FamilySearch.org

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Geir Arne Granviken
Sted: HYGGEN

FamilySearch.org

Legg inn av Geir Arne Granviken » 17. oktober 2012 kl. 12.14

Jeg har over mange år med ujevne (og gjerne lange) mellomrom fusket litt i slektsforskerfaget. Etter en slik pause, hvor jeg har begynt å jobbe litt med databasen min igjen, ser jeg at det har blitt stadig mer å finne på nettet, sansynligvis p.g.a. ildsjelene som jobber med å transskribere og registrere kilder. En stor takk til dere!

Av en eller annen grunn har jeg aldri oppdaget FamilySearch.org før nå i denne siste omgangen, og jeg opplever å finne mer her enn hva jeg noensinne har klart på vårt eget norske Digitalarkiv. Og derfor lurer jeg litt på; hvem er det som har gjort denne store jobben med å registrere og indeksere alt dette innholdet fra norske kirkebøker? Er det for det meste norsk-ættede mormonere i USA?

Er det forøvrig noen som vet om det finnes en oversikt over hvilke norske kirkebøker som er lagt inn i databasen hos FamilySearch? Eller er det så omfattende at man egentlig bør starte etthvert søk her, for så å prøve å finne angjeldende scannede kirkebok på Digitalarkivet?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: FamilySearch.org

Legg inn av Paul Johan Hals » 17. oktober 2012 kl. 13.29

Family Search (FS) er vel basert på bidrag fra mange tusen personer. uten at kildene er oppgitt. Den er derfor ikke alltid like pålitelig, da det kan virke som om korrekturlesing er et ukjent begrep hos dem. Der finnes også dobbeltregistreringer hvor f.eks fødselsdatoer er tolket forskjellig.
Men når det negative er sagt. La meg påpeke at det er mye nyttig å finne der.
Dataene bør imidlertid sjekkes mot scannede kirkebøker.

Mvh Paul

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 17. oktober 2012 kl. 14.09

Her er også en nyttig side for å se hva som er registrert, men i hvor stor grad den er up to date er ikke mulig å si...

hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=8

eller denne: http://clubweb.interbaun.com/~elien/norway/index.html
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Geir Arne Granviken
Sted: HYGGEN

Legg inn av Geir Arne Granviken » 18. oktober 2012 kl. 1.50

Takk for svar Henning og Paul! Jeg skjønner at jeg bør forsøke å finne originalkildene til det jeg finner på FamilySearch, men det er jo et utrolig nyttig verktøy for å finne ledetråder.

Hammerum-herred.dk ser forøvrig ut til å være et svært så praktisk "frontend" for FamilySearch.org - takk for tipset!

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»