.
Den andre muligheten er å ha en egen hjemmeside. Det er flere program som kan lage fine sider der man kan åpne for medvirkning av andre. Data som legges inn kan modereres av den som får rettighet til det.
Om det blir store datamengder kan man forutsette att kvaliteten går ned. I debatten om DIStreff viser Rolf B Holte (11 feb) hvor mye tid som skulle gå med for å kontrollere vad som kommer inn dit.
Tenker du på en database med middelalderslekt i Norge og får med alle andre eksperter vill det sikkert være ett interessant prosjekt som kan fungere, men en database over Norges befolkning i senere tid som er kvalitetssikret, det virker ikke som så mange tror kan realiseres.
Tore H. Vigerust skrev:Takk.
Hei
Jeg får vel melde ifra, da:
TNG (ikke TMG) - The Next Generation in Genealogy sitebuilding
Anbefales på det varmeste. (Tar forbehold om jeg har forstått ditt behov rett.)
Utrolig enkelt og smart. Brukes masse i utlandet (og stadig flere i Norge). Mye bedre enn det man ser rundtomkring her i landet.
Ta f.eks. en titt på
http://finnholbek.dk/genealogy/index.php (Han vet du nok om! Persondatabasen er åpen, bare søk en person!)
http://www.fosterfamily.org.uk/ (tok bare en tilfeldig fra TNGs kjempe-eksempelsamling i farten)
Her er TNGs hjemmeside: http://lythgoes.net/genealogy/software.php
Og her er TNGs eksempelsamling: http://lythgoes.net/genealogy/usersites.php Klikk på linkene så ser du mulighetene og variasjonen.
- Programmet opptrer helt fint i norsk utgave - både i menyer og resultattekst
- Alle krav en kresen slektsforsker vil ha, er der.
- Løsningen er web-basert, på den måten at du kan sitte på hytta, i foreningen, hos kameraten - hvor som helst - og redigere slektssidene. Det er bare å taste inn hjemmesidens URL-adresse i Explorer eller en annen nettleser, så er du inne
- Du kan velge mellom et stort antall layout'er alt etter din smak og behov.
- Hele slekten, (eller alle middelalderforskere i Norge) kan redigere/putte på opplysninger sammen med deg - hvis du åpner for det
- Du kan begrense andres tilgang - til og med gradert
- Etter en halvtimes tid med innstillinger er det bare å putte på den ene Vigerust etter den andre.
- Brukervennlig, selvinnlysende. Hjelpefilene er på engelsk, men det går greit.
- Du importerer de språkalternativer som du vil ha tilgjengelig for brukerne (f.eks. norsk og engelsk)
- Alle opplysninger du legger inn kan suppleres insdvidelt med kilde og kommentarer. (Du bygger opp en kildeliste som du velger fra.)
- Alle media kan inkluderes og framkommer på personsiden som thumbnail eller link til ny side slik du vil
- Når du søker en person får du opp en resultatblokk med personens navn, alias, født, døpt, kjønn, død, person-ID, far, mor, ektefeller, barn (alle m. nøkkelopplysninger), notater, kilder, koblinger til dokumenter, bilder osv. m
- Ved et museklikk får du aner/etterkommere presentert , visuelt i blokker eller som generasjonslister med ønskelige personopplysninger. Slektsskap også
- Gedcom-fil er ett museklikk. Ferdig.
- Koster 30 dollar. Betaling og nedlasting går raskt og smertefritt.
Det som kan være utfordrende, er å å lage din spesialtilpasning av layout/presentasjon utenom databaseblokken. Men det kan tas etter hvert. Når så mange andre fikser dette, gjør nok du det også.
Takk for svarene.
Jeg har vel stilt uklare spørsmål, så det beklager jeg. Har ikke lyst å bidrag til å få reklame for Ancestry.com på flere norske websider. Men å stille kravspefisikasjoner til hva som skal erstatte Ancestry.com's anetavle, se det blir ikke lett.
Utgangspunktet for spørsmålet er det amerikanske tv-senderselskapet NBC.s webside for tv-serien som starter 5/3 2010. På denne websiden kan tv-seerne prøve seg med en enkel anetavle. Den leveres av Ancestry.com og er både reklame for Ancestry og en liten enkel greie som seerne kan fylle ut og søke med. Ancestry.com har selvsagt levert dette til NBC for å kapre fremtidige abonnenter. Så tenkte jeg at man kunne lage en slik enkel anetavle på en norsk internettside som interesserte kunne fylle ut. Men hvis det ikke går uten samtidig å være oppkoblet til en stor slektsforskerdatabase, så går det vel ikke an. (?) Noen norsk versjon av anetavla finnes visstnok ikke heller. Embla opplyser at de holder på og utvikler en slik for tiden.
PS jeg mener anetavle som starter med meg selv og går f eks i 5 generasjoner bakover.
Jeg har vel stilt uklare spørsmål, så det beklager jeg. Har ikke lyst å bidrag til å få reklame for Ancestry.com på flere norske websider. Men å stille kravspefisikasjoner til hva som skal erstatte Ancestry.com's anetavle, se det blir ikke lett.
Utgangspunktet for spørsmålet er det amerikanske tv-senderselskapet NBC.s webside for tv-serien som starter 5/3 2010. På denne websiden kan tv-seerne prøve seg med en enkel anetavle. Den leveres av Ancestry.com og er både reklame for Ancestry og en liten enkel greie som seerne kan fylle ut og søke med. Ancestry.com har selvsagt levert dette til NBC for å kapre fremtidige abonnenter. Så tenkte jeg at man kunne lage en slik enkel anetavle på en norsk internettside som interesserte kunne fylle ut. Men hvis det ikke går uten samtidig å være oppkoblet til en stor slektsforskerdatabase, så går det vel ikke an. (?) Noen norsk versjon av anetavla finnes visstnok ikke heller. Embla opplyser at de holder på og utvikler en slik for tiden.
PS jeg mener anetavle som starter med meg selv og går f eks i 5 generasjoner bakover.
Da forsto jeg deg bedre.
Jeg trodde du var på jakt etter en kjapt installert, web-basert løsning som dekket dine krav til kilder, notater, bilder, osv.
Men hva er hensikten, når dette gjøres like enkelt i Excel?
Det hadde jo vært "ålreit" å kunne legge inn sine aner oppover enkelt og greit og henvise til en slik nettside. Kanskje tilrettelagt for en stilig print. Ja, hvorfor ikke egentlig?
Stopper man der, burde dette være overkommelig. Fem generasjoner går. En generasjon til - og det begynner å blir problematisk mht visning og print.
Men så kommer kravene: Halvsøsken, kjønn, flere ekteskap, fødsel/dåp etc,adopsjon, bilder, kilder, kommentarer osv.. Det mangler, og det mangler og det, osv. Og da er man i gang. Alle programutviklere har erfart det der - Embla ikke minst.
Skulle det være Gedcom-muligheter også?
Men vil du dette da? Skal DIS eller andre tilby innlegging av anetavler som mangler kildeangivelser? Og vil vi egentlig ha norske, slike aktører som henter ut de usikre data til en søkbar elefant-database?
Eller tenker du på at vi i DIS bør kunne vise slektstrær og kunne drøfte disse i forum?
Jeg trodde du var på jakt etter en kjapt installert, web-basert løsning som dekket dine krav til kilder, notater, bilder, osv.
Men hva er hensikten, når dette gjøres like enkelt i Excel?
Det hadde jo vært "ålreit" å kunne legge inn sine aner oppover enkelt og greit og henvise til en slik nettside. Kanskje tilrettelagt for en stilig print. Ja, hvorfor ikke egentlig?
Stopper man der, burde dette være overkommelig. Fem generasjoner går. En generasjon til - og det begynner å blir problematisk mht visning og print.
Men så kommer kravene: Halvsøsken, kjønn, flere ekteskap, fødsel/dåp etc,adopsjon, bilder, kilder, kommentarer osv.. Det mangler, og det mangler og det, osv. Og da er man i gang. Alle programutviklere har erfart det der - Embla ikke minst.
Skulle det være Gedcom-muligheter også?
Men vil du dette da? Skal DIS eller andre tilby innlegging av anetavler som mangler kildeangivelser? Og vil vi egentlig ha norske, slike aktører som henter ut de usikre data til en søkbar elefant-database?
Eller tenker du på at vi i DIS bør kunne vise slektstrær og kunne drøfte disse i forum?
Tore H. Vigerust skrev:....
Som nevnt i mitt svar ovenfor finnes det et norsk tilbud dinSlekt.no som viser slektstreet for utgangspersonen, hans barn og hans 4 anegenerasjoner. Brukeren registerer direkte på internett enkeltpersoner m/hendelser og familierelasjoner eller det kan importeres GEDCOMfiler. Deltakere kan inviteres til registreringsarbeidet og dele informasjonen eller gjøre den synlig for alle.
Produktet http://dinslekt.no/ er en betautgave utviklet av en enkeltperson, ser det ut til.
TNG er forøvrig også et enkeltpersontilbud, ser det ut til.
Torleif Haugødegård
TNG er et program med èn MYSQL database. Men antall personer som kan legge inn/redigere via internett er ubegrenset.
For meg er den ideell, fordi alle i min slekt som vil hjelpe til med å bygge opp og kvalitetssikre databasen, dermed kan bidra. Ett programkjøp - 30 dollar = 200 administratorer (om jeg vil) på alle kanter av landet via internett. Og vi kan endog ha et forum løpende.
For meg er den ideell, fordi alle i min slekt som vil hjelpe til med å bygge opp og kvalitetssikre databasen, dermed kan bidra. Ett programkjøp - 30 dollar = 200 administratorer (om jeg vil) på alle kanter av landet via internett. Og vi kan endog ha et forum løpende.
Sist redigert av dn20923 den 13. februar 2010 kl. 5.27, redigert 1 gang totalt.
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Jeg forstår Tore at han ikke vil ha en presentasjon med mye reklame for programmer eller andre omliggende produkter i kommersiell henseende.
Det er et spørsmål hva man vil presentere. De fleste program klarer å lage Gedcomprodukter og også familiepresentasjoner uten reklame.
I hvertfall klarer det programmet jeg bruker det. I tillegg kan du bestemme hvor mye/Like detaljer du vil legge ut om hver person og forbindelse mellom persoer med tillegg av biografier og kilder eller andre merknader.
Men hvis alle bidrag fra alle skal kobles sammen blir det en betydelig større jobb uansett hvilet program som skal legges til grunn.Spesielt hvis hver enkel bidragsyter skal ha full styring med sine data for evt.å oppdatre dette etter behov.
Man snakker så fint om GEDCOM, men man bør være klar over at neste alle program har gått utover den eksisterende standard for koding. dette innebærer at deler av kodingen i et origram nødvendigvis ikkeharmoniserer med tilsvarende kodifisering av tilsvarende i andre program. Dermed er dette kilde for feiltagelser og missforståelser.
Det er et spørsmål hva man vil presentere. De fleste program klarer å lage Gedcomprodukter og også familiepresentasjoner uten reklame.
I hvertfall klarer det programmet jeg bruker det. I tillegg kan du bestemme hvor mye/Like detaljer du vil legge ut om hver person og forbindelse mellom persoer med tillegg av biografier og kilder eller andre merknader.
Men hvis alle bidrag fra alle skal kobles sammen blir det en betydelig større jobb uansett hvilet program som skal legges til grunn.Spesielt hvis hver enkel bidragsyter skal ha full styring med sine data for evt.å oppdatre dette etter behov.
Man snakker så fint om GEDCOM, men man bør være klar over at neste alle program har gått utover den eksisterende standard for koding. dette innebærer at deler av kodingen i et origram nødvendigvis ikkeharmoniserer med tilsvarende kodifisering av tilsvarende i andre program. Dermed er dette kilde for feiltagelser og missforståelser.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/