Programtesten avsluttet?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Programtesten avsluttet?

Legg inn av 55901 » 3. mai 2007 kl. 8.42

Finner ikke lenger programtestene. Betyr dette at det er slutt på dette eller er sidene under oppdatering? :shock:
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Programtesten avsluttet?

Legg inn av Otto Jørgensen » 3. mai 2007 kl. 9.02

Jeg har forstått det slik at arbeidet ble så krevende at det er lagt ned.

Ser vi også på andre tester i andre land, ser en raskt at de færeste klarer å følge opp dette arbeidet.

Jeg har stor forståelse for at det er lagt ned.

De som har stått for testingen hittil, har gjordt en god jobb, men livet er nå slik.....

Jeg har forstått det slik at det muligens kommer en ny form for test som bare tar for seg ren test av de basale GEDCOM overføringene.

Det som er viktig, er meldinger om katatrofale feil i GEDCOM.

Til de restene som står igjen: muligens bør enten versjonsnummerene fjernes også og henvisningen være klar til programmenes hjemmesider.
Skal det stå versjonsnummer må det oppdateres

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 3. mai 2007 kl. 9.39

Jaja, da blir det jo for de som kommer nye inn i denne fantastiske hobbyen å forholde seg til utenlandske tester og anbefalinger. For eksempel denne:
http://genealogy-software-review.toptenreviews.com/

Her blir nesten listen "snudd opp/ned" fra det vi var vant med. Hvor vidt denne testen er objektiv eller ikke, skal jeg ikke ha noen meninger om.

Vi ser bl.annet at BK totalt mangler og at TMG har falt ned til en 8. plass. WinFamily som ser ut til å ha avgått en relativt krampaktig død, havner på en 10. plass, faktisk foran et program som Genbox.
Dette gir vel grunn til å sette spørsmålsten ved denne "rangeringen".
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 3. mai 2007 kl. 9.56

Jeg har alltid vært reserverte mot de utenlandske testene. Mange av disse er rent forretningsmessige tester og tester i hovedsak de forhold som gir sine program best mulige utslag.

Ei heller fanger de opp nye ting som skjer i programmene og er slik som alle tester basert på at brukerne "Kun" leser overskriften om hva som er best.

Jeg ser faren ved at man har kun disse utenlandske testene; f.eks. er det flere av programmene som ikke dekker f.eks partnerskapsforhold mellom personer av samme kjønn.

Jeg synes også det er trist av testingen i DIS er borte, men det har sin grunn.

Jeg antar at det kommer en redegjørelse om dette fra DIS på et eller annet stadie.

Dette betyr at reklamen som kommer fra medlemmer til nye og uerfarne, i større grad enn tidligere må være saklig og reel og ikke basert for mye på følelser.

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 3. mai 2007 kl. 10.11

Otto Jørgensen skrev:Dette betyr at reklamen som kommer fra medlemmer til nye og uerfarne, i større grad enn tidligere må være saklig og reel og ikke basert for mye på følelser.

Og det betyr? :?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Brukeravatar
7185
Sted: HAUGE I DALANE
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 3. mai 2007 kl. 11.57

Utviklingen av slektsprogram er nå så moden at en nybegynner vil adri kjøpe katta i sekken hvis de holder seg til listen som DIS-Norge har satt opp i sin anbefaling. Utover dette vil det i de aller fleste tilfellene være "følelser" som styrer selve valget av programmet. Det kan være at man kjenner noen som har et slektsprogram og da kan det være lurt å benytte det samme for å dra veksler på den andre part. Det kan være at man har sett noen skjermbilder og rapporter og synes at de ser fine ut. Det kan være at man ønsker noe som er helt norsk. Uansett hvilket man velger på listen til DIS-Norge vil en nybegynner nok bli tilfredstillt. Om programmet er lett å bruke er noe helt annet.

Jeg stiller meg bak det vedtaket som DIS-Norge har gjodt med å legge ned selve testen og konsentrere seg om utveksling av data. Jeg har skrevet en liten artikkel om dette på våre hjemmesider - http://www.embla.no, for de som kan være interessert.

Jeg er enig i tidligere innlegg om å være noe reservert mot utenlandske programtester, men jeg ser at man nok skal være forsiktig med å omfavne norske tester helt og holdent. Det kan være lurt å stille noen spørsmålstegn også her. Når det ikke blir beskrevet hva testingen går ut på, må gå ut fra at det er en personlig og subjektiv test og da kan alt fra fargen på CD-platen til bruk av kildehenvisninger være utslagsgivende på restultatet. Da er det nok bedre å ikke ha en test enn å ha en test som ikke til enhver tid blir oppdatert.

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 3. mai 2007 kl. 12.58

Dette er jo relativt viktig ting, at vi får en indikasjon på hva man bør holde seg unna og hva kan kan velge av programvare som holder en viss standard. Utveksling av data mellom forskjellige brukere eller mellom forskjellige programmer, er viktig. Ikke minst når man tenker på fremtiden. Ingen ting varer vel evig.

Ser vi litt på hva som har skjedd med programvare de siste 10 årene, kan vi vel få en indikasjon på hva vi kan forvente oss av overraskelser i tiden fremover også. Ikke minst at "mitt program" ikke lenger blir utviklet. Hva skal jeg da gjøre?

Produsenter som har et lite marked og skal være kommersielle, vil komme til å kreve ganske høy betaling for produktet. Ganske enkelt for at de skal ha råd til å fortsette på fulltid. Er vi da villige til å betale denne prisen? Jeg tror ikke det når vi finner annen programvare av nesten samme type og kanskje bedre til en mye lavere pris. En produsent som har hele verden som sitt salgsområde vil jo kunne holde prisene nede fordi antall solgte enheter er stort. Utviklingskostnadene blir jo de samme.

Det finnes jo i dag fortsatt produsenter som holder på alene med utviklingen og har gjort det i mange år. Når da denne produsent legger inn årene og sier at han ikke vil ro lenger, hva da med hans produkt? Ingen til å overta utviklingen og der sitter mange som da blir tvunget til å fortsatt bruke dette produktet så lenge operativsystemet på maskinen tillater det. Eller skifte program.

Jeg tror at en produsent med et team der flere "kan alt" har en større mulighet til å overleve i markedet. Og for å overleve i markedet, må jo brukerne være villige til å betale den pris produsenten forlanger.
For egen del er det nok kvaliteten på produktet som betyr mest. Det skal være enkelt og raskt å legge inn og å revidere mine data. Det skal være oversiktlige skjermbilder som gir meg de opplysningene jeg ønsker der og da. Jeg vil ha mulighet til å lage forskjellige utskrifter der jeg ikke behøver å sette opp allting selv. Det bør komme oppdateringer og feilrettinger relativt ofte. En produsent det går an å kontakte dersom jeg ønsker det. For alt dette er jeg ikke villig til å betale hva som helst. Kan jeg få tilnermet det jeg ønsker for et par tre hundrelapper, er jeg fornøyd. Jeg er ikke villig til å betale to, tre eller fire ganger så mye bare for å støtte en produsent med et med et nesten tilsvarende produkt.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 3. mai 2007 kl. 14.40

Selv om jeg mang en gang har hatt kommentarer til programtestene fra DIS, har jeg sett det som en god rettledning for norske forhold.

Om et program er norsk eller ei betyr i grunnen lite hvis funksjonalitet, språk og hvelpefiler går mot Norsk og produsenten av programmet har en god dialog med norske forhold og lytter til brukerne.
Det finnes programutviklere som lytter til sine norske brukere. Det er også viktig at en instalasjon av et program ivaretar den norske språkpakken allerede på det statiet.

Hva angår pris, kan det diskuteres, men fortsatt finnes de som vil ha alt gratis. Noe må en være villig å betale. De fleste program koster lite (noen få hundre) og har ikke noe bindinger til medlemskap noen plasser. De fleste program har også gratis oppdateringer og oppgraderinger for de som har registrert sine program.
I grunnen er kostnaden til programmet mindre enn prisen for ei bygdebok.

Fortsatt vil jeg fremheve at det er trist at programsidene er borte. Jeg håper det kommer en ny og smart presentasjon som kan på en saklig måte veilede nye brukere til å velge et bra program.

De fleste vet hvilket program jeg brenner for, men knyuttet til tema, synes jeg det ikke er riktig å fremheve noe program fremfor noen andre.

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 3. mai 2007 kl. 15.38

Nå er versjonsnummer og testdato borte fra oversikten over slektsprogrammene.

Ole Bjørn Darrud
Sted: TRANBY

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 3. mai 2007 kl. 21.10

Hei

jeg kan bekrefte fra sikker og samtidig kilde at DIS-Norges omfattende tester ikke vil bli oppdatert/videreført og at de derfor er fjernet fra nettet.

Det var etter min vurdering ikke lenger noe rimelig forhold mellom testens omfang/ ressursinnsats og den nytten spesielt nybegynnere kunne ha av resultatene.
Styret i DIS-Norge delte min vurdering i denne saken.

De siste 10-11 årene som jeg har drevet med testing og fulgt programutviklingen tett har det skjedd mye mhp kvalitet og funksjonalitet.
"Den gang" var det knappast et eneste program som kunne kalles "godt". Jeg kalte derfor en (eller mange) spade en spade og fikk mye motbør for det fra ihuga forkjempere for de enkelte programmene.
Nå er det flere gode/meget gode program som norske slektsforskere kan velge blant.
På enkelte områder så har kanskje DIS-testen (i all beskjedenhet) bidratt til at programmene har utviklet seg og at alvorlige feil er fjernet .

I fjor ble det gjort et seriøst forsøk med å utvikle "brukervennlighetskriterier" som et tillegg til de funksjonelle kriteriene.
Resultatene fra testingen ble presentert på slektsforskerdagen i Drammen i fjor høst.
Og resultatene var spennende fordi de til dels snudde den funksjonelle rangeringen på hodet.
Det viste seg imidlertid at kriteriene medførte så mye arbeid og dobbeltsjekking hver gang det kom en ny versjon av et program at dette iniitiativet ble skrinlagt og aldri offentliggjort på nettet.

Hva styret i DIS-Norge velger å gjøre framover vet jeg ikke.....
Men jeg vil anta at det fortsatt vil bli testet slektsprogram mhp import/eksport av informasjon slik at brukere som velger et program fra en "godkjent" liste kan føle seg trygge på at de kan bytte program i framtida.
Videre vil jeg anta at det "dukker opp" nye ressurser som kan gjøre denne jobben.
Omfang og ambisjon mhp programtesting/anbefalinger vil nok tilpasses de ressurser som kan ta seg av dette på litt lenger sikt.

Jeg benytter anledningen til å takke for meg mhp ansvar for testing av slektsprogram i DIS-Norge regi.
Jeg vil også takke for de saklige innspillene mange "superbrukere" og andre programrepresentanter har bidratt med.
Uten denne dialogen ville aldri testresultatene blitt det de ble!
Og til slutt en spesiell takk til Espen Berg som de siste 2-3 årene har gjort en formidabel jobb med å få presentert resultatene på nettet.

;-)
Ole Bjørn
PS1 det har vært morsomt også, innimellom, når diskusjon og argumenter digitalt har flydd gjennom kopper, fiber og i lufta....
PS2 Jeg kan ikke love å la være å mene noe om slektsprogram i framtida....

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 4. mai 2007 kl. 0.32

Takk til deg Ole Bjørn for sjeldent solid innsats over lang tid, innen et felt som til tider må ha minnet mer om et minefelt enn en hobby.

Den grundighet og det solide håndverk som har preget DIS-Norges programtester i din tid er en av de ting som har bidratt til at man kan føle seg stolt over å være en "DIS'er".

Spesielt har jeg satt pris på den klare fokusering det har vært på essensielle egenskaper ved slektsprogrammer - enten det har vært strukturerte kilderegistre eller GEDCOM eksport. Dette har vært til stor nytte for oss brukere - og trolig til tilsvarende stor frustrasjon for produsentene.

Jeg tror mange ikke har tenkt på eller innsett hvor mye (fri)tid som ligger bak gjennomføringen av disse testene.

Håper du nå får tid til litt egen slektsforskning igjen :D
mvh Jan

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»