Husmannskontrakter

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Husmannskontrakter

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 24. juli 2006 kl. 9.24

Hei

Er det noen som vet om statsarkivene har noe oversikt eller sitter med husmannskontraktene fra rundt 1900?

Og om de har arbeidskontrakter fra f.eks brennerier?

Mvh
Marit Nyhus

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Husmannskontrakter

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 24. juli 2006 kl. 9.32

Hei Marit!
Jeg vet ikke egentlig, men så i et bind av den nye bygdeboka for Sørum at det var skrevet av en husmannskontrakt. Det var også henvist til Statsarkivet for denne, så det bør være muligheter.

Vet ikke hvordan disse er arkivert. Blir spennende å høre om noen har noe ordentlig svar, da de fleste av "mine" var husmenn!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 24. juli 2006 kl. 10.46

Det finnes studentavhandlinger om husmannsvesenet, både innenfor historie, etnologi, folkeminne mv. Her finnes du også mange husmannskontrakter analysert opp og ned. Prøv å søk i UB's databaser over hovedoppgaver, så burde du finne henvisninger til en del av dem. De står bl a oppstilt på lesesalen i UBO. (Jeg vet at f eks Magne Torleifsen har skrevet en hovedfagsoppgave i etnologi om husmannskontrakter på Hedmarken, jeg antar det ihvertfall dreide seg om Furnes og Vang.)
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Siri Madeleine Rutledal Iversen
Sted: SVARTSKOG

Legg inn av Siri Madeleine Rutledal Iversen » 24. juli 2006 kl. 10.56

Hei!

På Norsk lokalhistorisk institutts nettsted http://www.lokalhistorie.no kan du finne flere veier til kilder om husmannskontrakter. Her er bl.a. en egen temaside om husmannsvesenet og en database over hovedoppgaver og trykte kilder. NLI har også utgitt bibliografiene i trykt form.

http://www.lokalhistorie.no/kilder_litt ... smenn.html

Vennlig hilsen
Siri Iversen
Bibliotekar
Norsk lokalhistorisk institutt
Direkte telefon til biblioteket: 22925134
Besøksadresse: Observatoriegt. 1B, Solli, Oslo

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 24. juli 2006 kl. 10.59

jeg så også akkurat på denne siden som Siri forteller om. Nyttig!
Takk for info, Siri!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 24. juli 2006 kl. 11.59

Hvis det er en konkret husmannskontrakt du er ute etter, og du er så heldig at den i sin tid ble tinglyst som heftelse på hovedeiendommen, vil du kunne bestille en kopi fra det aktuelle statsarkiv. For å se om det finnes tinglyste husmannskontrakter for en plass under en eiendom, ser du etter i "grunnboken" på hovedeiendommens gårds- og bruksnummer, hvor den i så fall er innført som tinglyst, med henvisning til det aktuelle dokument i panteboken hvor hele teksten i kontrakten finnes. Grunnboken for de senere tiår er normalt fremdeles oppbevart ved det aktuelle sorenskriverkontor (tingrett), mens eldre grunnbøker/realregistre/pantebøker vil være avlevert til statsarkivene. I de eldre grunnbøkene vil du også øverst finne henvisning til de tidligere registernumrene (før gnr./bnr.) slik som "løbenr." eller matrikkelnr. Forøvrig er det i grunnbøkene/realregistrene/pantebøkene ofte mye interessant å finne vedrørende en gårds økonomiske, rettslige og eiermessige historie. Stundom kan man f.eks. finne grensetvistsaker og jordskiftesaker, som kan gi et vell av opplysninger, også om personer. Vennlig hilsen Kjetil Straume.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 24. juli 2006 kl. 15.03

Hei alle sammen.
Her var det masse info om husmannsvesnet og kontraktene. Jeg skal undersøke litt på Statsarkivet på Hamar hvor det kan være aktuelt for meg å finne noe da "mine" husmenn var i Furnes bl.a.

Tusen takk for svarene

:D

Marit

Siri Madeleine Rutledal Iversen
Sted: SVARTSKOG

Legg inn av Siri Madeleine Rutledal Iversen » 24. juli 2006 kl. 15.15

Hei igjen.
Furnes, sier du? Magistergradsavhandlingen jeg fant på Ringsaker-hylla i NLI-biblioteket er kanskje noe for deg, da:

Thorleifsen, Magne
Husmannskår i Gålåskretsen og Vang ca 1780-1903 : en analyse av vekslende husmannskår slik de tegner seg i en samling husmannskontrakter. - Magistergradsavhandling i etnologi. - Universitetet i Oslo, 1991.

Ditt lokale bibliotek skaffer den via Bibsys.

Vennlig hilsen
Siri Iversen
Bibliotekar på Norsk lokalhistorisk institutt
http://www.lokalhistorie.no

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 24. juli 2006 kl. 19.41

Jeg føler meg sikker på at Magnes undersøkelse også finnes ved Statsarkivet i Hamar.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 24. juli 2006 kl. 21.38

Hei

Jeg har sjekket med mitt nærmeste bibliotek og boken til Magne Thorleifsen fantes der og den har jeg nå reservert.

Marit

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»