Søkbar oversikt over hva som gjemmes i folketellingene
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Søkbar oversikt over hva som gjemmes i folketellingene
Digitalarkivet i dag har masse ressurser om folketellingene, men det jeg her vil omtale er de stort sett nominelle folketellingene i tidsrommet mellom 1800 og 1865.
Senest i dag fikk dukket det opp en opplysning på FB om at FT for 1815 ikke er bare en opptelling (nominell telling) av data for Dypvåg, men er en av tellingene som inneholder slektshistoriske opplysninger.
Kildene er ikke en gang skannet og lagt ut på nettet. Kanskje ikke en gang mikrofilmet.
Så det jeg vil foreslå er å registrere først en webside over hvilke enkelttelling er nominell og hvilke inneholder persondata som for tidligere og senere tellinger.
De folketellingene som er lagret på statsarkivene kan vel mest sees på som et tiltak som kan delegeres lokallagene som har et arkiv innen grensene, mens de som er på Riksarkivet er vel mest naturlig sjekkes og registreres av Oslo/Akershus medlemmer i samarbeide med Riksarkivet
Senere vil det jo være aktuelt å transkribere de FT som ikke er nominelle, men ihheholder slektsdata.
Noe å tenke på???
(Fungerer også som sjekk på om styre og lokallagenes styrer følger med på Slektsforum)
Tenk over det da i det minste.
Senest i dag fikk dukket det opp en opplysning på FB om at FT for 1815 ikke er bare en opptelling (nominell telling) av data for Dypvåg, men er en av tellingene som inneholder slektshistoriske opplysninger.
Kildene er ikke en gang skannet og lagt ut på nettet. Kanskje ikke en gang mikrofilmet.
Så det jeg vil foreslå er å registrere først en webside over hvilke enkelttelling er nominell og hvilke inneholder persondata som for tidligere og senere tellinger.
De folketellingene som er lagret på statsarkivene kan vel mest sees på som et tiltak som kan delegeres lokallagene som har et arkiv innen grensene, mens de som er på Riksarkivet er vel mest naturlig sjekkes og registreres av Oslo/Akershus medlemmer i samarbeide med Riksarkivet
Senere vil det jo være aktuelt å transkribere de FT som ikke er nominelle, men ihheholder slektsdata.
Noe å tenke på???
(Fungerer også som sjekk på om styre og lokallagenes styrer følger med på Slektsforum)
Tenk over det da i det minste.
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Søkbar oversikt over hva som gjemmes i folketellingene
Takk skal du ha.
Men det virker som det avskrevne materialet ikke er lett tilgjengelig. Dessuten kan det være greit med en ressurs som også forteller om de man ikke behøver å sjekke fordi det allerede er kjent at de kun inneholder tall
Men det virker som det avskrevne materialet ikke er lett tilgjengelig. Dessuten kan det være greit med en ressurs som også forteller om de man ikke behøver å sjekke fordi det allerede er kjent at de kun inneholder tall
Mesteparten av navnelistene i folketellingene 1815-1855 er mikrofilmet. Disse mikrofilmene er skanna, og så langt er 1815, samt noe 1825-1855, publisert i Digitalarkivet. Resten av de mikrofilmede tellingene vil komme i Digitalarkivet, antakelig i 1. kvartal 2017.
Når ikke alt er mikrofilmet/skanna, skyldes det at statsarkivene fremdeles oppdager nye navnelister. Navnelistene ligger ofte "godt gjemt" i sokneprestarkivene. Arkivverket har skanna en del slike fra original etter hvert som de har dukket opp, og vil sikkert fortsette med det.
Når ikke alt er mikrofilmet/skanna, skyldes det at statsarkivene fremdeles oppdager nye navnelister. Navnelistene ligger ofte "godt gjemt" i sokneprestarkivene. Arkivverket har skanna en del slike fra original etter hvert som de har dukket opp, og vil sikkert fortsette med det.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Det trenger vi ikke, Alf. Dette har vært kjent i mange år allerede.Alf skrev:Men det virker som det avskrevne materialet ikke er lett tilgjengelig. Dessuten kan det være greit med en ressurs som også forteller om de man ikke behøver å sjekke fordi det allerede er kjent at de kun inneholder tall
Da jeg begynte med slektsforskning i 1999, var dette noe av det første jeg fikk vite om. Og på de bibliotekene jeg brukte den gangen, Bergen og Kristiansund, hadde de mikrofilmene med disse folketellingene.
Og såvidt jeg vet, finner du også oversikt over disse folketellingene i Genealogiske ressurser.

Kristian skrev:Mesteparten av navnelistene i folketellingene 1815-1855 er mikrofilmet. Disse mikrofilmene er skanna, og så langt er 1815, samt noe 1825-1855, publisert i Digitalarkivet. Resten av de mikrofilmede tellingene vil komme i Digitalarkivet, antakelig i 1. kvartal 2017.
Men er ikke slik skattejakt noe av det medlemmer i Slekt og Data kan være med på og speede opp arbeidet?
Alf skrev:Kristian skrev:Mesteparten av navnelistene i folketellingene 1815-1855 er mikrofilmet. Disse mikrofilmene er skanna, og så langt er 1815, samt noe 1825-1855, publisert i Digitalarkivet. Resten av de mikrofilmede tellingene vil komme i Digitalarkivet, antakelig i 1. kvartal 2017.
Men er ikke slik skattejakt noe av det medlemmer i Slekt og Data kan være med på og speede opp arbeidet?
Jo, det går vel an. Da må man reise på statsarkivene og bestille arkivsaker fra sokneprestarkivene til lesesalen, typisk arkivstykker katalogisert som "Ymse dokumenter", "Pakkesaker" osv.
Kristian skrev:Jo, det går vel an. Da må man reise på statsarkivene og bestille arkivsaker fra sokneprestarkivene til lesesalen, typisk arkivstykker katalogisert som "Ymse dokumenter", "Pakkesaker" osv.
Ja, derfor var første melding i første rekke rettet til de lokallag som sokner til arkivene og dem som bruker disse ofte.
En form for dugnad, til felles nytte (intensjonen bak DIS-Norge da Wilhelm Færden og jeg diskuterte hvordan samarbeide og hva vi kan utrette som samlet flokk, bl.a. på arkivressursfronten, selv om WWW enda ikke var tilgjengelig, men selv brukte jeg allerede da mail- og listeserver internasjonalt (Stiftet sammen med Marty Hoag, postmaster ved North Dakota State University i Fargo listserveren Roots-L on vm1 at ndsu i Bitnet nettet (EARN i Europa), senere ndsuvm1.edu
Første melding:
http://archiver.rootsweb.ancestry.com/t ... TS/1987-12