På
http://www.vertigo.com/familyshow.aspxer det jeg vil kalle en skisse til et slektsprogram tilgjengelig. Det er laget for å teste ut progravare som gjør det lett å utvikle brukergrensesnitt, med rudimentær genealogi som testekesempel.
Det nedlastbare programmet fungererer, men er altså ikke noe komplett verktøy, noe tregt og takler f eks ikke øæå. Men det gir et lite pust av det moderne og ukonvensjonelle innen genealogi. Det er sikkert ikke det eneste, men synes slikt er verdt en titt.

Det grafiske brukergrensenittet viser omgivende personer og relasjoner noe mer fritt enn i rene ane og etterslektspresentasjoner. Konvensjonelle verktøy burde ha en slik presentasjonsform i tillegg til de vel-etablerte, for å gi oversikt over ulike ekteskap, søsken, osv omkring en person. Family.show prøver å gjøre relasjoner tydeligere ved hjelp av symbolspråk og fargekoder. Personlig ville jeg gjort en god del andre valg, men jeg mener at den type presentasjon for visse formål har noe å tilføre de mer konvensjonelle måtene å gjøre det på.
Ta en titt hvis du er interessert i slikt
eric