"Advarsel" om Arkivverkets nye Digitalarkiv

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
dn24600
Sted: STAVANGER
Kontakt:

"Advarsel" om Arkivverkets nye Digitalarkiv

Legg inn av dn24600 » 26. oktober 2011 kl. 13.01

Den 21. oktober 2011 fortalte Digitalarkivet:
Vi har nå lansert en beta-server for testing av ny funksjonalitet og konverterte data fra gamle Digitalarkivet: http://beta.digitalarkivet.no/
Alle er hjertelig velkommen til å søke i dataene. Det er ikke nye data, alle er hentet fra 1910-tellingen og de gamle nettsidene for Digitalarkivet. Etterhvert som mer data blir ferdigstilt og vi får flere funksjoner på plass, vil dette bli lagt ut på betaserveren slik at dere får testet det. Vi setter stor pris på tilbakemeldinger og har opprettet et eget forum vi håper dere vil bruke til å melde inn feil eller forbedringsforslag.

Dette lover jo meget bra, og blir det sikkert også. Den nye løsningen skal settes i drift 1. januar 2012.

Det viktige i denne sammenhengen, er at fra samme dato slåes det gamle Digitalarkivet av. For dere (og meg) som gjennom måneder og år har samlet og registrert direkte lenker til spesifikke kirkeboksider og folketellingslister, så vil disse lenkene ikke lenger virke.

[Edit]: Det samme vil jo gjelde alle lenker brukt i alle diskusjoner her på forumet!!!

Vi må begynne forfra med å registrere nye lenker i våre egne databaser, så langt som det er interessant for noen!
(Jeg ble advart mot å lagre lenker i utgangspunktet, men gjorde det likevel :oops: )

Merk at folketellingen for 1910 allerede er på det nye systemet, så her blir det neppe noen endringer.

Mer informasjon i en diskusjonstråd om saken hos Digitalarkivet.

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: "Advarsel" om Arkivverkets nye Digitalarkiv

Legg inn av dn21920 » 26. oktober 2011 kl. 19.23

Dette er intet mindre enn sjokkerende, om jeg har forstått rett - noe jeg håper ikke er tilfelle. Jeg tenker med gru på de 1000-vis av adresser jeg har liggende i slektsprogrammet, som da får 0 verdi.
Huff, jeg håper jeg har forstått dette feil.
:cry:

Alle trådene, her på SF, på DABF og Arkivverkets nye forum - hvor det er verdifullt besvarte tydespørsmål - mange lærerike tråder.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

dn24975
Sted: OSLO

Legg inn av dn24975 » 26. oktober 2011 kl. 21.18

Jeg tror ikke vi skal ta sorgene på forskudd. Jeg ser ikke at det står noe sted at dette også gjelder linker til skannet materiale.

Det er også verd å merke seg at skannede kirkebøker, skiftemateriale osv. har URL arkivverket.no, mens de søkbare databasene har URL digitalarkivet.no.

EDIT: Anette Skogseth Clausen har akkurat bekreftet at permanente linker ikke endres.

http://forum.arkivverket.no/index.php?/ ... p__1488325

Brukeravatar
dn24600
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Legg inn av dn24600 » 26. oktober 2011 kl. 23.24

Ja, jeg ser nå at den opprinnelige spørsmålssvareren (i diskusjonstråden hos Digitalarkivet) har lest hele mitt opprinnelige spørsmål (også det som gjaldt kirkebøker), og har spesifisert svaret sitt nærmere.

Det blir altså ikke endringer på lenkene til skannet materiale, deriblant kirkebøkene.

Mange kan altså puste relativt lettet ut......

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 26. oktober 2011 kl. 23.52

- og mange gjør det :roll:

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»