Norske aviser som kilde.

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Norske aviser som kilde.

Legg inn av Gunnar Østegården » 24. november 2010 kl. 13.00

Her finns det jo utrulig mye intressant stoff.
Jeg skulle jo ønske at det var mulig å søke via internet.
Jeg forstår at det er mulig å søke i visse aviser og visse årganger,
- på visse emner. Supert!

Men er det noen som vet om man kan søke (f.eks.en nekrolog) en bestemt dag - i en bestemt (lokal-)avis. (?)
Eller; - om dette er noe som kommer?

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Norske aviser som kilde.

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 24. november 2010 kl. 16.12

Aftenposten har lagt alle sine aviser ut på nett, og her er det mulig å abonnere.

Dette er en flott ressurs, men:

1. F.eks dødsannonsene er ikke søkbare (man får treff i anmeldte dødsfall, så kan man lete i dødsannonsene ved å søke fram enkelt-nummer av avisen. Nekrologene er fullt søkbare.

2. Det er mye dårlig skanning - søkbarheten blir deretter.

3. De eldre avisene som er trykket med gotisk skrifttype er ikke søkbare i det hele tatt - leseprogrammet som er brukt greier ikke å tyde skrifttypen.

4. Brukergrensesnittet på framsøking av aviser er under en hver kritikk, og sørger for musesyken etter en del leting. Dette bør kunne endres på - jeg har sendt inn forslag til mer intelligent søking. Vi betaler tross alt for produktet.

Brukeravatar
dn03975
Sted: FEVIK
Kontakt:

Legg inn av dn03975 » 24. november 2010 kl. 22.34

Jeg har selv brukt både Aftenposten (en kortere periode) og Agderposten (fast). Dette er flotte hjelpemidler til nyere historie.

Du kan jo teste en svensk variant her:
http://magasin.kb.se:8080/searchinterfa ... spaper.jsp

- Jarl -

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 25. november 2010 kl. 4.04

Nasjonalbiblioteket har også en del tilgjengelig!

http://www.nb.no
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 25. november 2010 kl. 8.28

Da skal man vel tro at alle norske aviser er i ferd med å legge ut alle sine gamle papirutgaver på net.
Samtidig kan man meget vel forstå at noen hver vil ha litt betalt for å dele med seg av sine åndsverk. Man abonnerer på avisen, - så får man denne tjenesten i tillegg.(?)

Det kan antagelig fungere bra om man vet når og hvor man vil søke.
Værre blir det selvfølgelig om man er usikker på både nåla og høystakken.

Mvh Gunnar.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. november 2010 kl. 9.42

Alle avisene finnes også på mikrofilm, og mikrofilmene kan fjernlånes til ditt lokale bibliotek. Mi lokalavis har ikke blitt skannet, og så vidt jeg vet har ingen andre fra Møre og Romsdal blitt det heller. (Med unntak av tida da Adresseavisa var lokalavis fram til 1837 da første avisa i Kristiansund kom ut. :) ) Vi er henvist til mikrofilm.

Nasjonalbibliotekets avdeling på Solli plass i Oslo har alle (tror jeg) avisene på mikrofilm. Og det er enkelt å skanne avissider eller deler av ei side til en minnebrikke på den lesesalen. Jeg har bare vært der en gang, og det var helt fantastisk! God service, flott lesesal, mange aviser tilgjengelig. :D
:) Tore

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 1. desember 2010 kl. 0.03

Laila N. Christiansen skrev:Nasjonalbiblioteket har også en del tilgjengelig!
http://www.nb.no

Det er NB som skanner alle norske aviser. De holder på i massivt tempo, men ligger ca 2-3 år etter. Alle avisene vil være tilgjengelig hos NB (og bibliotek). Tjenesten er oppe og går i beta versjon. Og på møte hos for 14 dager siden de snakket de om at de var nært offisiell lansering

Pga av rettigheter og slikt vil ikke dette bli en tjenste åpent for alle. Feks Aftenposten (som rettighetshaver) tar betalt for bruk av sine aviser...

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 1. desember 2010 kl. 6.36

Rolf B. Holte skrev:Alle avisene vil være tilgjengelig hos NB (og bibliotek). Tjenesten er oppe og går i beta versjon. Og på møte hos for 14 dager siden de snakket de om at de var nært offisiell lansering

Pga av rettigheter og slikt vil ikke dette bli en tjenste åpent for alle. Feks Aftenposten (som rettighetshaver) tar betalt for bruk av sine aviser...

Da skulle jeg altså etterhvert kunne besøke mitt lokale bibliotek, låne PC'n der og søke så mye jeg lyster.
På biblioteket er det jo gratis, eller!(?)

Høres supert ut!

Mvh Gunnar

20040
Sted: BEKKESTUA

Legg inn av 20040 » 5. februar 2012 kl. 18.22

Følgende aviser kan for øyeblikket vises ved søk på nb.no - det vil si at man ikke bare får en forhåndsvisning av søkeresultatet, men faktisk også kan se siden, forutsatt at man gjør søket fra et av landets folkebibliotek:

∗ Aftenposten
∗ A-magasinet
∗ Asker og Bærum Budstikke
∗ Inderøyingen
∗ Jærbladet
∗ Stavanger Aftenblad
∗ Steinkjeravisa
∗ Trønderavisa
∗ Verran Namdalseid

Se http://www.nb.no/aviser/ for mer info.
I motsetning til Aftenpostens egen tjeneste så vil du her få treff også i dødsannonser, jeg finner f.eks. min morfar som døde i 1934 på den måten.
Og sidene kan eksporteres ut som PDF.

Jeg var klar over at nb.bo viser søkeresultater i stort sett alle aviser, men var ikke klar over hvor mye man får tilgang til på bibliotekene.
Jeg har i en periode betalt for Aftenpostens egen tjeneste, men så lenge nb.bo vil være tilgjengelig fra biblioteket, vil det fungere greit for meg.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 6. februar 2012 kl. 8.05

Her er det tydelig at det skjer noe;
- på mange fronter.
Det er utrolig morsomt!

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»