Bytte slektsprogram

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn20445

Bytte slektsprogram

Legg inn av dn20445 » 3. oktober 2007 kl. 18.50

Hei!

Jeg vurderer å bytte slektsprogram og lurer på om jeg da må legge alt inn på nytt?
Bruker i dag Embla v4 og vurderer å bytte til Brothers Keeper. Noen som har erfaringer med bytte evt noen som kan gi råd ?
Takknemlig for svar :)

Mvh. Anne

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Re: Bytte slektsprogram

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 3. oktober 2007 kl. 20.24

Regner med Embla v4 har mulighet til å eksportere til GEDCOM? I såfall er du "reddet", og slipper å taste inn alt på nytt. Noe "finredigering" må du regne med etterpå, men lite i forhold til å legge alt inn på nytt :)
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

dn20445

Legg inn av dn20445 » 3. oktober 2007 kl. 21.14

Hei!
Takk for tipset, jeg sjekket import/export på Embla programmet og der var det oppgitt at jeg kunne exportere til GEDCOM ...
Hvis det er tilfelle at det kan "redde" meg fra å legge alt inn på nytt gjør det nok valget lettere for meg.
Har aldri prøvd å exportere til GEDCOM tidligere så her er jeg i ukjent farvann.

Takk til deg for raskt svar :lol:

Mvh Anne

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 3. oktober 2007 kl. 21.25

Viktig at du tar sikkerhetskopi av basen, og skulle du få problemer/spørsmål er det bare å legge dem inn her. Det er ofte eksperter på Brothers Keeper, Embla og andre programmer innom her.

Lykke til!
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 3. oktober 2007 kl. 21.36

For spørsmål relatert til Brothers Keeper anbefaler jeg også at man blir medlem av den Nordiske epostlisten for BK http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkmail.htm

dn20445

Legg inn av dn20445 » 3. oktober 2007 kl. 22.14

Hei!

Takk for tips og gode råd , Per Olav og Otto. Det med sikkerhetskopi var det godt du minnet meg på, lett å glemme .
Og jeg ser så absolutt nytten og gleden av å kunne kommunisere med andre om slektsprogrammer og spørsmål knyttet til dette !

Mvh. Anne

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 4. oktober 2007 kl. 0.28

Vet at noen har fått importert fra versjon 4 i Embla til v 2006 og produsert GEDCOM derfra. Sies at det skal være minimale problemer med å importere den GEDCOM-filen til andre program. Kanskje kan det gi deg mindre opprydding? :D
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

dn20445

Legg inn av dn20445 » 4. oktober 2007 kl. 11.33

Hei Torgeir!

Takk for tipset, det setter jeg pris på. Sjekket litt på Embla v4 som jeg har og var inne på import/export , der står det at det er v3 jeg har, og det betyr vel at det er en blanding av v3 og v4 jeg har, antar jeg.
HÅper selvfølgelig på at det er mulig å overføre mest mulig via GEDCOM-fil, da jeg slipper mye extra arbeid.
Ellers blir jeg bare mer overbevist om at det kan være en ide å bytte program. :lol:

Mvh Anne

Brukeravatar
7185
Sted: HAUGE I DALANE
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 4. oktober 2007 kl. 12.24

Hei Anne

Det er ikke mulig å ha en blanding av Embla Familie og Slekt v3/v4. Du har enten den ene eller den andre versjonen. For å finne ut hvilken versjon du har kan du starte slektsprogrammet, klikk på hjelp-menyen på menylinjen og velg menyen "Om programmet". Versjonsnummeret vil vises i det vinduet som nå kommer opp.

Jeg kan godt forstå at du ønsker å skifte slektsprogram hvis du har v3 eller v4. De begynner å bli meget gamle - eldgamle faktisk. Jeg kan selvfølgelig anbefale deg å se på siste utgave av Embla Familie og Slekt v2007. Der trenger du ikke å overføre familietreet ditt via Gedcom, men derimot lese familietreet inn direkte.

For å finne ut hvordan du lager en Gedcom-fil kan jeg henvise til programmets brukerhåndbok/skjermhjelpen.

Jeg kan ikke se at du er registret hos oss. Har du kopiert programmet fra noen kjente?

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Embla Familiehistorie AS

Jarl Engstrøm
Sted: LARVIK

Legg inn av Jarl Engstrøm » 4. oktober 2007 kl. 12.26

Hei
Anne
Har du kikket på Embla v2007.
Der kan du brukke databasen fra v3 og v4 og innportere den direkte inn i den nye versjon.
mvh
Jarl

dn20445

Legg inn av dn20445 » 4. oktober 2007 kl. 16.03

Hei !

Takk til Stein Inge og Jarl for tips og gode råd!

Etter å ha gransket programmet nærmere ser jeg at det er v4 jeg har og at grunnen til at jeg fant v3, var at den kunne importeres til v4. Den gangen jeg kjøpte programmet fulgte det ikke med brukerhandbok i papirformat. Da jeg tok programmet i bruk, hadde jeg en dårlig og upålitelig linje til internett og det ble da sjeldent brukt i forbindelse med slektprogrammet.

Og nå skal jeg enda en gang inn på Embla sine sider og se på siste program, det samme med de andre slektprogramleverandørene før jeg ta en endelig avgjørelse !
Takk for alle gode råd og tips til dere alle ! :D

Mvh. Anne

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»