Slektsbok som hovedfokus

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj07596
Sted: OSLO

Slektsbok som hovedfokus

Legg inn av gj07596 » 1. september 2008 kl. 13.18

Hei alle glade hjelpere!

Jeg er helt ny i Slektsforskerverden og trenger en kjapp innføring i hvilket program som egner seg som utgangspunkt for å lage bok.
Jeg har ingen intensjon om å jakte ned 2000 forfedre, tvert i mot, kanskje rundt 100-200.
Hovedfokus vil ligge i det å logge det som logges kan av forfedre ett par hundre år tilbake for så og plukke ut noen interessante karakterer og føre ned deres historier om livet den gang da i de forskjellige kretser.
Jeg er i utgangspunktet en svoren mac-bruker (og tar gjerne imot tips om mac-vennlige program, men jeg forsto at bl.a. Reunion ikke enkelt kunne eksporteres til bok) men skjønner at det muligens vil være best for dette og ikke minst for videre bruk etter meg at pc er en god greie, og så vidt jeg skjønner dreier det seg hovedsalig om Borther's Keepers og Legacy Deluxe.
Hvilken av disse egner seg altså for en enkel bruker som skal lage bok?
Takknemlig for alle svar, om enda mer forvirrende :wink:

Mvh
Johanne Schultz

gj07596

Re: Slektsbok som hovedfokus

Legg inn av gj07596 » 1. september 2008 kl. 13.28

Tilleggskommentar til mitt behov for hjelp over:

Kan man evnt redigere utseende på bokutformingen selv i disse programmene (som tilbyr bokutskriftløsning) eller er det meste forutbestemt av programmet? Er som sagt en svoren mac-bruker og grafisk designer av yrke og vil veldig gjerne ha mulighet til litt justeringer på pc designen...
Nok om det, jeg avventer svar på foregående spørsmål.
Dette siste kommer veldig sekundært!

Johanne

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 1. september 2008 kl. 13.31

Legacy brukergruppe i Oslo og Akershus vil ha bokproduksjon basert på slektsdata i Legacy som tema på september møtet. Det vil være den 18 september klokken 18.00 i Lakkegata. Se her for detaljer:
http://www.disnorge.no/DISadmin/viewclu ... lub_id=142

Mvh
Petter Stene

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 1. september 2008 kl. 15.58

Hei

Står kanskje noe nyttig på Slekt Norge sine hjemmesider?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Lars Harald Alstadsæter
Sted: KODAL
Kontakt:

Legg inn av Lars Harald Alstadsæter » 1. september 2008 kl. 22.35

Johanne.

Siden du er ganske presis i hva du ønsker, så er det faktisk mulig å gi deg et råd i jungelen av slektsdataprogrammer. Jeg har ennå ikke funnet det perfekte programmet. Derfor bruker jeg fire ulike program - med de svakheter det innebærer.

Et begrenset antall personer i databasen, utskrift til bok og et ønske om å kunne redigere i boka etter utskrift, er dine ønsker.

Da har jeg et ganske entydig råd: Disgen. Et svensk program.

Disgen er desidert best på utskrifter. Det lager utskrifter i det jeg kaller ekte rtf. Det er et filformat du kan lese direkte inn i MS Word eller OpenOffice Writer. Det er mange slektsdataprogram som lager rtf-filer, men de fleste har formatert hvert enkelt avsnitt/tittel individuelt. Det betyr at hvis du vil foreta en global endring av skrifttype eller skriftstørrelse for f. eks alle overskrifter, da må du manuelt endre hver enkelt overskrift.

I Disgen endrer du kun definisjonen for overskriftene, og så blir alle overskrifter endret i tråd med det. Enkelt, fleksibelt og med mulighet for raske layoutendringer i selve tekstdokumentet.

Disgen lager også kraftige og fleksible koder for stikkordregister.

Programmet har også språkfiler som gjør det enkelt å manipulere/endre f. eks utskrift på norsk

Disgen mangler en del funksjonalitet for slektsgranskere som har store ambisjoner i innsamlingsfasen, men slik du beskriver dine ambisjoner, er Disgen mer en god nok.

Vi brukte for noen år siden Disgen som utskriftsverktøy for ei slektsbok i to bind på til sammen 830 sider. Av dette var 240 sider navneregister (i tre spalter). Bøkene omtalte mer enn 16.000 personer. Jeg vet ikke om noe annet slektsdataprogram som kunne gjort dette.

mvh
Lars H
slekt.no

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 3. september 2008 kl. 12.33

Hei Johanne :)

Da er møtekalenderen til DIS-OA oppdatert med alle brukergruppene de har vedr. slektsprogrammer ;)

Lykke til med slektsbok!

Mvh
Liv ved DIS-kontoret

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»