Registrering av faddere, med ukjent slektskap til barnet

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen
Sted: Sande i Vestfold

Registrering av faddere, med ukjent slektskap til barnet

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 8. mars 2009 kl. 16.31

Er det noen slektsprogram hvor det er mulig å registrere faddere og forlovere som jeg ennå ikke vet slektsforholdet til? Når man finner faddere i en dåp, så kunne det vært fint å kunne ha mulighet til å legge dem inn på en søkbar liste, hvor man også kan skrive inn: hvilket sted og år di var faddere til hvem. På denne måten vil det bli lettere å forske seg til videre aner. Søsken var jo ofte faddere til hverandres barn. Bruker i dag Legacy, men vet ikke om annen mulighet enn å legge faddere inn i dåpsnotater eller lave en egen hendelse for faddere. Men på denne måten, må jeg lete mellom hver tenkelige person eller skrive ut rapport, for å se om en person har vært fadder tidligere til andre barn i samme slektsgren.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Registrering av faddere, med ukjent slektskap til barnet

Legg inn av Otto Jørgensen » 8. mars 2009 kl. 18.06

Dette regner jeg med er mulig i de fleste program.

Jeg får snakke om Brother's Keeper http://www.bkwin.info som jeg kjenner best. Der kan du legge inn alle faddere og andre personer som vitner til ulike hendelser / begivenheter. Disse blir da søkbare direkte på linje med alle andre personer i databasen. Noen relasjoner utover vitnesammenhengen er ikke nødvendig. Har vært funksjon i Brother's Keeper siden versjon 6 kom i 2000.

Vil du ha disse personene noe enklere registrert, kan de legges inn som Merknad til begivenheten og de er da søkbare ved det som i BK kalles Ordsøk
Sist redigert av Otto Jørgensen den 8. mars 2009 kl. 20.05, redigert 1 gang totalt.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 8. mars 2009 kl. 18.46

Programmet TMG har en funksjon for å legge til vitner til enhver hendelse, feks vitner/faddere til hendelsen Dåp. Fadderne kan være personer som allerede er registrert i slektsdatabasen eller helt nye personer.

Vitner blir søkbare i alfabetiske lister på samme måte som alle andre personer.

På hver persons detaljbilde vil evt hendelser personen har vært fadder/vitne til bli listet opp sammen med de øvrige hendelser.

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 8. mars 2009 kl. 18.49

Hei Otto!
Tusen takk. Hørtes kjekt ut, men jeg har ikke funnet den type søkefunksjon i Legacy. Kan jo være at den er der, uten at jeg har funnet den. Er det noen der ute som vet om dette finnes i Legacy? :?: Hvis ikke så får jeg vurdere å legge inn Brother`s keeper også.
Vennlig hilsen Anne-Grethe

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 8. mars 2009 kl. 18.52

I Embla har du også de samme mulighetene som finnes i BK. Du kan søke på de personer som du har lagt inn som vitner og lenket til bestemte hendelser i livet.
Merker du de personene som står i den alfabetiske vitnelista kan du gå på tilknytniger og finne den hendelsen de er knyttet til.
Mvh. Johan Arthur Hansen :)

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 8. mars 2009 kl. 19.12

Hei alle sammen!
Skjønner at det jeg savner finnes i flere andre program. Da får vi håpe for Legacy at det finnes der, og at det bare er meg som ikke har funnet det. Hvis ikke så må jeg vurdere å gå over til et annet program. Legacy har mange fine rapporter, så det er synd om denne søkefunksjonen ikke finnes der.
Takk for hjelpen, fra Anne-Grethe.

dn17613
Sted: TÅRNÅSEN

Legg inn av dn17613 » 8. mars 2009 kl. 20.14

Om du har skrevet fadderene under Dåpsnotater, så kan du søke opp disse.

Søk -> Finn...

Hvem: Person
Hvor: Notater:døpt
Hvordan: Inneholder
Hva: navn på person.

Ellers så pleier jeg å opprette personer som jeg ønsker å sjekke senere, og ledde hendelsen 'fadder' på disse med barnets navn.

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 8. mars 2009 kl. 22.06

Stor takk til Andre og alle dere andre. Det var i Legasy også jo. :D Bare meg som ikke skjønte det. :oops: Men nå får jeg det til. Takk og takk. Men, Andre...Den siste linjen du skrev. Hvor oppretter du di personene og hvordan ledder du hendelsen "fadder"? :?: :oops:
Sist redigert av Anne-Grethe Syvertsen den 8. mars 2009 kl. 22.19, redigert 1 gang totalt.

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 8. mars 2009 kl. 22.18

Anne-Grethe Syvertsen skrev:Er det noen slektsprogram hvor det er mulig å registrere faddere og forlovere som jeg ennå ikke vet slektsforholdet til? Når man finner faddere i en dåp, så kunne det vært fint å kunne ha mulighet til å legge dem inn på en søkbar liste, hvor man også kan skrive inn: hvilket sted og år di var faddere til hvem...

Litt tilleggsinfo om TMGs løsning som skulle tilfredsstille din beskrivelse ovenfor:
En persons hendelser (fødsel, dåp, ekteskap osv) vises kronologisk i eget vindu under personens navn, og i samme vindu vises også alle hendelser som personen var vitne til, med hendelsens typenavn (feks Dåp) og hovedperson og dato og sted.

Det står altså ikke bare for Ola at dåpen hans hadde noen vitner/faddere og at farens ekteskap hadde vitner/forlovere, men i farens vindu står det at han var vitne til sitt barn Olas dåp og sin venns ekteskap.
Det er enkelt å filtrere søkelistene eller skrive ut rapporter over personer som har vært vitner til hendelser av ønsket type.

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 8. mars 2009 kl. 22.24

Klart Legacy har den muligheten i tillegg til det meste du kan ønske deg av et slektsprogram.
Alle programmer kan på forskjellige måter gjøre dette.
Anbefaler at du fortsetter dine spørsmål på Legacy Norsk brukerforum:
http://www.legacynorsk.com/phpBB2/index.php
Der er det nemlig mange flere som kan svare deg om akkurat ditt program enn her på Slektsforum.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 8. mars 2009 kl. 22.31

Det er sant. Tenkte ikke på det jeg. :) Men godt svar har jeg fått. Takk for hjelpen.

dn17613
Sted: TÅRNÅSEN

Legg inn av dn17613 » 9. mars 2009 kl. 8.30

Anne-Grethe Syvertsen skrev:Men, Andre...Den siste linjen du skrev. Hvor oppretter du di personene og hvordan ledder du hendelsen "fadder"?

Personen oppretter jeg som en frittstående person 'Ny -> Ukoblet person' (ctrl+N).

Så oppretter jeg en hendelse på denne personen som heter fadder. Om du ikke har denne hendelsen fra før, skriver du bare 'Fadder' i feltet for hendelse, deretter fyller ut dato og sted. Jeg pleier i notatfeltet å skrive XXX var fadder for XX.

Du kan evt. leke med hendelsesdefinisjonene om du vil, søk på "Hendelse, Setning" i stikkordsregisteret i hjelpefilen (F1).

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 9. mars 2009 kl. 10.12

Genialt. Nå skal det bli orden i systemet.
:lol: Tusen takk til Andre. :lol:

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 9. mars 2009 kl. 16.25

Å legge inn faddere som søkbare fører vel ofte til mer problem enn nytte. Er Ole Olsen og hustru fadder i en dåp og du fører inn Ole Olsen som vitne får han et BKnummer. Du kan ikke med sikkerhet vite hvilken Ole Olsen dette er, du får en Ole Olsen i basen som ikke kan knyttes opp til fødselsår eller gård. Det blir mange "løshunder" i systemet, og det skaper problemer når du skal legge inn en Ole Olsen som du er usikker på om er lagt inn før. Det er selvsagt forskjell på baser, men i min på ca 34000 personer vil det bli trøblete. Vet jeg med sikkerhet hvem som er faddere kan jeg selvsagt benytte programmets nr hvis jeg har lagt personen inn tidligere. Det er like greit å notere vitnene under merknad, men da er de ikke søkbare :oops: .

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 9. mars 2009 kl. 16.38

Det er klart at en Ole Olsen kan være mange i din database og kan være vanskelig.

Men for mange i din database vil man ha flere navn; typisk er kvinner som man har registrert med sitt pikenavn, men som gift i visse perioder tok ektefelles etternavn. Da kan disse legges inn med sitt navn som gift og med alle andre navne varianter som er aktuelle for denne personen.

Ved å være bevist på dette for både men og kvinner vil alle navnevariantene være i basen og når man så skal registrere en annen person vil dette gi tilslag og man får også disse tilkjenne.

Man legger til alle kjente data om disse "ukjente" personene og de kan dukke opp i andre sammenheng. Typisk er jo folk som flytter på seg og til bestemte tider har ulike navn. Det er viktig å få frem disse opplysningene.

Men det er helt klart at det er brukeren selv som uansett må gjøre et valg. Et slektsprogram med dens muligheter, er bare et middel i vår hobby.

Jeg bruker en kombinasjon av disse to mulighetene jeg beskrev tidligere. Nåtidens går 90% som nye personer. Eldre tiden går 90% inn som merknader.

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 9. mars 2009 kl. 16.55

Hei!
Har prøvd meg frem litt nå i Legacy. Kan der søke opp navn på personer som ligger i dåpsnotater til dåpsbarnet. Har også nå registrert noen faddere som ukoblete personer, når jeg foreløpig ikke vet hvem di er. År di er født skriver jeg ca. Beregner di var ca 25 år når di var faddere. Noen ganger står bosted til faddere i kirkebøkene og da har jeg registrert dem der. Skriver i notatene til hver ukjent person, at di var faddere til hvilket barn, den aktuelle dato. Så kan jeg senere søke opp personer som var faddere denne dato. På denne måten håper jeg at jeg lettere kan finne opphavet til en person, ettersom faddere ofte var søsken av barnets foreldre. :) Godt mulig det fører til problemer, men det er vel det man lærer av, så jeg prøver. :roll: Nå vet jeg hvertfall mer om hvordan det kan gjøres.

dn18098
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn18098 » 9. mars 2009 kl. 23.44

Og hvis du velger "Sted" der hvor dåpsbarnet er født har du også koblet han til gården han var fadder. Jeg kobler alle hendelser til et sted og ved å bruke stedsregister "vis personer" får jeg opp alle som på en eller annen måte er koblet til akkurat det stedet.

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 10. mars 2009 kl. 9.25

Takk til Berit. Det var et godt tips. Jeg har lagt inn kirke/sogn på sted di var faddere, men det er selvfølgelig mye lurere å legge inn gården der hvor barnet bodde. Kjempesmart. :D
Dette blir fin oversikt. Det er bare fantasien som stopper. :)

dn18098

Legg inn av dn18098 » 10. mars 2009 kl. 9.55

jeg begynte også med sogn, men fant ut at ved å legge inn gård foran sogn var det mye lettere å finne igjen personene. Det fine med stedslisten er at du kan redigere direkte på personen fra lsiten. jeg har også bedt Legacy om at fødsels og dødsår skal vises i listen. Da blir det enda enklere.

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 10. mars 2009 kl. 10.17

André Reitan skrev:
Anne-Grethe Syvertsen skrev:Men, Andre...Den siste linjen du skrev. Hvor oppretter du di personene og hvordan ledder du hendelsen "fadder"?

Personen oppretter jeg som en frittstående person 'Ny -> Ukoblet person' (ctrl+N).

Så oppretter jeg en hendelse på denne personen som heter fadder. Om du ikke har denne hendelsen fra før, skriver du bare 'Fadder' i feltet for hendelse, deretter fyller ut dato og sted. Jeg pleier i notatfeltet å skrive XXX var fadder for XX.

Du kan evt. leke med hendelsesdefinisjonene om du vil, søk på "Hendelse, Setning" i stikkordsregisteret i hjelpefilen (F1).

En hendelse = "fadder" høres merkelig ut.

Hendelsen er Dåp, og den har en hovedperson som er dåpsbarnet. Så kan det registreres andre personer som var med under dåpen, feks mora og faren og fadderne og presten. Disse blir vitner til dåpen, som har sin dato og sted/kirke og kilde(r).
Vitnene kan ofte være registrert i basen fra før, og trenger bare å kobles til dåpen.

I TMG ser det slik ut:
For hver av personene som var med står det i hendelseslista for personen at hun/han var med som vitne under den aktuelle dåpen.
For dåpsbarnet står det at det var vitner til dåpen og hvem disse var.
Ingen søking er nødvendig.

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 10. mars 2009 kl. 23.56

Hei! Det er jo en hendelse for fadderen, da. :) Det blir jo forskjellige måter å gjøre det på fra program til program. Høres fint ut, sånn som TMG har løst det. Jeg har Legacy og er veldig fornøyd med all hjelp jeg har fått. Gleder meg til å se resultatene og hva dette gir meg etterhvert. Så tusen takk alle sammen. :D

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 11. mars 2009 kl. 6.54

Anne-Grethe Syvertsen skrev:Hei! Det er jo en hendelse for fadderen, da. :) Det blir jo forskjellige måter å gjøre det på fra program til program. Høres fint ut, sånn som TMG har løst det. Jeg har Legacy og er veldig fornøyd med all hjelp jeg har fått. Gleder meg til å se resultatene og hva dette gir meg etterhvert. Så tusen takk alle sammen. :D

Ja, det er en hendelse for fadderen, og hendelsen er dåpen. Fadderen er et vitne til dåpen. Dette vitnet har en rolle = fadder. På samme måte som dåpsbarnet har sin egen rolle.

Eller på samme måte som mann og kone har hver sin rolle i hendelsen ekteskap. Der også forlovere har en rolle. Men forlover er ingen hendelse.

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 11. mars 2009 kl. 8.47

En fadder, forlover er ikke noen hendelse. De er tilstede ved en hendelse på samme som barnet og ekteparet er til stede ved dåpen og giftemålet.

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 11. mars 2009 kl. 10.52

"Var fadder" og "var forlover" er jo hendelser i fadderne og forlovernes liv. Hva de kalles og hvordan de organiseres er jo mindre viktig. Det viktigste er at man finner en måte å dokumentere det på som fungerer for en selv. Så kan man bare konstatere at de ulike programmer har ulike måter å gjøre dette på.

Mvh
Petter Stene

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 11. mars 2009 kl. 11.31

Alle mulige livssituasjoner kan ha verb foran seg og bør da etter dette likestilles:

var født
var fadder
var gudmor
var prest
var far
var forlover
var smed
var doktor
var død

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 11. mars 2009 kl. 11.39

Nå kverulerer du selvsagt, og jeg hopper likeså godt i det med begge beina, selv om det allerede er gitt svar tidligere på det original poster ønsket å vite. Så dette er vel da en offisiell tråd-napping...

Siden du bruker typogafiske virkemidler for å få frem din mening, så tillater jeg meg å gjøre det samme.
Det viktigste prinsippet er at man dokumenterer ting i slektsprogrammet på en tilfredstillende måte som gjør at dette fungerer for en. Vi har allerede fastslått at programmene har forskjellige måter å håndtere dette på. Nå må vi se til å komme ut av den evindelige svingdøra...

Mvh
Petter Stene

dn18098

Legg inn av dn18098 » 11. mars 2009 kl. 11.54

Jeg vet at en fadder ikke er en hendelse. Mitt poeng ved å gjøre det sånn som jeg gjør, er nettopp for å kunne søke på personen. Ved å koble personen til en gård/sted kan jeg følge personen gjennom livet. Jeg registrerer også bopel på personen ved angitte tidspunkt hvis det er oppgitt. Jeg har ofte personer som er vanskelig å plassere i familier. På denne måten ser jeg hvor personen har bodd, hvilke familier han/hun har hatt kontaket med og kan kanskje på den måten finne slektskapsforhold utover eget sogn. Særlig når du leiter blant finnene er dette greit etterhvert som de forflyttet seg fra sogn til sogn.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 11. mars 2009 kl. 12.07

Min reaksjon er knyttet til at data fra alle program overføres mellom brukere og Hendelser har sin behandlingsmåte. Det var mitt utgangspunkt. Hendelser bør være Hendelser, personer bør være personer.

Forøvrig er det selvfølglig opp til hver enkel selv å legge hva man vil i de ulike datafelt, men overføringsmessig kan helt fri bruk av feltene skape en del utfordringer (problemer) for en som mottar en slik fil hvor avsender har brukt fri fantasi. Blandt annet slår det ut i hvordan man får tilslag i Distreff.

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 11. mars 2009 kl. 12.36

Hei alle sammen. Dette var en av mine første innlegg i dette forumet. Jeg er fasinert over hvor engasjerte dere blir. :D Det er jo fantastisk, for uten engasjement ville det blitt et tamt forum med lite tilbakemeldinger. Jeg har fått større respons på mitt innlegg enn jeg hadde forventet. Ser nå at forumet virker utrolig bra. Jeg har fått svar og takker for det, men trekker meg nå ut av denne karusellen. :wink: Vi prates...

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 11. mars 2009 kl. 12.55

Etter å først ha kladdet et tilsvar, og deretter så Anne-Gretes exit fra tråden, så tror jeg at jeg gjør det samme.

Mvh
Petter Stene

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»