Skifteekstrakter
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Skifteekstrakter
En rekke kilder – henholdsvis benevnt «skifteekstrakter» – er blitt publisert her og ser ut til å inneholde mange verdifulle opplysninger.
Er det noen som vet i hvilket arkiv disse oppbevares?
Er det noen som vet i hvilket arkiv disse oppbevares?
- Else Berit Rustad
Re: Skifteekstrakter
Siden bildene er hentet fra Lofoten og Vesterålen fogderi, så er det vel Statsarkivet i Trondheim som har originalene til dette materialet.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Ja, det antar jeg, men der oppbevares jo mange forskjellige arkiver og denne kilde kan derfor bli litt vanskelig å finne. Jeg har prøvd å søke efter Lofoten og Vesterålen fogderi i Arkivportalen uten å finne noe, så det skulle være morsomt å få riktig henvisning til disse skifteekstrakter.
-
- Sted: TRONDHEIM
Takk for opplysningene, men Mæhlum har ferie og kan dessverre ikke kontaktes før om tre måneder.
Om det er noen som vet hvor skifteekstraktene er å finne i Arkivportalen så skulle jag være takknemlig – kanskje at de egentlig benevnes annerledes?
Om det er noen som vet hvor skifteekstraktene er å finne i Arkivportalen så skulle jag være takknemlig – kanskje at de egentlig benevnes annerledes?
-
-
Da har jeg endelig fått kontakt og så er saken løst.
-
Det hadde jo vært fint om du "formidlet" svaret i dette forum da 

Selvfølgelig, Tore – her er svaret:
Skifteekstraktene befinner seg på Statsarkivet i Trondheim og ligger i arkivet efter Nordland amt under serie FC (sorenskriverbrev) og LR (skiftedesignasjoner).
Dessverre har jeg fortsatt ikke funnet det nevnte arkivet og seriene da jeg lettet i Arkivportalen, så den som finner noe der må gjerne skrive tilbake her.
Skifteekstraktene befinner seg på Statsarkivet i Trondheim og ligger i arkivet efter Nordland amt under serie FC (sorenskriverbrev) og LR (skiftedesignasjoner).
Dessverre har jeg fortsatt ikke funnet det nevnte arkivet og seriene da jeg lettet i Arkivportalen, så den som finner noe der må gjerne skrive tilbake her.
-
Bra !
Og da fikk jo Else rett igjen da
Og da fikk jo Else rett igjen da