Programsøk - Norske forhold
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Programsøk - Norske forhold
Jeg arvet ett slektsprosjekt etter min far som jeg har tenkt å forbedre.
Prosjektet er registert på Family Tree Maker (engelsk). og innholder foreløpig ca. 500 personer.
Jeg kunne tenke meg ett program som er norskt og mere tilpasset norske forhold.
Derfor tester jeg noen program bl.annet Legacy.
Jeg har overfør mine data til Lagacy uten problemer (GedCom). Det vil si det er ett par tre problemer som dukker opp.
Jeg sendte følgende spørsmål til Legacy.
Hvordan registrere
1.NAVN: Fornavn - Farsnavn - Etternavn(Gårdsnavn)
( f.eks. Helge - Andersen - Gjøtterud)
( f.eks. Helga - Andersdatter - Gjøtterud)
2. STED: Kommune - Gård - Plass under gård
(f.eks. Fet - Blessa - Hagen (u/Blessa)
og/eller
Kommune - Adresse - postnr. - Poststed
(f.eks. Skedsmo - Strandveien 12 - 2020 - Lillestrøm)
3. Gårdsnr./Bruksnr. eller matrikkelnr.
(f.eks. G.nr.1/B.nr.12 eller M.nr.122
Svaret jeg fikk fra Legacy er ikke tilfredstillende.
Som sagt jeg er ute etter et norskt program for norske forhold og som primært har felt for registrering av overnevte eksempler. Jeg kunne også tenke meg muligheten til å legge til flere adresser og også bytte av etternavn. (f.eks ved giftemål o.l.).
Er det noen som kan anbefale meg ett program som kan tilfredstille mine ønsker.
Hilsen Leif B.
[email protected]
Prosjektet er registert på Family Tree Maker (engelsk). og innholder foreløpig ca. 500 personer.
Jeg kunne tenke meg ett program som er norskt og mere tilpasset norske forhold.
Derfor tester jeg noen program bl.annet Legacy.
Jeg har overfør mine data til Lagacy uten problemer (GedCom). Det vil si det er ett par tre problemer som dukker opp.
Jeg sendte følgende spørsmål til Legacy.
Hvordan registrere
og/eller
Som sagt jeg er ute etter et norskt program for norske forhold og som primært har felt for registrering av overnevte eksempler. Jeg kunne også tenke meg muligheten til å legge til flere adresser og også bytte av etternavn. (f.eks ved giftemål o.l.).
Hilsen Leif B.
[email protected]
Re: Programsøk - Norske forhold
Hei Leif Bjørn
Hvis du ser på det norske slektsprogrammet Embla Familie og Slekt v2007 vil du se at det er mulig å registrere et personnavn slik du henviser til.
Her kan du se en liten del av personskjemaet hvor feltet for Patronymikon vises. Ved foranding av navn ved for eksempel ekteskap kan du legge til en Navnevariasjon. Her har jeg latt Helga skifte etternavn til Oftegaard. Nå kan du søke både på Gjøtterud og Oftegaard og komme fram til samme personen. Etter det jeg kjenner til er det kun Embla Familie og Slekt som har et eget felt for patronymikon.
Når det gjelder punkt 2 og 3 så kan du skreddersy dine stedsnavn helt som du henviser til. I det neste bildet er det benyttet en stedsnavnsmal som heter "DIS-Norge". Stedet er delt opp i maksimalt seks deler hvor hver del har et eget navn og et felt for preposisjon/frase for å bygge opp gode setninger i utskriftene.
Ønsker du å benytte gårds- og bruksnummer kan du bare skifte malen slik som det neste bildet viser.
Hvis du ønsker å komponere din egen stedsnavnsmal med egne navn på feltene og egne preposisjoner og fraser, så kan du lage dette også. På denne måten får du stedsnavn akkurat slik som du måtte ønske.
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Hvis du ser på det norske slektsprogrammet Embla Familie og Slekt v2007 vil du se at det er mulig å registrere et personnavn slik du henviser til.

Her kan du se en liten del av personskjemaet hvor feltet for Patronymikon vises. Ved foranding av navn ved for eksempel ekteskap kan du legge til en Navnevariasjon. Her har jeg latt Helga skifte etternavn til Oftegaard. Nå kan du søke både på Gjøtterud og Oftegaard og komme fram til samme personen. Etter det jeg kjenner til er det kun Embla Familie og Slekt som har et eget felt for patronymikon.
Når det gjelder punkt 2 og 3 så kan du skreddersy dine stedsnavn helt som du henviser til. I det neste bildet er det benyttet en stedsnavnsmal som heter "DIS-Norge". Stedet er delt opp i maksimalt seks deler hvor hver del har et eget navn og et felt for preposisjon/frase for å bygge opp gode setninger i utskriftene.

Ønsker du å benytte gårds- og bruksnummer kan du bare skifte malen slik som det neste bildet viser.

Hvis du ønsker å komponere din egen stedsnavnsmal med egne navn på feltene og egne preposisjoner og fraser, så kan du lage dette også. På denne måten får du stedsnavn akkurat slik som du måtte ønske.
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
-
- Sted: TRANBY
Hei
med fare for å ikke være helt oppdatert så er det vel ikke noe program som tilfredstiller dine krav 100%.
Når det gjelder måten du registrerer stedsnavn på så tror jeg de fleste registrerer på denne måten: Plassen, Gården, Sognet, Fylket
Her er noen aktuelle program:
TMG
Stedsnavnstruktur OK, dvs separate felt for hvert stedsnavn-ledd.
Gårdsnr/bruksnr - Nei
3 leddede navn (separate felt) OK-, dvs egen navnmal kan lages men er ikke helt enkelt for en "nybegynner"
Legacy
Gårdsnr/bruksnr OK
3 leddede navn (separate felt) - Nei
Embla
Stedsnavnstruktur - OK
Gårdsnr/bruksnr - Nei
3 leddede navn (separate felt) - OK
BK
Stedsnavnstruktur OK?, men kan ikke brukes til noe...
Gårdsnr/bruksnr - Nei
3 leddede navn - Nei
Mvh
Ole Bjørn
med fare for å ikke være helt oppdatert så er det vel ikke noe program som tilfredstiller dine krav 100%.
Når det gjelder måten du registrerer stedsnavn på så tror jeg de fleste registrerer på denne måten: Plassen, Gården, Sognet, Fylket
Her er noen aktuelle program:
TMG
Gårdsnr/bruksnr - Nei
3 leddede navn (separate felt) OK-, dvs egen navnmal kan lages men er ikke helt enkelt for en "nybegynner"
Legacy
Gårdsnr/bruksnr OK
3 leddede navn (separate felt) - Nei
Embla
Stedsnavnstruktur - OK
Gårdsnr/bruksnr - Nei
3 leddede navn (separate felt) - OK
BK
Gårdsnr/bruksnr - Nei
3 leddede navn - Nei
Mvh
Ole Bjørn
Stein Inge. Embla 2007 virker interessant.
Hvis en Emblabruker vil sende et utdrag til for eksempel meg, som bruker Legacy, hva vil skje ved en eventuell eksport til GEDCOM med de forskjellige stedsnavnmaler?
Mvh
Hvis en Emblabruker vil sende et utdrag til for eksempel meg, som bruker Legacy, hva vil skje ved en eventuell eksport til GEDCOM med de forskjellige stedsnavnmaler?
Mvh
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
- Leif Bjørn Mathiesen
Leifb igjen.
Takk for svarene
Jeg har nå testet Embla. (Alt for komplisert.) og Brothers Keepers (ufulstendig)
Family Tree Maker (FTM) er faktisk det programmet som jeg til nå liker best. Med noen få endringer ville det også være bra for norske forhold. Desverre er ikke FTM interessert.
Jeg har en gang i tiden vært med å teste programmer for lager/innkjøp, og jeg er forbauset over at flere av slektforskingsprogrammene har så komplisert struktur.
Her snakker vi om ett program som skal registrere personer i nåtid og ikke minst i fortid.
Det primære i registreringen bør være personelige data for hver person slik som navn,født/død,bosted,ekteskap og så videre. Opplysninger som man eventuelt vil tilføye etterhvert slik som bilder og hendelser bør være en sekundær mulighet som er i en egen meny.
Kanskje Familiearkivet kan bli noe i fremtiden hvis de får løst alle programfeil/mangler. Jeg har vært i kontakt med Royal Software (RS) og fått følgende svar.
"Det vil komme flere versjoner, men akkurat nå holder vi på med andre prosjekter. Jeg kan derfor ikke si når."
Kanskje vi brukere kan sende Royal Software noen ideer og ønsker.
Jeg vil i hvert fall sende RS mine.
Hvis noen andre vil være med på å påvirke fremtidige versoner av Familiearkivet så er e-post adressen [email protected]
Jeg er fremdeles på leting etter det beste programmet for meg
LeifB
Takk for svarene
Jeg har nå testet Embla. (Alt for komplisert.) og Brothers Keepers (ufulstendig)
Family Tree Maker (FTM) er faktisk det programmet som jeg til nå liker best. Med noen få endringer ville det også være bra for norske forhold. Desverre er ikke FTM interessert.
Jeg har en gang i tiden vært med å teste programmer for lager/innkjøp, og jeg er forbauset over at flere av slektforskingsprogrammene har så komplisert struktur.
Her snakker vi om ett program som skal registrere personer i nåtid og ikke minst i fortid.
Det primære i registreringen bør være personelige data for hver person slik som navn,født/død,bosted,ekteskap og så videre. Opplysninger som man eventuelt vil tilføye etterhvert slik som bilder og hendelser bør være en sekundær mulighet som er i en egen meny.
Kanskje Familiearkivet kan bli noe i fremtiden hvis de får løst alle programfeil/mangler. Jeg har vært i kontakt med Royal Software (RS) og fått følgende svar.
"Det vil komme flere versjoner, men akkurat nå holder vi på med andre prosjekter. Jeg kan derfor ikke si når."
Kanskje vi brukere kan sende Royal Software noen ideer og ønsker.
Jeg vil i hvert fall sende RS mine.
Hvis noen andre vil være med på å påvirke fremtidige versoner av Familiearkivet så er e-post adressen [email protected]
Jeg er fremdeles på leting etter det beste programmet for meg
LeifB
Til Ole Bjørn Darrud
Du er nok ikke helt oppdatert når det gjelder v2007 av Embla Familie og Slekt som du kan se fra mitt forrige innlegg. Som du ser av bildene kan du bl.a. benytte gårdsnr/bruksnr.
Til Torgeir Abrahamsen
Ved eksport til Gedcom vil selve stedsnavnet bli lagt ut som en kommaseparert streng. Det er desverre ikke rom i Gedcom-formatet til å legge ut malen eller preposisjoner/fraser.
Til Leif Bjørn
Det var en artig tilbakemelding med testingen din. Jeg er nok ikke enig med deg når det gjelder hva det primære i registreringen er, men vi må selvfølgelig forsøke å forstå hvordan de forskjellige brukerne tenker. Jeg glemte å si at det enda ikke er lagt ut en demo for v2007 da det enda er det gamle v2006 som ligger ute for nedlasting, men det burde ikke ha noe å si for den første testen. Jeg skal absolutt ikke forsøke å overbevise deg om noe annet enn det du har kommet fram til, men jeg vil bare henvise til en presentasjon som viser litt om hvordan man tar i bruk Embla Familie og Slekt v2007;
http://www.embla.no/presentasjon/nybegynner.htm
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Du er nok ikke helt oppdatert når det gjelder v2007 av Embla Familie og Slekt som du kan se fra mitt forrige innlegg. Som du ser av bildene kan du bl.a. benytte gårdsnr/bruksnr.
Til Torgeir Abrahamsen
Ved eksport til Gedcom vil selve stedsnavnet bli lagt ut som en kommaseparert streng. Det er desverre ikke rom i Gedcom-formatet til å legge ut malen eller preposisjoner/fraser.
Til Leif Bjørn
Det var en artig tilbakemelding med testingen din. Jeg er nok ikke enig med deg når det gjelder hva det primære i registreringen er, men vi må selvfølgelig forsøke å forstå hvordan de forskjellige brukerne tenker. Jeg glemte å si at det enda ikke er lagt ut en demo for v2007 da det enda er det gamle v2006 som ligger ute for nedlasting, men det burde ikke ha noe å si for den første testen. Jeg skal absolutt ikke forsøke å overbevise deg om noe annet enn det du har kommet fram til, men jeg vil bare henvise til en presentasjon som viser litt om hvordan man tar i bruk Embla Familie og Slekt v2007;
http://www.embla.no/presentasjon/nybegynner.htm
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Stein Inge:
Når det gjelder gårds/bruksnummer, er det bare en omforming av etiketten på de to feltene, eller kan en bruke begge deler? Dvs, kan en registrere gård og prestegjeld samtidig med GAB?
Og hvordan kommer GAB ut i GEDCOM ? Som en del av kommaseparert stadsnavn?
André
Når det gjelder gårds/bruksnummer, er det bare en omforming av etiketten på de to feltene, eller kan en bruke begge deler? Dvs, kan en registrere gård og prestegjeld samtidig med GAB?
André
Hei André
Hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig, så vil svaret mitt bli ja, du kan bruke begge deler.
For ett stedsnavn kan du benytte en mal som heter "DIS-Norge" hvor du har felt som heter Plass, Gård, Prestegjeld osv, mens du kan benytte malen "Teknisk" for et annet stedsnavn hvor feltene er "Gårdsnummer, bruksnummer, plass osv.
I programmet ligger det i dag 7 forskjelige stedsnanvsmaler, og hvis du ikke liker noen av disse malene kan du lage din egen. En stedsnavnsnal består av seks felter hvor hvert felt har et navn (plass, fylke, land, bispedømme, sokn, gårdsnummer, bydel osv.) Hvert av disse feltene har også et fritekstfelt for preposisjoner og/eller fraser. Disse benyttes for å gi stedsnavnet et lett og ledig skriftspråk ved publisering. Hvert stedsnavn kan ha sin helt egen preposisjon/frase slik at du kan selv skreddersy hvordan hvert enkelt stedsnavnet skal fremstå ved publisering.
Når det gjelder ditt spørsmål om GAB så må jeg trekke meg litt tilbake. Vi har ikke benyttet oss av GAB i utformingen av det nye stedsnavnsskjemaet, men har derimot sett mer på den gamle testen til DIS-Norge og hvordan DIS-Norge har definert sin mal med tanke på DIS-Treff. Kan du opplyse meg litt om GAB?
vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig, så vil svaret mitt bli ja, du kan bruke begge deler.
For ett stedsnavn kan du benytte en mal som heter "DIS-Norge" hvor du har felt som heter Plass, Gård, Prestegjeld osv, mens du kan benytte malen "Teknisk" for et annet stedsnavn hvor feltene er "Gårdsnummer, bruksnummer, plass osv.
I programmet ligger det i dag 7 forskjelige stedsnanvsmaler, og hvis du ikke liker noen av disse malene kan du lage din egen. En stedsnavnsnal består av seks felter hvor hvert felt har et navn (plass, fylke, land, bispedømme, sokn, gårdsnummer, bydel osv.) Hvert av disse feltene har også et fritekstfelt for preposisjoner og/eller fraser. Disse benyttes for å gi stedsnavnet et lett og ledig skriftspråk ved publisering. Hvert stedsnavn kan ha sin helt egen preposisjon/frase slik at du kan selv skreddersy hvordan hvert enkelt stedsnavnet skal fremstå ved publisering.
Når det gjelder ditt spørsmål om GAB så må jeg trekke meg litt tilbake. Vi har ikke benyttet oss av GAB i utformingen av det nye stedsnavnsskjemaet, men har derimot sett mer på den gamle testen til DIS-Norge og hvordan DIS-Norge har definert sin mal med tanke på DIS-Treff. Kan du opplyse meg litt om GAB?
vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Da tolker jeg svaret ditt som nei.
Spørsmålet gjaldt nemlig et og samme stedsnavn, dvs kan en registrere gård og prestegjeld, for så å bytte til teknisk mal hvor en registrerer GAB (= gårds- og bruksnummer). Og hvis jeg tolker deg rett, så må en velge... Det blir mao det samme som i Legacy, bortsett fra at jeg må holde rede på feltene selv...
edit: skrivefeil

Spørsmålet gjaldt nemlig et og samme stedsnavn, dvs kan en registrere gård og prestegjeld, for så å bytte til teknisk mal hvor en registrerer GAB (= gårds- og bruksnummer). Og hvis jeg tolker deg rett, så må en velge... Det blir mao det samme som i Legacy, bortsett fra at jeg må holde rede på feltene selv...
edit: skrivefeil
Hei André
Et stedsnavn kan kun benytte seg av én stedsnavnsmal (seks felter med tilhørede seks felter for prep/fraser).
Kan du forklare litt hvorfor du trenger to stedsnavnsmaler for ett stedsnavn?
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Et stedsnavn kan kun benytte seg av én stedsnavnsmal (seks felter med tilhørede seks felter for prep/fraser).
Kan du forklare litt hvorfor du trenger to stedsnavnsmaler for ett stedsnavn?
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Hvis jeg ønsker å registrere Gårdsnummer, bruksnummer, plass, gård, prestegjeld, kommune, fylke og land så virker det som jeg må bruke flere. Ønsker bare at fordi jeg har regstrert det ene, så skal ikke det hindre meg i å registrere det andre.
Akkurat, så da trenger du en hel rekke med felter - ivertfall flere enn seks stykker som vi har i dag.
Er dette noe som er definert i GAB?
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
-
Stein Inge;
jeg er nok litt rusten i forhold til utviklingen...
Til alle;
Familiearkiv er et program fra en leverandør som det på det sterkeste advares mot!
Leverandøren feilinformerer (løgn på godt norsk) på hjemmesider og har en notorisk slett brukerstøtte!
Jeg ville ikke stole på et ord av hva de sier om nåværende produkt og aller minst om framtida.
Kan en advarsel være tydeligere?
Mvh
Ole Bjørn
jeg er nok litt rusten i forhold til utviklingen...

Til alle;
Familiearkiv er et program fra en leverandør som det på det sterkeste advares mot!
Leverandøren feilinformerer (løgn på godt norsk) på hjemmesider og har en notorisk slett brukerstøtte!
Jeg ville ikke stole på et ord av hva de sier om nåværende produkt og aller minst om framtida.
Kan en advarsel være tydeligere?
Mvh
Ole Bjørn
- Leif Bjørn Mathiesen
LeifB igjen.
Har nå forsøkt meg på TMG. Samme leksa igjen. Programmet har ett for komplisert bruke-grensesnitt som det heter så fint.
Jeg har i min fortid ikke bare testet dataprogrammer, men også har også hatt opplæring av databrukere.
Nybegynner er egentlig "redde" for ett nytt dataprogram.Spesielt hvis programmet ser komplisert ut ved først øyekast.
"Jeg skal da bare registrere noen navn i begynnelsen og kanskje noe mere etter hvert,nei jeg gir opp. Finner att lettere program."
Dette gjelder både TMG og Embla. Family Tree Maker og Familiearkivet har faktisk skjønt noe av det jeg mener. Beklageligvis er FTM laget for USA og FA ikke helt seriøst.
Jeg er sikker på at hvis det i fremtiden kommer ett program som man f.eks kan bygge på etter hvert man har behov vil få mange brukere. Ett program hvor man også kan definere/endre felt etter eget behov.
Jeg leter fremdeles etter ett program.
(Håper mine skriverier gir frukter på en eller annen måte)
mvh
LeifB
Har nå forsøkt meg på TMG. Samme leksa igjen. Programmet har ett for komplisert bruke-grensesnitt som det heter så fint.
Jeg har i min fortid ikke bare testet dataprogrammer, men også har også hatt opplæring av databrukere.
Nybegynner er egentlig "redde" for ett nytt dataprogram.Spesielt hvis programmet ser komplisert ut ved først øyekast.
"Jeg skal da bare registrere noen navn i begynnelsen og kanskje noe mere etter hvert,nei jeg gir opp. Finner att lettere program."
Dette gjelder både TMG og Embla. Family Tree Maker og Familiearkivet har faktisk skjønt noe av det jeg mener. Beklageligvis er FTM laget for USA og FA ikke helt seriøst.
Jeg er sikker på at hvis det i fremtiden kommer ett program som man f.eks kan bygge på etter hvert man har behov vil få mange brukere. Ett program hvor man også kan definere/endre felt etter eget behov.
Jeg leter fremdeles etter ett program.
(Håper mine skriverier gir frukter på en eller annen måte)
mvh
LeifB

-
Dette med "brukervennlighet" er svært subjektivt.
Noen legger vekt på struktur og logisk arbeids sekvens, andre legger vekt på fargevalg og grafisk design.
Jeg gjorde for 1 år siden en underøkelse blandt "nybegynnere" mhp førsteinntrykk av slektsprogram (10 stk) og det som var mest overraskende var at det tydelig var et skille mellom menn og kvinner mhp preferanser.
Kvinner foretrakk Reunion og dels Legacy
Menn TMG, FTM og Embla
I sum var det Embla og Legacy som utmerket seg mhp "fargevalg" og "ikonbruk"
Og Embla, FTM og Legacy som utmerket seg mhp "systematikk".
Og dermed totalt sett mhp førsteinntrykk (ikke bruk!) de nevnte program som scoret mest.
Mitt poeng er at det LeifB vektlegger ikke betyr noe for andre igjen....
Dessverre finnes det program som for en nybegynner og kanskje uerfaren slektsforsker virker enkelt og greit, men som etter litt bruk viser seg å være ubrukelig.
Anbefaler de som skal velge å prøve selv over litt tid og med både innlegging og rapportbruk + å lytte til andre om hvorfor de bruker "sitt" program.
Ofte er det etter en viss tids bruk at en ser hvilke funksjoner og valgmuligheter et program egentlig bør ha.
Lykke til med valget!
Ole Bjørn
Noen legger vekt på struktur og logisk arbeids sekvens, andre legger vekt på fargevalg og grafisk design.
Jeg gjorde for 1 år siden en underøkelse blandt "nybegynnere" mhp førsteinntrykk av slektsprogram (10 stk) og det som var mest overraskende var at det tydelig var et skille mellom menn og kvinner mhp preferanser.
Kvinner foretrakk Reunion og dels Legacy
Menn TMG, FTM og Embla
I sum var det Embla og Legacy som utmerket seg mhp "fargevalg" og "ikonbruk"
Og Embla, FTM og Legacy som utmerket seg mhp "systematikk".
Og dermed totalt sett mhp førsteinntrykk (ikke bruk!) de nevnte program som scoret mest.
Mitt poeng er at det LeifB vektlegger ikke betyr noe for andre igjen....
Dessverre finnes det program som for en nybegynner og kanskje uerfaren slektsforsker virker enkelt og greit, men som etter litt bruk viser seg å være ubrukelig.
Anbefaler de som skal velge å prøve selv over litt tid og med både innlegging og rapportbruk + å lytte til andre om hvorfor de bruker "sitt" program.
Ofte er det etter en viss tids bruk at en ser hvilke funksjoner og valgmuligheter et program egentlig bør ha.
Lykke til med valget!
Ole Bjørn
Jeg ser at ingen har nevnt det norske gratisprogrammet Ane. Desverre løser heller ikke dette alle dine problemer, men burde være verdt et forsøk.
Farsnavn genereres automatisk dersom personens far er kjent. Hvis ikke kan det legges inn som f.eks. Helge <Andersen> Gjøtterud eller Helge (Andersen) Gjøtterud, tilsvarende Helga (Andersdatter) Gjøtterud hvor patronym og gårdsnavn legges inn i feltet for etternavn. Personlister kan sorteres på både fornavn, patronym, etter/gårdsnavn og på fødsels/døds-dato.
Til adresser kan det legges inn kart og det er også egne felt for kommune, gård og bruksnummer. Vil forøvrig anbefale å bruke rekkefølgen som Ole Bjørn anbefaler: Plassen, Gården, Sognet, Fylket. Du kan også legge inn geografisk posisjon for stedet.
Postadresser har jeg hos meg lagt inn som notat/kommentar, og ikke i adressefeltet.
Ane og/eller brukerveiledning kan lastes ned fra min hjemmeside
Mvh. Asbjørn
Farsnavn genereres automatisk dersom personens far er kjent. Hvis ikke kan det legges inn som f.eks. Helge <Andersen> Gjøtterud eller Helge (Andersen) Gjøtterud, tilsvarende Helga (Andersdatter) Gjøtterud hvor patronym og gårdsnavn legges inn i feltet for etternavn. Personlister kan sorteres på både fornavn, patronym, etter/gårdsnavn og på fødsels/døds-dato.
Til adresser kan det legges inn kart og det er også egne felt for kommune, gård og bruksnummer. Vil forøvrig anbefale å bruke rekkefølgen som Ole Bjørn anbefaler: Plassen, Gården, Sognet, Fylket. Du kan også legge inn geografisk posisjon for stedet.
Postadresser har jeg hos meg lagt inn som notat/kommentar, og ikke i adressefeltet.
Ane og/eller brukerveiledning kan lastes ned fra min hjemmeside
Mvh. Asbjørn
-
Det er vanskelig å nevne program som til nå har vært ukjente.
Jeg har heller ikke lastet ned og sett på/testet dette programmet.
Min erfaring (har i DIS-Norge regi testet program i over 10 år) med slike initiativ av ivrige "slektsforskere med programmeringskompetanse" er at programmene som regel (trenger ikke være slik for "Ane") over tid ikke får support, ikke støtter gedcom (selv om programmerer mener at de gjør det), er svært lite utviklet for et bredere spekter av brukere.
Sagt med andre ord: Inntil DIS-Norge (jeg har ikke lenger dette ansvaret) har testet programmet mhp Gedcom import/eksport ville jeg som bruker vært meget varsom med å legge inn slektsinformasjon i programet. I allefall i store mengder.
Mvh
Ole Bjørn
Jeg har heller ikke lastet ned og sett på/testet dette programmet.
Min erfaring (har i DIS-Norge regi testet program i over 10 år) med slike initiativ av ivrige "slektsforskere med programmeringskompetanse" er at programmene som regel (trenger ikke være slik for "Ane") over tid ikke får support, ikke støtter gedcom (selv om programmerer mener at de gjør det), er svært lite utviklet for et bredere spekter av brukere.
Sagt med andre ord: Inntil DIS-Norge (jeg har ikke lenger dette ansvaret) har testet programmet mhp Gedcom import/eksport ville jeg som bruker vært meget varsom med å legge inn slektsinformasjon i programet. I allefall i store mengder.
Mvh
Ole Bjørn
Har lastet ned og forsøkt en import, men får bare denne beskjeden ved import av GEDCOM.
Access violation at address 004EB61A in module "Ane.exe". Read off address 00000000.
Et vindu med massevis av feilmeldinger og importen stopper opp.
Åpning av medfølgende GEDCOM går uten problemer......
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
[quote="Torgeir Abrahamsen
Har lastet ned og forsøkt en import, men får bare denne beskjeden ved import av GEDCOM.
Access violation at address 004EB61A in module "Ane.exe". Read off address 00000000.
quote]
Takk for at du prøvde Ane. Utfallet var derimot veldig beklagelig.
Dette var ikke særlig tillitsvekkende.
Hvis det er mulig for deg, så hadde det vært fint å få vite mer om den GEDCOM-fila som du importerte, men dette er vel neppe forum for feilretting av Ane. Jeg ville derfor sette pris på om du sendte en e-mail til den mail-adressa du finner på bunnen av min hjemmeside.
Mvh. Asbjørn
quote]
Takk for at du prøvde Ane. Utfallet var derimot veldig beklagelig.

Hvis det er mulig for deg, så hadde det vært fint å få vite mer om den GEDCOM-fila som du importerte, men dette er vel neppe forum for feilretting av Ane. Jeg ville derfor sette pris på om du sendte en e-mail til den mail-adressa du finner på bunnen av min hjemmeside.
Mvh. Asbjørn
Har sendt deg svar på e-post.
For ordens skyld, så brukte jeg "test-GEDCOM-fila" fra DIS-Norges tester, samt en GEDCOM laget av Legacy v 6.0.0.158
For ordens skyld, så brukte jeg "test-GEDCOM-fila" fra DIS-Norges tester, samt en GEDCOM laget av Legacy v 6.0.0.158
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Det var en gang - et program som hadde det meste av det Leif etterlyser. Så tidlig som 1995 var dette innbakt i programmet Slekt og Gård. Her kunne man også legge inn mye rundt hver gard, som brukere og eiere og få utskrifter med oversikt over gardens historie med brukere og eiere. Dessverre ble Windows-versjonen av programmet innstilt. Årsaken var - og det får være min oppfatning - at Brothers Keeper som den gang var et veldig enkelt program ble utvekslet gratis på disketter mellom medlemmer av Dis på medlemsmøtene. Derfor ble mange "avhengige" av BK, og var lite villige til å betale for Slekt og Gård som kostet en del.
Det var nostalgien.
Jeg har prøvd en del programmer, og har havnet på RootsMagic. Det har betydd at jeg har måttet sluke noen kameler. Programmet har bare to felt for navn pluss 3 for prefix - suffix og nickname (et av disse kan brukes til farsnavn), programmet er foreløpig bare på engelsk, og i fortellende anerapport kommer f.eks. bare det ene av min oldefars to ekteskap med. Riktig forsåvidt, men .. Stedsnavn registreres i ett felt, og i tillegg felt for lengde/breddegrad og et notatfelt der det står fritt å legge inn hva man vil.
Dette er i hovedsak det negative, men hvorfor da velge programmet? I motsetning til andre programmer jeg har prøvde føltes programmet veldig intuitivt, det samsvarte mer med egen tankegang, og kanskje viktisgst, det føles veldig enkelt og raskt å arbeide med. Og samtidig er programmet avansert nok for de flestes behov.
I tillegg er det mye hjelp å få gjennom et Message Board både for hjelp og der man kan legge inn ønsker om forbedringer. Her er det stor aktivitet, det samme kan sies om ei e-postliste for brukerne - her er det også veldig stor aktivitet og hjelp å få (på engelsk).
Det ser derfor ut til at det så langt ikke er noe program som tilfredsstiller alle våre ønsker (Men vil gi TMG ros for å ha nærmest alt en kan begjære, men for egen del ble programmet enkelt sagt for tungvint). Foreløpig er vel løsningen da å bruke flere programmer. Som nevnt er jeg ikke fornøyd med nevnte rapport i RootsMagic (men programmet har et vell av andre rapportvalg), og løsningen kunne da være å foreta en slik rapport i et program som har den muligheten.
Det var nostalgien.
Jeg har prøvd en del programmer, og har havnet på RootsMagic. Det har betydd at jeg har måttet sluke noen kameler. Programmet har bare to felt for navn pluss 3 for prefix - suffix og nickname (et av disse kan brukes til farsnavn), programmet er foreløpig bare på engelsk, og i fortellende anerapport kommer f.eks. bare det ene av min oldefars to ekteskap med. Riktig forsåvidt, men .. Stedsnavn registreres i ett felt, og i tillegg felt for lengde/breddegrad og et notatfelt der det står fritt å legge inn hva man vil.
Dette er i hovedsak det negative, men hvorfor da velge programmet? I motsetning til andre programmer jeg har prøvde føltes programmet veldig intuitivt, det samsvarte mer med egen tankegang, og kanskje viktisgst, det føles veldig enkelt og raskt å arbeide med. Og samtidig er programmet avansert nok for de flestes behov.
I tillegg er det mye hjelp å få gjennom et Message Board både for hjelp og der man kan legge inn ønsker om forbedringer. Her er det stor aktivitet, det samme kan sies om ei e-postliste for brukerne - her er det også veldig stor aktivitet og hjelp å få (på engelsk).
Det ser derfor ut til at det så langt ikke er noe program som tilfredsstiller alle våre ønsker (Men vil gi TMG ros for å ha nærmest alt en kan begjære, men for egen del ble programmet enkelt sagt for tungvint). Foreløpig er vel løsningen da å bruke flere programmer. Som nevnt er jeg ikke fornøyd med nevnte rapport i RootsMagic (men programmet har et vell av andre rapportvalg), og løsningen kunne da være å foreta en slik rapport i et program som har den muligheten.
Stein Inge Haaland (03 Sep 2007 21:06) skrev:Etter det jeg kjenner til er det kun Embla Familie og Slekt som har et eget felt for patronymikon.
Gramps har i hvert fall også dette. Dette programmet er imidlertid gjerne mest aktuelt for Linux-brukere (men det er vi jo alle snart...). Men uansett vil det nok ikke være spesielt enkelt å få overført denne informasjonen intakt mellom programmer via Gedcom.
Stein Inge Haaland (04 Sep 2007 08:44) skrev:Ved eksport til Gedcom vil selve stedsnavnet bli lagt ut som en kommaseparert streng. Det er desverre ikke rom i Gedcom-formatet til å legge ut malen eller preposisjoner/fraser.
Men det er i hvert fall åpnet for en slags tilnærming til denne problemstillingen (søk på PLAC.FORM i Gedcom-standarden). Med f.eks følgende feltbeskrivelse i HEAD avsnittet vil et importerende program kunne plassere de enkelte deler av etterfølgende stedsfelt riktig:
Kode: Velg alt
1 PLAC
2 FORM addr, parish, city, county, state, country
Definisjonen her (som man gjerne kan legge inn manuelt selv i Gedcom-filen) må selvfølgelig matche de feltnavnene det importerende programmet benytter internt (programmet må støtte PLAC.FORM).
Generelt vedr. notering av sted
Det er selvfølgelig et (vanskelig) valg man må gjøre om man ønsker å registrere alle stedsnavn systematisk likt, eller benytte forskjellige maler. Jeg tror jeg heller mot det siste. Med utgangspunkt i feltbeskrivelsen ovenfor ville jeg f.eks for en typisk norsk registrering lagt inn gårdsnavn m/bruksnr, sogn, kommune, fylke, -blank-, land.
Dersom slektsprogrammet i tillegg åpner for å legge inn et fritt, beskrivende navn for stedet ville jeg forsøkt meg med gårdsnavn m/bruksnr + kanskje noen få tegn som gjør det enkelt for ikke-lokalkjente (utenlandske?) å få et begrep om hvor dette er. Dette bl.a med tanke på bruk i grafiske rapporter hvor man må spare på plassen. Jeg har syslet litt med tanken på å benytte forkortelse land/kommunenr, f.eks «no.1201», men det er mulig dette bare blir mer uryddig. Alternative konstellasjoner kan være (jf SIH's eksempel):
- Lende (12) no1004
- Lende br.12 (no.1004)
- no1004 Lende 12
Kanskje det siste alternativet? Uansett, dette vil nok oppleves som støy for Flekkefjordinger, mens en fjern amerikansk slektning med et «Fan Chart» i hende i det minste vil kunne danne seg et visst bilde av hvem av sine tip-oldeforeldre som kom fra steder i nærheten av hverandre.
Leif Bjørn Mathiesen skrev:........
Hvordan registrere
og/eller
Hilsen Leif B.
[email protected]
Du har prøvd TMG, har du også sett på mulighetene til å definere stiler/maler for personnavn og stedsnavn?
Her er noen kopier fra en standardmal fra http://www.tha.no:
Registreringsfeltene for personnavn:

(de to nederste er sorteringsnavn som fylles ut automatisk)
Registreringsfeltene for stedsnavn:

(her er også plass for koordinater)
Definisjonsvindu for personnavnstilen m/regler for visning og sortering:

Ditto for stedsnavn:

mvh Torleif Haugødegård
- Lars Harald Alstadsæter
- Sted: KODAL
- Kontakt:
Jeg forsøker å holde meg unna disse debattene om hvilket slektsprogram som er best, fordi det er så mange følelser knyttet opp mot dette. Men nå føler jeg behov for å komme med mine brukererfaringer.
Og de er slik:
Det finnes i dag ikke noe program som tilfredsstiller alle behov! (Derfor må du prioritere hva som er viktig for deg.)
Jeg bruker derfor følgende program:
TMG til registrering av informasjon (fordi det er det eneste programmet som er fleksibelt og avansert nok til å ta hensyn til alle mine registreringsbehov. Og det omfatter også patronymikon, Stein Inge.) MEN: TMG har en altfor høy brukerterskel!
Disgen til de fleste typer utskrift. Dette er det eneste programmet som lager RTF-filer som oppfattes prinsipielt riktig i MS Word. Dessuten er utskriftene eksemplarisk gode.
PAF (m/PAF Companion) for utskrift av anesirkler. Dette er den beste løsningen for slike utskrifter.
Legacy for flere andre typer utskrifter.
Og så bruker jeg dessverre ikke følgende program:
Embla Familie og slekt. Dette er et godt program for mange slektsgranskere. Det samler mange gode funksjoner og mange utskriftsmuligheter i ett program. Men det er for dyrt og har en for tvilsom "årsavgift". Programmet kan anbefales for den jevne slektsgransker med litt fyldig lommebok. Er du mer avansert eller har dårlig råd: Finn noe annet. Men det er norsk. Det bør telle i vurderingen din (selv om TMG, Legacy, Brother's Keeper og Disgen også nå er norske....)
Brother's Keeper er manges favoritt. Naturlig nok fordi det egentlig er gratis (hvis du ignorerer tanken bak shareware). Mange klager på terskelen for å bruke TMG, men BK er ikke særlig enklere. Men mange bruker det, og det er en solid arbeidshest. Og Otto Jørgensen står på.
Det jeg har lært er at Gedcom-eksport er viktig. Derfor kan jeg registrere alt i TMG og så bruke mange andre program for ulike "spesialfunksjoner". De fleste slektsgranskere er ikke så avanserte (les: sære). Derfor blir valget vanskelig.
Og for å gjøre det enda verre: Til publisering på internett bruker jeg phpGedView. Det leser Gedcom-filer.
Konklusjonen er: Finn et program du liker, men vær sikker på at det har en god Gedcom-eksport. Da kan du bytte program når du ønsker det. Og da kan du bruke flere program samtidig.
Lars H
Og de er slik:
Det finnes i dag ikke noe program som tilfredsstiller alle behov! (Derfor må du prioritere hva som er viktig for deg.)
Jeg bruker derfor følgende program:
TMG til registrering av informasjon (fordi det er det eneste programmet som er fleksibelt og avansert nok til å ta hensyn til alle mine registreringsbehov. Og det omfatter også patronymikon, Stein Inge.) MEN: TMG har en altfor høy brukerterskel!
Disgen til de fleste typer utskrift. Dette er det eneste programmet som lager RTF-filer som oppfattes prinsipielt riktig i MS Word. Dessuten er utskriftene eksemplarisk gode.
PAF (m/PAF Companion) for utskrift av anesirkler. Dette er den beste løsningen for slike utskrifter.
Legacy for flere andre typer utskrifter.
Og så bruker jeg dessverre ikke følgende program:
Embla Familie og slekt. Dette er et godt program for mange slektsgranskere. Det samler mange gode funksjoner og mange utskriftsmuligheter i ett program. Men det er for dyrt og har en for tvilsom "årsavgift". Programmet kan anbefales for den jevne slektsgransker med litt fyldig lommebok. Er du mer avansert eller har dårlig råd: Finn noe annet. Men det er norsk. Det bør telle i vurderingen din (selv om TMG, Legacy, Brother's Keeper og Disgen også nå er norske....)
Brother's Keeper er manges favoritt. Naturlig nok fordi det egentlig er gratis (hvis du ignorerer tanken bak shareware). Mange klager på terskelen for å bruke TMG, men BK er ikke særlig enklere. Men mange bruker det, og det er en solid arbeidshest. Og Otto Jørgensen står på.
Det jeg har lært er at Gedcom-eksport er viktig. Derfor kan jeg registrere alt i TMG og så bruke mange andre program for ulike "spesialfunksjoner". De fleste slektsgranskere er ikke så avanserte (les: sære). Derfor blir valget vanskelig.
Og for å gjøre det enda verre: Til publisering på internett bruker jeg phpGedView. Det leser Gedcom-filer.
Konklusjonen er: Finn et program du liker, men vær sikker på at det har en god Gedcom-eksport. Da kan du bytte program når du ønsker det. Og da kan du bruke flere program samtidig.
Lars H
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Du sier "Brothers Keepers (ufulstendig)"
Hva er ufukkstendig?
Hvilken versjon?
Hilsen fra et varmere land
Hva er ufukkstendig?
Hvilken versjon?
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Erfaringen fra GEDCOM er at alle bør lage en GEDCOM i siutt eget program og importere det til sitt eget program og da virkelig se om alt blir med
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Det var en gang - et program som hadde det meste av det Leif etterlyser. Så tidlig som 1995 var dette innbakt i programmet Slekt og Gård. Her kunne man også legge inn mye rundt hver gard, som brukere og eiere og få utskrifter med oversikt over gardens historie med brukere og eiere. Dessverre ble Windows-versjonen av programmet innstilt. Årsaken var - og det får være min oppfatning - at Brothers Keeper som den gang var et veldig enkelt program ble utvekslet gratis på disketter mellom medlemmer av Dis på medlemsmøtene. Derfor ble mange "avhengige" av BK, og var lite villige til å betale for Slekt og Gård som kostet en del.
Feilen er at Brothers Keeper ALDRI har vært noe gratis program. Dette er det noen som har sagt og mange har tatt dette for gitt. Det har vært og er fortsatt et Sharevareprogram og for de som enda ikke har lært det bør se på http://www.asp-shareware.org/Home/
Det er helt tydelig at dette er og blir problem for mange og jeg lurer på i hvor mange år jeg må henvise til tema for å øke almennopplysningen.
Ingen er mer avhengig av Brothers Keeper http://www.bkwin.org/ enn andre program.
Hilsen fra et enda varmere land
Feilen er at Brothers Keeper ALDRI har vært noe gratis program. Dette er det noen som har sagt og mange har tatt dette for gitt. Det har vært og er fortsatt et Sharevareprogram og for de som enda ikke har lært det bør se på http://www.asp-shareware.org/Home/
Det er helt tydelig at dette er og blir problem for mange og jeg lurer på i hvor mange år jeg må henvise til tema for å øke almennopplysningen.
Ingen er mer avhengig av Brothers Keeper http://www.bkwin.org/ enn andre program.
Hilsen fra et enda varmere land
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
BK
Gårdsnr/bruksnr - Nei
3 leddede navn - Nei
Tar gjerne mot utdypende kommentarer

Hilsen fra et meget varmt og behagelig sted

- Leif Bjørn Mathiesen
LeifB igjen
Når jeg skriver at BK er ufulstendig er Otto Jørgensen inn på det samme.
Etter endel lesing av min fars papirer tror jeg at det opprinnelig er brukt ett norsk program for registrering men senere overført til FMT. Kan det stemme at programment ble laget av en person i Mo i Rana? Jeg finner en huskelapp hvor det står "Må ringe Mo i Rana for oppdatering" (Jeg er bare nysgjerrig)
Tilbake til nutid.
Hvorfor jeg tror far har brukt ett norsk program er p.g.a. æ,ø,å . Når han overførte det til FTM
forsvant disse bokstavene og jeg har hatt en h... jobb for å rette opp.
Jeg har nå prøvd TMG igjen og endret malen slik Haugerødgård beskriver, men jeg får ikke malen til å virke i registringsprogrammet
Ellers er TMG det nærmeste jeg kan komme mine ønsker.
Dessuten kommer navn på feil plass når jeg overfører data fra FTM selv jeg prøve både direkte overførsel fra FMT elle via GedCom.
Så her trenger jeg kanskje hjelp.
mfg
LeifB
Når jeg skriver at BK er ufulstendig er Otto Jørgensen inn på det samme.
Etter endel lesing av min fars papirer tror jeg at det opprinnelig er brukt ett norsk program for registrering men senere overført til FMT. Kan det stemme at programment ble laget av en person i Mo i Rana? Jeg finner en huskelapp hvor det står "Må ringe Mo i Rana for oppdatering" (Jeg er bare nysgjerrig)
Tilbake til nutid.
Hvorfor jeg tror far har brukt ett norsk program er p.g.a. æ,ø,å . Når han overførte det til FTM
forsvant disse bokstavene og jeg har hatt en h... jobb for å rette opp.
Jeg har nå prøvd TMG igjen og endret malen slik Haugerødgård beskriver, men jeg får ikke malen til å virke i registringsprogrammet
Ellers er TMG det nærmeste jeg kan komme mine ønsker.
Dessuten kommer navn på feil plass når jeg overfører data fra FTM selv jeg prøve både direkte overførsel fra FMT elle via GedCom.
Så her trenger jeg kanskje hjelp.
mfg
LeifB
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
.Når jeg skriver at BK er ufulstendig er Otto Jørgensen inn på det samme
Jeg kan ikke se at jeg er inne på noe som du referer til. Muligens tolker du mine ord annerledes.

Det er dog klart at det i alle programmer har skjedd en stor utvikling og BK 6 som nå brukes, kom med sin første versjon høsten 2000 og det er noen år siden

I tillegg bør enkelte "forståsegpåere" muligens bruke programmene litt mer enn hva de gjør før de uttaler seg så "skråsikkert" om alle mulige forhold.

- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Til Leif
Ja, der ser ut som det må ha vært Slekt & Gård din far brukte. Programmet ble laget av Sigmund Bårdvik, som bor i Mosjøen, tror jeg. Som sagt ble videreutvikling av programmet stoppet, men for interesserte ligger programmet til gratis nedlasting på internett. Søk på "Slekt & Gård".
Til Otto
Jeg skrev "avhengige" sllik (i parentes). Det er tross alt slik at mange fortsetter med det de startet med.
Og jeg regner med du kjenner til hvordan BK rundt 1995-96 ble disttribuert ved kopiering av disketter og gikk fra person til person. Ikke vet jeg, men jeg så ingen betale, og ikke betalte jeg for den versjonen jeg prøvde i 1995. Og ja. jeg vet hva shareware er. Men det var dette med teori og praksis. Ihvertfall vil jeg påstå at det var denne gratiskopieringa som gjorde at BK kom så dominerende? inn på markedet i starten.
Ja, der ser ut som det må ha vært Slekt & Gård din far brukte. Programmet ble laget av Sigmund Bårdvik, som bor i Mosjøen, tror jeg. Som sagt ble videreutvikling av programmet stoppet, men for interesserte ligger programmet til gratis nedlasting på internett. Søk på "Slekt & Gård".
Til Otto
Jeg skrev "avhengige" sllik (i parentes). Det er tross alt slik at mange fortsetter med det de startet med.
Og jeg regner med du kjenner til hvordan BK rundt 1995-96 ble disttribuert ved kopiering av disketter og gikk fra person til person. Ikke vet jeg, men jeg så ingen betale, og ikke betalte jeg for den versjonen jeg prøvde i 1995. Og ja. jeg vet hva shareware er. Men det var dette med teori og praksis. Ihvertfall vil jeg påstå at det var denne gratiskopieringa som gjorde at BK kom så dominerende? inn på markedet i starten.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Brothers Keeper har så langt jeg vet alltid vært Shareware og det er ikke gratis.
Distribusjonen har vært helt i samsvar med dette prinsippet og etter en etablert markedsføringsmetode. Det tilsier IKKE at programet er gratis, men at brukerne kan teste fullversjonen. Men programmet hadde ikke mange innebygde sperrer i starten. Disse kom etterhvert. Med nyere versjoner og nyere tekniske muligheter er det lagt inn visse restriksjoner.
At noen tar dette for gratis, kan jo være en utfordring, men mer en utfordring for de som år etter år betrakter det som gratisvare og som tror at det finnes en slik gratis verden.
I hjelpefilen for bk5.2 står BROTHER'S KEEPER er et Shareware produkt som er beskyttet av Copyright. Det er IKKE et offentlig eller gratis program.
Shareware er en metode for å distribuere software, hvor kopier kan bli sendt
rundt, slik at hver enkelt bruker kan finne ut om programmet dekker deres
behov. Etter at du har testet programmet og du har funnet ut at det er nyttig
for deg, ber vi deg sende registreringsbeløpet til forfatteren av programmet,
John Steed.
Kopiering av programmet er fullt tillatt nå som den gang, men dette er ikke noen motsetning til at man ikke skal betale for den vare man tar i bruk. Men brukerne må ha lov å teste.
At noen ikke forstår norsk (i dette tilfellet) er jo trist
og må stå for disses egen regning. At noen fortsatt ikke har fått dette med seg og at noen fortsatt lever på missforståelser om er avkreftet mange ganger de siste årtiende er enda tristere. De som nå vet bedre bør i det minste bevege seg et skritt videre.
Markedsføring er så mangt og det er mange produkter som markedsføres på ulike måter.
Distribusjonen har vært helt i samsvar med dette prinsippet og etter en etablert markedsføringsmetode. Det tilsier IKKE at programet er gratis, men at brukerne kan teste fullversjonen. Men programmet hadde ikke mange innebygde sperrer i starten. Disse kom etterhvert. Med nyere versjoner og nyere tekniske muligheter er det lagt inn visse restriksjoner.
At noen tar dette for gratis, kan jo være en utfordring, men mer en utfordring for de som år etter år betrakter det som gratisvare og som tror at det finnes en slik gratis verden.
I hjelpefilen for bk5.2 står BROTHER'S KEEPER er et Shareware produkt som er beskyttet av Copyright. Det er IKKE et offentlig eller gratis program.
Shareware er en metode for å distribuere software, hvor kopier kan bli sendt
rundt, slik at hver enkelt bruker kan finne ut om programmet dekker deres
behov. Etter at du har testet programmet og du har funnet ut at det er nyttig
for deg, ber vi deg sende registreringsbeløpet til forfatteren av programmet,
John Steed.
Kopiering av programmet er fullt tillatt nå som den gang, men dette er ikke noen motsetning til at man ikke skal betale for den vare man tar i bruk. Men brukerne må ha lov å teste.

At noen ikke forstår norsk (i dette tilfellet) er jo trist

Markedsføring er så mangt og det er mange produkter som markedsføres på ulike måter.
Stein Inge Haaland skrev:
Jeg ser at jeg har brukt dette noe upresist, da GAB er statens kartverks oversikt over alle eiendommer i Norge, med mer innhold en bare Gårds- og bruksnummer som jeg tenkte på da jeg i ungdommens latskap brukte GAB som forkortelse.
se evt. http://www.gab.no
André Reitan skrev:Når det gjelder gårds/bruksnummer, er det bare en omforming av etiketten på de to feltene, eller kan en bruke begge deler? Dvs, kan en registrere gård og prestegjeld samtidig med GAB?
Jeg har gjort et forsøk på å justere en stedsnavnstil/-mal i TMG til å omfatte et datafelt for GABs Gnr og Bnr. Registreringsvinduet for en fødsel ser da slik ut for Ole Nordmann født ved Eidsvoll i 1814:
http://www.tha.no/fila/stil-stedsnavnreg-tha.jpg
Det er også mulig å legge inn bilde(r) og forskningsnotater ved å klikke knappene oppe til høgre, og det kan legges inn generelle notater, vitner og kildereferanser.
Eksportert til GEDCOM blir Oles fødsel slik:
1 NAME Ole /Nordmann/
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE 17 MAY 1814
2 PLAC Haugen, Finnbråten, Eidsvoll, Akershus, Norge, 2080, N6020.1E1118.4, 15-47
Det er et brukervalg ved eksporten hvilke deler av stedsnavnet som skal ut i GEDCOMmen, og i hvilken rekkefølge de enkelte deler skrives ut.
Torleif Haugødegård
Torleif Haugødegård:
Eksportert til GEDCOM blir Oles fødsel slik:
1 NAME Ole /Nordmann/
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE 17 MAY 1814
2 PLAC Haugen, Finnbråten, Eidsvoll, Akershus, Norge, 2080, N6020.1E1118.4, 15-47
Og hvordan vil dette ta seg ut i en automatisk utsktift i f.eks en etterkommerrapport og en person/familierapport?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
En kartreferanse ville i BK se slik ut
1 RESI
2 DATE 1900
2 PLAC 2080 Eidsvoll
3 MAP
4 LONG E1118.4
4 LATI N6020.1
1 RESI
2 DATE 1900
2 PLAC 2080 Eidsvoll
3 MAP
4 LONG E1118.4
4 LATI N6020.1
Otto Jørgensen skrev:En kartreferanse ville i BK se slik ut
1 RESI
2 DATE 1900
2 PLAC 2080 Eidsvoll
3 MAP
4 LONG E1118.4
4 LATI N6020.1
Samme spørsmål her: Og hvordan vil dette ta seg ut i en automatisk utsktift i f.eks en etterkommerrapport og en person/familierapport?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Otto Jørgensen skrev:Erfaringen fra GEDCOM er at alle bør lage en GEDCOM i siutt eget program og importere det til sitt eget program og da virkelig se om alt blir med
Dette er ingen fullgod test. De ymse manglene i det steingamle GEDCOMformatet gjør at det sjelden er mulig å få tilbake 100% av alle data som eksporteres, men personer m/navn, slektskapsrelasjoner, kilder osv. blir sjølsagt overført.
T. Haugødegård
Otto Jørgensen skrev:En kartreferanse ville i BK se slik ut
1 RESI
2 DATE 1900
2 PLAC 2080 Eidsvoll
3 MAP
4 LONG E1118.4
4 LATI N6020.1
Denne lot seg ikke importere i TMG, feks MAP er ingen standardisert GEDCOMtag såvidt vites.
Kan den importeres i BK?
T. Haugødegård
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Ikke påstand fra min side om at det er en fullgod test, men det er dog en test på at samme program er i stand til å importere det samme som programmet selv produserer.
At det kan være avvik fra standarden i HEDCOM er en annen sak, men dog heller ikke siste GEDCOM standard har fasit påå hvordan alle nye ting skal løses.
At det kan være avvik fra standarden i HEDCOM er en annen sak, men dog heller ikke siste GEDCOM standard har fasit påå hvordan alle nye ting skal løses.

- Otto Jørgensen
- Kontakt:
MAP er introdusert i http://www.math.clemson.edu/~simms/gene ... d551-5.pdf og er allerede implementert i flere programmer
Så vidt jeg vet er GEDCOM 5.5.1 ingen standard, men et utkast (Draft) fra 2 October 1999. Det er riktignok tatt i bruk i både BK, Legacy (og Ane).
Et annet sted du kan laste ned utkastet til 5.5.1 er www.phpgedview.net/ged551-5.pdf
Mvh. Asbjørn
Et annet sted du kan laste ned utkastet til 5.5.1 er www.phpgedview.net/ged551-5.pdf
Mvh. Asbjørn
Asbjørn Arnestad (12 Sep 2007 11:20) skrev:Så vidt jeg vet er GEDCOM 5.5.1 ingen standard, men et utkast (Draft) fra 2 October 1999. Det er riktignok tatt i bruk i både BK, Legacy (og Ane).
Når man først velger å ikke følge standarden (v5.5), hvorfor ikke da benytte siste «draft», som er Gedcom XML 6.0 fra 28. desember 2001?
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Jeg tror nok at vi må regne med at det vil komme slike tillegg tid om annet. Teknikken går videre og slektsgranskere tar dette i bruk og vil ha dette inn i sine program så behoved dekkes.
Dette selv om det også arbeides med erstatning.
Dette selv om det også arbeides med erstatning.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Sansynligvis fordi det er enklere å legge en liten tilføyelse til et eksisterende opplegg ennn å hoppe på det nye som betyr en større omlegging.
Men jeg er sikker på at produsentene jobber også med det nye, men slipper nok ikke noe før det er en godkjent versjon.
Men jeg er sikker på at produsentene jobber også med det nye, men slipper nok ikke noe før det er en godkjent versjon.
GEDCOM XML 6 er et helt annet format enn GEDCOM 5.x. Disse kan ikke brukes om hverandre og ser ikke ut til å ha slått helt igjennom. Svært få slektsprogrammer som jeg har prøvd støtter XML-standarden, selv om den i utgangspunktet er en mer fleksibel og trolig også bedre standard.
Mvh. Asbjørn
Mvh. Asbjørn
Torleif Haugødegård skrev:Otto Jørgensen skrev:En kartreferanse ville i BK se slik ut
1 RESI
2 DATE 1900
2 PLAC 2080 Eidsvoll
3 MAP
4 LONG E1118.4
4 LATI N6020.1
Denne lot seg ikke importere i TMG, feks MAP er ingen standardisert GEDCOMtag såvidt vites.
Kan den importeres i BK?
T. Haugødegård
Importerte denne kartreferansen også i BK, men finner ikke disse MAP-linjene igjen, hvor er de lagret?
Testfil:
0 HEAD
1 SOUR TMG
2 VERS v 6.99.0007
1 SUBM @SUB1@
1 GEDC
2 VERS 5.5
2 FORM LINEAGE-LINKED
1 DEST GED55
1 DATE 8 SEP 2007
2 TIME 08:50
1 CHAR ANSI
1 FILE C:\midl\gnrbne.ged
0 @SUB1@ SUBM
1 NAME Torleif Haugødegård
0 @I379@ INDI
1 NAME Ole /Nordmann/
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE 17 MAY 1814
2 PLAC Haugen, Finnbråten, Eidsvoll, Akershus
1 RESI
2 DATE 1900
2 PLAC 2080 Eidsvoll
3 MAP
4 LONG E1118.4
4 LATI N6020.1
0 TRLR
Lastet inn den gedcom-fila i Legacy og da kom denne feilmelding:
Hovedpost: 0 @I379@ INDI
Underpunkt: 1 RESI
* Ukjennelig linje for en person post: 3 MAP
Plassert i notat - Ole Nordmann: RESI: MAP
LONG E1118.4
LATI N6020.1
----------------------------------------
* Ukjennelig linje for en person post: 0 TRLR
Plassert i notat - Ole Nordmann: RESI: TRLR
LONG E1118.4
LATI N6020.1
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen skrev:Lastet inn den gedcom-fila i Legacy og da kom denne feilmelding:
LONG E1118.4
LATI N6020.1
RESI avvist? Dette er jo en standardtag for Bosted.
Her er resultatet fra TMGimport:
.............
28 Advarsel: Ukjent nivå 2 tag (ikke tatt med).
3 MAP
29 Advarsel: Forventet nivå 3 tag.
4 LONG E1118.4
30 Advarsel: Forventet nivå 3 tag.
4 LATI N6020.1
...........
RESI importeres korrekt som Bosted.
T.Haugødegård
Har undersøkt flere av mine GEDCOM-filer og finner ikke taggen RESI.
MAP finnes...
Hvordan skulle dette egnetlig sett ut?
Slik blir utskriften(fra "Etterkommerbok"):
1. Ole Nordmann [379] ble født den 17 Mai 1814 i Haugen, Finnbråten, Eidsvoll, Akershus.
Generelle notater: RESI: MAP
LONG E1118.4
LATI N6020.1
RESI: TRLR
Ole giftet seg med Kari Normann [1] [MRIN: 1]. Kari ble født den 24 Des 1814 i Haugen, Finnbråten, Eidsvoll, Akershus.
MAP finnes...
Hvordan skulle dette egnetlig sett ut?
Slik blir utskriften(fra "Etterkommerbok"):
1. Ole Nordmann [379] ble født den 17 Mai 1814 i Haugen, Finnbråten, Eidsvoll, Akershus.
Generelle notater: RESI: MAP
LONG E1118.4
LATI N6020.1
RESI: TRLR
Ole giftet seg med Kari Normann [1] [MRIN: 1]. Kari ble født den 24 Des 1814 i Haugen, Finnbråten, Eidsvoll, Akershus.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torleif Haugødegård (13 Sep 2007 20:36) skrev:Torgeir Abrahamsen skrev:Lastet inn den gedcom-fila i Legacy og da kom denne feilmelding:
LONG E1118.4
LATI N6020.1
RESI avvist? Dette er jo en standardtag for Bosted.
Tja, det kan kanskje se ut til at det kun er sub-strukturen MAP med LONG/LATI som har feilet. Programmer som ikke takler RESI må jo umiddelbart revideres.
Men en helt annen ting er formateringen på MAP-verdiene som har vært benyttet som eksempel hele veien her. 5.5.1-utkastet sier om LATI: «For example: 18 degrees, 9 minutes, and 3.4 seconds North would be formatted as N18.150944. Minutes and seconds are converted by dividing the minutes value by 60 and the seconds value by 3600 and adding the results together. This sum becomes the fractional part of the degree's value.». Dvs at vi gjerne kan begynne med å flytter desimaltegnet et par hakk (kommer an på hvor vi skal...):
Kode: Velg alt
4 LONG E11.184
4 LATI N60.201
For øvrig er vel dette med kartreferanser typisk noe som er mest aktuelt å benytte til klikkbare oppslagslinker mot karttjenester, og ikke i en papirutskrift.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
0 TRLR
TRLR {TRAILER}: =
At level 0, specifies the end of a GEDCOM transmission.
TRLR {TRAILER}: =
At level 0, specifies the end of a GEDCOM transmission.
Ole G. Gjelland skrev:Programmer som ikke takler RESI må jo umiddelbart revideres.
Takk for hjelpen. Dette må vel sjekkes opp med utvikler...
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Otto Jørgensen skrev:MAP er introdusert i http://www.math.clemson.edu/~simms/gene ... d551-5.pdf og er allerede implementert i flere programmer
Hvilke?
Hverken TMG eller Legacy importerer denne MAP-konstruksjonen, ei heller BK?
T. Haugødegård
Otto Jørgensen skrev:Feilen er at Brothers Keeper ALDRI har vært noe gratis program. Dette er det noen som har sagt og mange har tatt dette for gitt. Det har vært og er fortsatt et Sharevareprogram og for de som enda ikke har lært det bør se på http://www.asp-shareware.org/Home/
Problemet er nok at når et sharewareprogram fortsatt fungerer 100% etter 1 års bruk og ingen begrensinger av nevneverdig art dukker opp etter definert "rimelig tid", ja så er det gratis og man gidder ikke å betale for noe som virker okke som.
For de aller fleste er rtf et fremmedord som ikke har noen som helst betydning.
Oppfordre heller Steeds til å skrive ut kun de 25 første i en anerekke, eller krypter mesteparten av personbeskrivelsene ved utskrift når man vurderer et program, så føler folk seg mer presset til å enten droppe programmet, eller betale for det.
Verre er det ikke.
(Tar på meg herved asbestdrakt og vernebriller)

- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Hvis noen er misfornøyd med Shareware-prinsippet, kan de ta kontakt med organisasjonen i USA http://www.asp-shareware.org/Home/ Når det gjelder Brothers Keeper, har du full anledning til selv å ta kontakt med produsenten og beklage hans bruk av shareware.
Hvis de bare skal gjenta sine beklagelser her, kan de like godt la være, da jeg ikke har tenkt å bringe dette videre.
Forøvrig ligger det begrensninger i programet som brukere av uregistrert versjon vil merke.
Hvorfor legge begrensning på antall personer? Hvorfor ikke bruke andre begrensininger?
Forøvrig har dette vært gjentagende tema så lenge jeg kan huske og har arbeidet med Brothers Keeper. Føler ikke at fremkommer noe særlig nytt.
Hvis de bare skal gjenta sine beklagelser her, kan de like godt la være, da jeg ikke har tenkt å bringe dette videre.
Forøvrig ligger det begrensninger i programet som brukere av uregistrert versjon vil merke.
Hvorfor legge begrensning på antall personer? Hvorfor ikke bruke andre begrensininger?
Forøvrig har dette vært gjentagende tema så lenge jeg kan huske og har arbeidet med Brothers Keeper. Føler ikke at fremkommer noe særlig nytt.
-
For de som har fulgt med en stund er det åpenbart at BKs utbredelse i Norge skyldes at det var tilgjengelig på norsk (uten reell konkurranse i starten) og at det ble distribuert gratis på "alle" kurs etc. BK har liten utbredelse utenfor Norge.
På den annen side, dersom dette er en effektiv måte å spre ut slektsprogram så kan vel andre gjøre det på samme måten.
Ole Bjørn
På den annen side, dersom dette er en effektiv måte å spre ut slektsprogram så kan vel andre gjøre det på samme måten.
Ole Bjørn
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Beklager men du tar feil.
Det er flere registrerte brukere i f.eks. Danamark enn i Norge.
Kan ellers legge til at Sharewareprogrammer ligger fritt tilgjengelige på nettet og kan lastes ned men har sine begrensninger i varighet og funksjonalitet. Dette er heltlegalt.
Når det gjelder ASP så er det flere Norske firma som er med i organisasjonen i tillegg til danske og Svenske, så Shareware er ikke så ukjent og fremmed som man vil gjøre det til.
Må vel legge til at jeg synes det er søkt at man henger seg opp i distribusjoinsmåte og dens slags. Man burde heller være glad for at slike distribusjonsmuligheter fines. Jeg er sikker på at mange her i Norge bruker Shareware-programmer. Mange har registrert disse og har full bruksrettigheter, mens andre må nøye seg med begrensede muligheter.
Er det noen her som er redd for at Brothers Keeper skal bli for populær i Norge. Synes å merke at noen er nærvøse.

Det er flere registrerte brukere i f.eks. Danamark enn i Norge.
Kan ellers legge til at Sharewareprogrammer ligger fritt tilgjengelige på nettet og kan lastes ned men har sine begrensninger i varighet og funksjonalitet. Dette er heltlegalt.
Når det gjelder ASP så er det flere Norske firma som er med i organisasjonen i tillegg til danske og Svenske, så Shareware er ikke så ukjent og fremmed som man vil gjøre det til.
Må vel legge til at jeg synes det er søkt at man henger seg opp i distribusjoinsmåte og dens slags. Man burde heller være glad for at slike distribusjonsmuligheter fines. Jeg er sikker på at mange her i Norge bruker Shareware-programmer. Mange har registrert disse og har full bruksrettigheter, mens andre må nøye seg med begrensede muligheter.
Er det noen her som er redd for at Brothers Keeper skal bli for populær i Norge. Synes å merke at noen er nærvøse.