Hva skjedde med programmet Cumberland Family Tree????
Eksisterer dette noe sted idag? Min siste ver. er 3.14
CFT
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
Re: CFT
Javel, det er forsåvidt greit, men hva har skjedd med programvaren? Blir den supportert lenger eller er den forsvunnet for godt? Ira Lund er tydeligvis ikke aktiv lenger. Har andre overtatt? Finnes det noen som har konvertert CFT-data i sin helhet til andre aktive slektsprogrammer? Det må da være flere enn meg som benytter/har benyttet CFT ?
Kommentarer imøtesees!
Kommentarer imøtesees!
Det som ser ut til å ha skjedd, er at, som du sier, produsenten ikke er aktiv lenger. Synes å huske at dette var nevnt et eller annet sted, at utvikling og support er stanset. Det er jo slikt som kan skje når en person er alene om utvikling av et program. Hadde det vært et team, var det sikkert flere som ville ført CFT videre. Det var et meget godt program og jeg var en av de som brukte CFT.
CFT har mulighet for å lage GEDCOM-fil så overgang til et annet program er godt mulig. Ved valg av nytt/annet program er det kanskje noe å tenke på om det sitter en person og lager alt eller om det er et team, som eventuelt kan videreføre prosjektet.
CFT har mulighet for å lage GEDCOM-fil så overgang til et annet program er godt mulig. Ved valg av nytt/annet program er det kanskje noe å tenke på om det sitter en person og lager alt eller om det er et team, som eventuelt kan videreføre prosjektet.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/
- Lars Harald Alstadsæter
- Sted: KODAL
- Kontakt:
På Internet Archive er siste arkiverte versjon av nettstedet til produsenten fra 16. november i fjor. Julaften i fjor var nettstedet nede.
Leverandøren solgte CFT-programvaren via nettbutikken North Star Solutions. Der står nå følgende opplysning:
Det er risikoen med all type programvare, men risikoen er selvfølgelig større - slik Torgeir beskriver - større jo mindre ressurser utvikleren har.
Det er nok bare å bruke Gedcom-eksport og så finne et nytt program...
mvh
Lars H
Leverandøren solgte CFT-programvaren via nettbutikken North Star Solutions. Der står nå følgende opplysning:
This product is no longer supported nor is it being made available by the makers, Cumberland Family Software. As a service to people that have a copy, however, we offer the option to purchase it if you already have a copy of the program and just need to be given the code that unlocks it. Immediately after you purchase it, a code to stop the 45 day trial countdown will be emailed to you.
Det er risikoen med all type programvare, men risikoen er selvfølgelig større - slik Torgeir beskriver - større jo mindre ressurser utvikleren har.
Det er nok bare å bruke Gedcom-eksport og så finne et nytt program...
mvh
Lars H
Takker så mye for svar. Dat er det bare å innse at dette programmets siste ver. er 3.14.
Jeg har foråvidt sett på muligheten for å ta i bruk et nytt program, men har hittil ikke funnet noe som gir meg anledning til å overføre CFT-data i sin helhet på en noenlunde grei måte uten å måtte legge inn alle data påny. Gedcom blir for spinkelt for meg. Det dreier seg om ca. 17000 poster, de aller fleste knyttet sammen med relasjoner. Det vil være mange års arbeide i så fall. Ser ut som det blir med CFT ver. 3.14 for min del dersom det ikke finnes en eller annen luring som har utført tilsvarende arbeid tidligere.
Mvh
R. Strømsøe
Jeg har foråvidt sett på muligheten for å ta i bruk et nytt program, men har hittil ikke funnet noe som gir meg anledning til å overføre CFT-data i sin helhet på en noenlunde grei måte uten å måtte legge inn alle data påny. Gedcom blir for spinkelt for meg. Det dreier seg om ca. 17000 poster, de aller fleste knyttet sammen med relasjoner. Det vil være mange års arbeide i så fall. Ser ut som det blir med CFT ver. 3.14 for min del dersom det ikke finnes en eller annen luring som har utført tilsvarende arbeid tidligere.
Mvh
R. Strømsøe
Reidar Arne Strømsøe skrev:...
DIS-Norges tester for 6 år siden av CFT v3.11 vist full poengsum for GEDCOMeksporten utfra disse kriteriene:
II-C1 Eksport gedcom; kan velge hvilke personer som skal med?
II-C2 Eksport gedcom; kan velge hvilke hendelser som skal med?
II-C3 Eksport gedcom; kan velge tegnsett ANSI eller ANSEL?
II-C4 Eksport gedcom; kilder?
II-C5 Eksport gedcom; navn/personer?
II-C6 Eksport gedcom; hendelser?
II-C7 Eksport gedcom; relasjoner?
II-C8 Eksport gedcom; tekst/notater?
II-C9 Eksport gedcom; ÆØÅ?
II-C10 Eksport gedcom; dato?
Så derfor skulle det være store muligheter for å få eksportert de fleste data, inklusive relasjoner mellom personene.
Om ønskelig kan du sende meg GEDCOMfilen for prøveimport i TMGv7.03.
Torleif Haugødegård [email protected]