På jakt etter min Oldefars fartstid

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn26151
Sted: ANDEBU

På jakt etter min Oldefars fartstid

Legg inn av dn26151 » 18. september 2011 kl. 23.52

Hei. Jeg driver og skriver en liten artikkel om min odefar, Kristian Hjerpejkønn, som seilte ute i mange år. Jeg sliter med og komme videre og velger derfor og legge ut litt info og kanskje få noen tips om hvor heg burde kikke videre.
Min oldefar var født i 1893 i Ramnes, Vestfold. Har vært en tur på arkivet i Kongsberg og lette der.
Ifølge folketellingen 1910 var hans yrke den gang matros. Med det infoen fant de frem sjøinnrulleringen for tønsberg. (annotasjerulle nr 9. 1904-1910. Patent nr 4023) Der mønstret han på Mathilde av tbg tilhørende Tønsberg Hvalfangeri (Oscar Hytten, disp.) Der car han skrevet inn som Christian Edvartsen. I margen på rullen jeg har fått kopi av står det datoen 10.10.1910 -1.1.1915. Da ble jo båten solgt til Salvesen. Kan jeg gå ut ifra at han da kanskje var på denne båten frem til den ble solgt selv om bare den ene sesongen er innført på dette patent nummeret ?

I perioden fra vi fant denne annotasjerullen frem til 1936 har vi ikke funnet noen informasjon. Jeg vet at han seilte ute men vi vet ikke hvor. Har vært i kontakt med Riksarkivet i Kongsberg og der har man ikke funnet noe patent nummer på min oldefar. Men jeg vet at han fanget både på Færøyene, Island, Grønland, Labrador og Syd Georgia. Noen som har noen tips om hvordan jeg burde gå frem her for og finne informasjon eller hvor en burde starte og lete ?

I kontakt med Fylkesarkivet i Tønsberg fikk jeg en oversikt som viser at Kristian 1936 mønstret på flk. Terje Viken tilhørende United Whalers Limited, England, som var eiet av N.R. Bugge og Krogh-Hansen. Der fikk jeg avregningen hans for sesongene 1936-1939, 45-46 som var hans siste sesong. I disse papieren er der heller ingen patent nr. Men i en annen Bemanningsliste fra 1938-39 sesongen står det under rulle nr. "m.p 21" noe som de på arkivet in Kongsberg ikke visste hva stod for. Noen ideer der ?

Ja som dere ser er det mye og ta tak i og jeg syntes det er veldig interesangt. Tenkte kanskje noen her har noen tips eller informasjon om hvor man burde kikke ?
Jo-Petter

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»