Bruk historisk befolkningsregister for å koordinere felles innsats, arbeide effektivt og formidle kvalitet

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Kjell Inge Tomren
Sted: ÅLESUND

Bruk historisk befolkningsregister for å koordinere felles innsats, arbeide effektivt og formidle kvalitet

Legg inn av Kjell Inge Tomren » 8. februar 2024 kl. 18.32

Jeg har laget en presentasjon og lagt den på YouTube. Jeg forteller om hvorfor jeg driver med slektsgransking og hvorfor jeg mener det er lurt å bruke histreg.no, HBR til å systematisere alt vi klarer å finne ut om de som har levd i Norge før oss. https://youtu.be/UDpF_Xhsosg
De viktigste poengene er: 
1. Historisk befolkningsregister bygger på primærkildene og gir en samlet framstilling av det vi kan finne i kildene om en person
2. Ved å bruke historisk befolkningsregister, blir arbeidet automatisk koordinert ved at dine resultater deles med alle andre og du kan se resultaene av andres arbeid
3. Det er effektivt å søke via histreg.no siden det er et felles søk mot alle transkriberte kilder som ligger i Digitalarkivet
4. En personprofil i histreg.no inneholder henvisninger til alle primærkildene og det er ikke lenger nødvendig å gjøre detaljerte registreringer av kilder i personlige arkiver

Sist redigert av Kjell Inge Tomren den 28. desember 2024 kl. 13.24, redigert 3 ganger totalt.

Kjell Inge Tomren

Re: Bruk historisk befolkningsregister for å koordinere felles innsats, arbeide effektivt og skape korrekte resultater

Legg inn av Kjell Inge Tomren » 12. mars 2024 kl. 16.06

Ved å bli bidragsytar til histreg.no blir arbeidet koordinert effektiv og resultata våre blir med ein gong tilgjengelege for alle andre. Kvaliteten blir svært god og personprofilane inneheld automatisk referansar direkte til primærkjeldene i Digitalarkivet. Etter at eg har øva ei stund og blitt van med histreg.no, så arbeidere eg raskt og effektivt med det som hovudverkty. 

Eg har no laga fleire YouTube-filmar om bruken av Historisk befolkningsregister og samla dei i ein kanal på YouTube Eg håper fleire vil sjå nytteverdien i å bruke histreg.no. 

Sist redigert av Kjell Inge Tomren den 5. desember 2024 kl. 9.09, redigert 1 gang totalt.

Kjell Inge Tomren

Re: Bruk historisk befolkningsregister for å koordinere felles innsats, arbeide effektivt og skape korrekte resultater

Legg inn av Kjell Inge Tomren » 18. mars 2024 kl. 8.54

Eg fekk svært lite tilbakemeldingar på innlegget mitt i dette forumet, men vi har fått ein fruktbar diskusjon om samme tema der mange deltar inne på arkivverktes forum  Eg vil derfor be alle som har kome fram til denne tråden om å klikke seg til det andre forumet. Dei som alt brukar Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no eller som kunne tenkje seg å prøve, vil ha stor nytte av å lese om erfaringane andre har. Alle som brukar histreg.no, blir oppfordra om å fylgje denne diskusjonstråden.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»