Søke i aviser

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj11322
Sted: TRONDHEIM

Søke i aviser

Legg inn av gj11322 » 21. september 2012 kl. 21.59

Hei!

Jeg husker en gang vi var på ekskursjon til Adresseavisas hovedkvarter med klassen på barneskolen. Da fikk alle søke på bursdagen sin på en spesiell maskin, og så fikk vi se avisen for den dagen det året.

Er det noen som har forsøkt å finne slektsrelaterte opplysninger på denne måten? Er det mulig å søke/ få noen til å søke i avisas tidligere utgaver? Hvis man har den eksakte datoen lar det seg vel gjøre, men hvis jeg f. eks. vil finne igjen en artikkel fra ca. 1942-1943 hvor jeg bare har overskriften? Eller hvis jeg vil finne informasjon om et spesielt emne (i dette tilfellet søker jeg informasjon om Gerhard Schøning Skole under 2. verdenskrig).

Kan jeg få hjelp til å finne informasjon hos avisene?

-Rune

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Re: Søke i aviser

Legg inn av dn22196 » 23. september 2012 kl. 22.42

Hei
Tror du kan få hjelp av redaksjonen eller biblioteket.Jeg fikk opplysninger angående min oldefars dødsfall fra 1945.Så det er fullt mulig det;)

20040
Sted: BEKKESTUA

Re: Søke i aviser

Legg inn av 20040 » 30. september 2012 kl. 11.57

Hei, prøv på http://www.nb.no/aviser/
Der kan du søke etter informasjon i de avisene NB har digitalisert.
Hjemmefra kan du bare se trefflisten, men ikke selve innholdet (du må kanskje klikke av for "Digitalt" i kolonnen til venstre dersom du ikke får opp treff).
Noen aviser er tilgjengelig digitalt fra alle norske biblioteker, øvrige aviser må du til Nasjonalbibl. for å se. Oversikt over hvilke aviser som er tilgjengelig fra bibliotekene står på siden. Jeg har selv funnet mye informasjon på den måten, ved å besøke mitt lokale folkebibliotek.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»