Program til Mac???
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
Program til Mac???
Hei,
Jeg er nybegynner innen slektsforskning, og er på jakt etter et program som kan brukes på Mac OS X. Mange av programmene til Mac som er nevnt på nettsidene til DIS er gamle og bruker OS9 (dvs. at de er minst 5-6 år gamle og bruker et utdatert operativsystem).
Jeg har sett på MacFamilieTre og lurer på om noen kan hjelpe meg med vurderingen av dette programmet. Se info på siden http://www.onlymac.de/html/stammbaum4no.html
Mvh
Gunvor
Jeg er nybegynner innen slektsforskning, og er på jakt etter et program som kan brukes på Mac OS X. Mange av programmene til Mac som er nevnt på nettsidene til DIS er gamle og bruker OS9 (dvs. at de er minst 5-6 år gamle og bruker et utdatert operativsystem).
Jeg har sett på MacFamilieTre og lurer på om noen kan hjelpe meg med vurderingen av dette programmet. Se info på siden http://www.onlymac.de/html/stammbaum4no.html
Mvh
Gunvor
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Re: Program til Mac???
Heisann!
De programmene som står opplistet på sidene til DIS-Norge er Reunion, MacStamTre og Heredis. Reunion er fra USA, MacStamTre er fra Tyskland og Heredis er fransk. Alle tre programmene er for OS X. I tillegg finnes det mange andre alternativer som spretter opp både her og der. Osk fra Island og iFamily for Tiger er et par eksempler
Selv har jeg prøvd alle tre, og i heimen er det Reunion som brukes på Mac. MacStamTre 4 sliter fælt når basen din passerer noen få tusen personer. I tillegg så er registreringsmulighetene veldig begrenset, samt at tekstrapporter ikke finnes (noe som man MÅ ha om man skal utveksle slektsdata med andre). Nå har MacStamTre v5 kommet, men det er fortsatt en del ting der som ikke er helt på plass til at jeg vil ta det i bruk som "mitt faste slektsprogram".
Heredis har fortsatt feil og mangler i sin håndtering av GEDCOM (et filformat man bruker om man vil utveksle data mellom ulike slektsprogram), så det holder jeg meg unna. Reunion 9 kom høsten 2007, og det er vel det mest komplette slektsprogram for Mac. Selvsagt har også det sine svakheter (det har ALLE slektsprogram uansett hvordan man ser på det). Reunion 9 er det programmet på Mac som brukes hjemme hos oss.
Merk at her prater jeg som privatperson og ikke på vegne av DIS-Norge (som er nøytral)!!!
De programmene som står opplistet på sidene til DIS-Norge er Reunion, MacStamTre og Heredis. Reunion er fra USA, MacStamTre er fra Tyskland og Heredis er fransk. Alle tre programmene er for OS X. I tillegg finnes det mange andre alternativer som spretter opp både her og der. Osk fra Island og iFamily for Tiger er et par eksempler
Selv har jeg prøvd alle tre, og i heimen er det Reunion som brukes på Mac. MacStamTre 4 sliter fælt når basen din passerer noen få tusen personer. I tillegg så er registreringsmulighetene veldig begrenset, samt at tekstrapporter ikke finnes (noe som man MÅ ha om man skal utveksle slektsdata med andre). Nå har MacStamTre v5 kommet, men det er fortsatt en del ting der som ikke er helt på plass til at jeg vil ta det i bruk som "mitt faste slektsprogram".
Heredis har fortsatt feil og mangler i sin håndtering av GEDCOM (et filformat man bruker om man vil utveksle data mellom ulike slektsprogram), så det holder jeg meg unna. Reunion 9 kom høsten 2007, og det er vel det mest komplette slektsprogram for Mac. Selvsagt har også det sine svakheter (det har ALLE slektsprogram uansett hvordan man ser på det). Reunion 9 er det programmet på Mac som brukes hjemme hos oss.
Merk at her prater jeg som privatperson og ikke på vegne av DIS-Norge (som er nøytral)!!!
Jeg har Mac stam tre og har problem. ved siste oppdatering forsvant alle bildene. Jeg har også problem med å ta kopier som kan leses av andre.
Dersom jeg går over tol Reunion 9, går det greit å flytte over dataene?
Dersom jeg går over tol Reunion 9, går det greit å flytte over dataene?
arnold
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Heisann Roar
Hvilken versjon av MacStamTre oppgraderte du fra, og hvilken versjon oppgraderte du til? Hvilket dataformat er det du sender andre som de ikke kan lese?
Hvis du velger å gå over til Reunion9 så skulle det gå rimelig greit om du eksporterer databasen til til GEDCOM.

Hvilken versjon av MacStamTre oppgraderte du fra, og hvilken versjon oppgraderte du til? Hvilket dataformat er det du sender andre som de ikke kan lese?
Hvis du velger å gå over til Reunion9 så skulle det gå rimelig greit om du eksporterer databasen til til GEDCOM.
Jeg har nå MacStamTre versjon 4.5, den forrige var en eller annen amerikansk versjon som jeg oppgraderte med ved en tabbe.
Men Jeg tenker ikke så mye på det fordi jeg har kjøpt Reunion 9 for Macintosh og jeg prøver å overføre innholdet av MacStamtre til Reunion, og jeg trenger litt rådgiving med hensyn til framgangsmåte.
Jeg har prøvd å eksportere MacStamTre på to måter; ved å lagre som, gi den et navn, og så lager den selv en endelse slik: .08GED. Jeg har også prøvd eksporter til HTML fil. Reunion vil ikke ha noen av dem.
Hva gjør jeg?
Men Jeg tenker ikke så mye på det fordi jeg har kjøpt Reunion 9 for Macintosh og jeg prøver å overføre innholdet av MacStamtre til Reunion, og jeg trenger litt rådgiving med hensyn til framgangsmåte.
Jeg har prøvd å eksportere MacStamTre på to måter; ved å lagre som, gi den et navn, og så lager den selv en endelse slik: .08GED. Jeg har også prøvd eksporter til HTML fil. Reunion vil ikke ha noen av dem.
Hva gjør jeg?
arnold
Fila må i alle fall hete xxxx.ged ikke xxxx.08ged det blir feil, ellers skulle det vell ikke by på så store problemer !!!
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding
OK, jeg tok bort det som sto rett før .ged og da aksepterte den filen. Takk skal du ha Liv. Det skal ikke forundre meg om jeg kommer tilbake med flere spørsmål. Vi oppunder 70 år er etterlevninger fra en annen tid vet du. Vi kan fortsatt ta i mot enkelte informasjonsbiter, men ikke så mange av gangen og ikke altfor fort.
Men det gleder oss stort når vi får det til, med eller uten hjelp.
Men det gleder oss stort når vi får det til, med eller uten hjelp.
arnold
Bare hyggelig
Nærmere 60 selv, så jeg ligger rett bak, men vi lærer så lenge vi lever ALLE sammen
Lykke til videre

Nærmere 60 selv, så jeg ligger rett bak, men vi lærer så lenge vi lever ALLE sammen

Lykke til videre
mvh Liv Skramstad
60, da er du bare ungdommen enda. Det er forresten den beste alderen den rundt 60. Jeg har så vidt begynt å snuse på reunion og det ser fint ut, lett å installere foto, men det er ikke alle den aksepterer, jeg forstår ikke alltid hvorfor.
Jeg har kjøpt norsk oversettelse og fått installert filen, men foreløpig virker den ikke i programmet.
Jeg har kjøpt norsk oversettelse og fått installert filen, men foreløpig virker den ikke i programmet.
arnold
Sikkert noen av disse mac-brukerne her som kan hjelpe med den filen
Har Reuninon selv her, men som deg, ikke satt meg helt inn i det 

mvh Liv Skramstad
Jeg får vente på svar fra leverandøren først. Ellers er jeg mye innpå nettstedet ORIGO der er det mange MAC nerder, men jeg tror ikke de driver noe særlig med slektsgransking. Vi kunne trengt noen flere slektsfolk på ORIGO, tar du en titt? Jeg har en sone som heter Tankesonen og Malerisonen og Diktsonen bl.a.
arnold
Hei, her ser det ut til å være noen lidelsesfeller.
Jeg er "gammel", snart 70, har Mac, prøver meg på slektsforskning eller organisering og har Mac StamTre.
Har for liten erfaring til å si om programmet er godt eller dårlig.
Har foreløbig kun drøye 200 navn, det ser ikke ut til å være noe problem.
Problemeer er at "ting" plutselig forsvinner, og at det er vanskelig å få til en god og oversiktelig utskrift. Ja, det er flere ting, men ***.
Du som hadde prøvd deg på Stam Tret, har du gitt det helt opp eller???
Kanskje kan vi klare oss i fellesskap, event. med flere?
Steinar.

Jeg er "gammel", snart 70, har Mac, prøver meg på slektsforskning eller organisering og har Mac StamTre.
Har for liten erfaring til å si om programmet er godt eller dårlig.
Har foreløbig kun drøye 200 navn, det ser ikke ut til å være noe problem.
Problemeer er at "ting" plutselig forsvinner, og at det er vanskelig å få til en god og oversiktelig utskrift. Ja, det er flere ting, men ***.
Du som hadde prøvd deg på Stam Tret, har du gitt det helt opp eller???
Kanskje kan vi klare oss i fellesskap, event. med flere?
Steinar.

Jeg har nettopp gått over til reunion med norsk oversettelse. Det ser fint ut så langt. Du vet for oss syttiåringer tar det litt tid å komme inn i nye ting, men jeg opplever Reunion som lettere å bli kjent med enn det MacStamTre gjorde da jeg begynte med det.
Norskoversettelsen er ikke helt perfekt enda, men det vil sikkert bedre seg etterhvert.
Jeg angrer ikke.
Norskoversettelsen er ikke helt perfekt enda, men det vil sikkert bedre seg etterhvert.
Jeg angrer ikke.
arnold
- Erling Hoel
- Sted: NITTEDAL
- Kontakt:
Hei Roar Gulbrandsen
En helfrelst Mac-bruker
Du må lage en gedcomfil fra reunion og opprette en ny base med norsk oversettelse. Deretter importerer du gedcom-fila til den nye basen. Da skal alt være på plass. Husk å eksportere også eventuelle bilder du har i basen når du lager gedcom-
Hilsen Erling Hoel
En helfrelst Mac-bruker

Du må lage en gedcomfil fra reunion og opprette en ny base med norsk oversettelse. Deretter importerer du gedcom-fila til den nye basen. Da skal alt være på plass. Husk å eksportere også eventuelle bilder du har i basen når du lager gedcom-
Hilsen Erling Hoel
Bildene mista jeg ved en tidligere oppdatering av Mac stamtre, så de må jeg legge inn på nyt. Problemet nå etter at jeg gikk over til Reunion er; Mor hadde tretten søsken. Jeg finner bare tre av dem på foreldrenes side. Men når jeg setter opp navn som søkebegrep får jeg dem fram en for en, men jeg forstår ikke hvor de befinner seg og hvordan jeg skal få dem inn på rett plass.
arnold
- Erling Hoel
- Kontakt:
Hei Roar Gulbrandsen
Dersom du ikke får koble dem med det samme du importerer dataene, må du legge til "eksisterende barn" og finne fram til dem i dialogen som kommer opp.
Har opplevd det samme med mine overføringer fra andre slektsprogram.
Kjedelig, men en får se positivt på det og når du har gjort "jobben", har du en kjempefin base
Hilsen Erling Hoel
Dersom du ikke får koble dem med det samme du importerer dataene, må du legge til "eksisterende barn" og finne fram til dem i dialogen som kommer opp.
Har opplevd det samme med mine overføringer fra andre slektsprogram.
Kjedelig, men en får se positivt på det og når du har gjort "jobben", har du en kjempefin base
Hilsen Erling Hoel
Her kreves det nok mer enn å være uthvilt. Jeg har tre av barna på bildet, og skal prøve å gjøre slik som du sier. Så trykker jeg på det feltet der det står +Barn. Så trykker jeg barn fra indexen og velger en av barna som mangler, drar den over til rette bildet og trykker dupliser. Jeg får ingen feilmelding, men det er fortsatt bare tre barrn på rett plass.
arnold
- Erling Hoel
- Kontakt:
Hei igjen
Dette forstår jeg ikke. Du skal vel bare dra barnet over til rett plass uten å velge duplisere???
Dra linjen for rette person over til stedet hvor barnet skal ligge. Jeg testet dette nå og det fungerte her.
Erling
Dette forstår jeg ikke. Du skal vel bare dra barnet over til rett plass uten å velge duplisere???
Dra linjen for rette person over til stedet hvor barnet skal ligge. Jeg testet dette nå og det fungerte her.
Erling
Når jeg tar fram indexlista får jeg fram andre barn, søskenbarn. Når jeg bruker Let får jeg fram det navnet jeg leter etter. Det er når jeg drar derifra at jeg får valget mellom dupliser eller flytt. Det ser jo absolutt ut for at det skal kunne fungere, men det gjør det bare ikke.
arnold
- Erling Hoel
- Kontakt:
Hei igjen
Du må fremdeles bruke dialogen "Legg til ...barn" fra "+ barn"-menyen.
Da skal du få valg om å koble til foreldrene. Det skal du da bekrefte.
Erling
Du må fremdeles bruke dialogen "Legg til ...barn" fra "+ barn"-menyen.
Da skal du få valg om å koble til foreldrene. Det skal du da bekrefte.
Erling
Jeg må ta Finn for å finne den jeg skal ha inn. Om jeg tar Barn+i tillegg så kommer den fram med den andre lista med en annen familie. OK. jeg har markert rett navn i trefflista og trykker Legg til, i steden for å legge til sletter han to av de tre barna som står på rett liste.
Det ser ut for at hjernen min (snart 70 år) og hjernen til Mac´en, adskillige år yngre, ikke er kompatible. Hadde det bare dreid seg om disse 13 barna kunne jeg jo skrevet dem inn på nytt, men de har jo en haug med barn og barnebarn og det blir et slit å skrive alt på nytt.
Setter fortsatt pris på hjelp.
Det ser ut for at hjernen min (snart 70 år) og hjernen til Mac´en, adskillige år yngre, ikke er kompatible. Hadde det bare dreid seg om disse 13 barna kunne jeg jo skrevet dem inn på nytt, men de har jo en haug med barn og barnebarn og det blir et slit å skrive alt på nytt.
Setter fortsatt pris på hjelp.
arnold
- Erling Hoel
- Kontakt:
Hei
Ikke fortvil. Du må være snill å følge prosedyren for å legge til et eksisterende barn:
Gå inn på familiekortet til foreldrene. Velg "+ Barn" og så eksisterende pike/guttebarn.
Da kommer det opp en liste med navn til å begynne med.
Skriv inn etternavn på den du skal sette inn øverst i indeksen og trykk "Enter".
Blant dem som da dukker opp finnes den du er ute etter.
Trekk linja fra indeksen over på barneplassen i familiekortet og bekreft at duvil koble barnet til foreldrene.
Når du har gjort det, skal alle etterkommere av den du satte inn også følge med på lasset.
Håper du får det til!
Erling
Ikke fortvil. Du må være snill å følge prosedyren for å legge til et eksisterende barn:
Gå inn på familiekortet til foreldrene. Velg "+ Barn" og så eksisterende pike/guttebarn.
Da kommer det opp en liste med navn til å begynne med.
Skriv inn etternavn på den du skal sette inn øverst i indeksen og trykk "Enter".
Blant dem som da dukker opp finnes den du er ute etter.
Trekk linja fra indeksen over på barneplassen i familiekortet og bekreft at duvil koble barnet til foreldrene.
Når du har gjort det, skal alle etterkommere av den du satte inn også følge med på lasset.
Håper du får det til!
Erling
Jeg går til familiekortet, velger +Barn og får flere valg bla.legg til jentebarn fra Indeksen (jeg får ikke uttrykket eksisterende pike/guttebarn. Det er nok en liten forskjell på våre system?
Men jeg får opp lista med navn, og nå har jeg endelig lært meg at jeg kan få fram flere navn enn jeg fant i første omgang (fremskritt).
Jeg finner et navn jeg vil legge inn. Jeg trekker linja over på barneplassen. Da dukker det opp en ny meny som sier hvem hun er datter av og valget ikke legg til eller legg til. Jeg velger det siste. Da dukker det opp en ny meny som gjentar hvem hun er barn av og som gir meg valget mellom å flytte eller duplisere. Jeg velger flytt. Da sitter jeg igjen med familiekortet som det var før jeg begynte. Den nye er ikke lagt til og jeg får ingen feilmelding.
Hadde jeg visst at livet skulle bli så komplisert skulle jeg jammen latt en av de andre spermiene vinne kappløpet.
Men jeg får opp lista med navn, og nå har jeg endelig lært meg at jeg kan få fram flere navn enn jeg fant i første omgang (fremskritt).
Jeg finner et navn jeg vil legge inn. Jeg trekker linja over på barneplassen. Da dukker det opp en ny meny som sier hvem hun er datter av og valget ikke legg til eller legg til. Jeg velger det siste. Da dukker det opp en ny meny som gjentar hvem hun er barn av og som gir meg valget mellom å flytte eller duplisere. Jeg velger flytt. Da sitter jeg igjen med familiekortet som det var før jeg begynte. Den nye er ikke lagt til og jeg får ingen feilmelding.
Hadde jeg visst at livet skulle bli så komplisert skulle jeg jammen latt en av de andre spermiene vinne kappløpet.
arnold
For meg høres det nesten ut som du har en feil i selve programmet ditt. Erling sin framgangsmåte skal fungere etter alle solemerker.
Om du har en gedcom av hele basen din før dette, anbefaler jeg deg en reinstallering. Ellers får vi bruke fjernhjelp på ett vis.
(hilsen unge meg, snart 60)
Om du har en gedcom av hele basen din før dette, anbefaler jeg deg en reinstallering. Ellers får vi bruke fjernhjelp på ett vis.
(hilsen unge meg, snart 60)
mvh Liv Skramstad
- Erling Hoel
- Kontakt:
Da tror jeg du har lagt inn duplikater av gedcom-fila. Tror jeg ville ha laget en ny base og så prøvd å importere ny gedcom-fil som du henter ut fra det gamle programmet.
Følg nøye med på hva slags dialoger som dukker opp under prosessen.
Husk å eksportere alla dataene fra programmet.
Erling
Følg nøye med på hva slags dialoger som dukker opp under prosessen.
Husk å eksportere alla dataene fra programmet.
Erling
Jeg vet ikke anna råd en at du Liv Sølvi må ta deg en arbeidspause her i Førde når du skal denne veien. Du vet, vi gamlingene trenger hjelp av unge krefter. I dag har jeg konsentrert meg om hagearbeid, men det fordømte programmet ligger og gnager i tankesystemet.
arnold
Kanskje det ja
Hadde vært morro og hilst i real life

Hadde vært morro og hilst i real life
mvh Liv Skramstad