Permanente lenker
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Permanente lenker
Hei. hvordan får jeg til en permanent lenke av ei folketelling om det er mulig, istedenfor at jeg kopierer alt så hele siden kommer opp
Mvh
Kjell
Mvh
Kjell
- Else Berit Rustad
Re: Permanente lenker
Når du har funnet personen du søkte etter, kopierer du adresselinjen og limer inn i innlegget ditt.
Eksempel:
Søkte etter "Ole Gulbrandsen" i "Norderhov" i tellingen for 1900.
Resultat:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7110002950
Mvh
Else B.
Eksempel:
Søkte etter "Ole Gulbrandsen" i "Norderhov" i tellingen for 1900.
Resultat:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7110002950
Mvh
Else B.
Hjertelig takk Else
Mvh
Kjell
Mvh
Kjell
Hei.
Jeg bruker samme metode også ved at jeg legger inn lenker mot sider i skannede kirkebøker o.l. inn i programmet jeg bruker (Legacy)
ER det noen der ute som vet hvordan dette blir etter at det nye systemet på Statsarkivet / digitalarkivet tas i bruk om noen måneder?
Jeg lurer på om:
linkene til skannede kirkebøker blir borte / forandret og dermed ikke kan brukes?
Om visning av skannet side blir borte og visningen blir et skjema. (Slik som f.eks. i folketellingene.?
Jeg har prøvd å ringe statsarkivet i Oslo, men det er jo umulig å finne noen som kan svare.
Er det noen som vet noe.
Jeg bruker samme metode også ved at jeg legger inn lenker mot sider i skannede kirkebøker o.l. inn i programmet jeg bruker (Legacy)
ER det noen der ute som vet hvordan dette blir etter at det nye systemet på Statsarkivet / digitalarkivet tas i bruk om noen måneder?
Jeg lurer på om:
linkene til skannede kirkebøker blir borte / forandret og dermed ikke kan brukes?
Om visning av skannet side blir borte og visningen blir et skjema. (Slik som f.eks. i folketellingene.?
Jeg har prøvd å ringe statsarkivet i Oslo, men det er jo umulig å finne noen som kan svare.
Er det noen som vet noe.

- Paul Johan Hals
Tror nok det vil gå greitt med kirkebøkene. Da er det straks verre med folketellingene.
Mvh Paul
Mvh Paul
Takk for svar, Paul. Men jeg er fremdelse litt usikker på hva du mener. Synes det er moro å få tilgang til de orginalt skrevne sidene i kirkebøkene, slik vi har nå. Dersom disse blir borte ved søk når det nye systemet kommer, hadde det vært veldig greit å vite det. Man kan jo da for eksempel laste ned sidene til HD som JPEG el.l. Jeg lurer altså på VISNINGEN. Blir det et skjema slik som på folketellingene? ER det noen som har peiling på hvordan dette blir? 

Jeg kan ikke si hvor jeg har sett det, men lenker til de skannede kirkebøkene er "permanente". De kommer ikke til å forsvinne nå, men om xx år? For min del så kopierer jeg ned bildefilen (jpeg) og noterer nøye kirkebok, side etc så kommer man sikkert til å kunne koble det sammen igjen,om dette med "permanente" forsvinner om en del år.
Dette gjeller jo alt, CD/DVD skiver kommer man ikke til å kunne lese om noen år på samme måte som de første variantene av floppy/fleksi etc disker nå bare går om en selv har en museumutgave av PC som fortsatt fungerer.
Dette gjeller jo alt, CD/DVD skiver kommer man ikke til å kunne lese om noen år på samme måte som de første variantene av floppy/fleksi etc disker nå bare går om en selv har en museumutgave av PC som fortsatt fungerer.
Vennlig hilsen
Niels
Niels
- Paul Johan Hals
Jeg har oppfattet det på samme måten som Niels.
Det kan være en fordel å kopiere biledfilene, men det tar jo enormt mye plass hvis en har en stor database
Personlig har jeg utstyr som kan ta mesteparten av de gamle lagringsmediaene, bortsett fra 8" disketter
Mvh Paul
Det kan være en fordel å kopiere biledfilene, men det tar jo enormt mye plass hvis en har en stor database
Personlig har jeg utstyr som kan ta mesteparten av de gamle lagringsmediaene, bortsett fra 8" disketter

Mvh Paul
De skannede dokumentene blir nok værende der de er, de ligger allerede inne på sidene som knyttes til en person.
- Hvis man f.eks. foretar et søk etter en persons dåpsdata med Finn kilde, får man opp en treffliste med navn.
- Klikker man på et navn i venstre kolonne, markert med blå skrift, får man opp en side med relevante data for vedkommende person, og øverst hvilken kirkebok det er hentet fra.
- Nederst til venstre på den siden står det Kildeinformasjon, og med blå skrift Les mer, som man kan klikke på for å komme til en side med Dokumentasjon.
- Der finner man en rubrikk Lenker, med lenker til søkbar versjon - i dette tilfellet Døpte, og skannet versjon som bringer en til aktuell kirkebok i Skannede kirkebøker.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.
Takk for avklarende svar.