Fattigvesenets støtte til emigrasjon

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj14752
Sted: Oslo

Fattigvesenets støtte til emigrasjon

Legg inn av gj14752 » 24. september 2011 kl. 10.57

Hei! :)

Jeg skal skrive masteroppgave om fattigvesenets støtte til emigrasjonen til Amerika.
Jeg ønsker å fokusere på omfang, eventuelle forskjeller mellom områder, samt reaksjoner på denne praksisen.

Jeg skal dermed bruke fattigvesenets arkiver.
Jeg er avhengig av å ha kilder som sier noe om hvem som får støtte, til hva og eventuelt hvor mye.
Jeg skrev bacheloroppgave om dette forrige høst og brukte da understøttelsesprotokoller fra Vestre Akers fattigvesen.

Nå er jeg på leting etter liknende protokoller fra fattigvesenet i andre områder i Norge, men sliter litt med å få oversikt over hvor man kan få tak i dette materialet, og hva som faktisk finnes av dette. Jeg har lett igjennom arkivportalen uten altfor mye hell. Synes det er vanskelig å si utifra arkivportalen hva materialet faktisk består av.

Er det noen som har noen gode tips?

Eventuelt om noen har brukt/vært borti denne typen materiale tidligere?

På grunn av bosted er jeg særlig interessert i protokoller fra fattigvesenet i ulike kommuner/byer på Østlandet, men kan også strekke meg til andre deler av landet.

Er det forøvrig noen som vet hva fattigvesenets forhandlingsprotokoller er?
Hva inneholder disse?

Setter stor pris på om noen har noen tips eller tilbakemeldinger! :)

Mvh

Christin :)

Erlend Eriksen Mæhlum
Sted: VETTRE

Re: Fattigvesenets støtte til emigrasjon

Legg inn av Erlend Eriksen Mæhlum » 24. september 2011 kl. 19.20

Fattigvesenet ble lagt under kommunen fra 1837. Du må nok derfor søke i de kommunale arkivene.
Det er ganske forskjellig hvordan kommunene har styr på arkivet sitt. Noen har fine kataloger, noen vet ikke hva de har og noen kan bare opplyse at de har lite igjen pga. kassering og plassmangel.

Et godt eksempel på kommunale arkivkataloger finner du på IKA Trøndelag: http://www.ika-trondelag.no/site/?q=node/102

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»