Kilder til skilsmisseoppføring
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Kilder til skilsmisseoppføring
Hei!
Jeg har oppdaget av to av mine "forgjengere" ble skilt en gang rundt 1913. Det jeg lurer på er om og i så fall hvor jeg kan lete for å finne registreringen, eventuelt søknad, om skilsmisse? De bodde i Oslo, og het Kristian og Syverine Sørli(e). På den tiden de ble skilt bodde de i Jens Bjelkesgate 16.
Vennlig hilsen
Jan Roger Olsen
Jeg har oppdaget av to av mine "forgjengere" ble skilt en gang rundt 1913. Det jeg lurer på er om og i så fall hvor jeg kan lete for å finne registreringen, eventuelt søknad, om skilsmisse? De bodde i Oslo, og het Kristian og Syverine Sørli(e). På den tiden de ble skilt bodde de i Jens Bjelkesgate 16.
Vennlig hilsen
Jan Roger Olsen
- Else Berit Rustad
Re: Kilder til skilsmisseoppføring
Hvis det gjelder skilsmisse ved bevilling, så vil den antakelig være å finne hos Fylkesmannen i Oslo/Akershus, eller ved Statsarkivet i Oslo. Materialet derfra er vel ikke skannet, så du må i så fall henvende deg til Statsarkivet.
Gjelder skilsmisse ved dom, så er det nok arkivet etter Oslo Byfogd som kan være aktuelt. Noe av rettergangsmaterialet er skannet og tilgjengelig på Digitalarkivets sider, men finner du det ikke der, så er Statsarkivet i Oslo rett sted å henvende seg til her også.
Mvh
Else B.
Gjelder skilsmisse ved dom, så er det nok arkivet etter Oslo Byfogd som kan være aktuelt. Noe av rettergangsmaterialet er skannet og tilgjengelig på Digitalarkivets sider, men finner du det ikke der, så er Statsarkivet i Oslo rett sted å henvende seg til her også.
Mvh
Else B.
Er det slik at man må møte opp der fysisk, eller kan man bestille dokumenter?
Uansett takk for hjelpen.
Vennlig hilsen
Jan Roger
Uansett takk for hjelpen.

Vennlig hilsen
Jan Roger
- Else Berit Rustad
Du kan ringe, skrive eller sende e-post til dem
Adresse, e-postadresse og tlf.nr. står på siden deres (se Arkivverket.no)
Mvh
Else B.

Adresse, e-postadresse og tlf.nr. står på siden deres (se Arkivverket.no)
Mvh
Else B.
-
- Sted: STJØRDAL
Jeg sendte mail til Riksarkivet angående første ekteskap til min mors far i 1915, og skilsmisse i 1919. Det tok noen dager, og jeg fikk svar på mail(med vedlegg på 17 sider) Han var gift i Haugesund. Visste ikke hvor han var gift første gangen, og dermed gikk det ikke å lete i kirkebøker før jeg fikk vite hvor det var.
Jeg snakket med en slektsgransker ved Statsarkivet i Trondheim i sommer, gjeldende en skilsmisse som ble invilget i Trondheim i 1919 - og der hadde jeg ikke nøyaktige datoer - men han kunne ikke hjelpe meg og viste ikke hvor jeg skulle lete engang.
Dette synes jeg er veldig rart. Personene jeg ville finne giftet og skilte seg jo i Trondheim, så hvem skal man ellers snakke med?
Dette synes jeg er veldig rart. Personene jeg ville finne giftet og skilte seg jo i Trondheim, så hvem skal man ellers snakke med?
-
Kanskje du også burde prøve en mail til Riksarkivet Johan. Min bestefar var jo også gift på et helt annet sted enn i Oslo(Haugesund på Vestlandet) og de hadde svar angående han, og da mener jeg det burde være mulig at de har om andre. Prøver på lenke:
http://www.arkivverket.no/arkivverket/A ... iksarkivet
Er jo verdt forsøket syns jeg
http://www.arkivverket.no/arkivverket/A ... iksarkivet
Er jo verdt forsøket syns jeg
Hei Anne Lise,
Ja, det kan nok være en god idé, for i Trondheim virker ingen vite noe. Har ihvertfall prøvd og skrive til Riksarkivet, og venter nå kun på svar!
Ja, det kan nok være en god idé, for i Trondheim virker ingen vite noe. Har ihvertfall prøvd og skrive til Riksarkivet, og venter nå kun på svar!
-
Ser det tok ca 10 dager fra jeg sendte mail til riksarkivet, til svaret kom med 17 sider(skilsmissepapirer) for min bestefar med kone i 1919. Han var gift 3 ganger, og jeg er etterkommer i hans 3.ekteskap. Han var forøvrig fra Trondheim han også, hvor han bodde fra ca 1924(og født i Trondheim i 1896) Men altså første ekteskap i Haugesund
Nå har jeg sendt en mail til Statsarkivet i Oslo, så får vi se hva de sier. Hvis de ikke kan lete etter det selv så vurderer jeg alvorlig å sette meg på flyet og ta meg noen dager i Oslo. Har en del ting jeg skulle sjekket i det kommunale arkivet også, så vi får se.