Fersk slektsforsker trenger litt hjelp...
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Fersk slektsforsker trenger litt hjelp...
Jeg har nesten akkurat kommet igang med denne utrolig interessante hobbyen, og har egentlig kommet ganske langt, men jeg butter ganske kraftig på min fars side. Håper noen av dere erfarne kan gi meg noen tips om hvordan jeg kommer videre.
Dette er litt innviklet, men skal prøve å foklare det enkelt; saken er at ingen vet med sikkerhet hvem min biologiske bestefar er. Ikke engang min far (det er hans far jeg prøver å finne). Fra han var liten har han fått høre at faren hans er en mann fra Østfold, jeg har sjekket opp navnet og de få opplysningene jeg har fått, og utifra dette kan dette altså være min bestefar. MEN, så sier en annen i min familie at dette ikke er riktig mann, det er en annen som er min bestefar. En som vi ikke vet navnet på i det hele tatt. Bare at han jobbet sammen min bestemor i Sporveien på den tiden (1944).
Jeg får igjen motstridende opplysninger, som sier at han første fra Østfold har betalt barnebidrag, noe min tante har papirer på. Så da virker det jo logisk at han jeg hørte om først er den rette mannen allikevel. Men hvordan skal jeg klare å finne ut av dette????
Det finnes ingen papirer tilgjengelig i vår familie hvor det står hvem som er min fars far, på fødselsattester, dåpsattester osv er det blankt på "far". Det samme gjelder hos folkeregisteret og andre tilgjengelige registere.
Hvor kan jeg henvende meg får å få tak såpass nye opplysninger, vi snakker om 1944 og fremover i tid her. Jeg har ikke lyst til å ta kontakt med mine nyoppdagede onkler i Østfold da de mest sannsynlig ikke er klar over at de har en halvbror. Og skulle det i tillegg vise seg å være feil, kan det jo hende jeg bare gjør vondt verre.
Det må da være mulig å finne ut av dette?
Takker på forhånd for all mulig hjelp!
Dette er litt innviklet, men skal prøve å foklare det enkelt; saken er at ingen vet med sikkerhet hvem min biologiske bestefar er. Ikke engang min far (det er hans far jeg prøver å finne). Fra han var liten har han fått høre at faren hans er en mann fra Østfold, jeg har sjekket opp navnet og de få opplysningene jeg har fått, og utifra dette kan dette altså være min bestefar. MEN, så sier en annen i min familie at dette ikke er riktig mann, det er en annen som er min bestefar. En som vi ikke vet navnet på i det hele tatt. Bare at han jobbet sammen min bestemor i Sporveien på den tiden (1944).
Jeg får igjen motstridende opplysninger, som sier at han første fra Østfold har betalt barnebidrag, noe min tante har papirer på. Så da virker det jo logisk at han jeg hørte om først er den rette mannen allikevel. Men hvordan skal jeg klare å finne ut av dette????
Det finnes ingen papirer tilgjengelig i vår familie hvor det står hvem som er min fars far, på fødselsattester, dåpsattester osv er det blankt på "far". Det samme gjelder hos folkeregisteret og andre tilgjengelige registere.
Hvor kan jeg henvende meg får å få tak såpass nye opplysninger, vi snakker om 1944 og fremover i tid her. Jeg har ikke lyst til å ta kontakt med mine nyoppdagede onkler i Østfold da de mest sannsynlig ikke er klar over at de har en halvbror. Og skulle det i tillegg vise seg å være feil, kan det jo hende jeg bare gjør vondt verre.
Det må da være mulig å finne ut av dette?
Takker på forhånd for all mulig hjelp!
Re: Fersk slektsforsker trenger litt hjelp...
Hei. Dette er kun et forsøk på litt hjelp.
I 1944 var det desverre anledning til å ilegge bidragsplikt uten at farskapen til barnet var fastslått. Det var nok at man hadde hatt samleie med moren i den "kritiske" tid.
Men fra midten av 1950-årene ble det strengere regler. Nå skulle farskapet være fastslått, før det var anledning til å ilegge bidragsplikt. Vet ikke om loven fikk tilbakevirkende kraft. Håper andre kan svare på det. (Regner med at bidragene fortsatte til rundt 1960).
På den tid var det jo lensmennene som sto for innkrevingen av barnebidrag. Disse var igjen underlagt Fylkesmannen. Mulig har Østfold fylke, eller vedkommende lensmannskontor papirene som forteller hvorfor han vart bidragspliktig.
Mvh Ellef Ellefsen.
I 1944 var det desverre anledning til å ilegge bidragsplikt uten at farskapen til barnet var fastslått. Det var nok at man hadde hatt samleie med moren i den "kritiske" tid.
Men fra midten av 1950-årene ble det strengere regler. Nå skulle farskapet være fastslått, før det var anledning til å ilegge bidragsplikt. Vet ikke om loven fikk tilbakevirkende kraft. Håper andre kan svare på det. (Regner med at bidragene fortsatte til rundt 1960).
På den tid var det jo lensmennene som sto for innkrevingen av barnebidrag. Disse var igjen underlagt Fylkesmannen. Mulig har Østfold fylke, eller vedkommende lensmannskontor papirene som forteller hvorfor han vart bidragspliktig.
Mvh Ellef Ellefsen.
Ellef Ellefsen skrev:Hei. Dette er kun et forsøk på litt hjelp.
Mvh Ellef Ellefsen.
Tusen hjertelig takk for svar!
Jeg har lurt litt på dette også skjønner du, om min bestemor bare kunne plukke ut navnet på en kar og si at han er faren, og thats it! Og da om denne mannen er pliktig til å betale uansett om det stemmer eller ikke.
Både jeg og min far har samme etternavnet som han jeg mistenker er rett mann, men sånt ble vel kanskje bare gjort automatisk utifra hvem som ble opplyst som far.
Jeg skal uansett se om jeg finner noe på lensmannskontoret i Østfold, takk igjen!

Slike saker er vanskelige. Dersom mannen ikke kunne bevise at han ikke hadde vært sammen med moren, vart han som oftest bidragspliktig. Det hendte flere måtte dele på bidraget og.
Bevares, sjøl om regelverket ble skjerpet i 1956 er det ingen garanti for at den biologisk far er funnet. Sjøl i dag regner man med at 1 av 10 barn vokser opp med feil far. Mange av de biologiske fedrene får heller aldri beskjed om at de har blitt pappa. Slik har det vel vært i alle tider.
Lenke https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=24877
Håper Lensmann eller Fylkesmann kan gi deg svar og visshet. Mvh Ellef Ellefsen.
Bevares, sjøl om regelverket ble skjerpet i 1956 er det ingen garanti for at den biologisk far er funnet. Sjøl i dag regner man med at 1 av 10 barn vokser opp med feil far. Mange av de biologiske fedrene får heller aldri beskjed om at de har blitt pappa. Slik har det vel vært i alle tider.
Lenke https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=24877
Håper Lensmann eller Fylkesmann kan gi deg svar og visshet. Mvh Ellef Ellefsen.
-
- Sted: STRØMMEN
Hei Mona E.!
Hva med å sjekke lister over ansatte i Sporveien(e)?
Hvor i Østfold bor dine "nyoppdagede onkler"?
For jeg kjenner til Engebretsen-folk som bor i Fredrikstad eller som er derfra.
Vet ikke om det er "dine" folk da det er mange som heter det samme.
Det er ikke noe som heter lensmannskontoret i Østfold. For jeg regner med at det er flere lensmannskontorer (ute på bygda). I byene har man politikamre.
Mens det heter "Fylkesmannen i Østfold".
Sender deg mail.
Mvh. Kristin
Hva med å sjekke lister over ansatte i Sporveien(e)?
Hvor i Østfold bor dine "nyoppdagede onkler"?
For jeg kjenner til Engebretsen-folk som bor i Fredrikstad eller som er derfra.
Vet ikke om det er "dine" folk da det er mange som heter det samme.
Det er ikke noe som heter lensmannskontoret i Østfold. For jeg regner med at det er flere lensmannskontorer (ute på bygda). I byene har man politikamre.
Mens det heter "Fylkesmannen i Østfold".
Sender deg mail.
Mvh. Kristin
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Du kan gjøre et forsøk på å få se din fars dåpsinnførsel. Muligens går ikke det, men din far må ha rett til å sjekke. Ihvertfall har adopterte rett til å finne sine biologiske foreldre, og den samme retten må vel også din far ha. Noe annet vil være forskjellsbehandling.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Så lenge dåpsattesten ikke har noen far angitt, er det nok ikke noen i kirkeboken heller tenker jeg. Her må du nok ha hardere lut.
Den eneste som har krav på å få vite noe om dette er din far. I en sånn situasjon må man jo være ytterst forsiktig, og da nytter det ikke å gjette, man må være helt hundre prosent sikker.
Du kan jo prøve å få din far til å skrive til Fylkesmannen i fylket, og se hva det fører til? Evt. sjekke med arkivene hvem som hadde med barnebidragsbetalinger osv. på den tiden han var barn. Tror ikke du selv vil få ut noe opplysninger om dette.
Lykke til!
Den eneste som har krav på å få vite noe om dette er din far. I en sånn situasjon må man jo være ytterst forsiktig, og da nytter det ikke å gjette, man må være helt hundre prosent sikker.
Du kan jo prøve å få din far til å skrive til Fylkesmannen i fylket, og se hva det fører til? Evt. sjekke med arkivene hvem som hadde med barnebidragsbetalinger osv. på den tiden han var barn. Tror ikke du selv vil få ut noe opplysninger om dette.
Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen skrev:Så lenge dåpsattesten ikke har noen far angitt, er det nok ikke noen i kirkeboken heller tenker jeg. Her må du nok ha hardere lut.
Lykke til!
Hei igjen!
Dåpsattesten er blank ja, så jeg tror ikke jeg vil finne ut noe der. Jeg vurderte å ta kontakt med klinikken min far er født på, men den er selvfølgelig nedlagt. Men de papirene de hadde der må jo være ett eller annet sted...?
Og jeg var veldig usikker på om noen i det hele tatt ville fortelle meg noe, som du sier så har jeg vel egentlig ikke krav på å få vite noen ting. Jeg får prøve å overtale min far til å hjelpe meg litt her, tror ikke jeg kommer så langt uten hans hjelp...
Men takk for svar alle sammen!

- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Bare en generell kommentar til Laila og Mona.
Man bør ikke anta at en opplysning ikke finnes, det må sjekkes. Så sant en dåp finnes og er tilgjengelig, er det en selvfølge at man får notert hva som står der.
Når faren ikke er ført på dåpsattesta, betyr det nødvendigvis ikke at det ikke er ført noe i kirkeboka. Forklaringa kan være at vedkommende som oppgis som far ikke har tatt på seg farskapet. Men igjen - for å finne ut hva som står, er det bare en ting å gjøre.
Fadderne kunne vært til hjelp, men er vel alle døde? Men det er et poeng å se hvem de er.
Man bør ikke anta at en opplysning ikke finnes, det må sjekkes. Så sant en dåp finnes og er tilgjengelig, er det en selvfølge at man får notert hva som står der.
Når faren ikke er ført på dåpsattesta, betyr det nødvendigvis ikke at det ikke er ført noe i kirkeboka. Forklaringa kan være at vedkommende som oppgis som far ikke har tatt på seg farskapet. Men igjen - for å finne ut hva som står, er det bare en ting å gjøre.
Fadderne kunne vært til hjelp, men er vel alle døde? Men det er et poeng å se hvem de er.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Jeg er selvsagt helt enig med Arild Kompelien i å sjekke originale kirkebøker osv. Det er noe jeg alltid gjør selv også - uansett.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Enig med Arild og Laila. Sjekk kirkeboka. Mener kirkebøkene nå har fått 60 års sperregrense, slik at du kan få fritt innsyn. I hvert fall innsyn til den aktuelle siden fra 1944. Men -, hvis denne mannen som din bestemor jobbet sammen med på sporveien er oppgitt som barnefar, tja? Var trolig umulig for vedkommende å bevise at de ikke hadde "vært sammen", all den tid de var arbeidskollegaer. Se allikevel ikke bort fra at kirkeboka kan være til stor hjelp. Mulig alderen eller adressen til den utlagte far er notert der, og at han fortsatt lever.
Hva som lå til grunn for at enten arbeidskameraten eller østfoldingen ble ilagt farskapen er det nok bare faren din som har anledning til å undersøke. Enten hos Fylkesmannen eller hos Bidragsfogden (som på landet var lensmannen).
Lenke http://www.arkivverket.no/arkivverket/b ... rskap.html
Lykke til! Mvh Ellef Ellefsen.
Hva som lå til grunn for at enten arbeidskameraten eller østfoldingen ble ilagt farskapen er det nok bare faren din som har anledning til å undersøke. Enten hos Fylkesmannen eller hos Bidragsfogden (som på landet var lensmannen).
Lenke http://www.arkivverket.no/arkivverket/b ... rskap.html
Lykke til! Mvh Ellef Ellefsen.
Tenkte jeg bare skulle takke for hjelpen og informere litt om hvordan det gikk.
Ringte Riksarkivet og spurte om den aktuelle kirkeboken fra 1945 var tilgjengelig der, noe den ikke var. Måtte hendvende meg til kirken. Så jeg gjorde det, og en som jobbet der måtte se i den for meg, fordi jeg fikk ikke lov til å komme dit og titte selv.
Der står visst navnet på Østfoldingen oppført som far, MEN det står faktisk at han var sporvognsfører! Så kanskje det er den samme mannen som han som jobbet i sporveien. Uansett, neste stopp blir å sjekke fødselsregisteret til klinikken min far ble født på, men de opplysningene var det min far som måtte be. Jeg hadde ikke innsynsrett der.
Føler meg kanskje litt sikrere på hvem som er min bestefar nå, men jeg er allikevel ikke 100% sikker siden det tydeligvis var ganske enkelt å oppgi en annen far en den biologiske før i tiden.
Men tusen takk for tips alle sammen!
Ringte Riksarkivet og spurte om den aktuelle kirkeboken fra 1945 var tilgjengelig der, noe den ikke var. Måtte hendvende meg til kirken. Så jeg gjorde det, og en som jobbet der måtte se i den for meg, fordi jeg fikk ikke lov til å komme dit og titte selv.
Der står visst navnet på Østfoldingen oppført som far, MEN det står faktisk at han var sporvognsfører! Så kanskje det er den samme mannen som han som jobbet i sporveien. Uansett, neste stopp blir å sjekke fødselsregisteret til klinikken min far ble født på, men de opplysningene var det min far som måtte be. Jeg hadde ikke innsynsrett der.
Føler meg kanskje litt sikrere på hvem som er min bestefar nå, men jeg er allikevel ikke 100% sikker siden det tydeligvis var ganske enkelt å oppgi en annen far en den biologiske før i tiden.
Men tusen takk for tips alle sammen!
Ja, Mona -som du ser kan det være Sherlock Holmes verdig å løse disse slektskapsgåtene. Jeg har selv en sak på min Oldefar og har fått noen tips:
Ser ut til at du må forsøke genetikkens vei og gjøre en DNA test.
Ta en titt på innlegget mitt : https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=30399
Håper virkelig du finner ut hvem som er din bestefar; for dine etterkommere kan det være enda vanskeligere eller endog for sent!
Mvh
Jan Terje Bakler
Ser ut til at du må forsøke genetikkens vei og gjøre en DNA test.
Ta en titt på innlegget mitt : https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=30399
Håper virkelig du finner ut hvem som er din bestefar; for dine etterkommere kan det være enda vanskeligere eller endog for sent!
Mvh
Jan Terje Bakler