Embla

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
22654
Sted: KOLSÅS

Embla

Legg inn av 22654 » 20. mai 2008 kl. 11.13

Jeg har brukt TMG en stund, men lastet nylig ned demo-versjonen av Embla, særlig fordi den etter sigende skal være god på å gi oversikt over stedsinformasjon. Dessverre var opplevelsen såpass negativ at jeg valgte å ikke gå videre. For det første terminerte programmet gjentatte ganger med en ActiveX runtime error :evil: . Jeg fikk inntrykk av at dette skjedde når jeg trykket på feil steder, men siden brukerveiledningen ikke ga så mye informasjon, ble det en del prøving og feiling.

Ut ifra hva jeg kunne se var det videre bare ett felt for å gi stedsinformasjon. Fra TMG er jeg vant til å gjøre dette i et hierarki (gård-sogn-by-kommune-fylke-land etc.), men så ikke hvordan jeg kunne gjøre dette i Embla. Jeg så heller ikke hvordan jeg kunne legge inn dato og andre detaljer om ekteskap, da jeg ikke fant ekteskap på listen over hendelser.

Det kan godt hende at disse opplevelsene skyldtes mangelfull kunnskap :oops: om bruk av Embla, men i så fall bør nok brukerveiledningen oppgraderes vesentlig før jeg får lyst til å prøve igjen.

Hilsen
Trygve

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Embla

Legg inn av Otto Jørgensen » 20. mai 2008 kl. 11.47

Siden du nå har prøvd to program, hadde det vært more om du hadde også prøvd andre og meddelt din erfaring :o

Brukeravatar
7185
Sted: HAUGE I DALANE
Kontakt:

Re: Embla

Legg inn av 7185 » 20. mai 2008 kl. 12.03

Hei Trygve

Når det gjelder feilmeldingen som inneholder "ActiveX" så regner jeg med at en fil ikke er registrert i Windows sitt register, eller så kan det være at du manger en fil som normalt finnes i Windows. Men uansett så vil dette normalt ikke være noe vanskelig å korrigere.

Når det gjelder stedsnavn i Embla Familie og Slekt er dette det nye i versjon 2007. Demoen er fortsatt bare for v2006 så dermed har du ikke fått med deg dette når du har sjekket programmet. Jeg vil anbefale deg til å vente til vi legger ut v2007 som en demo. Det blir gjort når vi er ferdig med den oppgraderingen vi jobber med for tiden.

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»