Spare kirkebokside med Firefox.

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Spare kirkebokside med Firefox.

Legg inn av dn18596 » 29. november 2005 kl. 12.08

Jeg bruker Firefox web browser og får ikke fram kopiere bilde ved høyre klikk (venstre om du har byttet) som beskrevet i Digitalarkivets Arkivforum, innlegg 164 av Kari Thingvold. I Firefox kan man gjøre som følger (engelsk versjon):
Velg "Tools", "Page Info".
Da kommer det opp et nytt bilde med en flik som heter "Media". På det bildet en knapp "Save As".
Velg passe navn og katalog så spares siden i JPEG format.

Mvh
Niels

Brukeravatar
dn17102
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Spare kirkebokside med Firefox.

Legg inn av dn17102 » 29. november 2005 kl. 13.28

Jeg bruker Firefox selv og har ingen problemer med å lagre kirkebokside. Jeg behøver heller ikke forandre filnavnet for å kunne lagre filen eller åpne den lokalt. Er du sikker på at du har gått til "Permanent bildelenke" (Vis Bildeinformasjon øverst eller nederst)? Jeg tror det er slik Arkivverket har "ment" at bilder skal kopieres. Men det er selvfølgelig mulig å "finne igjen" bildefiler på den måten du beskriver! Firefox ruler! :)
Hva som er enklest er jeg neimen ikke sikker på!

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 29. november 2005 kl. 14.10

For meg er det mest for å ha en så bra kopi som mulig av kilden uten å være avhengig av Internet. Også for å kunne åpne den i et annet program, klippe ut, forstørre etc. Da erdet bra å ha bildet i f.eks JPEG.

Begge metoder er sikkert like enkle, men har forskjellig mål, det var bare litt vanskelig å finne hvordan det skule gjøres i Firefox som gjorde at jeg la ut mitt tips.

Niels

Thomas Alexander Jenseg
Sted: MOSS
Kontakt:

Legg inn av Thomas Alexander Jenseg » 14. september 2007 kl. 11.56

Jeg bruker også FF og er veldig fornøyd med den. Bortsett fra dette med å lagre bilder av kirkebøkene på min egen maskin. Til nå har jeg hatt et vindu med Internet Explorer oppe og lagret sidene derfra, mens jeg har brukt FF til å lete gjennom til jeg finner siden jeg trenger.

Det var fint med disse tipsene her, så jeg slipper å ha et ekstra program oppe hver gang jeg skal bla gjennom kirkebøkene. Fordelen med Niels sin metode slik jeg ser det er at da kan man lagre siden som 150% forstørrelse om man vil. Digitalarkivets "Permanente bildelenke" linker kun til en 100% versjon av bildet. 150% størrelse gir en fil som er omtrendt 50% større, og vil vel være bedre om man må forstørre mye for å tyde skriften.
Med vennlig hilsen

Alexander Jenseg
http://slekt.jenseg.net
http://www.jenseg.net

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 3. oktober 2007 kl. 18.57

Hei.

I Firefox kan man også legge til det som på norsk heter utvidelser. ( tilleggsprogrammer)
( Verktøy - utvidelser - (klikk på) hente utvidelser. )
Der kan man velge i hundrevis av tilleggsprogrammer.

Et program heter " Save as image"

Når programmet er instalert kommer " save as image som egen linje i "gardinen" når man bruker høyre mustast.

Tilleggsprogrammet finnes her hvis man vil gå direkte.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3408

LeifB

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 3. desember 2007 kl. 21.55

Hei

Et virkelig bra verktøy. Bare ett lite problem som kan løses. Om en ikke vill ha hele siden så er det vanskelig å "dra" den delen man vill ha med fordi forhåndsvisnings området er for lite. Jeg løser det ved å først velge et hjørne, notere koordinatene, velge andre hjørne og til slutt taste inn koordinatene på første hjørne manuelt. Litt avrunding gjør ikke så mye så resultatet blir akseptabelt og det er fortere å gjøre det enn å beskrive det.

Fant forresten en liten bugg i programmet. Om en taster inn og velger ny farge for å kontrollere att det ble riktig så må en først trykke en gang på "tabb" før en bytter farge. Om ikke så endres koordinaten man la inn.

Kirkebokssidene vill jeg gjerne ha med hele bildet og ikke det andre. Da er det kanskje raskere å bruke den gamle metoden, men dette kan jo brukes til annet også.

dn21805
Kontakt:

Legg inn av dn21805 » 4. desember 2007 kl. 9.26

Arbeider med et program som lagrer lenke til kirkeboksidene, lagrer tre linjene øverst (Kildeinformasjon).
Bildet av selve siden kan og lagres og vil da kunne forstørres opp til 400%.
En henvisning til hver enkel kirkebok kan og lagres for å holde styr på hvilke bøker som er gjennomgått.
Det samme kan gjøres med folketellinger. Slik blir det er enkelt å gå tilbake til den enkelte folketelling eller kirkebok (klikk en knapp).
Det kan og skrives notater til sidehenvisningene.

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 4. desember 2007 kl. 10.24

Supert Ivar :D Blir programmet tilgjengelig for alle og enhver?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

dn21805
Kontakt:

Legg inn av dn21805 » 4. desember 2007 kl. 11.07

Ja, legger det ut på nettside neste uke...

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»