Barnebidrag - kjelde til farskap 1800-talet

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn25459
Sted: VIGRA

Barnebidrag - kjelde til farskap 1800-talet

Legg inn av dn25459 » 5. februar 2013 kl. 11.09

Kvar kan ein finne kjelder til ilagt barnebidrag? Farskapssaker kan ein finne i tingbøker. Men der faren påtok seg farskapet og betalte barnebidrag, finst det i offentlege arkiv?
Dette gjeld ein fødsel i 1883 der barnet budde og vaks opp i Ålesund (by).
Eg finn dette om barnebidrag på Farskap.no:

1763
I henhold til Christian V's Norske lov fra 1687, hadde den ugifte mor eneansvar for sitt såkalte "uekte" barn frem til 1763 - da ble disse barnas fedre pålagt et visst ansvar for barnet ved en lovfestet plikt til å betale mor et oppfostringsbidrag for barn under 10 år.

1883
I 1883 vedtok Stortinget å øke farskapsbidraget, samt at far skulle betale utgiftene forbundet med fødsel og barseltid. Det ble også vedtatt at det offentlige skulle sørge for at betalingen kom inn. Vedtaket ble imidlertid ikke iverksatt av Regjeringen.

Tips til kjelder? Mor til barnet er ikkje registrert i fattigprotokollane, heller ikkje barnet.
Far er oppgitt i ministerialboka ved dåpen til barnet, til og med med fødselsdato. Men dette fører meg ikkje vidare.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Barnebidrag - kjelde til farskap 1800-talet

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. februar 2013 kl. 16.32

Hei Gunnar,
etter 1891 hadde amtmannen resolusjonsrett og i Romsdals amt lagde amtmannen egne resolusjonsbøker da. De går fram til 1907, så vidt jeg husker. Før 1891 må en for Møre og Romsdal lete i innkomne og utgående brev i fylkesmannsarkivet i Statsarkivet i Trondheim. I andre fylkesmannsarkiv var det andre forhold. Noen lagde egne serier for dette, og noen ikke.

Siden fogden også var inne i bildet (byfogden i Ålesund i dette tilfellet), for innstillinga om barnebidrag kom fra fogdene til amtmannen, kan det også være at brev finnes i innkommende og utgående brev i futearkivet.
:) Tore

dn25459
Sted: VIGRA

Re: Barnebidrag - kjelde til farskap 1800-talet

Legg inn av dn25459 » 5. februar 2013 kl. 17.22

Tusen takk, Tore!

Dette er greitt å vite.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»