Jeg har idag sittet å lest maaange spørsmål og svar i store deler av Slektsforum. Har dumpet borti noen, (men heldigvis få) svar som er utformet slik at jeg lurer nesten på om jeg tør å bløttlegge mine, for mange erfarne slektsgranskere, kanskje dumme spørsmål og slutninger.
Spesiellt ett svar jeg leste gav meg noe å fundere på. Fokus for meg ble min bruk av kilder og kildehenvisninger. Er de til å stole/stole ikke på.
Hvilke typer kilder er "godkjent" å stole på? Jo, -enten må jeg ha vært tilstede under hendelsene eller jeg må ha tilgang til orginale skrifter som er skrevet på tiden de omhandler. Man kan/skal ikke tro på det som er skrevet senere, - for det kan være tuftet på feil opplysning, feil avskrift, feil innhold, feil mening- ju neim it.....
Du kan/skal ikke tro - du må være sikker, m/ henvisning til sikkert kildemateriale. Først da blir slektstreet ditt troverdig?
Hva blir konsekvensene av dette for meg? Jeg kan legge bort bygdabøker, folketellinger på internett - de er jo skrevet av fra orginalmanuskrift - og dermed nesten "second hands" og sannsynlig full av feil. Jeg kan ikke si at Peder Olsen gm. Anna Larsen er far til brødrene Pederson - de opplysningen er ikke sikret med hverken DNA eller tilstedeværelse, de er bare oppgitt av en godtroende far

Skal jeg tenke slik når jeg i fremtiden rydder i mine kilder, kan jeg like godt tenne bål.

For meg er jobbing med de usikre kildene en stor del av konseptet slektsgranskning. Hvor langt kan jeg komme opp imot en sannsynlig troverdighet, uten å måtte finne meg en tidsmaskin, evt. flytte inn i statsarkivene.

Jeg har full forståelse for at for mange er det optimale å finne beviset!! Vi operer vel med tre ulike nivå; profesjonell slektsforskning, halvprofesjonell og amatørgranskning. En oppfordring til alle profesjonelle og halvprofesjonelle: La amatørene være fornøyd med sine små målsetninger. Fortsett og gi ros, oppmuntring og veiledning. Det gjør oss litt stolte og vil SANNSYNLIG gjøre at vi legger kvalitetslista høyrer.
Mitt slektstre vil nok ennå en tid bestå med 99,99% usikre kilder , - men jeg var heldigvis tilstede under mine barns fødsel!!
Hjertelig takk til alle hyggelige hjelpere som gjør denne hobbyen mulig for hr. og fr. Hvermandson.
mvh

Aase Todal