Oversetting av stedsnavn

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Helge Haugland
Sted: OSLO
Kontakt:

Oversetting av stedsnavn

Legg inn av Helge Haugland » 18. juni 2006 kl. 23.01

Det er et beklagelig faktum at stedsnavn ikke heter det samme på alle språk. Nå har de fleste slektsprogrammene mulighet for utskrifter på flere språk. I TMG kan man velge språk på hver enkelt utskrift uavhengig av språket programmet presenterer. I dag har jeg registrert stedsnavn på norsk. Men da blir stedsnavn feil dersom jeg ønsker en utskrift på engelsk. Det er mange steder som heter noe annet på engelsk (eller tysk, fransk, russisk, italiensk...). I en engelsk utskrift bør det stå Gothenburg og Copenhagen (på japansk kanskje イェーテボリ og コペンハーゲン ).

Hvordan er dette løst i andre slektsprogram? Finnes det noe program som har løst problemet?

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Oversetting av stedsnavn

Legg inn av dn01013 » 26. november 2006 kl. 17.24

Helge Haugland skrev:Det er et beklagelig faktum at stedsnavn ikke heter det samme på alle språk. Nå har de fleste slektsprogrammene mulighet for utskrifter på flere språk. I TMG kan man velge språk på hver enkelt utskrift uavhengig av språket programmet presenterer. I dag har jeg registrert stedsnavn på norsk. Men da blir stedsnavn feil dersom jeg ønsker en utskrift på engelsk. Det er mange steder som heter noe annet på engelsk (eller tysk, fransk, russisk, italiensk...). I en engelsk utskrift bør det stå Gothenburg og Copenhagen (på japansk kanskje イェーテボリ og コペンハーゲン ).

Hvordan er dette løst i andre slektsprogram? Finnes det noe program som har løst problemet?

I Disgen angir du en kode for språket foran stedsnavnet.

F.eks. $1Göteborg$2Gothenburg$7Gøteborg$Göteborg

Det samme kan man gjøre med fritekst og en del andre steder. Dog kan ikke tekststrengen pr idag være mer enn 80 tegn for stedsnavn. For fritekst minnes det meg at begrensing er at totalt må antall tegn ikke overskride 64 kb

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»