Immigrasjonsprotokoll?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn36237
Sted: RØRVIK

Immigrasjonsprotokoll?

Legg inn av dn36237 » 25. januar 2017 kl. 13.03

Jeg har funnet min oldemors emigrasjonsopplysninger men ikke opplysninger for når hun kom tilbake til gamlelandet. Jeg har lett i "Innflyttere"-oversikten for de årene som kan være aktuelle, uten hell. Er det flere plasser en kan lete?
Ble passasjerer som kom i land i Norge også registrert en plass?

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Re: Immigrasjonsprotokoll?

Legg inn av dn20990 » 25. januar 2017 kl. 16.52

Vanskelig å gi et generelt svar på dette. I folketelling 1910 ble det for mange oppgitt om de hadde vært i Amerika og når de returnerte. Noen transportører har passasjerlister også for de som reiste østover, men dette er svært sporadisk. Så kan du bruke adressebøker og folketellinger, giftermål eller andre livshendinger for å finne ut hvor vedkommende befant seg på et gitt tidspunkt. Men generelt er det ikke like enkelt å finne dette som å finne emigrasjonene.
mvh
leif erik otterå

dn36237
Sted: RØRVIK

Re: Immigrasjonsprotokoll?

Legg inn av dn36237 » 25. januar 2017 kl. 17.39

Leif skrev:Vanskelig å gi et generelt svar på dette. I folketelling 1910 ble det for mange oppgitt om de hadde vært i Amerika og når de returnerte. Noen transportører har passasjerlister også for de som reiste østover, men dette er svært sporadisk. Så kan du bruke adressebøker og folketellinger, giftermål eller andre livshendinger for å finne ut hvor vedkommende befant seg på et gitt tidspunkt. Men generelt er det ikke like enkelt å finne dette som å finne emigrasjonene.

Takk for svar. :-) Jeg har og lett etter register over skilsmisser. Finnes det?

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»