FamilySearch - rette feil eller la det være?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Nina Brataas Rose
Sted: BEKKESTUA
Kontakt:

FamilySearch - rette feil eller la det være?

Legg inn av Nina Brataas Rose » 3. desember 2015 kl. 13.48

Jeg har funnet en ukjent familiegren i Sverige via Familysearch.
Jeg har printet ut informasjonen og så har jeg gått igjennom alle personer som står oppført. Sjekket dåpsregister, gifte, død og husförhörs-bøkene. Jeg har fått bekreftet mye rett. Funnet ny informasjon som ikke står i Familysearch og funnet feil. De groveste feilene er folk som er feilaktig oppført i familien. Det er også flere familier som har flere barn som åpenbart er samme person. (Og noen som er sine egne barnebarn...)

Jeg er veldig takknemlig for å ha fått denne uvurderlige hjelpen. Men hva gjør jeg med alle feilene jeg har funnet? Prøver jeg å rette det opp, eller skal jeg la det være?
Hva tenker dere?

For de nysgjerrige så gjelder det denne personen:
https://familysearch.org/tree/#view=ancestor&person=LQRJ-3KZ

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Re: FamilySearch - rette feil eller la det være?

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 3. desember 2015 kl. 20.00

Har du prøvd å gå på "Show details" ?
Da kan du se hvem som har lagt dette inn, og sende melding til vedkommende. I dette tilfelle ligger også en email-adresse der.
Å ta kontakt privat med denne er en mulighet?
Å starte en diskusjon (nederst på siden) en annen?
Eller bare rette åpenbare feil som du er sikker på at du har rett info om.

Jeg må innrømme at jeg ofte retter uten å spørre - dersom jeg har gode kilder på det...

Her er en person hvor jeg har lagt til fødselsår på søsteren til en av mine xtippoldefedre fra Tyskland. https://familysearch.org/tree/#view=anc ... n=L8RF-R66
Hvis du ser på detaljene der så ser du at det er en "kabo" som har lagt inn mesteparten, for 2 år siden. Mens du vil se at jeg står som innlegger av fødselsopplysningen.
Ingen av oss har lagt inn synlig email (men det burde jeg nok gjøre), men jeg fikk nylig spørsmål + masse nyttig informasjon via PM der. Litt mere tungvint enn email, men bedre enn ingen ting...

Brukeravatar
dn17378
Sted: TROMSØ

Legg inn av dn17378 » 3. desember 2015 kl. 21.51

Husk at info på FamilySearch er 2.-3.hånds- (og ofte 4. - 5. hånds-)informasjon. Du må aldri bruke dette som "sannhetsvitne" uten å ha belegg i andre kilder. Finner du at informasjon i FamilySearch ikke stemmer i forhold til andre mer autoritative kilder, bør du se bort fra FS.
Hilsen
Ivar H

Though I look old, yet I am strong and lusty
(As You Like It - W.Shakespeare)

Nina Brataas Rose
Kontakt:

Legg inn av Nina Brataas Rose » 4. desember 2015 kl. 11.50

Jeg må være blind. Finner ikke "show details"... Kun under "research help", men der står det ingen ting...

Under kilder hos "min" står det Legacy... migrated from familysearch...
Jeg trodde det betød at det var familysearch (de kirkefolka) som hadde lagt inn infoen og at de ikke er like opptatt av at det er korrekt som en slektsforsker?

Under kilder hos "din" så er det ingen kilder. Så ser ikke hvor du mener...

Nina Brataas Rose
Kontakt:

Legg inn av Nina Brataas Rose » 4. desember 2015 kl. 11.53

Hei Ivar,

Ja, jeg tar aldri info jeg får fra andre for god fisk. Sjekker alltid selv det jeg kan. Får jeg ikke sjekket, men velger å legge det inn, så lar jeg kildene stå tomme... Så ser jeg at det ikke er verifisert.
Også bygdebøker. Finner ofte feil der og...

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 4. desember 2015 kl. 12.10

Nina skrev:Jeg må være blind. Finner ikke "show details"... Kun under "research help", men der står det ingen ting...

Under kilder hos "min" står det Legacy... migrated from familysearch...
Jeg trodde det betød at det var familysearch (de kirkefolka) som hadde lagt inn infoen og at de ikke er like opptatt av at det er korrekt som en slektsforsker?

Under kilder hos "din" så er det ingen kilder. Så ser ikke hvor du mener...

Underlig.
Legger ved to skjermdumper - før og etter at jeg har åpnet "Open details".
Dette er ikke under "Sources", men forteller hvem som har lagt informasjonen inn, eller redigert den, på Familysearch. Altså ikke hvor dokumentasjonen kan finnes.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Nina Brataas Rose
Kontakt:

Legg inn av Nina Brataas Rose » 4. desember 2015 kl. 12.19

Der ja! *Føler meg grønn*

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»