Folketellingene 1910-2000 (tilgang)

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj01309
Sted: HALDEN

Folketellingene 1910-2000 (tilgang)

Legg inn av gj01309 » 10. mai 2005 kl. 22.26

Hei.

Jeg fant ikke en nyhetsgruppe eller forum for lokalhistorie, så jeg håper at jeg blir tilgitt for å bry dere i dette forumet.

Jeg prøver å skrive en lokalhistorisk artikkel om øya Lauer (i Hvaler kommune) hvor deler av slekta kommer fra. I den forbindelse prøver jeg å skaffe befolkningstall for hele det 20. århundre (1910-2000).

Har vært i kontakt med Statistisk Sentralbyrå (SSB), både 'Bibliotek og informasjonssenteret' og 'Seksjon for befolkningsstatistikk', men de kan ikke hjelpe meg. I de tidligeste folketellingene er øya kun telt som en av f.eks. "15 andre Øer" etc. og i siste halvpart som en krets sammen med øya Herføl (en øy med en helt annen befolkningsutvikling enn Lauer).

Hva gjør jeg nå ???

På forhånd takk for svar! :-)

NB: Det ironiske er at det ikke er noe problem for tallene på 1800-tallet...

mvh Vegard Krog Petersen, Halden
(ikke slektsforsker og ikke utdannet innen historiefaget)

Brukeravatar
gj01269
Sted: STAVANGER

Re: Folketellingene 1910-2000 (tilgang)

Legg inn av gj01269 » 11. mai 2005 kl. 4.15

:) Vegard,

Folketellingen 2001 er den letteste av disse i og med at befolkningstallene ble publisert også for grunnkretser :

Heftet for Hvaler finnes online her
:arrow: http://www.ssb.no/fob/kommunehefte/0111 ... beller.pdf

(rull ned til tabell 28 - side 22 av 24)

Grunnkretsen Herføl/Lauer hadde den 3. november 2001 i hht folketellingen 30 innbyggere

Se også grunnkretstall for perioden 1999-2005
:arrow: http://www.ssb.no

Statistikkbanken (menylinje øverst på siden)
- 02 Befolkning
-- 02.01 Befolkningsstruktur
--- Folkemengde etter alder, kjønn, sivilstand og statsborgerskap
---- 04317 Folkemengde, etter grunnkretser (G) 1999-2005

Når det gjelder perioden 1910-1990 er det i alle fall tre muligheter :

#1 -- kommunen kan ha arkivert detaljerte data som de har brukt i kommuneplanarbeid o.l.
(f.eks. på grunnkretsnivå, grender, skolekretser eller tilsvarende). Hvis de har et godt arkiveringssystem, bør disse opplysningene vel kunne finnes for perioden etter annen verdenskrig

Det har også vært avholdt mange kommunale folketellinger i hundreåret. Sperregrensen for disse er 60 år, ikke 100 år som ved de nasjonale folke- og boligtellingene

#2 -- direkte kontakt med personer fra øya med lokalkunnskap - siden det er snakk om et lite antall personer der "alle kjenner alle", vil du kunne få verdifulle innspill som kan danne grunnlag for befolkningshistorikken

#3 -- det er mulig å søke Riksarkivaren om innsyn i folketellingsmaterialet for perioden f.o.m. 1910

Håper noe av dette kan være til nytte for deg.

Lykke til med det videre arbeidet!

Mvh,
Celvin Ruisdael

gj01309
Sted: HALDEN

Re: Folketellingene 1910-2000 (tilgang)

Legg inn av gj01309 » 11. mai 2005 kl. 10.40

Hei Celvin - og takk for svar! :-)

Når det gjelder Folketellingen for 2001 så skulle jeg nok ha nevnt at Lauers siste fastboende omkom ved drukning i 1999. Beklager det. Uansett så er jo grunnkretsen fortsatt Herføl/Lauer og således ubrukelig...

Direkte kontakt med personer: ja, jo, men utfordringen er at 75% av husene er overtatt (solgt) til "fremmedfolk" og å begynne å lete opp etterkommere av tidligere fastboende og spørre de om NÅR den og den flyttet fra øya frister ikke voldsomt.. :-)
Slektene er riktignok registrert i bygdeboka, men det nevnes ikke når folk flyttet fra øya, dessverre.

Tipset om Kommunearkivet virket mye lettere :-)

Når det gjelder å søke Riksarkivaren om innsyn i folketellingsmaterialet har jeg en forestilling om at de kanskje ikke ville synes mitt formål har forskningsverdi nok? Også siden jeg ikke er hverken er slektsforsker eller historiker. Noen som har noen synspunkter eller erfaringer på hvilken praksis Riksarkivet har lagt seg mht. til dette?

Det jeg haddde trengt av folketellingene er antall, kjønn, alder og yrke (ikke navn).
Formål: Artikkel om øya Lauer og dens historie (forhåpentligvis trykt i 'Dregg' - lokalhistorisk tidsskrift for Hvaler-skjærgården).

På forhånd takk for svar igjen!

mvh
Vegard Krog Petersen, Halden
Bibliotekar ved Sarpsborg bibliotek

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»