Andet Trondhjemske Infanteri Regiment

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Svein Asle Flatmo
Sted: OSLO

Andet Trondhjemske Infanteri Regiment

Legg inn av Svein Asle Flatmo » 23. juli 2012 kl. 12.24

Hei
Jeg lurer på om noen har et godt svar på hvordan jeg skal finne ut litt mer om historien og personer som var i dette regimentet. Militær historie fra denne tiden, vil den befinne seg i riksarkivet ? Hvis noen vet hvor jeg skal lete , så er jeg takknemelig for innspill.
Mvh Svein

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Andet Trondhjemske Infanteri Regiment

Legg inn av Tore Kristiansen » 4. august 2012 kl. 10.51

Hoveddelen av kildene til lokale regimenter er overført til det lokale statsarkivet, og SAT har mange hyllemetre med militære arkiver. Der finnes det alt mulig om regimentet med både ruller, brev, regnskap etc. De fleste rullene finnes nok i SAT, men bl.a. ruller over dem som ble utkommandert til Holstein har jeg funnet i Riksarkivet.

En av mine aner var offiser i dette regimentet og i Riksarkivet fant jeg brevet som sjefen hans sendte med innstilling om opprykk til premierløytnant. Der var det også en liten begrunnelse. Dette var i 1718, og det er skrevet på tysk. Du finner mye i arkivene til Kommanderende General og Generalkrigskomissariatet i Riksarkivet.

Om selve historien til regimentet bør det vel også finnes noe litteratur. Boka Norsk militærhistorisk bibliografi som ble utgitt i 1969 kan vel ha oversikt, og likedan kan det finnes noe i gamle årganger av Norsk militært tidsskrift, men da er de sikkert nevnt i bibliografien.
Norsk forsvarshistorie ble utgitt i 2000, og forfatterne har ei lang liste med kilder og litteratur som de har brukt. Der vil du nok også finne noe du kan bruke.

En god del søknader og resolusjoner og brev finnes også i Rigsarkivet i København.
:) Tore

Svein Asle Flatmo
Sted: OSLO

Re: Andet Trondhjemske Infanteri Regiment

Legg inn av Svein Asle Flatmo » 5. august 2012 kl. 20.43

Tusen takk Tore for meget god info, den skal jeg følge opp.
Mvh. Svein

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»