Far eller mors slekt

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
gj16963
Sted: TØNSBERG
Kontakt:

Far eller mors slekt

Legg inn av gj16963 » 1. november 2012 kl. 7.43

Hei :)

Jeg har et spørsmål vedr. slektsforskning.
Når en forsker på sine forfedre så sies det at det på mannens side at slekten blir ført videre. Er dette tilfellet? Slik at man da egentlig kan søke opp mannen's forfedre og ikke forfedrene til even. konen. Ikke at jeg gjør det, men er det tilfellet? :?

Hilsen

Jan-Erik Mo

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Far eller mors slekt

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 1. november 2012 kl. 9.22

Skjønner ikke helt spørsmålsstillingen, så kanskje er mitt svar bort i natta.

Men
For at en skal føre slekten videre må en vel være to parter.
Har aldri tenkt den tanken at det skulle være mer interessant å forske på fars enn på mors slekt. Dessuten har vel også alle mødre en far du vil finne ut mer om?

Men det er jo klart at om en går langt tilbake i tid så vil menn dominere i slektstre og slektsbøker. Ikke fordi at en vil forske mer på menn, men kort og godt for at det var menn som ble nevnt i kildene.
I gamle kirkebøker var det jo hans barn som ble døpt. Og eiendom var også som regel hans eiendom.
Dessuten så hadde vi manntall. Andre kilder er millitærruller fri for kvinner.

Vi som leter etter slekt er jo glad når det dukker opp et "uekte" barn langt tilbake i tid. For da blir som regel også mora nevnt. Både i kirkeboka (om den finnes) og i justisprotokollene som går lenger bak i tid enn de aller fleste kirkebøker :)

Brukeravatar
gj16963
Sted: TØNSBERG
Kontakt:

Legg inn av gj16963 » 1. november 2012 kl. 11.30

Hei Helge

Ja det er vel det noen mener at det er mennene som fører slekten videre av en eller annen grunn. Er vel litt mye gammel tankegang i den troen skulle jeg tro.

Hva med gener og arv, hvor mye er igjen etter 2-300 år i slekten? Er den blitt "utvannet"? som faren min mener.
Han mener at det ikke er noe vits i å søke så langt tilbake da det ikke er noe igjen av de "genene" noe jeg mener er feil.

Hilsen

Jan-Erik

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 1. november 2012 kl. 17.46

Jan-Erik skrev:Ja det er vel det noen mener at det er mennene som fører slekten videre av en eller annen grunn. Er vel litt mye gammel tankegang i den troen skulle jeg tro.

Det er mulig den betegnelsen blir brukt, men vanlivis sa man vel at det var mannen som førte navnet videre. Dette hvis man holdt seg til et fast slektsnavn.

Mvh Paul

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 2. november 2012 kl. 23.55

Jan-Erik skrev:Hei :)

Jeg har et spørsmål vedr. slektsforskning.
Når en forsker på sine forfedre så sies det at det på mannens side at slekten blir ført videre. Er dette tilfellet? Slik at man da egentlig kan søke opp mannen's forfedre og ikke forfedrene til even. konen. Ikke at jeg gjør det, men er det tilfellet?

Her i landet er dette berre tøys. Så lenge vi veit om (gamle lover) har kvart individ hatt slekt i alle retningar; dvs. bakover gjennom manns- og kvinneledd og (for dei som hadde avkom) framover gjennom døtre og søner.

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 2. november 2012 kl. 23.57

Paul skrev:Det er mulig den betegnelsen blir brukt, men vanlivis sa man vel at det var mannen som førte navnet videre. Dette hvis man holdt seg til et fast slektsnavn.

Det galdt ei kort (historisk sett) periode frå 1923 til 1978.

dn21684
Sted: RANDABERG

Legg inn av dn21684 » 4. november 2012 kl. 16.51

Hei Tor-Erik :)

Hm,tja,, jo, vel INGEN slekt UTEN kvinner ......??????????????
:shock:

Kjell

Brukeravatar
dn03738
Sted: OS

Legg inn av dn03738 » 4. november 2012 kl. 19.19

Eg siterer frå Fin Michalsen, "Slekten. Innføring i ættegransking" frå 1978, s. 12 (mine uthevingar):

"En slik tavle [dvs. etterslektstavle] har stamFAREN øverst og ætlingene nedover. [...] Å ta med alle personene i ættleddene fra stamFAREN til nåtiden ville sprenge enhver rimelig ramme. Beskjæring må til. Teoretisk kan en selvsagt utføre slik beskjæring på hvilken som helst måte. [...] Den vanlige beskjæringen får man imidlertid frem ved å lage en stamtavle som utelukkende fremstiller progresjonen gjennom MANNlige ledd (agnater)."

No ein generasjon seinare vil vel eit slikt val vere mindre opplagt, men det er ingen tvil om at mykje av slektsforskinga historisk har hatt ei oppfatning av at slekt gjennom mannsledd er meir eigentleg slekt enn den som går gjennom kvinneledd. Dette avspegla vel utbreidde oppfatningar i samfunnet?

Og høyrer vi ikkje enno både titt og ofte at "slekta hans (hennar) kjem frå ..."? F.eks. "Slekta vår kom frå Tyskland på 1600-talet" ... Då betyr det vanlegvis farfars farfars farfars farfars etc.

Sjølv har eg alltid rekna slektskap gjennom manns- og kvinneledd som like viktige, og heldigvis ser det ut til å vere det vanlegaste no.

Helsing Torodd

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 4. november 2012 kl. 21.46

Kva er det som gjer Fin Michalsen til ein autoritet i spørsmålet om kva som var "mest vanleg"?
Hadde han halde oppteljing - og evt. korleis talde han?

Brukeravatar
3567
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 4. november 2012 kl. 21.54

Etter mitt ringe skjønn er Fin Michalsens bok overmoden for en plass på slektshistorisk museum - helst inne i en forseglet glassmonter slik at ingen skal bli forledet til å bla i den. :twisted:
mvh
Kåre

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. november 2012 kl. 22.39

Kåre skrev:Etter mitt ringe skjønn er Fin Michalsens bok overmoden for en plass på slektshistorisk museum - helst inne i en forseglet glassmonter slik at ingen skal bli forledet til å bla i den. :twisted:

Hvorfor synes du ingen skulle få bla i denne boka, da?

Mvh
Else B.

Brukeravatar
3567
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 5. november 2012 kl. 0.22

Else skrev:
Kåre skrev:Etter mitt ringe skjønn er Fin Michalsens bok overmoden for en plass på slektshistorisk museum - helst inne i en forseglet glassmonter slik at ingen skal bli forledet til å bla i den. :twisted:

Hvorfor synes du ingen skulle få bla i denne boka, da?

Mvh
Else B.

Det kunne bli fingermerker ... :D

Nei, ikke ta meg altfor seriøst. Men ut fra det sitatet fra boka som vi så lenger opp, har jeg inntrykk av at boka er temmelig foreldet og ikke gir særlig gode råd.
mvh
Kåre

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 5. november 2012 kl. 12.49

Selvsagt er boka foreldet - alle bøker blir det hvis de "lever" lenge nok! Det er likevel ikke noen god grunn til å slutte å bla i dem/lese dem.
Skulle tankegangen her overføres til alle typer litteratur, ville det ikke bli meget igjen som var verdt å lese :!:

Når det gjelder spørsmålet om hva som er viktigst - manns- eller kvinnelinjer - så tenker jeg som så: Hvem som er mor til et barn, vil det som regel ikke være noen tvil om, mens derimot farskapet kan være mere tvilsomt.... :wink:

Mvh
Else B.

Brukeravatar
dn03738
Sted: OS

Legg inn av dn03738 » 5. november 2012 kl. 17.54

Humre, humre, eg tenkte nok at sitatet frå Michalsen kunne provosere 8)

Men elles er det forresten mykje bra i den boka, berre så det er sagt!

Torodd

Brukeravatar
3567
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 6. november 2012 kl. 23.30

Else skrev:Selvsagt er boka foreldet - alle bøker blir det hvis de "lever" lenge nok! Det er likevel ikke noen god grunn til å slutte å bla i dem/lese dem.
Skulle tankegangen her overføres til alle typer litteratur, ville det ikke bli meget igjen som var verdt å lese :!:

He he ... siden jeg oversetter bøker som er et par tusen år gamle, må jeg vel bare være enig med deg! :P

Når det gjelder spørsmålet om hva som er viktigst - manns- eller kvinnelinjer - så tenker jeg som så: Hvem som er mor til et barn, vil det som regel ikke være noen tvil om, mens derimot farskapet kan være mere tvilsomt.... :wink:

Mvh
Else B.

Nettopp. Hvis ett av kjønnene skulle ha prioritet i slektsforskning, burde det ha vært kvinnen. Men etter min mening er det både gammeldags og fjollete å mene at det ene kjønnet er viktigere enn det andre. Jeg stammer nøyaktig like mye fra min oldefar som fra min oldemor. Uten dem begge (og utallige andre aner) hadde jeg ikke eksistert. Derfor ser jeg manns- og kvinnelinjer i slekten som likeverdige og like interessante.

Så kan man jo undres hvorfor gammeldags slektsforskning legger vekt på mannslinjene. Dels har det nok med gammel "adelstenkning" å gjøre, der titlene fulgte mannslinjen. Men jeg lurer litt på om det ikke også - mer eller mindre bevisst - kan ha sammenheng med det Else nevner over. Man vet som regel hvem moren er, så det var kanskje ikke nødvendig å gjøre noe poeng ut av det. Men siden det alltid var en viss mulighet for at faren kunne være en annen enn den man trodde, var det kanskje et større behov for å understreke at joda: Han, og ingen annen, var faren. Dette er en ren gjetting fra min side, og noen vil kanskje heller trekke fram elementer som et patriarkalsk samfunn osv. Men den underliggende årsak kan kanskje ha hatt sammenheng med at det lett kunne oppstå et behov for å fjerne tvilen der tvilen lett kunne oppstå, og at dette kan være en psykologisk grunn til vektleggingen av farsskap og farslinjer?
mvh
Kåre

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 7. november 2012 kl. 0.01

I Noreg er kanhende tidlegare tankegang så enkel å forklåre at mannslina hadde prioritet føre kvinnelina i odelssaker, derfor var det sjølvsagt viktig å halde styr på avstamminga. Men om ein vil setje opp ei liste over slekta bakover for oss som lever idag, er sjølvsagt kvinne- og mannsliner like interessante - og som Else seier: Materniteten er oftast sikker, med paterniteten kan det vel stundom vera så som så. Berre set i gang og les farsskapssaker i eldre rettsaker.....
Venleg helsing Kjetil

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»