Overlevende fra krigen

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
dn22866
Sted: HOLMESTRAND

Overlevende fra krigen

Legg inn av dn22866 » 5. desember 2008 kl. 12.53

Jeg jobber med å finne mest mulig informasjon om min morfar. Han jobbet med illegale aviser og svensketrafikk under krigen og ble i 1945 arrestert og torturert av norske Stapo. Han satt på M19 fra februar 1945 til freden. Han kom seg aldri etter skadene som ble påført han og han døde 10 år senere. Han tok med seg sine hemmeligheter.

Av riksarkivet har jeg fått en del dokumenter som kaster litt lys over hva som skjedde, men jeg ønsker meg mye mer. Er det noen der ute som kan hjelpe meg med noe slikt? Noen som vet om noen andre som satt på M19 i samme periode? Noen som har bilder eller andre illustrasjoner?

Hvis noen der ute har lyst og tid til å hjelpe meg så send meg noen ord så lager jeg en oppstilling av det jeg vet per idag.

:) Espen

Brukeravatar
Vidar Holum
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Re: Overlevende fra krigen

Legg inn av Vidar Holum » 20. januar 2009 kl. 8.33

Hei
Du må jo snakke med Sønsterby, har nettopp lest boken hans, utrolig detaljrikdom og persongalleri.

Har du kommet noe lengre, noe du kan avsløre her?
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.

Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)

Brukeravatar
dn22866
Sted: HOLMESTRAND

Legg inn av dn22866 » 20. januar 2009 kl. 9.46

Hei,

Norsk Hjemmefront museum jobber sammen med Sønsterby og har snakket med han. Dessverre kjente han ikke til morfar, men det var nok litt mye å håpe på. De var ganske mange som holdt på med slikt. Jeg har også snakket med Amunensis Færøy på samme sted. Han er en svært hyggelig og hjelpsom mann. Han inviterte meg til å komme å se på arkivene, men anbefalte meg å lese meg opp først. Så nå har jeg lånt Ulsteins 3 bind verk om flyktning transporten...

Hvis du liker slik historie så har jeg fått litt ulike dokumenter av Riksarkivet. Her er blant annet forklarinen morfar ga til politiet etter krigen hvor torturen blir beskrevet... forferdelige greier og han var nok en av de som slapp lett unna!

Hege Jansson Rånes
Sted: RENNEBU

Legg inn av Hege Jansson Rånes » 18. april 2012 kl. 12.33

Dette var interessant. Jeg kjenner en liknende historie og kanskje griper disse to historiene inn i hverandre?

Ta kontakt med meg på e-post: [email protected]

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»